Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 50mm 1.4 opereren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 50mm 1.4 opereren

    Hey,

    Sinds een tijd geleden is mijn autofocus stuk gelopen en heb sindsdien er pijn van in mijn hart
    Nu ben ik wat aan het rond surfen geweest en op het volgende gestoten.



    Nu mijn vraag is of het doenbaar is zonder enige voorkennis van de ingewanden van een objectief om deze open te gooien en het probleem proberen te maken.


    Groeten, Hans

  • #2
    Re: Canon 50mm 1.4 opereren

    Ik zou er ook pijn van aan mijn hartje hebben... Kijk, ik zou daar eerlijk gezegd wel durven aan beginnen, met in mijn achterhoofd houdend dat als ik het verpruts ik een nieuwe moet gaan halen. Dus ja zo'n 300 euro ben ik sowieso al kwijt, ik kan ze alleen maar winnen door het ding te kunnen maken.
    Veel hangt natuurlijk af van jouw handigheid met schroevendraaiers en elektronica. Maar dan is het ook nog de vraag of jij gaat zien wat er mis is. Als er ergens een draadje los is of zo... Ja no problem, maar als er iets met de elektronische componenten is, dan wordt het moeilijker, tenzij je ingenieur bent en weet hoe je zoiets moet opzoeken en vervangen.
    Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

    Comment


    • #3
      Re: Canon 50mm 1.4 opereren

      Je krijgt hem vast wel open, maar waarschijnlijk kom je er nooit zelf achter waar het probleem zit.
      Je kan het proberen, maar ik geef je heel weinig kans.

      Comment


      • #4
        Re: Canon 50mm 1.4 opereren

        En het is nog maar de vraag of je ze stofvrij gaat kunnen houden... Maar proberen kost niks natuurlijk

        Comment


        • #5
          Re: Canon 50mm 1.4 opereren

          Mijn ervaring is dat je in het slechtste geval, materiaal overhoudt om 2 lenzen te maken.
          DPaul - A.FIAP
          D810, nikkors and other stuff

          Comment


          • #6
            Re: Canon 50mm 1.4 opereren

            Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
            Je krijgt hem vast wel open, maar waarschijnlijk kom je er nooit zelf achter waar het probleem zit.
            Je kan het proberen, maar ik geef je heel weinig kans.
            Als je zo redeneert begin je nergens aan en gooi je elk gebruiksvoorwerp direct weg of ben je voor het minste afhankelijk van professionelen.

            Er wordt toch duidelijk uitgelegd waar de fout zit.
            Dit is wel iets moeilijker dan een fietsband plakken.
            Ik zou de uitdaging aangaan, maar misschien kan je je tijd beter aan iets anders besteden.

            Comment


            • #7
              Re: Canon 50mm 1.4 opereren

              Of 't doenbaar is hangt er van af hoe handig je bent met kleine schroevendraaiers e.d. Dat kan niemand voor jou beslissen.

              De vraag is ook wat er mis is, in het geval van die guide was er iets verbogen, bij jou is er misschien iets totaal anders aan de hand.
              Dus zelfs wanneer je ze open gooit, wil het niet zeggen dat je ze gerepareerd krijgt.

              Zou verder nog wat uitzoeken wat er mis is (hoor je de focusmotor of totaal niet bv, is ze soft, ..) vooraleer je beslist de lens open te gooien.
              Ook zien of er nog een alternatief is - werkt ze nog in manuele focus, eventueel zo proberen verkopen en opleggen voor een nieuwe ?
              Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

              Comment


              • #8
                Re: Canon 50mm 1.4 opereren

                Er komt geen soldeerwerk aan te pas. Je moet alleen wat handig, heel voorzichtig en proper te werk gaan.

                Reparatie door Canon kost toch minder dan een nieuwe lens. Nee? Wegwerpen hoeft niet, ook nadat je zelf hebt geprobeerd.

                Als de handmatige focus nog werkt, kan je ze ook gebruiken als macro lens, omgedraaid op tussenring.

                Of je verkoopt ze aan iemand die het risico wil nemen en er zo een centje aan verdient of een goede lens aan overhoudt. Misschien iemand die geen AF nodig heeft.

