Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onderwerp zien

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Onderwerp zien

    Hallo,

    Het zien van een onderwerp is dat ook aan te leren?
    Ik ga vaak op pad om te fotograferen en kom dan thuis met misschien 3 foto's,die ik vaak dan ook nog verwijder.
    En dat terwijl ik fotograferen op zich erg leuk vind.
    Ik heb net een nieuwe camera aan geschaft,en baal er een beetje van dat ik zo weinig dingen zie waar ik een foto van wil maken,er zijn niet veel dingen die ik mooi vind om te fotograferen.
    Misschien is het een gebrek aan inspiratie ofzo?
    Hebben jullie dat ook wel eens?
    Ik zoek eigenlijk tips,hoe ik het misschien anders kan zien,zodat ik met wat meerdere foto's thuis kom waar ik tevreden over ben.

    Bedankt alvast.

    Groeten
    John

  • #2
    Tot een poos geleden had ik hetzelfde probleem. Persoonlijk ben ik van nature weinig creatief maar om technisch iets te verwezelijken ben ik meer bedreven. Met veel te fotograferen betert het stilaan. Op een foto hoef je niet meer te zien en wegsmijten doe je best niet. Schrijf ze weg op cd of zo, later kan je misschien nog fragmenten gebruiken. Je begint dingen te zien die een doorsnee persoon niet eens opmerkt. Dat is volgens mij het begin om het maken van een qua compositie beter fotografiewerk.

    Moraal, maak veer foto's en trek je niets aan van anderen die je maar een nurd vinden omdat je steeds een fototoestel meezeult. Probeer eens een andere visie, een andere hoek een anders dan normaal perspectief.

    Als relatieve newbie ervaar ik het op die manier, de zelfstudie, een boek lezen over compositie en belichting etc... Zelf ben ik nogal een eenzaat en doe alles op men eigen manier en tempo. Het moet gezegt dat je hier op BD véél kan leren. Lees regelmatig de berichten je zal merken dat je niveau silaan de hoogte in gaat.

    Succes,
    Ron
    Ron
    D70 met glas van 28 tot 500 mm en andere snuisterijen.

    Comment


    • #3
      Bedankt Ron voor jou advies.
      Het probleem is dat ik toch al een zes jaar fotografeer.
      In het begin fotografeerde ik alles wat ik zag,en nu ben ik veels te kieskeurig omdat ik probeer wat betere foto's te maken.
      Maar ik zal de foto's niet meer verwijderen,en inderdaad beter op een cd branden.

      Comment


      • #4
        Misschien is dit een idee. Als een nieuwsfotograaf naar een ongeval gaat dan tracht hij een foto te maken waar alles opstaat.
        Hij neemt de omgeving mee, de aanwezige agenten of andere personen. De wrakken, de aangereden boom of paal.
        In de krant verschijnt er slechts 1 foto. En die foto moet het verhaal vertellen. Hoe is het gebeurt. Wie was er aanwezig. Is er veel schade. Zijn er slachtoffers? Eigenaardig genoeg slagen veel fotografen, om volgens de regels van de krant, daar ook nog een persoon op te zetten.
        Kijk eens naar zulke foto's en je zal veel van al die fasetten ontdekken.
        Doe dit nu na. Neen je moet niet naar een ongeval hollen. Waarschijnlijk wordt je weggestuurd als je geen perskaart hebt.
        Ik bedoel vertel het verhaal.
        Laat zien dat moeder aan het koken is. Hoe ze het doet in een pot of een pan, op een gas of elektrisch fornuis. Of ze het graag doet of niet. Wat ze kookt en dat allemaal in een beeld. Denk er eens overna. hoe je zo een foto moet nemen. Een top shot of juist een laag shot. Een groothoek en van dichtbij of een tele en van veraf. Hoe vertel je dat de soep heet is? Juist! door de damp in beeld te brengen.

        Vertel het verhaal. het Verhaal VERHAAL. Een foto moet je kunnen LEZEN.

        Comment


        • #5
          John, je geeft aan dat je op pad gaat om te fotograferen, maar dat je dan (te) weinig dingen ziet waar je een foto van wilt maken. Je vraag is hoe je anders kunt kijken.

