Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotografie verkoop binnen en buitenland.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fotografie verkoop binnen en buitenland.

    Ik heb de afgelopen jaren veel gereisd en ben onderweg mijn fotografie beginnen verkopen. Fotos trekken op toeristische surf-spots en deze dan te koop aanbieden aan de surfers in kwestie, je kan het een beetje vergelijken met de "pretpark-fotograaf", na verloop van tijd werd ik af en toe privé ingehuurd. Wat begonnen is als een leuke zakcent op reis, is na een tijd toch geëscaleerd naar een goed inkomen in het buitenland, geheel onofficieel weliswaar, maar ik heb er mijn telelens al zeker tweemaal uitgehaald. Nu ben ik er over aan het denken om dit officieler aan te pakken en te werken met een website, ik heb veel zitten uitpluizen en een site als Smugmug lijkt voor mij een uitstekende oplossing, ik kan er mijn eigen prijzen stellen, pakketten en deals aanbieden, Smugmug zelf bied prints aan,... het spaart mij ook de moeite van rondrijden naar hotels, onderhandelen over prijzen met de toeries.. Intussen ben ik dit in België ook af en toe beginnen doen, ben al wat fotos kwijtgeraakt aan online magazines, banners e.d. Alleen weet ik niet goed hoe dat gaat met papierwerk, belastingen, statuut...?? Ik heb gehoord dat je het niet per se hoeft aan te geven als je er niet echt winst mee maakt, maar uit persoonlijke ervaring weet ik dat ik er wel degelijk meer dan enkele euros mee kan verdienen. Ik heb hier al een aantal threads over stock fotografie sites bekeken, maar deze draaien in mijn ogen altijd uit in de eeuwige battle tussen pro-fotografen en amateurs, en ik vind mijn situatie daar net iets buitenvallen. Begrijp me niet verkeerd, ik beschouw mezelf zeker geen professional, maar zou dit op termijn misschien wel willen doen. Denk ook niet dat ik er rijk van zal worden door wat te klikken terwijl ik op vakantie ben, ik heb maanden in Costa Rica doorgebracht waar dit bijna full time job en heel veel werk was. Wie relevante ervaring heeft of opbouwende kritiek, post maar raak.

    Mvg, Max.

  • #2
    Re: fotografie verkoop binnen en buitenland.

    Ik gebruik smugmug ook professioneel, en heb er geen spijt van.
    correct, en eens je het opgezet hebt is het een plezier om mee te werken.

    ik bied mijn klanten daar ook een eigen beveiligde gallerij aan wat ook weer een leuk pluspunt is.
    Mss kan je er eerst mee in bijberoep bginnen zoals ik gedaan heb en toen later de stap zetten naar volledig.
    In bijberoep zijn de kosten echt minimaal en moet je zeker niet bang zijn om tegen een hoop schulden aan te lopen als het boeltje niet foetert.

    wanneer je zoals ik dan overstapt naar hoofdberoep dan is het wel andere koek.
    veel paier werk om in orde te brengen en tis plots een heel andere wereld.
    pas op ik heb er geen spijt van he, integendeel, ik zou het direct opnieuw doen.

    maar pas wel op dat hoofdberoep en bijberoep 2 totaal verschillende pakketten qua kosten en papieren en verantwoordelijkheden met zich meebrengen.

    maar laat je hier vooral niet door tegenhouden, een goed gesprek met een ervaren boekhouder is zeker een must.
    en AUB en dit is geen zever... maar bespaar AUb niet op uw boekhouder.
    je moet natuurlijk de duurste niet nemen, maar een boehouder zal je maken of kraken.

    Comment


    • #3
      Re: fotografie verkoop binnen en buitenland.

      Ik heb je reactie pas laat gezien. Maar bedankt voor de info, het is nog een extra duwtje in de rug Ik heb nu reeds wat geïnvesteerd in materiaal, een smugmug en...businesscards, lekker professioneel en vertrek in juli voor 2 maand naar Indonesië om er zwaar voor te gaan, dit zal een doorslaggevende reis worden, maar heb er het volste vertrouwen in dat ik het er zal uithalen en dan zal een boekhouder mij inderdaad vooruithelpen, want ik hou het nu zelf wel goed bij, maar het vergt toch enig economisch inzicht om mijn vraag en verkoop prijzen te berekenen. En ga ik failliet, dan is het boeltje verkopen maar een kleine moeite, en ben ik tenminste niet bij de pakken blijven zitten.

      Merci

      Comment


      • #4
        Re: fotografie verkoop binnen en buitenland.

        ik weet dat er veel discussie is over stockphotography; heel veel blogs en meningen zijn daarover reeds gegeven. Desalniettemin kan je daar toch wat mee bijverdienen zonder al te grote inspanning (ik beschouw het als soort van permanente inkomst). Ik heb er in ieder geval al mooie stukjes uitrusting mee kunnen kopen (lenzen, filters) om mijn hobby te financieren. Meer info hier. Veel succes in ieder geval!
        Pieter De Pauw

        www.photodepauw.com

        Comment

        Working...
        X