Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is een macro lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat is een macro lens?

    Zoals de titel al aangeeft vraag ik mij af wat een macro lens is. Ja ik weet dat je er dingen mee vergroot.
    Maar wat is er anders aan een macro lens van 100mm als aan een gewone lens van 100mm?
    Website: cameraobschuura.nl
    Twitter: @CameraObSchuura
    FaceBook: Cameraobschuura

  • #2
    Re: Wat is een macro lens?

    Je kunt er dichter mee scherpstellen dan een gewone 100mm, wat logisch is... Bovendien zijn macrolenzen ontwikkeld om goed te presteren rond hun dichtste scherpstelafstand.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

    Comment


    • #3
      Re: Wat is een macro lens?

      Oorspronkelijk geplaatst door H@rm Bekijk bericht
      ...
      Maar wat is er anders aan een macro lens van 100mm als aan een gewone lens van 100mm?
      de ene is gekocht bij de Macro en de andere niet.)(
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Wat is een macro lens?

        Zoals ThierryM al aangaf, kun je met een macrolens dichterbij scherpstellen (afhankelijk van de brandpuntafstand van de lens ergens tussen 15 en 40 cm. Op deze kortste afstand is bij de meeste macrolenzen de vergrotingsmaatstaf 1:1. Dit betekent dat een voorwerp op de sensor wordt geprojecteerd op ware grootte. Dus een beestje van 15mm staat 15mm lang op je sensor. Dit staat volledig los van cropfactor, 1:1 is 1:1. Bij een full frame heb je meer plaats over rond je beestje. De hoogte van een DX (crop) sensor is zo'n 16mm, die van een FF is 24mm. Met een cropcamera kun je een muntje van maximaal 16mm diameter weergeven (1:1, welteverstaan), op een FF eentje van 24mm. Duurdere camera, duurder muntje
        Verdere verschillen zijn normalerwijze de scherpte van deze lenzen, ze presteren doorgaans uitstekend. Als je op een cropcamera een 50 of 60mm macrolens gebruikt, heb je er ook een hele goede portretlens bij.
        Macrolenzen zijn meestal lichtsterk, 2.8 is de norm. Ik heb de Tamron 60mm, dat is een f/2.0, mijn Sigma 150 is een 2.8
        Nu wil je mij misschien vragen waarom iemand meerdere macrolenzen wil hebben. Of waarom de ene een korte lens kiest, en de andere een lange. Als je die vraag niet wou stellen, wel, dan krijg je toch het antwoord.
        Kortere lenzen zijn lichter en makkelijker in het gebruik (net als gewone lenzen), maar om je 1:1 te halen moet je dichterbij (de 60mm op 16cm als ik me niet vergis), waar een langere macrolens meer afstand kan houden (bijna 40cm voor de 150). Voor bloemen, munten, steentjes etc ben je evengoed af met een kortere lens, insecten houden niet zo van dat grote oog (en die stinkende kerel erachter), dan is een langere lens handig.
        Soms gebruik ik de lange voor juwelen bv, omdat ik dan meer plaats heb voor verlichting (je krijgt geen schaduwen van je lens, want die staat verderweg)

        Er is heel wat te vertellen over macrolenzen en -fotografie. Daarvoor heb je dit forum.

        Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD
        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

        Comment


        • #5
          Re: Wat is een macro lens?

          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          de ene is gekocht bij de Macro en de andere niet.)(
          grt,bouk.
          Zijn er dan ook winkels die UWA, Tele, Zoom, Fish Eye... heten, Bouk?

          Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD
          D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

          Comment


          • #6
            Re: Wat is een macro lens?

            Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
            Dus een beestje van 15mm staat 15mm lang op je sensor. Dit staat volledig los van cropfactor, 1:1 is 1:1. Bij een full frame heb je meer plaats over rond je beestje. De hoogte van een DX (crop) sensor is zo'n 16mm, die van een FF is 24mm. Met een cropcamera kun je een muntje van maximaal 16mm diameter weergeven (1:1, welteverstaan), op een FF eentje van 24mm. Duurdere camera, duurder muntje
            Een stapje verder leidt dan tot de conclusie dat camera's met een kleine(re) sensor van "nature "geschikter zijn voor macro dan fullframe, laat staan groter.
            Iets wat altijd goed is voor een draadje waarbij veel technische aspecten aan de orde komen....

            Comment


            • #7
              Re: Wat is een macro lens?

              Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
              Een stapje verder leidt dan tot de conclusie dat camera's met een kleine(re) sensor van "nature "geschikter zijn voor macro dan fullframe, laat staan groter.
              Iets wat altijd goed is voor een draadje waarbij veel technische aspecten aan de orde komen....
              Ja, dat klopt natuurlijk ook. Anderzijds kun je met een FF een groter beest 1:1 vastleggen.
              Het is één van die discussie-items waar iedereen (of tenminste jij en ik........) er een eigen mening op na houdt, en ook gelijk heeft. Net zoals het Nikon/Canon welles-nietes (waar Canoniers denken dat Canon betere camera's maakt en Nikonisten weten dat een Nikon de enige echte is - of omgekeerd), of het UV-filter debat....

              Maar ik wou het voor TS niet te ingewikkeld maken, zijn vraag is eenvoudig, en gaat niet over één of ander detail, waar ik anders graag op in zou gaan (als ik er de kennis voor heb)

              Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD
              D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

              Comment


              • #8
                Re: Wat is een macro lens?

                bijkomend voor of nadeel, al naargelang het bekijkt, is de dieptescherpte die bij een cropcamera groter lijkt dan bij ff.
                Albums
                Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                Comment


                • #9
                  Re: Wat is een macro lens?

                  Dit zou kunnen uitlopen tot een oneindige discussie waar ieder zijn gelijk haalt.
                  Maar het antwoord is hier eigenlijk al gegeven in post 2 door ThierryM ... en meer is daar niet meer aan toe te voegen
                  Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat is een macro lens?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                    Dit zou kunnen uitlopen tot een oneindige discussie waar ieder zijn gelijk haalt.
                    Maar het antwoord is hier eigenlijk al gegeven in post 2 door ThierryM ... en meer is daar niet meer aan toe te voegen
                    OK dan is dat een duidelijk antwoord. Het gaat mij inderdaad om het verschil op 1 body en niet tussen de verschillen op FF en crop.
                    Als ik het dan goed begrijp zie ik op een 100 macro lens net zo veel als op een gewone 100mm lens bij gelijke afstand etc. Alleen kan ik met een gewone lens niet zo dichtbij scherpstellen. En omdat ik met een macro lens dan dichterbij kan komen met mijn camera (en ook scherpstellen) krijg ik een groter beeld.
                    Website: cameraobschuura.nl
                    Twitter: @CameraObSchuura
                    FaceBook: Cameraobschuura

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wat is een macro lens?

                      Correct!
                      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                      Comment

                      Working...
                      X