          Ik denk niet dat je anders moet kijken, je moet anders oordelen. Je weet dat men van de meest mooie dingen slechte foto's kan maken. Dan weet je ook dat je omgekeerd van de meest banale zaken een mooie foto zou kunnen maken. Het gaat daarom niet om 'die dingen', het gaat bij fotograferen om 'een foto van die dingen'. Je passeert een stoeprand waar bij het rioolputje een boomblad in de goot ligt. Is dat een mooi ding (valt over te discussieren uiteraard, waarom zou dat niet mooi zijn?). Vraag is echter: Kun/wil jij er een mooie foto van maken?

          Het is dus niet direct het zien van dingen, het is meer fotografisch aanpakken van dingen: Een fiets tegen een paaltje, een man die op straat zijn neus snuit, een macro van het steeltje van een kers, spelende kinderen, een wollen trui op een stoelleuning, een boot onder een brug, whatever. Het moet niet altijd de kerstman op een varken onder de Eiffeltoren zijn he

          Comment


          • #6
            Zelf heb ik datzelfde probleem ook nog vaak, maar het gaat wel stilaan beter.
            Hier op het forum zie ik vaak foto's waarvan ik denk : dat iemand daarop komt om daar een plaat van te schieten. Maar het zijn dan vaak mooie foto's van de gekste dingen hoor. Ik zie ze hier wel eens voorbijkomen, beroeste sloten, lege strandstoelen, prullebakken enz.
            Als ik ergens loop kijk ik wel anders naar de omgeving, maar het is ook wel eens zo dat je er gewoon de fut niet voor hebt. Je ziet het dan niet, maar volgende keer dan weer wel.
            Je ziet hier toch ook vaker foto's van dingen waar je zelf al vaak voorbij bent gelopen en geen aandacht aan hebt gegeven maar waarvan je wel denkt : goed gezien, mooie plaat. Na mijn eerste SD kwam ik thuis met zo'n 30 foto's, en na de tweede met een veelvoud daarvan.

            Neem nu je eigen album, de foto van die palen op het strand, voorheen zou je misschien gedacht hebben wie fotografeert nu zoiets.
            Nu zou je er een hele serie van kunnen maken metkleine aanpassingen in standpunt en bijv. belichting.

            John veel plezier, en ogen open dus.

            Groetjes, Jan.
            Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
            Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

            Comment


            • #7
              Goedemorgen,

              Ik wil jullie bedanken voor de reaktie's en tips,ik weet zeker dat ik hier wat aan heb.
              Zal straks het eens in de praktijk uit proberen.
              Nogmaals bedankt en een fijne dag

              Groeten
              John

              Comment


              • #8
                Weet je wat ook help? Een leeg dia-raampje meenemen op pad, en daar af en toe eens door kijken. Veel gemakkelijker dan telkens je camera te pakken. Zo zie je soms dingen waar je later eventueel eens voor terug kan gaan, moest je je camera niet bij hebben.
                Fuji X-T1 / Fuji X-M1 / Fuji X-30 / Fujinon XT 18-135 / Fujinon XT 35 / Fujinon XC 16-55 / Fujinon XC 55-230 / Fuji EF-X20

                Comment


                • #9
                  Wat al eerder aangehaald is, maar waar ik ook goede ervaringen mee heb: definieer een doel. Geef jezelf een opdracht om een specifiek onderwerp die dag te fotograferen. Dat leert je om heel specifiek naar dat onderwerp te kijken en op te concentreren.
                  Canon 1Ds MKII, EF 14mm f/2.8, EF 24mm f/1.4L USM, EF 35mm f/1.4L USM, EF 50mm f/1.4 USM, EF 85mm f/1.2L, EF 135 f/2L, EF 200mm f/2.8, Gitzo 1127 & Kirk BH1 & Leica Digilux 2

                  Comment


                  • #10
                    Ik heb zelf al veel geleerd van dit topic maar ik wil ook nog wat toevoegen. Een tip dat ik een boek heb gelezen:

                    Als je een goede foto van bijv. een landschap wilt maken, dan is het heel belangrijk dat je niet te haastig bent. Bijna alle serieuze fotografen die bijvoorbeeld in opdracht iets moeten fotograferen, lopen eerst een half uur of langer rond op die plaats. Pas als je een poosje aanwezig bent op die plek kun je een echte goede foto maken!
                    "Canon Powershot G5 + 1Gig Microdrive"

