Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beoordeling op beginnershoek

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beoordeling op beginnershoek

    Ik ben in de war mbt de beoordeling op foto's in de beginnershoek.
    Ik begrijp dat niemand graag hoort dat zijn foto op niks trekt. Maar soms heb ik het idee dat beoordelingen toch wel zeer positief zijn in verhouding met de foto. Dat kan dan wel stimulerend werken, het zal niet te zien zijn op de volgende foto.

    Het reglement heb ik gelezen.
    Mijn vraag is: Wanneer is een beoordeling mild, en wanneer is een beoordeling eerlijk en daarom niet geschikt op het betreffende forum?
    Is het ontbreken van commentaar bij een foto het gevolg?
    Fuji X-T3 | 12 f2 | 23 f1.4 | 35mm f2 || Canon in de kast

  • #2
    Re: Beoordeling op beginnershoek

    Een foto beoordelen is voor mij altijd iets heel persoonlijks.

    Sommige kunnen een foto slecht vinden, terwijl iemand anders hem nu net heel mooi vindt op die manier. Als ik niet dadelijk iets technisch mis zie, dan ben ik al sneller geneigd om mijn persoonlijke mening neer te schrijven en de persoon te laten weten dat ik hem mooi vind. Indien ik hem niet zo mooi vind, dan zal ik ook zeggen waarom en ook proberen uit te leggen waarom.

    Zie ik technisch toch wel iets mis, dan zal ik eerder iets zeggen over de technische kant van de foto.


    Als ze echter beginnen over de kleuren, of witbalans, of zelfs de historiek, dan hebben die personen meestal wel een punt, vanuit hun standpunt. En ik moet bekennen, sommigen hebben dat bij mijn eerste foto's ook gedaan, en ik moest nadien bekennen dat de historiek bekijken toch wel heel belangrijk is voor de kwaliteit van de foto. Echter de witbalans, wel ik heb daar mijn eigen visie op en ik ben nogal snel iemand die graag warme foto's wil laat zien. En terwijl ik ondertussen toch al voorzichtiger ben met mijn kleuren, kan ik deze soms ook wel eens doordrukken om een effect te bekomen die ik graag zie.

    Zo heb ik al foto's gezien waarvan velen zeggen, dit is te blauw, of dit is te geel. Of er hangt een kleurzweem over de foto. Vanuit hun standpunt zullen ze wel gelijk hebben, en je kan dit ook melden aan de persoon die de foto plaatste. Echter, die personen moeten dan ook aannemen dat de persoon die de foto plaatste hem misschien wel graag ziet zo en dit niet wil aanpassen.

    Persoonlijk ben ik dus zo iemand die niet snel een probleem heeft als de foto wat te warm of te koud aanvoelt. Natuurlijk zullen er foto's bij zijn die ik persoonlijk anders zou verwerken, en ik heb er mij ook al schuldig aangemaakt om dit te melden. Maar, indien de TS vind dat hij de foto liever heeft zoals hij ze laat zien, dan leg ik mij daar ook bij neer. En hier loopt het soms wel eens mis bij sommigen.


    Maar dit brengt mij terug op jou vraag en opmerking. Ik denk dat één ieder zijn gedacht en visie over een foto mag zeggen. Maar die persoon moet dan ook aanvaarden indien anderen niet in dezelfde lijn denken als hij. Ik heb zelf ook al een paar keer een tip gelezen die bij een foto stond, dat wanneer ik die uitvoerde op die foto dat ik dacht dat het helemaal niet beter is zo. Maar, indien die persoon zijn foto's nu eenmaal zelf zo liever bewerkt, dan moet ik dat maar aannemen. Ik zal echter wel mijn eigen visie op die foto ook wel meedelen, en ik hoop dat de anderen mij dan met evenveel respect behandelen als ik doe met hun opmerkingen.


    En ja, sommige foto's zijn echt niet goed. Het enige wat je dan kunt doen is dit melden en ook de reden waarom je hem niet goed vindt en wat die persoon eventueel kan doen om het te verbeteren. Eén van die dingen is bijvoorbeeld de sluitertijd aanpassen aan de gebruikte lens. Als je met een sluitertijd van 1/50 gaat schieten als je op 300mm zit. Tja, dan is de kans van onscherpte al wat groter natuurlijk. Dit melden aan de topic starter is dan gewoon je technische kennis overdragen, en is ook iets nuttig.

