Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voor de landschapsfotografen onder ons!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Voor de landschapsfotografen onder ons!

    Hallo allemaal,

    Ik weet niet of het al bestaat maar misschien zou het handig zijn om plaatsen uit te wisselen met elkaar die interessant zijn om te fotograferen.
    Mooie uitzichten, gekende plaatsen ook, mag in Vlaanderen zijn, België of Europa, gelijk waar.

    Men kan gebruik maken van Google earth om plaatsen te markeren, op te slaan, up te loaden en zo te delen met andere landschapsfotografen.
    Ik weet niet of dit ooit van de grond kan komen maar wil het wel eens proberen.

    Daarom heb ik een een forum gemaakt zodat alles kan gecentraliseerd worden...

    Lijkt het u wat? Ga dan gerust eens een kijkje nemen op

    www.silencior.be/forum

    Het zal afhangen van het aantal posts of dit zal lukken of niet...

    We zien wel

    Mvg,
    Facebook Silencior Landscapes
    500px

  • #2
    Re: Voor de landschapsfotografen onder ons!

    tig keren geprobeerd maar kom niet binnen hoor.
    ik geef het op.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Voor de landschapsfotografen onder ons!

      Normaal zou het moeten lukken, zal nog eens testen
      Facebook Silencior Landscapes
      500px

      Comment


      • #4
        Re: Voor de landschapsfotografen onder ons!

        ik ben landschapsfotograaf en geloof in uw goede bedoelingen, maar de aanpak zal niet werken.
        Vrijwel élk landschap heeft wel iets interessants om vast te leggen.
        Ooijpolder in Nederland, Vulkanisch landschap op Tenerife, de Vlaamse polders.
        Noem maar op.
        Het is onbegonnen werk om dat allemaal te gaan opsommen.
        en als er al tips binnen komen, dan zullen het de platgetreden paden zijn, welke iedere landschapsfotograaf kent: Site des Deux Caps bijvoorbeeld.
        Landschappen fotograferen is trouwens een persoonlijke aangelegenheid.
        Die hangt er onder andere van af wat men met z'n foto wil tonen (inhoudelijk).
        Een goede landschapsfoto richt zich namelijk niet in de eerste plaats op de esthetiek, waartoe de beginner zich laat verleiden.
        Vergeet de laagjes, de mist en de zonsondergangen maar. Dat is goedkoop succes nastreven.
        Een recent mooi voorbeeldje van een interessante landschapsfoto op dit forum is deze:
        Kats
        een onbenullige omgeving die waarschijnlijk niet in de opsomming zal voorkomen, maar die gevonden wordt door op stap te gaan, of rond te rijden met de auto en de ogen de kost te geven.

        Comment


        • #5
          Re: Voor de landschapsfotografen onder ons!

          Oorspronkelijk geplaatst door fonteintje Bekijk bericht
          Een goede landschapsfoto richt zich namelijk niet in de eerste plaats op de esthetiek, waartoe de beginner zich laat verleiden.
          Vergeet de laagjes, de mist en de zonsondergangen maar. Dat is goedkoop succes nastreven.
          Correctie, dat is wat jij een goede landschapsfoto vindt. Mij interesseert énkel het esthetische. Smaken verschillen - het is nergens voor nodig om een bepaalde voorkeur denigrerend te bekijken.
          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

          Comment


          • #6
            Re: Voor de landschapsfotografen onder ons!

            Oorspronkelijk geplaatst door fonteintje Bekijk bericht
            ...........
            Een recent mooi voorbeeldje van een interessante landschapsfoto op dit forum is deze:
            Kats
            een onbenullige omgeving ..........
            onbenullige omgeving....wat maak jij nou...!!
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Voor de landschapsfotografen onder ons!

              Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
              Correctie, dat is wat jij een goede landschapsfoto vindt.
              Tja, niet alleen ik hoor. Kijk maar eens rond welke soort landschapsfotografie door de curators van musea gewild is.
              Dat zijn echt niet de esthetische laagjes enzovoort enzoverder.
              dergelijke foto's vind je in de verzameling van de IKEA.
              ik bedoel maar, misschien is er wel iets wat de persoonlijke smaak overstijgt.
              of men dat nu graag hoort of niet.

              Comment


              • #8
                Re: Voor de landschapsfotografen onder ons!

                Oorspronkelijk geplaatst door fonteintje Bekijk bericht
                Tja, niet alleen ik hoor. Kijk maar eens rond welke soort landschapsfotografie door de curators van musea gewild is.
                Dat zijn echt niet de esthetische laagjes enzovoort enzoverder.
                dergelijke foto's vind je in de verzameling van de IKEA.
                ik bedoel maar, misschien is er wel iets wat de persoonlijke smaak overstijgt.
                of men dat nu graag hoort of niet.
                Komt erg denigrerend over. Het hoeft heus niet allemaal kunst te zijn, en niet alles wat géén kunst is of ambieert te zijn, is automatisch IKEA niveau
                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                Comment


                • #9
                  Re: Voor de landschapsfotografen onder ons!

                  Ik vind je stelling ook erg kort door de bocht, fonteintje.
                  Je woordkeuze toont aan dat jij denkt te weten hoe het moet maar je beperkt je dan wel enkel tot het vermelden dat het niet om de esthetiek mag gaan. Esthetiek waar dan nog enkel de beginner zich zou aan laten 'vangen'.
                  Veel foto's en schilderijen worden mooi gevonden juist omwille van het esthetisch karakter van de afbeelding.En vaak alleen daarom.
                  Het voorbeeld dat je aanhaalt als 'geslaagd' vind ik dan weer niet zooo goed.

                  Smaken verschillen maar volgens mij bestaat er geen enkele echte reden waarom het ene beter is dan het andere. En curators van musea hebben toch niet dé wijsheid in pacht?
                  Ik weet dat dit forum veel aandacht geeft aan het technische van de opname en in die zin kan ik begrijpen dat je iets 'meer' wil zien, iets wat het technische overstijgt. Zulke opnames kan ik ook erg smaken en die vind je inderdaad meer in musea terug dan op dit forum. Ik denk nu aan bvb Bieke Depoorter( http://www.biekedepoorter.be/ ) wiens opnames me iets doen door hun eenvoud, herkenbaarheid, betrokkenheid en empathisch vermogen, alhoewel die beelden niet steeds technisch perfect zitten qua belichting, scherpte enz. Op het forum zouden die kritiek krijgen.

                  Maar dat is iets anders dan laagjes mist en zonsondergangen tot smaak van het Ikeapubliek te rekenen.Daarenboven is er met dat publiek niets mis...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Voor de landschapsfotografen onder ons!

                    Ach, als ik de bezoekersaantallen vergelijk van de "musea" en Ikea, zo ik misschien toch liever een foto bij Ikea hebben :-)
                    Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                    Our English website: www.kaichitravel.com
                    Breng eens een bezoekje aan Siberie!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Voor de landschapsfotografen onder ons!

                      Bedankt vonkske, voor de link naar biekedepoorter.
                      Boeiende sociale documenten, maar tevens goede fotografie.

