Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Op zoek naar een derde lens voor de Nikon D5000

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Op zoek naar een derde lens voor de Nikon D5000

    Hoi!

    Momenteel ben ik in het bezit van een Nikon D5000 met daarbij twee lenzen: een 18-55 (standaard)lens en een 55-200 lens. Maar nu ben ik eigenlijk opzoek naar een nieuwe derde lens.

    Ik fotografeer vooral kinderen en dieren (portret binnen, maar ook tijdens spelen/ buiten). Daarnaast maak ik graag foto's van (extreme) sporten (mountainbiken, snowboarden).

    Uiteraard heb ik zelf al zitten neuzen op het internet en kwam zelf uit bij een lens met een vast brandpunt. Een telelens lijkt me overbodig (en erg duur). Maar welk brandpunt moet ik dan nemen? Of sluit een andere lens veel beter aan bij mijn wensen?

    Zoals je al ziet ben ik op het gebied van goede lenzen (helaas) een leek en heb ik bijzonder weinig verstand. Nu ben ik dus wel benieuwd naar jullie ideeën/ tips/ op- of aanmerkingen/ etc.

    Alvast bedankt voor je reactie!

  • #2
    Re: Op zoek naar een derde lens voor de Nikon D5000

    Een vast brandpunt is een ding. Voor welke doeleinden zou je deze willen gebruiken? en over welk budget spreken we want daar hangt ook wel wat vanaf.

    Als je vooral foto's wilt nemen van kinderen en dieren zou ik uitzien naar een Nikon AF-S 50mm 1.8G of Nikon AF-S 35mm 1.8G DX. Allebei minder dan 200€ en zeker de moeite voor deze toepassingen.
    Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

    Comment


    • #3
      Re: Op zoek naar een derde lens voor de Nikon D5000

      Indien je momenteel de 55-200 kitlens gebruikt, zou ik je aanraden deze te vervangen door een 70-200 F2.8
      - scherper zijn dan de kitlens
      - groot diafragma laat ook portretfotografie toe
      - met een teleconverter 1.4 erbij heb je 280mm

      Info:
      Gezien ik voor een zoomlens toch steeds beeldstabilisatie aanraad valt de Tamron 70-200 (ca. 800€) uit de boot.
      Met Sigma heb ik geen ervaring. De Nikkor 70-200 VRII ligt met ca. 1900€ wellicht buiten je budget, maar je kan misschien een oudere versie op de tweedehandsmarkt vinden.
      Last edited by cojon; 30 januari 2013, 20:31. Reden: Info toegevoegd
      D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

      Comment


      • #4
        Re: Op zoek naar een derde lens voor de Nikon D5000

        De 2 lenzen aangegeven hierboven zijn zeker heel goede prime lenzen maar voor portretfotografie zou ik de 50mm 1.8f nemen en niet de 35mm omdat deze het gezicht vervormt.....


        Grtz

        Templar
        D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
        Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

        Comment


        • #5
          Re: Op zoek naar een derde lens voor de Nikon D5000

          Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
          Indien je momenteel de 55-200 kitlens gebruikt, zou ik je aanraden deze te vervangen door een 70-200 F2.8
          - scherper zijn dan de kitlens
          - groot diafragma laat ook portretfotografie toe
          - met een teleconverter 1.4 erbij heb je 280mm
          een lens met vast brandpunt kies je voor z'n specieke eigenschappen...

          bijvoorbeeld:
          - mooie bokeh
          - klein en licht
          - betere kwaliteit, vermits ze minder complex zijn
          - macro
          - portret
          - scherp (groter diafragma)

          doch... er zijn ook nadelen:

          -weinig flexibel (zoom met de voeten en dat is niet altijd handig, denk maar aan die extreem sporten of kinderen)
          -je moet keuzes maken in lengte
          -passen niet altijd op jouw toestel (enkel de AF-S)

          je moet een keuze maken... wat mis je het hardst, of wat wil je verbeteren?
          Portretten? dan is een 85m AF-S F1.8G een perfecte keus
          Binnen foto's maken? kijk dan eens naar de 35mm AF-S F1.8

          Extreme sporten, en kinderen? een 70-200mm maar dan de nieuwe F4.0 die een pak goedkoper is als de F2.8 versie... Is ook prima voor portretten!

          en misschien eens overwegen om een flits aan te kopen voor binnen in huis fotografie...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Op zoek naar een derde lens voor de Nikon D5000

            Bedankt voor alle reacties! Heel fijn om zo te lezen wat de eventuele opties en tips zijn.

