Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpteverlies van een lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherpteverlies van een lens?

    Beste BD'rs,

    Heeft iemand het volgende al eens voorgehad?

    Vorig jaar kocht ik een Tokina 11-16mm f2.8, ik ben daar zeer tevreden over!
    Nu moet ik vaststellen bij de laatste shoots dat hij niet meer zo scherp is als vroeger (Enkel als hij op 'oneindig' gefocused staat).

    Ook al stel ik deze manueel in, het is precies alsof ik hem net niet ver genoeg meer kan draaien om alles perfect scherp te hebben.
    De scherpte is wel nog perfect op alle andere afstanden...

    Voor ik hem terugstuur naar 'konijn' wou ik weten of jullie dergelijk probleem kennen / al meegemaakt hebben?


    Mvg,

    G-rar
    Mijn YouTube kanaal || Fotografische uitstapjes in België? Een overzicht per provincie vind je hier.


  • #2
    Re: Scherpteverlies van een lens?

    Oorspronkelijk geplaatst door G-rar Bekijk bericht
    ... wou ik weten of jullie dergelijk probleem kennen / al meegemaakt hebben?
    yep..tot dat ik de achterkant van de lens schoon had gemaakt, toen was mijn 17-40mmL weer op alle lengte scherp.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Scherpteverlies van een lens?

      Ik heb dit eens gehad met een lens... tot ik ontdekte dat de lens niet minder
      scherp was, maar ik kritischer.

      Comment


      • #4
        Re: Scherpteverlies van een lens?

        Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
        ... tot ik ontdekte dat de lens niet minder
        scherp was, maar ik kritischer.
        of een andere (nieuwe) bril)(.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Scherpteverlies van een lens?

          Als de je de focusring niet meer ver genoeg kan draaien om in de verte scherp te stellen, dan zal er wel iets mankeren aan die lens.

          Dichtbij stelt de lens dus nog wel scherp zoals vroeger?

          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          of een andere (nieuwe) bril)(.
          grt,bouk.
          Mijn ogen stellen ook niet meer zo goed scherp, maar dat is dan voor onderwerpen dichtbij.
          Een leesbril corrigeert dat wel.

          Maar als een lens niet meer goed wil focussen in de verte, dan kan je er moeilijk een brilletje voorzetten...
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Scherpteverlies van een lens?

            De lens heb ik al nagezien qua vuil en gepoetst.
            Het is wel degelijk enkel het uiterste scherpte die ik niet "bereik".

            Of mss beeld ik het me inderdaad gewoon in ..

            Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
            Ik heb dit eens gehad met een lens... tot ik ontdekte dat de lens niet minder
            scherp was, maar ik kritischer.
            Echter toen ik vorige keer het belfort wou fotograferen had ik de indruk dat de toren er gewoon niet scherp op kon ...
            Btw ik gebruik vaak voor landschappen live view, ingezoomt tot het maximum om scherp te stellen, en daar kan je goed zien hoe scherp je onderwerp is.


            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Als de je de focusring niet meer ver genoeg kan draaien om in de verte scherp te stellen, dan zal er wel iets mankeren aan die lens.

            Dichtbij stelt de lens dus nog wel scherp zoals vroeger?
            Ja, onderwerpen dichterbij de lens zet hij nog perfect scherp op het plaatje
            Last edited by G-rar; 18 februari 2013, 11:00.
            Mijn YouTube kanaal || Fotografische uitstapjes in België? Een overzicht per provincie vind je hier.

            Comment


            • #7
              Re: Scherpteverlies van een lens?

              Oorspronkelijk geplaatst door G-rar Bekijk bericht
              ..........
              ...
              Btw ik gebruik vaak voor landschappen live view, ingezoomt tot het maximum om scherp te stellen, en daar kan je goed zien hoe scherp je onderwerp is.
              meen je dat nou..?
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Scherpteverlies van een lens?

                Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                meen je dat nou..?
                grt,bouk.
                Als je op een statief bezig bent is dat prima doenbaar hoor.
                Nikon shooter - Samyang fan

                Comment


                • #9
                  Re: Scherpteverlies van een lens?

