Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro/prime DOF?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro/prime DOF?

    Hallo iedereen.

    Ik vond niet direct een antwoord dus ik vraag het hier maar eens.

    Als ik mijn tokina 100mm macro lens als 'gewone' prime lens wil gebruiken kan dit dan zomaar? Zit ik dan ook met die beperkte DOF of is dit enkel zo als ik van heel dicht bij focus?


    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Macro/prime DOF?

    Scherptediepte / DOF heeft vnl te maken met je brandpuntafstand & je gekozen diafragma.

    Dit hangt niet af van de lens op zich of het nu gaat om een gewone prime, een macro-prime of een zoomlens.
    Het bokeh (beeld / weergave van de DOF / onscherpte op achtergrond) is dan weer wel lensafhankelijk
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: Macro/prime DOF?

      Oorspronkelijk geplaatst door SVIS Bekijk bericht
      Scherptediepte / DOF heeft vnl te maken met je brandpuntafstand & je gekozen diafragma.
      en de afstand waarop je scherp stelt.

      @BramDR: DOF van een 100mm macro lens of een 100 mm niet-macro lens is identiek.
      Met een macro lens kan je dichter scherp stellen en hoe dichter je scherpstelt hoe kleiner de scherptediepte (gegeven dat het diafragma en uw brandpuntafstand hetzelfde blijft).

      Comment


      • #4
        Re: Macro/prime DOF?

        Beste,

        Dit snap ik zeker. Als je met een macro lens op 1:1 een foto neemt dat is er op bv f2.8 een heel klein stukje scherp-> heel beperkte scherptediepte.
        Als ik nu op 5 meter afstand een foto neem. Dan neem ik aan dat ik een veel groter gebied van mijn foto scherp heb met dezelfde instellingen, of ben ik hierin verkeerd?
        Blijft het stukje dat scherp is op de foto op 5meter dezelfde verhouding tov het totale beeld hebben als wanneer ik een foto neem op 30 cm afstand?

        Nu ik hierover nog wat extra heb nagedacht lijkt me dit eigenlijk logisch maar het kan nooit kwaad een extra mening te vragen he.


        Oorspronkelijk geplaatst door SVIS Bekijk bericht
        Scherptediepte / DOF heeft vnl te maken met je brandpuntafstand & je gekozen diafragma.

        Dit hangt niet af van de lens op zich of het nu gaat om een gewone prime, een macro-prime of een zoomlens.
        Het bokeh (beeld / weergave van de DOF / onscherpte op achtergrond) is dan weer wel lensafhankelijk

        Comment


        • #5
          Re: Macro/prime DOF?

          Zie mijn reactie #3

          Comment


          • #6
            Re: Macro/prime DOF?

            Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
            en de afstand waarop je scherp stelt.
            is correct maar op zich heeft dit uiteindelijk te maken met het gekozen diafragma zoals ik al aanhaalde. elke diafragma heeft een bepaalde 'afstand' onscherp, vervolg bepaalde 'afstand' scherp, en dan het volgende deel 'afstand' onscherp tot het oneindige
            Website: http://www.svisimaging.be

            Comment


            • #7
              Re: Macro/prime DOF?

              Oorspronkelijk geplaatst door SVIS Bekijk bericht
              is correct maar op zich heeft dit uiteindelijk te maken met het gekozen diafragma zoals ik al aanhaalde. elke diafragma heeft een bepaalde 'afstand' onscherp, vervolg bepaalde 'afstand' scherp, en dan het volgende deel 'afstand' onscherp tot het oneindige
              Oeijejoei... Wat heeft de afstand waarop je scherp stelt te maken met het diafragma dat je kiest?
              De afstand waarop je scherp stelt heeft toch niets te maken met het diafragma dat je kiest! Op mijn lenzen kan ik kiezen...
              Als je op F2.8 zit en je stelt scherp op 10 meter dan is uw DOF veel kleiner dan wanneer je scherpstelt op 20 meter.

              Bv (50mm lens op een fullframe camera, diafragma f2.8):
              Stel scherp op een object op 10 meter dan is het scherp vanaf 7,48 meter tot 15,10 meter (DOF = 7,62 meter)
              Stel scherp op een object op 20 meter dan is het scherp vanaf 11,9 meter tot 61,9 meter (DOF = 50 meter)

              DOF wordt bepaalt door:
              - gekozen brandpunt afstand
              - gekozen diafragma
              - de afstand waarop je scherpstelt
              - COC

              We weten wel wat DOF is... Misschien gewoon toegeven dat je iets belangrijk was vergeten?

              Comment


              • #8
                Re: Macro/prime DOF?