            Een flitser heb ik er al bij, een speedlight sb 700. Deze gebruik ik ook erg veel. Ik moet nu voor mezelf gaan afwegen wat ik graag wil hebben:
            Ga ik voor een lens met een vast brandpunt en dus heel specifiek of ga ik voor een 70-200mm lens. Qua budget wil ik eigenlijk maximaal 500euro uitgeven, dus dan zal ik eens goed moeten speuren naar een goede lens (die ook op mijn camera past).

            Zelf denk ik dat de 70-200 lens het meest geschikt is voor mijn fotografie, alleen wel jammer dat deze (met F2.8) redelijk ver buiten budget valt... Dan toch eens de F4.0 optie eens gaan bekijken.

            Het liefst heb ik ze natuurlijk allebei, maar budgettair moet er uiteindelijk toch gekozen gaan worden

            Comment


            • #7
              Re: Op zoek naar een derde lens voor de Nikon D5000

              Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
              Indien je momenteel de 55-200 kitlens gebruikt, zou ik je aanraden deze te vervangen door een 70-200 F2.8
              - scherper zijn dan de kitlens
              - groot diafragma laat ook portretfotografie toe
              - met een teleconverter 1.4 erbij heb je 280mm

              Info:
              Gezien ik voor een zoomlens toch steeds beeldstabilisatie aanraad valt de Tamron 70-200 (ca. 800€) uit de boot.
              Met Sigma heb ik geen ervaring. De Nikkor 70-200 VRII ligt met ca. 1900€ wellicht buiten je budget, maar je kan misschien een oudere versie op de tweedehandsmarkt vinden.
              "Beeldstabilisatie", het hedendaagse toverwoord...... aangezien ts wil dieren en kinderen fotograferen, ben je niets met beeldstabilisatie, dit verhelpt bij mijn weten enkel beweging van de fotograaf zelf. Met een 70/200 f 2.8 kan je bij degelijk licht zeer korte sluitertijden gebruiken. Voor mij hoeft de meerprijs voor VR of OS zeker niet. Ik ben zeer tevreden over de Sigma 70/200 f2.8 HSM, buiten het gewicht.....
              Nikon D90, Sigma 24-70 2.8 HSM, Sigma 70-200 2.8, Sb600

              Comment


              • #8
                Re: Op zoek naar een derde lens voor de Nikon D5000

                Algemeen raad men aan om zonder maximale beeldstabilisatie een sluitertijd van 1/brandpuntsafstand te hanteren om geen bewegingsonscherpte (door het bewegen van de fotograaf) te krijgen. Daar waar je met een diafragma F2.8 slechts 1 stop wint, zal beelstabilisatie 3 stops verbetering geven waardoor meer sluitertijden bruikbaar worden zonder een statief te moeten gebruiken. Hierbij moet men ook wel in acht nemen dat de iso/ruis prestaties van de toestellen steeds beter worden en zo ook toelaten de sluitertijden te verkorten.

                Bij 200mm mag je lens dus wel toelaten om een sluitertijd van 1/50 te hanteren, maar je zal er zelden in slagen een scherpe foto te maken (tenzij je ergens je hand kan steunen). Voor het fotografreren van actieve kinderen is 1/200 misschien zelfs nog iets te lang, maar anderzijds heb je weinig tijd om aan te leggen en te kadreren. De kans dat je wat beweegt bij het afdrukken wordt dus groter. Ik ben ervan overtuigd dat men zonder beeldstabilisatie een aantal unieke foto's gaat kunnen weggooien omwille van bewegingsonscherpte veroorzaakt door de fotograaf.

