Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is er nog een toekomst als fotograaf?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Is er nog een toekomst als fotograaf?

    Hallo allemaal,

    Momenteel volg ik nu alweer 2 jaar lang een opleiding interieurarchitectuur, opzich is dat een leuke opleiding met redelijk wat opties om in door te groeien, maar ook daar vraag ik me af, 'is er nog wel een toekomst in?' Natuurlijk moet je goed zijn, dat is me nu wel duidelijk maar met echte feiten komen ze (mijn studie loopbaan begeleiders) niet aan, dat is erg jammer..

    2 jaar geleden heb ik enorm getwijfeld tussen architectuur of fotografie, uiteindelijk voor het eerste gekozen maar eigenlijk heb ik daar een beetje spijt van, fotografie is een grote hobby van me waar ik best veel tijd in steek, zoveel dat ik me eigenlijk afvraag ofdat het misschien een idee is om van opleiding te switchen. Een paar weken geleden ben ik bij de open dag van de Fotovakschool te Rotterdam geweest, daar is een opleiding "allround fotografie", dat zag er erg leuk uit en dat zet me dan weer aan het twijfelen. Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar fotografie, hopelijk zijn er hier mensen die mij kunnen helpen of het een en ander duidelijk kunnen maken, ik weet dat we niet in de toekomst kunnen kijken, maar even stom gezegd, heeft het nut om zo een opleiding te volgen?

    Alvast bedankt!
    Canon eos 7d, Canon ef 50mm F1.8 II, canon ef-s 15-85mm IS USM, canon ef-s 55-250mm IS, Canon Speedlite 430EX II.

  • #2
    Re: Is er nog een toekomst als fotograaf?

    Mij wisten ze zelf te vertellen dat de school enkel gaat om het omgaan met andere fotografen en samen creatiever te worden en ideeën op te doen. (dit was het KASK) Dit was het antwoord op de vraag als zij meer konden bieden dan de avondschool dat ik nu volg.
    Mijn keuze voor volgend jaar zal dus niet fotografieschool zijn.

    Comment


    • #3
      Re: Is er nog een toekomst als fotograaf?

      Niet iedereen kan van zijn hobby zijn beroep maken, en dan is de fun er juist af. Dan zwijgen we nog van t financiele aspect. Ik zou voor architectuur gaan.
      Canon-man. Concerten en natuur.
      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

      Comment


      • #4
        Re: Is er nog een toekomst als fotograaf?

        Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
        ........ Ik zou voor architectuur gaan.
        Me to en fotografie er gewoon bij doen.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Is er nog een toekomst als fotograaf?

          Het probleem met van je hobby je beroep maken is dat je hobby dan effectief ook je werk is... dat is niet altijd even leuk als het lijkt.
          Een hobby is leuk omdat je het graag doet, als je het elke dag moet doen blijkt het vaak niet zo glamoureus als het vroeger was.
          Als je elke dag jaar in jaar uit achter de camera staat, dan gaat de zin om dat als hobby nog te doen meestal wel wat achteruit.

          Hoeft niet zo te zijn ... maar toch ...
          Nikon shooter - Samyang fan

          Comment


          • #6
            Re: Is er nog een toekomst als fotograaf?

            Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
            ...
            Als je elke dag jaar in jaar uit achter de camera staat, dan gaat de zin om dat als hobby nog te doen meestal wel wat achteruit.
            ...
            gewoon er een hobby bij zoeken)(.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Is er nog een toekomst als fotograaf?

              Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
              Het probleem met van je hobby je beroep maken is dat je hobby dan effectief ook je werk is...
              da's toch fantastisch?

              click
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: Is er nog een toekomst als fotograaf?

                Ik zou eerst afmaken waar ik mee begonnen ben en dan eventueel verder zien.

                Er is voor alles een toekomst maar net als een interieurarchitect zal je als fotograaf jezelf moeten zien te verkopen. Het hangt er dus voor een stuk vanaf hoe commerciëel je aangelegd bent en hoe creatief. En verder gaat het er om dat je iets voor den brode zult moeten doen en voor de centjes om het geen je graag doet ook te kunnen waarmaken.
                Last edited by Lazy Charles; 18 februari 2013, 10:56.
                Albums
                Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                Comment


                • #9
                  Re: Is er nog een toekomst als fotograaf?

                  Ik heb de stap gezet van hobby naar hoofdberoep en van de ene dag op de andere mijn werk bij telenet opgegeven waar ik al 10 jaar voor werkte,
                  Ik heb er geen seconde spijt van.

                  er komtidd meer bij kijken, papier werk, het financiele de verkoop en networking.
                  maar ik doe het graag, voorlopig draait het ook allemaal nog zoals ik wil dus das ook al een goed punt, nu is het aan mij om het zo te houden, en daar ga ik idd hard mogen voor werken.

                  grz david

                  Comment


                  • #10
                    Re: Is er nog een toekomst als fotograaf?

                    Maar is fotografie je hobby nog?
                    Groeten,

                    Albert Jan

                    Website AJH
                    lidnummer: BD0371NL

                    Comment


                    • #11
                      Re: Is er nog een toekomst als fotograaf?

                      Ja er is nog toekomst als fotograaf… Maar je zal je moeten aanpassen aan een zeer dynamische markt die meer en meer mondiaal is en permanent veranderd.
                      Als ik de prof-fora in Nederland mag geloven is het stuk vorming naar ondernemerschap in de opleidingen veel te beperkt en achterhaald in NL (en ik denk in BE juist hetzelfde).

                      Als fotograaf moet je buiten foto’s maken, zeer goed kunnen ondernemen. Wellicht zal het merendeel van je tijd daar gaan inzitten…
                      I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Is er nog een toekomst als fotograaf?

                        fotograferen is niet het probleem...opdrachten binnen halen dat is iets anders want de maanden gaan snel voorbij en de centen snel op !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Is er nog een toekomst als fotograaf?

                          Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
                          Als fotograaf moet je buiten foto’s maken, zeer goed kunnen ondernemen. Wellicht zal het merendeel van je tijd daar gaan inzitten…
                          En dat is nu net waar de hobbyisten het afleggen. De hoofdmoot is werk vinden, leveren wat de klant wil en er wat aan verdienen. Fotografie is bijzaak, leveren de hoofdzaak. Je hebt niet de vrijheid om eens te experimenteren, alleen die onderwerpen te kiezen die je wilt. Je staat altijd onder druk om beter, sneller en goedkoper te zijn.

                          Ik zie tegenwoordig heel veel mensen ondernemer (ZZP'er) worden. Slechts weinigen redden het. Degenen die het wel redden zijn in hun hart nooit werknemer geweest.
                          Groeten,

                          Albert Jan

                          Website AJH
                          lidnummer: BD0371NL

                          Comment


                          • #14
                            Re: Is er nog een toekomst als fotograaf?

                            Oorspronkelijk geplaatst door ajh Bekijk bericht
                            Degenen die het wel redden zijn in hun hart nooit werknemer geweest.
                            Dit is een hele goeie, ben het er geheel mee eens.
                            Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Is er nog een toekomst als fotograaf?

                              Voor iemand met talent, die bereid is hard te werken, is er altijd een gat in de
                              markt en dus een toekomst. Wees daar maar zeker van.

                              Comment

                              Working...
                              X