                Oorspronkelijk geplaatst door SVIS Bekijk bericht
                is correct maar op zich heeft dit uiteindelijk te maken met het gekozen diafragma zoals ik al aanhaalde. elke diafragma heeft een bepaalde 'afstand' onscherp, vervolg bepaalde 'afstand' scherp, en dan het volgende deel 'afstand' onscherp tot het oneindige
                het diafragma is de minst sterk bepalende factor in scherptediepte. Brandpunts- en instelafstand hebben een veel sterkere invloed op de scherptediepte.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #9
                  Re: Macro/prime DOF?

                  Hier kan je brandpuntsafstand, diafragma en afstand ingeven om je DOF te berekenen: http://www.dofmaster.com/dofjs.html
                  D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                  Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                  Flickr - JAlbum

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macro/prime DOF?

                    Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                    het diafragma is de minst sterk bepalende factor in scherptediepte. Brandpunts- en instelafstand hebben een veel sterkere invloed op de scherptediepte.
                    Ik ben het met je eens dat die andere factoren ook belangrijk zijn, maar om te zeggen dat het diafragma de minst sterk bepalende factor is in scherptediepte is gewoon niet waar. Als je een bepaald onderwerp van een zekere grootte, zoals bijvoorbeeld een persoon, op de foto wilt zetten is de afstand die je tot je onderwerp moet nemen een functie van je brandspuntafstand. Met twee keer zo lange lens moet je twee keer zover weg staan.

                    En wat wil nu het geval: als je met een 200mm f2.8 lens een foto neemt 20 meter van je onderwerp vandaan, of met een 100mm f2.8 lens 10 meter van je onderwerp vandaan, is de DOF exact even diep. Dit kan je nagaan in de DOF calculator die hiervoor gegeven is. Wat blijft er dan dus over om je scherptediepte te varieren? Juist, alleen het diafragma!

                    Ik denk dat jij DOF door elkaar haalt met hoe vaag de achtergrond van je foto is. Dit zijn twee verschillende dingen, omdat door de compressie van een langere lens je de perceptie krijgt van minder scherptediepte, omdat de achtergrond waziger is. Als ik het hiervoor gegeven voorbeeld van de 100mm en 200mm f2.8 lenzen er nog een keer bijpak, zal de 200mm f2.8 meer achtergrond onscherpte geven, maar dat is niet omdat deze een kleinere DOF heeft.

                    Dit effect is geillustreerd in de grafiek hieronder. Dit plaatje is overigens gemaakt met http://howmuchblur.com Dit is een erg handig tooltje om verschillende lenzen en camera's te vergelijken als je wilt weten hoeveel ze de achtergrond kunnen vervagen. Dus geen DOF calculator, maar een background blur calculator.
                    Last edited by johann3s; 4 december 2013, 15:49.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macro/prime DOF?

                      Oorspronkelijk geplaatst door johann3s Bekijk bericht
                      Ik ben het met je eens dat die andere factoren ook belangrijk zijn, maar om te zeggen dat het diafragma de minst sterk bepalende factor is in scherptediepte is gewoon niet waar.
                      om de scherptediepte te halveren moet je:
                      2 stops groter gaan met je diafragma
                      je afstand verkleinen met een factor 1.4
                      je brandpuntsafstand verlengen met een factor 1.4
                      je sensorformaat halveren.

                      reken gerust na.

                      Het diafragma heeft dus de allerminste invloed van alle factoren, maar het is de enige parameter die je kan veranderen zonder je compositie te beïnvloeden*. Omdat de invloed van afstand en brandpuntsafstand even groot zijn heffen ze elkaar op als je tracht door dichter te komen met een kortere lens of achteruit te gaan met een langere lens de scherptediepte te beïnvloeden.

                      Ik haal niets door elkaar, ik beperk met tot de feiten.

                      en de feiten zeggen ook dat compressie een eigenschap is van het standpunt en niet van de brandpuntsafstand.
                      Last edited by putor; 20 februari 2013, 13:23.
                      The Knight That Says Ni...kon

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macro/prime DOF?

                        Ja, dus in theorie heb je gelijk. Mijn punt was meer dat de prioriteiten anders liggen als je daadwerkelijk in de praktijk aan het fotograferen gaat. Dan zal de foto die je wilt maken de brandpuntsafstand en de onderwerpsafstand bepalen, dus blijft het diafragma nog over om te varieren. Kortom, ik redeneerde vanuit de praktijk in plaats van de theorie, maar ik begrijp je punt, we zijn het eens.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macro/prime DOF?

                          Ik heb die lens ook. Ze werkt ook prima als portretlens. Ze is quasi vervormingsvrij. Dat het ook een macro lens is verandert niets aan de lens zelf. Dus op 100mm/f2.8 is ze gelijk een andere lenzen.

                          Je bent ook niet verplicht van op f2.8 te bijven natuurlijk :-)
                          Nikon shooter - Samyang fan

                          Comment

                          Working...
                          X