                    Comment


                    • #11
                      dit is weer een mooie topic over de essentie van de zaak zijnde fotografie:

                      met de jaren heb ik geleerd dat mijn '(beperkte) kunde' blijkbaar ligt in het nemen van shots van personen, close-up beelden, korte stadszichten, enz...
                      dat vind ikzelf heel tof en doe ik graag en toch.......
                      ik wil eens dat mooie landschap en dat vogeltje 'trekken' maar.........ik zie het niet

                      ik ga heel veel wandelen in mooie bossen enz.. en trek geen enkel foto omdat ik het niet zie

                      je kan het allemaal leren, 'alhoewel'
                      hoeft het zo nodig ? of ben je tevreden met wat je al goed kan en mogelijk kan je daarin verbeteren ?

                      het blijft in elk geval boeiend

                      nog veel plezier met je hobby
                      pie

                      Comment


                      • #12
                        Je kan het leren idd...
                        Ga eens mee op een BD shooting day !!!

                        Dan zie je wat anderen fotograferen...
                        Enkele jaren geleden "zag" ik ook veel minder dan nu.
                        Totdat ik eens op zo'n shooting meeging... Dat was de shooting in Luik, geloof ik.
                        Wel, daar zag ik BDers foto's maken van dingen waar ik niets in zag... Een schaduwspel van lijnen van een afsluithek, een verroeste fiets, een oude garagepoort met afbladerende verf, een negerinneke...
                        Ik ben hun gaan na-apen en toen ik thuis m'n foto's bekeek was ik verrast wat een leuke, boeiende foto's ik gemaakt had.
                        Je moet niet alleen gebouwen, musea en mensen fotograferen..., neen, er is veel meer te zien, in zelfs een gewone straat.
                        Maar dat moet je dan leren zien.
                        Ik ben toen op de shooting in Luik, Erik eens op de voet gevoelgd. Wel, Erik (Mansvelders den schrijver) heeft me echt mijn fotografische ogen laten opengaan en dingen laten zien die ik eerst niet zag...
                        Dus kom eens eens naar zo'n Belgiumdigital shooting day en leer 't van anderen.
                        Ik zeg altijd maar we zijn nooit te oud om te leren...



                        Comment


                        • #13
                          kies onderwerpen die je interesseren, die deel uitmaken van je dagelijkse kijk op het leven....
                          http://www.razziphoto.com/

                          Comment


                          • #14
                            John,

                            Als je op wandel bent, kijk dan ook eens naar 'boven' en naar 'beneden'

                            Theo.
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

                            Comment


                            • #15
                              1) We gebruiken onze ogen niet. We zien enkel wat we denken en blijkbaar denken we ook al niet.
                              2) In ieder geval, neem veel, hel veel foto's. Ook dingen waar je niets in merkt, zullen plots bijzonder mooi zijn.
                              Je moet er maar eens op letten.
                              Loop eens door een weide met gras en bloemen. Er is niets wat je ziet en wat je interesseert.
                              Laat een natuurliefhebber op hetzelfde tijdstip door datzelfde stukje lopen en je zal merken dat die persoon verschillende zaken ontdekt. Insekten, spinnen, grassen, planten, enfin teveel om op te noemen.
                              Leer dus ook objectief waar te nemen, details te zien. Laat daarna de fantasie spelen, opbouw, ...
                              vb.
                              Een spin, doodgewone kruisspin is niet veel zaaks.
                              Neem je nu een foto van diezelfde kruisspin terwijl ze aan een spindaard zweeft of halsbrekende toeren uithaalt, dan wordt plots de zaak veel interessanter.
                              Neem je nu diezelfde spin in een tweegevecht met vb een schorpioenvlieg voor die gevangen prooi, dan heb je een heel levensverhaal.
                              Kijk eens naar de album's van de SD en kijk vooral naar vele bijschriften. Dit zegt boekdelen en leert ons zaken anders zien.
                              https://www.fotospotter.be
                              Je suis content d’être heureux

                              Comment

                              Working...
                              X