Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

achtergrond uitlichten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • achtergrond uitlichten

    even een vraagje ivm met een thuis studio en de witte achtergrond
    heb me net een studiosetje gekocht met 4 studioflitsen en een achtergrondsysteem met verschillende kleuren doek, nu om bijv de witte doek helemaal uit te lichten moet ik dus overbelichten, maar nu is dus de vraag:
    zet ik de bare flash erop flitst de flits dus ook een deeltje terug naar voren als ik aan elke kant een flits heb staan een beetje schuin opgesteld naar het doek.
    zet ik op de flitsen een softbox kan ik het licht een beetje beter sturen maar dit is wel een hele opstelling tov de flitsen zonder softbox.
    of kan ik beter de flitsen plaatsen met een reflector erop? en deze wat schuin zetten en zo het licht sturen? maar deze heb ik dus nog niet en zou ik dus moeten kopen nog of is het niet aan te raden?
    het zou ook kunnen met een barndoor maar heb ik maar eentje van dus niet voor beide flitsen.
    heb ook een boomstatief om bijv de flits in het midden boven de doek te zetten maar bij personen portretten zie je die dus in beeld omdat het plafond niet hoog genoeg is aangezien ik het hier in de woonkamer doe, voor babyfoto's zou dit wel kunnen werken maar dan dus ook de vraag, reflector, barn door of toch softbox?

    hoop dat het een beetje duidelijk is en dat iemand me wegwijs kan maken

    mvg bart
    Sony A7iii 28-70mm, 85mm 1.8, 135mm 2.0 - Sony rx100
    500px site: https://500px.com/crazy_b

  • #2
    Re: achtergrond uitlichten

    Ik gebruik bij mij 2 softboxen van 60x90 voor mijn achtergrond wit te blazen. dit om idd meer controle te hebben over mijn licht en omdat ik met 1 net niet voldoende heb om de 3m te overbruggen.
    Ik kan dan bijgevolg wel maar 1 lichtbron gebruiken momenteel omdat ik nog maar 3 flitsen heb. Een 4de zal ook wel volgen, mogelijks zwaarder dan de huidige om te gaan gebruiken met een mooie 120cm octo voor meerdere personen enigzins te kunnen uitlichten.
    Bareflash heb je redelijk wat afstand nodig tss je flits & achtergrond om die volledig te bedekken. Daarbij komt dan ook nog eens dat je moet opletten voor overstraling op je personen en je deze dan ook weer voldoende afstand moeten laten houden hiervoor en zit je snel aan 10m diepte die je nodig hebt om zelf ook nog wat ruimte te hebben om een full body te kunnen maken zonder een breedhoeklens te gaan gebruiken die dan vervormingen gaat geven.
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: achtergrond uitlichten

      http://www.fotojeroen.nl/fotografiet..._in_studio.php
      Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
      flickr

      Comment


      • #4
        Re: achtergrond uitlichten

        Je kunt ook een Gobo plaatsen tussen je flits en je model/camera.

        Zo voorkom je overstraling en flare.

        Een Gobo is makkelijk zelf te maken.
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door SVIS Bekijk bericht
          Ik gebruik bij mij 2 softboxen van 60x90 voor mijn achtergrond wit te blazen. dit om idd meer controle te hebben over mijn licht en omdat ik met 1 net niet voldoende heb om de 3m te overbruggen.
          Ik kan dan bijgevolg wel maar 1 lichtbron gebruiken momenteel omdat ik nog maar 3 flitsen heb. Een 4de zal ook wel volgen, mogelijks zwaarder dan de huidige om te gaan gebruiken met een mooie 120cm octo voor meerdere personen enigzins te kunnen uitlichten.
          Bareflash heb je redelijk wat afstand nodig tss je flits & achtergrond om die volledig te bedekken. Daarbij komt dan ook nog eens dat je moet opletten voor overstraling op je personen en je deze dan ook weer voldoende afstand moeten laten houden hiervoor en zit je snel aan 10m diepte die je nodig hebt om zelf ook nog wat ruimte te hebben om een full body te kunnen maken zonder een breedhoeklens te gaan gebruiken die dan vervormingen gaat geven.
          Ok dus gelijk ik deed met de softbox kan voor de achtergrond? Mijn boxen zijn 50x70 maar had wel het binnenste diffuus doek erin zitten, niet de voorste aan de buitenkant. Of is het nog beter zonder die doeken, dus gewoon bare flash in de softbox? Vind het alleen jammer van de plaats wat het inneemt daarmee dacht in al aan reflectors. Maar als er nog zijn die het zo doen hoor ik het graag.

          Alvast een dank je voor de reactie, link was ook interessant.

          Mvg Bart
          Sony A7iii 28-70mm, 85mm 1.8, 135mm 2.0 - Sony rx100
          500px site: https://500px.com/crazy_b

          Comment


          • #6
            Koop 2 grote tempexplaten en gebruik deze om indirect op je achtergrond. Wanneer je model voldoende naar voor staat, heb je ook geen last van inkomend licht.
            BTW uitproberen geeft het beste inzicht!

            'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

            Comment


            • #7
              Re: achtergrond uitlichten

              Met 1 strobe voor je backdrop uitlichting: wanneer je het onderwerp minstens een paar meter voor je achtergrond kan opstellen kan je zijwaarts, of van boven, of desnoods achter het onderwerp oplichten. De aangegeven 10m is nipt, maar het kan (vooral dan in zwarte omgeving). Indien ruimte een issue is maak dan dat je strobe een ****load aan power heeft en flits doorheen je achtergrond (kartonpapier, vinyl, met een 600 tot 1200ws raak je er wel door) naar voor. Balanceer met iets frontaals zoals een filler + spot. Vlag desnoods de positie van het onderwerp plaatselijk zijwaarts en van bovenaf af met zwarte panelen (kadapak) om de overflow (vanachter dan) te beperken. Als je ruimte sowieso al klein is, maak dan vooral dat die niet surround wit reflecterend is want daarmee maak je het jezelf moeilijk.

              Cheers,
              F.

              Comment

              Working...
              X