                Persoonlijk gaat mijn voorkeur naar een 300mm lens met sluitertijd 1/250 (en langer) zonder enig risico's op bewegingsonscherpte. Dat ik een 70-200 F2.8 VR (oude versie, mét beeldstabilisatie) heb aangeraden is omdat de kleinere scherptediepte van pas komt bij het maken van portretten.
                D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                Comment


                • #9
                  Re: Op zoek naar een derde lens voor de Nikon D5000

                  Ter aanvulling : de eerder gerefereerde Tamron-lens is de oude versie SP 70-200mm F/2.8 Di USD (zonder beeldstabilisatie) die momenteel nog bij Konijnenberg te koop is. Tamron heeft ondertussen een nieuwe versie SP 70-200mm F/2.8 Di VC USD (met beeldstabilisatie dus) waarvan de prijs ca. 1600€ bedraagt.
                  D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                  Comment


                  • #10
                    Re: Op zoek naar een derde lens voor de Nikon D5000

                    Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
                    Algemeen raad men aan om zonder maximale beeldstabilisatie een sluitertijd van 1/brandpuntsafstand te hanteren om geen bewegingsonscherpte (door het bewegen van de fotograaf) te krijgen. Daar waar je met een diafragma F2.8 slechts 1 stop wint, zal beelstabilisatie 3 stops verbetering geven waardoor meer sluitertijden bruikbaar worden zonder een statief te moeten gebruiken. Hierbij moet men ook wel in acht nemen dat de iso/ruis prestaties van de toestellen steeds beter worden en zo ook toelaten de sluitertijden te verkorten.

                    Bij 200mm mag je lens dus wel toelaten om een sluitertijd van 1/50 te hanteren, maar je zal er zelden in slagen een scherpe foto te maken (tenzij je ergens je hand kan steunen). Voor het fotografreren van actieve kinderen is 1/200 misschien zelfs nog iets te lang, maar anderzijds heb je weinig tijd om aan te leggen en te kadreren. De kans dat je wat beweegt bij het afdrukken wordt dus groter. Ik ben ervan overtuigd dat men zonder beeldstabilisatie een aantal unieke foto's gaat kunnen weggooien omwille van bewegingsonscherpte veroorzaakt door de fotograaf.

                    Persoonlijk gaat mijn voorkeur naar een 300mm lens met sluitertijd 1/250 (en langer) zonder enig risico's op bewegingsonscherpte. Dat ik een 70-200 F2.8 VR (oude versie, mét beeldstabilisatie) heb aangeraden is omdat de kleinere scherptediepte van pas komt bij het maken van portretten.
                    Een "gewone" 200 mm zal op zijn uiterste f 5.6 hebben, met een 70/200 heb je mogelijkheid om f 2.8 te gebruiken, dus dat zijn 2 stops verschil.. zoals je terecht aanhaalt kan de ISO gerust ook ééntje hoger, en heb je dezelfde eigenschappen...

                    Ik ben absoluut niet tegen beeldstabilisatie, maar men mag het ook geen wondermiddel noemen, al zeker niet als de prijs verdubbeld tegenover dezelfde lens zonder.
                    Nikon D90, Sigma 24-70 2.8 HSM, Sigma 70-200 2.8, Sb600

                    Comment


                    • #11
                      Re: Op zoek naar een derde lens voor de Nikon D5000

                      Inderdaad 2 stops

                      Voor de rest ben ik het ermee eens dat elke lens zijn voor en nadelen heeft (prijs is er vaak één van) en dat m.a.w. iedere lens zijn kopers heeft. Kwestie van vooraf je bewust te zijn van wat je wil en welke al de nadelen zijn (de voordelen kent men meestal).
                      Een lens zonder beeldstabilisatie volstaat in veel gevallen.
                      D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                      Comment

                      Working...
                      X