                En anders gebruik je het maar als decoratie. Zet er een plantje in
                Fuji X-T3 | 12 f2 | 23 f1.4 | 35mm f2 || Canon in de kast

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 50mm 1.4 opereren

                  Oorspronkelijk geplaatst door hmaes Bekijk bericht
                  ...

                  Nu mijn vraag is of het doenbaar is zonder enige voorkennis van de ingewanden van een objectief om deze open te gooien en het probleem proberen te maken.
                  Forum voor alle off-topic postings, postings die dus absoluut NIETS met fotografie te maken hoeven hebben. Lees de specifieke forumregels erop na in de sticky posting.

                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 50mm 1.4 opereren

                    Het topic van Jill.tje heb ik ook gelezen en dat motiveert me om te proberen.
                    Laten repareren zal waarschijnlijk wel goedkoper zijn maar je moet ze opsturen of brengen om bestek te maken. Indien het bestek betaalbaar is kan je ze laten maken maar als het 3/4 van de nieuw prijs is vind ik het wel heel sneu om deze dan te laten repareren en dat weet je nooit op voorhand. Je kan dan gaan betalen voor de lens op te halen of je kan ze achter laten zodat ze die kunnen gebruiken voor spare parts. Nja, ook niet echt slim vind ik dat. Dus denk ik wel dat ik vroeg of laat, als ik eens een namiddag tijd heb, deze ga proberen te maken.

                    Als ik die helemaal om zeep haal heb ik een excuus om een nieuwe te kopen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 50mm 1.4 opereren

                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      Als je zo redeneert begin je nergens aan en gooi je elk gebruiksvoorwerp direct weg of ben je voor het minste afhankelijk van professionelen.

                      Er wordt toch duidelijk uitgelegd waar de fout zit.
                      Dit is wel iets moeilijker dan een fietsband plakken.
                      Ik zou de uitdaging aangaan, maar misschien kan je je tijd beter aan iets anders besteden.
                      Ik ben een geharnast doehetzelver, daarom leuter ik niet zo maar wat , maar praat uit ervaring.
                      De fout kan in een aantal onderdelen zitten, waar je niets aan ziet en dan ben je kansloos.
                      Heb al diverse lenzen opengemaakt en in maar 1 geval was het probleem duidelijk: lintkabel naar focusmotortje kapot.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 50mm 1.4 opereren

                        Ik heb hier een topic lopen ''vijsje hier vijsje daar'' met hetzelfde.
                        Mijn lens was ook kapot, was wel een ander probleem.
                        Ik zou er enkel aan beginnen als je een héle goeie voorbereiding genomen hebt, en goed weet wat je moet doen stap voor stap.
                        Wanneer je er een aantal uur na elkaar mee kan bezig zijn. Dus niet afgeleid zijn.
                        Maar, eraan beginnen, ja hoor.
                        Ik had een youtube filmpje die ik telkens op pauze zette om stap voor stap te kunnen doen wat zij deden, was ongeveer 't zelfde,
                        natuurlijk na enkele keren te bekijken wist ik hoe het in elkaar zat he.
                        Ik weet niet of je lijm zal nodig hebben maar indien wel staat er in mijn topic wel het een en andere want ook dat is niet om het even.
                        Bij mij was het bijna te laat.
                        Succes !!!
                        facebook
                        Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 50mm 1.4 opereren

                          Je hebt wel het voordeel denk ik dat het een vast brandpunt is, dus je glas zit vast en zal mooi op zijn plaats blijven zitten he.
                          You never know...
                          facebook
                          Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 50mm 1.4 opereren

                            Ik heb het al gedaan met meerder lenzen en deze is wel de makkelijkste doordat het geen zoom is.
                            Als je het zelf niet durft wil ik het wel voor jou doen.
                            Handigheid, voorzichtigheid en goede schroevendraaiers zijn onontbeerlijk.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 50mm 1.4 opereren

                              zo ... Jeroen heeft gereageerd ... heb even getwijfeld om als LHBO (de L van laatste ) te fungeren daar ik uit de geburen ben ... maar dat zal dus niet meer nodig zijn

                              Comment

                              Working...
                              X