    Echter gewoon zeggen van: "Dit is nu een foto die helemaal op niets trekt." Wel dat is iets waar niemand iets aanheeft en ze kunnen dit beter voor zichzelf houden. Ik zie soms ook wel foto's voorbijkomen waarvan ik denk, "Wat moet dat nu weer voorstellen?" Echter, dit zal ik niet neerschrijven, gewoon omdat de persoon die de foto plaatste die foto nu misschien wel heel boeiend vindt. Ieder heeft zijn eigen smaak en voorkeuren, en daar moet je leren mee leven. Wie weet, misschien kan je die foto nadien toch nog appreciëren, als je hem meerdere keren hebt bekeken.


    En, positieve kritiek is even belangrijk als negatieve. Dus als iemand een foto goed vind, dan mag hij dit gerust melden vind ik, ook al denk je zelf dat de foto voor jou eigenlijk helemaal mislukt is. En als iemand al de moeite doet om dit laatste ook te melden, zeg dan niet gewoon dat het slecht is, maar leg het ook uit waarom je dat vindt. Misschien heb je wel helemaal gelijk en leren we allemaal iets van de uitleg.


    Wel, dat is zo een beetje wat ik er van denk. Ik ben er zeker van dat ik een hele hoop foto's in mijn collectie heb die anderen niet leuk zullen vinden, maar ik ben er ook zeker van dat er ook personen zijn die net zoals ik die wel leuk zullen vinden. Waarschijnlijk zal ik dat wel merken van zodra ik mijn foto website online heb. Echter, ik heb nog veel code te schrijven voordat ik die online kan brengen. Ik hou namelijk niet zo van die kant en klare pakketjes. Ook al, omdat ik nog geen enkele heb gevonden die heeft wat ik juist zoek. Dus zit er niets anders op dan het zelf helemaal te gaan coderen.
    Mvg,
    Rudy Mas
    Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

    Comment


    • #3
      Re: Beoordeling op beginnershoek

      Oorspronkelijk geplaatst door alca535 Bekijk bericht
      Ik ben in de war mbt de beoordeling op foto's in de beginnershoek.
      Ik begrijp dat niemand graag hoort dat zijn foto op niks trekt. Maar soms heb ik het idee dat beoordelingen toch wel zeer positief zijn in verhouding met de foto. Dat kan dan wel stimulerend werken, het zal niet te zien zijn op de volgende foto.
      Ik heb het idee dat jij vindt dat de foto's die geplaatst worden in de Beginnershoek al 100% perfect moeten zijn.
      Dat is dan ook de reden dat ik mijn foto's niet snel zal plaatsen omdat mijn foto's verre van perfect zijn, ondanks dat het de "Beginnershoek" is.
      Ik kijk graag naar die foto's hoor en er zijn er heel veel die ik erg mooi vindt, zo mooi dat ik daar niet tegen op kan.

      Ruud
      Met de vriendelijke groeten, Ruud.

      Comment


      • #4
        Re: Beoordeling op beginnershoek

        Zelf moet ik hier niet hoog van de toren blazen want ik plaats bijna nooit iets.
        Maar ik bekijk foto's, schilderijen en muziek (hoe gruwelijk rationeel ik ook moge denken) op een compleet andere, irrationele manier. Of ik vind ze erg goed en dan zeg ik het of ik vind ze minder en dan zwijg ik, niet omdat ze niet goed zouden zijn maar omdat ze me niet aanspreken. Als ik een punt vind waarop de foto achteraf beter zou kunnen dan suggereer ik ook dit, maar voor mij is dat zeer moeilijk.
        Waar ik me wel aan erger, ik heb dat al eerder gezegd, is : de "compo" kan beter. Meestal/soms blijft het daar dan bij....
        Kortom, als ik ooit zeg dat het slecht is terwijl ik niet zeg hoe ik het zelf beter zou doen dan mag je me een klets rond mijn oren geven.

        Comment


        • #5
          Re: Beoordeling op beginnershoek

          Ik probeer van mij in te houden qua negatieve commentaar, en ben daar waarschijnlijk niet alleen in.
          De meeste foto's in de beginnershoek spreken mij ook niet echt aan, qua onderwerp, dus dan post ik niets.
          Maar als mensen graag lege bankjes, zweefvliegen, meeuwen, "in gedachten verzonken " en "wachten op..." zien is dat hun goed recht.
          Zo blijven er op den duur alleen positieve commentaren over.

          Comment

          Working...
          X