Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Achtergrondsysteem met rol (2m70 breed) -> dwarsligger of bedienset?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Achtergrondsysteem met rol (2m70 breed) -> dwarsligger of bedienset?

    Hallo,

    Ik zoek een achtergrondsysteem voor in mijn studio, ik gebruik een achtergrondrol van 2m70 breed. Ik hoor dat je dan best met een dwarsligger werkt omdat met een bedienset de rol zou doorbuigen?
    Iemand ervaring hiermee? Klopt dit? (het is niet de bedoeling een rol te laten hangen aan het systeem, gewoon shoot en terug afbreken)
    Ik ben vooral bang dat de dwarsligger het gewicht van de rol niet kan houden (wat dus nu het geval is met een zeer goedkoop systeem).

    Ik twijfel dus tussen het volgende:

    achtergrondsysteem met dwarsligger:


    bedienset:


    Iemand advies?

    Bedankt!
    ------------------------------ www.trinitity.be ------------------------------

  • #2
    Re: Achtergrondsysteem met rol (2m70 breed) -> dwarsligger of bedienset?

    Ik heb zo'n setje met bedienset, alleen dan niet op statieven maar aan de muur bevestigd met speciale beugels. Dit werkt prima, de rollen buigen zeer zeker niet door ook al laat je ze permanent hangen (zoals ik ook doe). Ik heb overigens ook wel een statiefset voor papierrollen maar dan voor 1 rol en niet voor 2 rollen. 2 rollen op van die statieven hangen lijkt mij niet echt handig werken, vooral niet als je de brede rollen van 2,7 meter gebruikt....
    www.indetailfotografie.nl

    Comment


    • #3
      Re: Achtergrondsysteem met rol (2m70 breed) -> dwarsligger of bedienset?

      Handig topicjes volgen... Kom je vanalles tegen hihi.
      Zou zelf voor dat eerste gaan.
      facebook
      Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

      Comment


      • #4
        Re: Achtergrondsysteem met rol (2m70 breed) -> dwarsligger of bedienset?

        als de rol op een ijzeren buis zit, moet je niet echt schrik hebben op doorbuiten
        als je met statieven wil werken, ben je wel aangewezen op een crossbar
        Website: http://www.svisimaging.be

        Comment


        • #5
          Re: Achtergrondsysteem met rol (2m70 breed) -> dwarsligger of bedienset?

          Ik gebruik al van in de 80'jaren de rollen -van 2,72m breedte en 11m lang- met een kartonnen koker. Nooit last gehad van doorbuigen!
          https://waltertalboom.be-
          Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

          Comment


          • #6
            Re: Achtergrondsysteem met rol (2m70 breed) -> dwarsligger of bedienset?

            Oorspronkelijk geplaatst door SVIS Bekijk bericht
            ...
            als je met statieven wil werken, ben je wel aangewezen op een crossbar
            Waarom zou dat dan zo zijn? Mijn ervaring is namelijk anders
            www.indetailfotografie.nl

            Comment


            • #7
              Re: Achtergrondsysteem met rol (2m70 breed) -> dwarsligger of bedienset?

              Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
              Waarom zou dat dan zo zijn? Mijn ervaring is namelijk anders
              hoe laat jij dan je rollen op de statieven rusten? is je rol dan ook van metaal en heeft deze dan een opening in de rol?
              Website: http://www.svisimaging.be

              Comment


              • #8
                Ik kan ook mijn 'klemmen' zoals je gebruikt bij de wandbeugels op m'n statieven achtergrondsysteem plaatsen. Maar gebruik daar ook liever de crossbar voor. Alleen omdat dit sneller monteert en net zo degelijk is.

                De kartonnen kern zorgt er wel voor dat de rol van 2,70 niet gaat doorbuigen hoor!

                'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

                Comment


                • #9
                  Re: Achtergrondsysteem met rol (2m70 breed) -> dwarsligger of bedienset?

                  Oorspronkelijk geplaatst door SVIS Bekijk bericht
                  ...

                  De kartonnen kern zorgt er wel voor dat de rol van 2,70 niet gaat doorbuigen hoor!
                  Precies dit. De kartonnen kern is dusdanig stevig dat dit niet doorbuigt. Dit soort rolhouders kun je vastklemmen in de kartonnen kern, en daarmee hang je de rol vervolgens in de (muur of statief)beugels...
                  www.indetailfotografie.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Achtergrondsysteem met rol (2m70 breed) -> dwarsligger of bedienset?

                    Ok alvast ben ik overtuigd dat de rollen niet zullen doorbuigen.

                    Maar ik twijfel wel nog welk systeem ik ga nemen.
                    @ nikonias: het gaat sneller en vlotter om met een dwarsligger te werken, is het dan nog een gans gedoe misschien met die rolhouders? Lijkt mij nogthans eenvoudiger dan met zo'n dwarsligger...
                    Het bedien set aan zo'n houders, is dit niet handig om je rol af te rollen / terug op te rollen
                    (op forums kwam ik dit tegen dat je zo'n rol niet handig kan terug oprollen zonder zo'n katrollen...)
                    ------------------------------ www.trinitity.be ------------------------------

                    Comment


                    • #11
                      Re: Achtergrondsysteem met rol (2m70 breed) -> dwarsligger of bedienset?

                      ik doe dat gewoon met de hand, geen last mee op zich

                      katrollen zijn wel aan te raden in het geval je kiest voor een vaste installatie die heel hoog hangt
                      Website: http://www.svisimaging.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Achtergrondsysteem met rol (2m70 breed) -> dwarsligger of bedienset?

                        Ik had eerst een 30mm aluminium buis waar de papier rol op zat, als je die met de hand moet oprollen is dit niet zo handig de rol draait niet concentrisch rond.
                        Ik heb aan beide zijden een teflon kopstuk laten maken die 20cm in de kartonnen buis zit en op beide uiteinden op een diam 30mm is afgedraaid, en hangt zo in de muurbeugels.
                        Erg handig nu, de rol draait mooi rond gedurende het oprollen, geen last van doorbuigen( de rol blijft hangen in de muurbeugels)
                        Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                        Comment


                        • #13
                          Met een crossbar is het niet mogelijk het oprolsysteem toe te passen. Oprollen met de hand is dan wat er rest. Dit gaat niet super gemakkelijk, met z'n 2-en weer wel, maar de oprolsystemen die goedkoop zijn werken ook niet lekker. De gewichten komen steeds mee naar boven en de plastic schakels flexen niet soepel. Zo is het overal wat mee, maar valt er mee te werken. Dat dan weer wel!

                          'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

                          Comment

                          Working...
                          X