Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje aan de PRIME gebruikers, "welke is je favoriete objectief" en waarom ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje aan de PRIME gebruikers, "welke is je favoriete objectief" en waarom ?

    Bij mij is dat tegenwoordig zeker en vast mijn 35mm f1,4,
    goed lichtsterk, mooi scherp, zeer korte werkafstand mogelijk,
    handig in gebruik (ligt goed in de hand), zeer aanvaardbaar qua vervorming,
    redelijk snelle scherpstelmotor, en vooral een zeer breed inzetbaar brandpunt
    op FullFrame, en het grote diafragma maakt spelen met scherptediepte nog
    zeer goed mogelijk in het lichte groothoekgebied.

    Wil het hier graag bij primes houden aub.

  • #2
    Re: Vraagje aan de PRIME gebruikers, "welke is je favoriete objectief" en waarom ?

    Cho, moeilijk...

    Voor 'dagelijks' werk m'n 50mm f/1.2. De focus issues die hierover op het web rondzwerven heb ik gelukkig niet, en wat overblijft is een geweldige, scherpe lens met een fantastische bokeh.

    Maar eigenlijk ben ik op dit moment vooral enorm blij met m'n 100mm Macro (de IS versie). Die is zo enorm scherp, zelfs uit de hand, dat ik regelmatig foto's plaatselijk softer moet maken om mijn onderwerpen niet boos te krijgen. Man, wat een lens...

    Comment


    • #3
      Re: Vraagje aan de PRIME gebruikers, "welke is je favoriete objectief" en waarom ?

      Mijn EF 85mm f/1.8, voor portretten met natuurlijk licht.


      Toegevoegd: ik gebruik de genoemde 85mm op een cropcamera, nl. de EOS 7D.
      Last edited by LesC; 7 februari 2013, 16:11. Reden: Toegevoegd
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Vraagje aan de PRIME gebruikers, "welke is je favoriete objectief" en waarom ?

        Mijn favoriet is de Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM.
        Ook lichtsterk, mooi scherp, kortste werkafstand is evenwel 45cm.
        Het objectief is wel groot en heeft een filtermaat gelijk aan mijn andere lenzen.
        Bijna geen vervorming, redelijk snelle AF, en ja een breed inzetbaar brandpunt op FullFrame.
        Mijn droom is echter een 135mm, op een FullFrame heeft zo'n objectief toch een bijzondere indruk op mij.
        Zeer scherp en een heerlijk bokeh.
        Met een 35mm heb ik nog nooit gewerkt, jammer dat we zover uit elkaar wonen Geert want ik zou dat wel eens willen uitproberen.

        Maar toch kan ik mijn teleobjectieven niet missen, ook al heeft een prime meestal betere resultaten.

        Grtz, RF
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Vraagje aan de PRIME gebruikers, "welke is je favoriete objectief" en waarom ?

          Mijn meest gebruikte primes (in de zomer) zijn de Sigma 180 macro en de Canon 400 5.6.
          Heb ook een Canon 60mm macro en een Sigma 30 1.4, maar primes liggen mij niet.
          Ik heb zooms die ook zeer scherp zijn, en bovendien met beeldstabilisatie wat handiger is.

          Comment


          • #6
            Re: Vraagje aan de PRIME gebruikers, "welke is je favoriete objectief" en waarom ?

            Bij mij is dat de 35mm 1.8, voor allround gebruik. Als die erop zit komt die daar een hele tijd niet meer vanaf.
            Zeer scherp en zeer handig voor bijna elke situatie.
            Groetjes,
            Dominic

            Comment


            • #7
              Re: Vraagje aan de PRIME gebruikers, "welke is je favoriete objectief" en waarom ?

              85mm f1.8 is mijn favoriet (niet dat ik al veel verschillende lenzen heb gebruikt), 35mm f2 de meest gebruikte.

              Voor het standaard bereik zal ik nooit een zoomlens kopen. Alles kan met deze 2 primes aan betere prijs en veel beter resultaat.
              Als er een (betaalbare) 10, 11 of 12mm UWA zou bestaan, had ik die gekocht ipv 10-22 zoom.
              Voor een telelens neig ik toch eerder naar een zoom, met IS. Het is in dat bereik al moeilijker om met de voetjes het verschil te maken.
              Fuji X-T3 | 12 f2 | 23 f1.4 | 35mm f2 || Canon in de kast

              Comment


              • #8
                Re: Vraagje aan de PRIME gebruikers, "welke is je favoriete objectief" en waarom ?