                  Je zoomt toch met je liveview en niet met de lens hé? Want als je zoomt veranderd ook je focus (bij de meeste lenzen toch).

                  Comment


                  • #10
                    Re: Scherpteverlies van een lens?

                    Idd playerofwar, ik vergroot 10x ("zoom") met liveview en NIET me de lens (uiteraard) !

                    Bouk, wat is daar verkeerd mee?
                    Toestel op statief .. => manueel focus aan .. => liveview .. => compositie .. => nodige instellingen maken .. => x10 vergroting .. => scherpstellen .. => foto maken !

                    Wel enkel voor landschapsfotografie é
                    Last edited by G-rar; 18 februari 2013, 23:41.
                    Mijn YouTube kanaal || Fotografische uitstapjes in België? Een overzicht per provincie vind je hier.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Scherpteverlies van een lens?

                      Scherpstellen dat doe je niet op een lcd schempje maar op het matglas (die hebben ze daarvoor uitgevonden) in de zoeker: wanneer je een objectief met een variabel brandpunt gebruikt zoom je in tot de uiterste telestand; je stelt scherp op het matglas in je zoeker dan zoom je terug tot de uitsneden die je wilt hebben. Behalve goed scherpstellen is de lensopening; de kwaliteit van je het glas; het licht; de temperatuur (bij landschappen) van invloed op de scherpte.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Scherpteverlies van een lens?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                        Scherpstellen dat doe je niet op een lcd schempje maar op het matglas (die hebben ze daarvoor uitgevonden) in de zoeker: wanneer je een objectief met een variabel brandpunt gebruikt zoom je in tot de uiterste telestand; je stelt scherp op het matglas in je zoeker dan zoom je terug tot de uitsneden die je wilt hebben. Behalve goed scherpstellen is de lensopening; de kwaliteit van je het glas; het licht; de temperatuur (bij landschappen) van invloed op de scherpte.
                        Dat is net wat ik bedoel... NOOIT zoomen met je lens voor scherpstelling!!!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Scherpteverlies van een lens?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                          Scherpstellen dat doe je niet op een lcd schempje maar op het matglas (die hebben ze daarvoor uitgevonden) in de zoeker:
                          Die hebben ze uitgevonden om niet steeds het matglas met de film te verwisselen, maar het beste stel je natuurlijk scherp op het uiteindelijke vlak waar de foto gemaakt wordt.
                          Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                          wanneer je een objectief met een variabel brandpunt gebruikt zoom je in tot de uiterste telestand; je stelt scherp op het matglas in je zoeker dan zoom je terug tot de uitsneden die je wilt hebben.
                          En hoe doe je dat met een niet parfocal zoomlens?
                          Last edited by hjanssen; 19 februari 2013, 14:32.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Scherpteverlies van een lens?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                            Scherpstellen dat doe je niet op een lcd schempje maar op het matglas (die hebben ze daarvoor uitgevonden) in de zoeker: wanneer je een objectief met een variabel brandpunt gebruikt zoom je in tot de uiterste telestand; je stelt scherp op het matglas in je zoeker dan zoom je terug tot de uitsneden die je wilt hebben. Behalve goed scherpstellen is de lensopening; de kwaliteit van je het glas; het licht; de temperatuur (bij landschappen) van invloed op de scherpte.
                            Ik heb toch "geleerd" dat je dit net NIET doet.
                            + het verschil tussen 11 of 16mm is niet veel
                            + met een ultrawide heb je zodanig veel in beeld dat je niet echt altijd ziet of je onderwerp nu perfect scherp is als je de zoeker gebruikt en manueel scherpstelt.
                            Mijn YouTube kanaal || Fotografische uitstapjes in België? Een overzicht per provincie vind je hier.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Scherpteverlies van een lens?

                              Oorspronkelijk geplaatst door G-rar Bekijk bericht
                              + het verschil tussen 11 of 16mm is niet veel
                              .
                              Oei, wat een misser. Dat is wel een kleine 50% verschil.

                              kijk hier eens http://imaging.nikon.com/lineup/lens/simulator/
                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment

                              Working...
                              X