                      ThierryM, "het hoeft heus niet allemaal kunst te zijn."
                      Interessante opmerking, maar daar is eigenlijk een topic apart voor nodig.
                      Alleen al over de definitie van kunst kan je uitgebreid discuteren.
                      Maar dat even terzijde, heb ik wel een andere mening:
                      Heel BD draait toch om kunst? We willen toch allemaal "kunstfoto's" maken?
                      zelfs een familiekiekje is kunst, en de ene is er al meer bewust mee bezig dan de ander.
                      behalve een minderheid die zuiver documentair geïnspireerde beelden maakt.
                      Bijvoorbeeld een haarscherp vogeltje, tegen een wazige achtergrond, (waarvoor je uren in de kou op de loer hebt gelegen). Dat zegt mij bitter weinig omdat ik van vogels niet veel afweet.
                      en ik bij zulke beelden fotografisch op mn honger blijf zitten.
                      Je kan dan alleen nog gaan discuteren over "is het wel scherp, staat het niet scheef, is er geen uitgebrand plekje enz)
                      Ik vind dat documentaire vogeltjesfoto's om maar even die categorie te noemen, eerder op een vogeltjesforum tot hun recht komen dan op een artistiek fotografieforum.
                      als u begrijpt wat ik bedoel.

                      Dus vind ik dat het hier op een forum als BD zeker en vast om kunst draait.
                      En dan is het mijn verlangen om het niveau van die kunstzinnigheid wat opgekrikt te zien.
                      Het helpt ons niet vooruit om de lat laag te leggen.
                      Daarbij is het toch meegenomen dat door mijn soms wat cassante stellingnames, een discussie op gang komt?

                      Hoewel het nu niet direct de bedoeling was van be_silencior om het topic die richting te doen uit gaan.

                      (Maar ik had daar eerder al op gereageerd: goed initiatief, maar het zal niet werken).

                      Comment


                      • #12
                        Re: Voor de landschapsfotografen onder ons!

                        Oorspronkelijk geplaatst door fonteintje Bekijk bericht

                        Dus vind ik dat het hier op een forum als BD zeker en vast om kunst draait.
                        En dan is het mijn verlangen om het niveau van die kunstzinnigheid wat opgekrikt te zien.
                        Het helpt ons niet vooruit om de lat laag te leggen.
                        Daarbij is het toch meegenomen dat door mijn soms wat cassante stellingnames, een discussie op gang komt?
                        Wat mooi was voor de oude belgen, was ruw voor de Romeinen.
                        Wat voor jou kunst is, kan voor mij bij het oud vuil horen (en omgekeerd).
                        Maar om mensen af te schilderen als ikeapubliek, vind ik een vrij goedkope trap.

                        Dat jij in iets de kunst niet ziet, maakt het niet minder kunstwaardig...
                        Hoe kan je kunstzinnigheid opkrikken als je het niet kan definiëren?

                        Ik zou zeggen: veel succes met je definitie.
                        It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Voor de landschapsfotografen onder ons!

                          Oorspronkelijk geplaatst door fonteintje Bekijk bericht
                          Heel BD draait toch om kunst? We willen toch allemaal "kunstfoto's" maken?
                          zelfs een familiekiekje is kunst, en de ene is er al meer bewust mee bezig dan de ander.
                          Hangt af van hoe je het definiëert, natuurlijk. Ik vind dat goede fotografie niet per se kunst hoeft te zijn en zelf ambiëer ik het allerminst.

                          Oorspronkelijk geplaatst door fonteintje Bekijk bericht
                          Dus vind ik dat het hier op een forum als BD zeker en vast om kunst draait.
                          En dan is het mijn verlangen om het niveau van die kunstzinnigheid wat opgekrikt te zien.
                          Het helpt ons niet vooruit om de lat laag te leggen.
                          Jij hangt er wel een waardeoordeel aan vast ("niveau") terwijl je ook aangeeft dat een goeie vogelfoto je gewoon niet interesseert.
                          Jouw goed recht, maar dan moet je ook respecteren dat het andersom kan, en dat sommigen liever vogels zien dan maatschappelijk geïnspireerde kunstwerken

                          Oorspronkelijk geplaatst door fonteintje Bekijk bericht
                          Daarbij is het toch meegenomen dat door mijn soms wat cassante stellingnames, een discussie op gang komt?
                          Dat wel
                          Al hebben we deze draad wel "gehijacked". Waarvoor excuses.
                          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                          Comment

                          Working...
                          X