Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afdrukken

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Afdrukken

    Ik vraag mij af tot welke formaat men kan laten afdrukken zolang de kwaliteit goed blijft met bvb de D60, D100....is dit max. A4 of kan men ook tot poster formmat gaan.

    Groeten Mous

    http://users.pandora.be/worldpicture
    http://www.worldpicture.be Canon 10D/Canonlens 28-135mm-100-400mmlens/Canon180mm macro / BG-ED3/Lowepro 75AW/Photo Trekker AW II/Speedlite 550 EX

  • #2
    Bij mijn weten is dat zonder enig probleem A4-formaat.
    Posterformaat, tja: welke grootte versta je onder 'posterformaat' ? Er zijn kleine en grote posters.

    Ik meen ergens gelezen te hebben dat voor een goede print je tussen de 200 à 300 pixels/inch moet hebben. Een rekensommetje leert aldus dat als je 200 pixels/inch neemt, je met de D60 (ca. 3000x2000 pixels) dus [(3000/200)x 2.54cm] x [(2000/200)x 2.54cm]= 38cm x 25cm grote prints mag maken.

    Afgerond dus misschien 40x30cm grote 'posters'. Ben ik ongeveer juist of zie ik iets over het hoofd ? Iemand met meer ervaring in vergrotingen ?

    greetz,
    Canon EOS 5D mk III / EF 50 F1,4 / EF 24-105 F4 / EF 70-200 F2,8 / EF 100-400 F4,5-5,6 / Meike MK-5D3 / ​Ext EF 1.4x II

    Comment


    • #3
      Normaal gezien ga je niet met je neus bovenop zo'n poster hangen. Bij de concerten van Marco Borsato in het Sportpaleis hing er tijdens het laatste concert een heel grote poster te koop bij de merchandise waarop een foto van één van de vorige concerten stond afgedrukt, en die foto was volgens mij gemaakt met een Sony CyberShot DSC-707. Van dichtbij zag dat er inderdaad niet zo denderend uit, maar vanop een metertje of zo was die super


      I love my FujiFilm FinePix S602 Zoom
      http://www.pbase.com/tonysmet

      Comment


      • #4
        Ik ben er ook van overtuigd dat je van een foto van bv. 1536x2048 pixels een meer dan behoorlijke poster kunt (laten) drukken. Eerst doe je een resize met optimale interpollatie (bicubic) naar een formaat dat groot genoeg is om de gewenste posterafmetingen te hebben bij bv. 267 dpi, en daarna kan je nog manueel de afbeeldingskwaliteit verbeteren. Daarbij denk ik o.a. aan het toepassen van mediaanfilters op geselecteerde kleurvlakken en aan het bijwerken met de juiste penselen van onscherpe contouren na selectie met de padgereedschappen. Met wat geduld lukt het wel - een poster maak je ook niet alle dagen.
        Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

        Comment


        • #5
          Met A3-afdrukken van een 5 MP op een goede fotoprinter ben ik in het algemeen zeer tevreden. Echt veel groter moet het dan -voor mij althans- niet worden, maar veel groter hoef ik ze ook niet te hebben.

          Het hangt vooral af van wat jijzelf nog als goede of aanvaardbare kwaliteit beschouwt.


          Comment

          Working...
          X