Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

NY + Costa Rica == Welke lenzen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • NY + Costa Rica == Welke lenzen?

    In Juli ga ik voor drie weken op reis.
    - 1 week NY
    - 2 weken Costa Rica

    Gezien we door Costa Rica zullen trekken, wil ik de hoeveelheid fotomateriaal zoveel mogelijk beperken. Volgende gaat alvast zeker mee:
    - Canon 5d mkII (zonder grip) (voldoende geheugen en batterijen, afstandsbediening, ..)
    - GoPro HD hero 3 Black edition + batterypack, chesty, voldoende geheugen, ..)
    - Gorillapod met manfrotto balhoofd

    Wat wel te verwachten is door het forumonderdeel (objectieven) twijfel ik nog welke lenzen ik zou meenemen. Denk voorlopig richting één van deze drie setups:
    - 24-70L (1 lens, lichtste oplossing, altijd alles bij de hand)
    - 35L + 85/1.8 (85mm is licht en compact maar niet weathersealed)
    - 35L + 135L (meer tele, voor wildlife, weathersealed maar wel een pak zwaarder en groter)

    35L lijkt me perfect voor NY en natuur, aanvullen met wat tele voor wildlife en straatfotografrie lijkt me ideaal. Al weet ik best dat 135mm niet echt lang is.. maar heb geen anderen en telelenzen zijn vaak groter en zwaarder.

    Wat zijn jullie meningen?

    thanks, Michiel.
    Canon R | Leica Q
    EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
    Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
    [/COLOR]

  • #2
    Re: NY + Costa Rica == Welke lenzen?

    Hallo,

    zelf heb ik enkele jaren geleden 4 weken Costa Rica gedaan.
    Mijn fotomateriaal was toen ook niet wat het nu is. als body's had ik een 40D mee en een 400D van canon.
    beiden met batterijgrip en extra accu's (want in Corcovado is er zeer weinig stroom, maar ik weet niet als je dit bezoekt)

    Als lenzen zou ik zeker een sterkere tele mee nemen.
    Ik weet niet wat je nu gaat bezoeken, maar ik had een 18-200 mee als ik in de jungle ging wandelen op zoek naar gronddieren. Maar miste zeker mm om dieren in de hoogte te trekken of de verte.

    Zodra je Toekans, kolibrie's, pelikanen, misschien walvissen en dolfijnen wil fotograferen zal je meer mm nodig hebben.
    Ikzelf had ook nog een 50-500 mee en was maar al te blij dat ik die mee had.

    Na verloop van tijd had ik gewoon de twee body's om de nek hangen zodat ik sneller kon afwisselen.
    vergeet ook een flits niet. bij nachtwandelingen kan deze wel handig zijn, want enkel met zaklampen krijg je de dieren niet vastgelegd.

    welke plaatsen ga je bezoeken?

    Nog vergeten zeggen: zorg dat je voldoende zakjes silicagel zitten hebt in je fotozak, want de luchtvochtigheid is echt verschrikkelijk. Ook doekjes om alles mooi af te kuisen.
    Bij mij was tijdens de reis de coating van de lens beginnen afbladeren door de vochtigheid.



    groeten pieter
    Last edited by pieter d'hoop; 16 februari 2013, 17:22. Reden: extra info
    canon eos 1d IV, can eos 40d, canon ef 24-70 L USM, canon ef 17-40 L USM, canon 50mm f1.8, canon ef 70-200 F4 L USM, falcon 8mm fisheye, speedlite 580 ex II, speedlite 430 ex ...

    Comment


    • #3
      Re: NY + Costa Rica == Welke lenzen?

      Hoi,

      Ik ben al meerdere malen in NY geweest en telkens gebruik ik daar de volgende lenzen weer.

      op mijn 5DII + grip
      meeste gebruikt : de 24-105 f4
      daarna de : 17-40 f4
      en de : 70-200 f4 al dan niet met extender x2
      flitser geen
      en het nodige klein materiaal ..

      grts Peter
      grts Peter
      BD1754BE / Body & glass

      Comment


      • #4
        Re: NY + Costa Rica == Welke lenzen?

