Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

polar niet "goed" genoeg voor 100-400L. kan dat?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • polar niet "goed" genoeg voor 100-400L. kan dat?

    Sinds ik de bewuste lens heb gebruik ik de polarfilter die ik nog had van een vroere lens, niet meer.
    Ik kreeg namelijk geen enkele scherpe foto meer uit de 100-400.
    kan de polar daar de oorzaak van zijn?

  • #2
    Re: polar niet "goed" genoeg voor 100-400L. kan dat?

    Toen ik jong was waren er (polar ???) polarisatie filters. Die zijn van het lineare type.
    Daarna kregen de meeste camera's een AF mogelijkheid en dan zeggen de fabrikanten dat je een circulair polarisatiefilter moet gebruiken.

    Waarschijnlijk is het polarisatiefilter niet de oorzaak van onscherpe foto's. Dat is eenvoudig te controleren, maak een opname met en zonder dit filter, en doe hetzelfde met een ander objectief. Stel het filter wel in volgens de gebruiksaanwijzing.
    Een fout polarisatiefilter zal niet echt onscherpte veroorzaken, maar kan wel een foute automatische belichting veroorzaken. Maar dat hangt van zoveel factoren af.
    Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

    Comment


    • #3
      Re: polar niet "goed" genoeg voor 100-400L. kan dat?

      Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het oplossend vermogen van de optiek van "dure" lenzen hoger is dan van hun "goedkopere" tegenhangers.
      Daarom dacht ik dat het ook mogelijk zou kunnen zijn dat mijn polarisatiefilter van mindere kwaliteit is waardoor beide mekaar misschien "tegenwerken".
      Een beetje vergelijkbaar (lees: 't is niet hetzelfde, ik probeer het alleen te "visualiseren) met het moiré-effect dat ontstaat als je met een digitale camera gerasterd drukwerk fotografeert.

      Comment


      • #4
        Re: polar niet "goed" genoeg voor 100-400L. kan dat?

        Je moet wel degelijk een circulaire polarfilter gebruiken om je AF te laten werken (die zit nl achter je deels doorlaatbare spiegel).
        Of je filter de goede is kan je gemakkelijk controleren op een spiegel of tegen je flatscreen.

        Voor de rest heb ik m'n 100-400 al eigenaardige dingen zien doen met filters, die komen daar niet meer op.

        Comment


        • #5
          Re: polar niet "goed" genoeg voor 100-400L. kan dat?

          Post eens wat voorbeelden? En welke pola zit er nu op?
          70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

          Comment


          • #6
            Re: polar niet "goed" genoeg voor 100-400L. kan dat?

            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
            Voor de rest heb ik m'n 100-400 al eigenaardige dingen zien doen met filters, die komen daar niet meer op.
            Je zegt het!!

            Comment


            • #7
              Re: polar niet "goed" genoeg voor 100-400L. kan dat?

              Rekening houdende met de twee stops lichtverlies die een polar eigen is,
              en wat je sluitersnelheid van bv. 1/500 op 1/125 brengt,
              nog nooit problemen gezien, moet zoals gezegd wel een circulair filter zijn,
              maar dat heeft dan maar alleen te maken met de AF van je toestel.

              Een 100-400 heb ik niet.
              Last edited by Guest42; 15 februari 2013, 17:06.

              Comment


              • #8
                Re: polar niet "goed" genoeg voor 100-400L. kan dat?

                Zou het hier niet om bewegingsonscherpte gaan ? Ik heb ervaren dat de 100-400, die uiteindelijk al een serieuze tele is, toch wel heel gevoelig is aan beweging / trillingen.

                Heb je dit effect ook bij korte sluitertijden (ik bedoel 1/500e of sneller) ?

                Een foto met exif zou veel helpen...
                www.damafoto.be
                Facebook Damafoto

                Comment


                • #9
                  Re: polar niet "goed" genoeg voor 100-400L. kan dat?

                  Dré, ik heb het vanmorgen zelf geprobeerd, en hetzelfde hopeloze resultaat.
                  Nochtans zat ik nog op 1/500 met de polar.
                  Ik denk dat het de kwaliteit van de polarfilter is.
                  Met een groothoek of normaallens is het mij nooit opgevallen, maar met een tele ga je misschien meer pixelpeepen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: polar niet "goed" genoeg voor 100-400L. kan dat?

                    Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                    Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het oplossend vermogen van de optiek van "dure" lenzen hoger is dan van hun "goedkopere" tegenhangers.
                    Daarom dacht ik dat het ook mogelijk zou kunnen zijn dat mijn polarisatiefilter van mindere kwaliteit is waardoor beide mekaar misschien "tegenwerken".
                    Een beetje vergelijkbaar (lees: 't is niet hetzelfde, ik probeer het alleen te "visualiseren) met het moiré-effect dat ontstaat als je met een digitale camera gerasterd drukwerk fotografeert.
                    Ach je kan er zoveel over fantaseren al je leuk vindt.
                    Nou jongen, ga er gewoon maar vanuit dat dat filter de AF verstoort en dus onscherpe foto's veroorzaakt, misfocus dus.

                    Comment


                    • #11
                      Re: polar niet "goed" genoeg voor 100-400L. kan dat?

                      Dag Dré,

                      Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn Sony 70-400mm G.
                      Ik had een 25 Euro kostende JYC 77mm slim MC CPL die ik zonder problemen gebruikte op een Sigma 10-20mm lens maar toen ik die CPL op mijn Sony draaide sloeg die totaal tilt.

                      Ik heb toen wat opzoekwerk gedaan en blijkbaar was ik niet de eerste met dergelijke problemen.
                      Volgens wat ik toen gelezen heb is dat hoe meer mm's je lens heeft hoe beter de kwaliteit van de CPL moet zijn.

                      Nadat ik de vergelijkende CPLtest van lenstip ontdekt had : http://www.lenstip.com/115.1-article...ters_test.html, heb ik besloten om me een Marumi DHG te kopen omdat die betaalbaar was en goede punten kreeg en het probleem was opgelost.

                      De Marumi DHG is een slim filter met schroefdraad vooraan waar een gewone lenskap op past.
                      Mocht je de Marumi niet vinden, de Fujiyama versie is dezelfde.
                      Verschil tussen de DHG en SUPER DHG is dat de SUPER-versie een extra coating heeft die hem beter beschermt tegen schade.

                      PS : nog een interessant kleinigheidje dat ik mij gekocht heb voor als ik mijn filter niet van de lens krijg(en het werkt zeer goed) :http://www.benl.ebay.be/itm/Flexible...ts_Accessories
                      Gewoon de mat op een plat oppervlak leggen, de filter erin duwen en aan de lens draaien en na korte tijd komt de filter los.

                      Sven
                      Sony A58 met glas, Fuji X-E1
                      Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
                      Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

                      Comment

                      Working...
                      X