                Qua primes is dit voor mij de Nikon 85mm 1.4 en 50mm01.4 voor portretten. Met een kleindochtertje van 1 jaar kan ik hier heel wat mee doen met uiteraard schitterend resultaat. Maar ik heb tot nog toe enkel de ervaring met de D300 crop camera en bovendien zijn deze twee objectieven nog D-exemplaren. Iets trager en allicht luidruchtiger dan de opvolgers, maar dat is voor mij bijzaak. Een andere favoriet is natuurlijk de al lang uit de handel gehaalde Nikon 28mm 1.4, maar dan voor andere doeleinden.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • #9
                  Re: Vraagje aan de PRIME gebruikers, "welke is je favoriete objectief" en waarom ?

                  Ik gebruik enkel en alleen primes, het is dan ook moeilijk om een keuze te maken. Maar Als ik maar 1 prime zou mogen hebben dan zou ik gaan voor mijn Sigma 50mm f1.4

                  Super handig bereik, haarscherp volopen, AF is niet van de snelste maar de beelden die eruit komen zijn gewoon subliem. ( op tweede plek volgt heel nipt mijn 24L II )

                  update: op een 5D II gebruik ik deze
                  Last edited by Oli; 9 februari 2013, 17:46.
                  UnicornPictures on Facebook & Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraagje aan de PRIME gebruikers, "welke is je favoriete objectief" en waarom ?

                    Ik kies voor een combinatie van 2 primes. Met een 24G en een 85G (1.4 of 1.8) op pad (op full frame) zijn de mogelijkheden immens.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraagje aan de PRIME gebruikers, "welke is je favoriete objectief" en waarom ?

                      hier zou het wel goed zijn dat men erbij schrijft welke sensor, crop of ff, maakt toch wel een verschil bij de lengte
                      mvg Wilfried

                      7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraagje aan de PRIME gebruikers, "welke is je favoriete objectief" en waarom ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Frie01 Bekijk bericht
                        hier zou het wel goed zijn dat men erbij schrijft welke sensor, crop of ff, maakt toch wel een verschil bij de lengte
                        Pertinente opmerking! Daarom ook mijn post aangevuld.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vraagje aan de PRIME gebruikers, "welke is je favoriete objectief" en waarom ?

                          Micro-Four Thirds = olympus 45mm F1.8 mijn goedkoopste lens maar oh zo goed.
                          (maar ik vermoed dat dit binnenkort de 75mm zal zijn die mijn favoriet wordt)
                          Canon = canon 135mm F2.0 (snelle focus / mooie bokeh / mooie kleuren / licht van gewicht(!)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vraagje aan de PRIME gebruikers, "welke is je favoriete objectief" en waarom ?

                            <KNIP> (quote naar verwijderde post)
                            Mijn lievelingsprime is de 85mm (Sigma 1.4). Beste prijs/kwaliteit verhouding en met 85mm kan je indien je dichtbij staat strakke portretjes maken, en indien je ietsje verder staat, kan je nog een half body of full body shot maken.
                            Bij een 135mm moet je al heel ver gaan staan, en bij een 50mm teveel vervorming. Een 35mm is gewoon te breed, als je dan foto's van iemand wilt nemen, dan sta je veel te dicht en indien je op enkele meters staat, heb je teveel afleiding op de foto.
                            Last edited by LesC; 7 februari 2013, 18:17.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vraagje aan de PRIME gebruikers, &quot;welke is je favoriete objectief&quot; en waarom ?

                              35 mm op 1.5 crop, zou beter een 28mm zijn op sommige momenten, maar oooo zo'n zalig lensje. Zeer licht en toffe brandpuntsafstand, thats it! Meestal wordt deze gebruikt naast mijn 70-200.

                              @psychodweep: welk formaat (fullframe?)
                              Elke prime verschilt van een ander, het gebruik van een 85mm is compleet anders dan het gebruik van een 35mm. Je zou deze naast elkaar kunnen gebruiken, maar niet ter vervanging van denk ik. (50mm tov een 85 en 35 is een ander verhaal).
                              Last edited by playerofwar; 7 februari 2013, 17:29.

                              Comment

                              Working...
                              X