        Maakt helemaal niet uit waar u heen gaat: dezelfde objectieven meenemen die u rond uw woning gebruikt. Ik dacht niet dat er specifieke Costa Rica objectieven bestaan.

        Comment


        • #5
          Re: NY + Costa Rica == Welke lenzen?

          Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
          Maakt helemaal niet uit waar u heen gaat: dezelfde objectieven meenemen die u rond uw woning gebruikt. Ik dacht niet dat er specifieke Costa Rica objectieven bestaan.
          Ik denk dat dit niet echt waar is. Als Costa Rica nu prachtige landschappen heeft, is het misschien handiger een wijde lens mee te nemen; zijn er veel vogels en wildlife, dan grijp je beter naar een grote tele. Ik denk niet dat je beide constant rond uw woning gebruikt (kan natuurlijk wel hé).

          Comment


          • #6
            Re: NY + Costa Rica == Welke lenzen?

            Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
            Maakt helemaal niet uit waar u heen gaat: dezelfde objectieven meenemen die u rond uw woning gebruikt. Ik dacht niet dat er specifieke Costa Rica objectieven bestaan.
            Ale, chance! Dan kan iedereen met plezier een 24-70 voor alles gebruiken. Dan vraag ik me af waarom anderen investeren in specifieke UWA, tele of macro lenzen...
            Canon R | Leica Q
            EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
            Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
            [/COLOR]

            Comment


            • #7
              Re: NY + Costa Rica == Welke lenzen?

              Oorspronkelijk geplaatst door MichielBrugge Bekijk bericht
              Ale, chance! Dan kan iedereen met plezier een 24-70 voor alles gebruiken. Dan vraag ik me af waarom anderen investeren in specifieke UWA, tele of macro lenzen...
              Een land vraagt niet om een specifiek objectief wel het onderwerp dat u wens vast te leggen.

              Comment


              • #8
                Re: NY + Costa Rica == Welke lenzen?

                Oorspronkelijk geplaatst door MichielBrugge Bekijk bericht
                Ale, chance! Dan kan iedereen met plezier een 24-70 voor alles gebruiken. Dan vraag ik me af waarom anderen investeren in specifieke UWA, tele of macro lenzen...
                Ik ben het eens met Eenbes hoor. Als je naar NYC gaat om straatportretten te maken of je gaat naar NYC om de gebouwen erop te zetten, dan is een heel andere lens aan te raden. Hetzelfde voor Costa Rica. Sommigen gaan ernaartoe voor de landschappen en watervallen, anderen voor de vogels en dieren.

                Natuurlijk willen de meesten wel een beetje van alles fotograferen en daarom neem je verschillende lenzen mee. Indien je de dieren van Costa Rica wilt vastleggen, kan je eventueel overwegen om een 2x converter te plaatsen op je 135L, ik denk dat je dan nog redelijke beeldkwaliteit overhoudt, indien je op 270mm f/5.6 bvb fotografeert. Een dedicated telelens is natuurlijk veel beter. Als ik mij niet vergis, is er ook niet zo veel licht in Costa Rica en vogels zijn snel. Een lichtsterke lens is aan te raden. Bvb de Sigma 120-300 f/2.8 OS (al dan niet de pas aangekondigde nieuwere versie), lijkt mij ideaal. Dan moet je weinig wisselen (itt tot bvb een 70-200 en een 400mm) en heb je een goede lichtsterkte en beeldkwaliteit. Andere opties zijn 100-400L, 300f/4L, 400mm f/5.6.... The usual suspects. Je kan overwegen om één van deze tweedehands te kopen en dan nadien met weinig verlies door te verkopen, of ze te huren.
                70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                Comment

                Working...
                X