Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Citytrip

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Citytrip

    Ik ga binnenkort op citytrip en ben nog maar een amateur in de fotografie, hoewel ik het wel enorm leuk vind.

    Ik heb momenteel een Canon 1100D met een 18-55mm objectief.

    Nu wil ik daar wel wat mooie foto's maken van gebouwen en dergelijke, maar zit een beetje op mijn budget.

    Ik ben aan het zien geweest voor een 10-20mm lens, maar nu vond ik ook een 8-16mm lens.

    Wat raden jullie mij aan om eventueel te kopen? Of niet te kopen natuurlijk?

    Samengevat: heb ik genoeg aan mijn huidige lens of koop ik er nog een bij?

    Alvast bedankt voor jullie antwoord.

  • #2
    Re: Citytrip

    Volgens mij kan je perfect je city-trip maken met je 18-55 kitlens. Ik zou eerder deze upgraden naar een lichtsterker exemplaar zoals een Tamron 17-50 of om bij Canon te blijven een 17-55 (welke wel een pak duurder is).
    Fotografie is leren kijken.
    http://johanluyckx.weebly.com

    Comment


    • #3
      Re: Citytrip

      Dank je voor je reactie.

      Ik was eerlijk gezegd meer opzoek naar iets met een wat grotere hoek...
      Heb namelijk bij een vriend foto's met Fisheye gezien, en die vond ik echt geweldig. Maar omdat ik niet direct zoveel geld wil geven aan iets wat je niet zo 'allround' kunt gebruiken was ik gewoon opzoek naar iets met een grote hoek zodat je toch alle gebouwen goed erop krijgt en toch wat vaker kunt gebruiken.

      Of ben ik me nu teveel aan het focussen op iets nutteloos?

      Comment


      • #4
        Re: Citytrip

        Oorspronkelijk geplaatst door Timothydeleeuw Bekijk bericht
        Dank je voor je reactie.

        Ik was eerlijk gezegd meer opzoek naar iets met een wat grotere hoek...
        Heb namelijk bij een vriend foto's met Fisheye gezien, en die vond ik echt geweldig. Maar omdat ik niet direct zoveel geld wil geven aan iets wat je niet zo 'allround' kunt gebruiken was ik gewoon opzoek naar iets met een grote hoek zodat je toch alle gebouwen goed erop krijgt en toch wat vaker kunt gebruiken.

        Of ben ik me nu teveel aan het focussen op iets nutteloos?
        De sigma 10-20/4-5,6 is een veelgebruikte en goedkope ultra breedhoek. Ook vaak hier 2de hands te koop.
        Nikon shooter - Samyang fan

        Comment


        • #5
          Re: Citytrip

          Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
          De sigma 10-20/4-5,6 is een veelgebruikte en goedkope ultra breedhoek. Ook vaak hier 2de hands te koop.
          Dank voor je reactie.
          Daar was ik inderdaad al een paar keer op gestoten.
          Is deze ook vaker inzetbaar? Of ben ik daarmee ook vrij beperkt? Wat is zo de meest gebruikte toepassing daarvoor (landschappen, .... )?

          Aangezien dit de eerste keer is dat ik een extra wil kopen voor mijn camera, heb ik geen idee waar ik op moet letten en hoe ik een juiste prijs kan beoordelen... Toevallig tips?

          Comment


          • #6
            Re: Citytrip

            samyang fisheye? is wel manueel. Indien je photoshop hebt kun je de distortie gewoon rechttrekken met de lensprofielen in photoshop. Doe ik tegenwoordig altijd met mijn Sigma fisheye. Maar fisheye kan echt leuk zijn voor gebouwen:





            Maar overdaad schaad. Daarom gebruik ik mijn fisheye ook als een UWA door de foto's nadien recht te trekken in photoshop. Dan krijg je echt UWA beelden
            UnicornPictures on Facebook & Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Citytrip

              Oorspronkelijk geplaatst door Oli Bekijk bericht
              Maar overdaad schaad. Daarom gebruik ik mijn fisheye ook als een UWA door de foto's nadien recht te trekken in photoshop. Dan krijg je echt UWA beelden
              +1 voor de foto's! Mooi!

              Klink waarschijnlijk als een leek, maar wat is UWA?

              Fisheye lens is toch nog eventjes (verdere) toekomstmuziek jammer genoeg...

              Comment


              • #8
                Re: Citytrip

                UWA = Ultra Wide Angle of extreme groothoek

                Ikzelf heb ook de Sigma 10-20mm f4-5,6 (wel op nikon) en op Crop-camera een prima lens voor in de stad.
                Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

                Comment


                • #9
                  Re: Citytrip

                  Ah bedankt!

                  Denk toch dat ik voor die Sigma 10-20mm ga... Ergens een idee waar ik die voor een redelijke prijs kan halen?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Citytrip

                    nog voorbeeldje




                    en lensprofiel ingeschakeld geeft het dit



                    maar dit kun je nog wat rechter trekken of minder recht zoals je zelf wilt ^^
                    UnicornPictures on Facebook & Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: Citytrip

                      Super bedankt voor de reacties!

                      Nu sprak ik van t weekend iemand en die had het over lens 'opzetstukken' voor het beeld breder te trekken en dergelijke...

                      Iemand een mening hierover?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Citytrip

                        Nee? Niemand?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Citytrip

                          Wil je echt een hele brede UWA - dan is de Sigma 8-16 een van de betere lenzen, voor een net haalbare prijs (die ligt dus hoog, maar nog altijd lager dan van Canon/Nikon).

                          Opzetstukken zijn zowiezo een mindere optie, omdat de vervorming en de kwaliteit optisch zelden of nooit zo goed kan zijn als van een echte lens in één stuk. Evt. kan het zijn dat er optische voorzetlenzen op maat gemaakt worden, zoals bij de nex voor de 16mm lens, maar zelfs dan, blijf ik ernstige twijfels behouden.

                          Full frame is de 12-24 mits je met z'n nukken kan leven - een prima lensje - ik heb er zo eentje. Op de cropped frame is de 11-16 van Tokina zeker ook de moeite waard, vooral omdat het een f2.8 is, en betaalbaar.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Citytrip

                            Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
                            Wil je echt een hele brede UWA - dan is de Sigma 8-16 een van de betere lenzen, voor een net haalbare prijs
                            Ik denk toch dat ik voor die UWA zal gaan!

                            Bedankt voor jullie hulp!
                            Nu alleen nog zoeken naar de goedkoopste... 2e hands of niet?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Citytrip

                              2de hands of niet hangt helemaal per persoon af. Tweedehands zou ik zelf enkel doen als er ook nog fabrieksgarantie bij zit en je mag ophalen en testen ter plekke. Zelf nog nooit apparatuur tweedehands gekocht enkel verkocht (omdat ik liever nieuw koop)

                              Comment

                              Working...
                              X