Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macro indoor op dx frame

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • macro indoor op dx frame

    hoi,
    ik wil een macro lens voor mijn dx camera. k Ga die voornamelijk indoor gebruiken om details van newborns te fotograferen.
    Voor de gewone newborn foto's gebruik ik mijn 50mm 1.4 of 35mm 1.8. Die laatste in 't geval er weinig plaats is want ik doe dat meestal bij de mensen thuis en soms kan ik niet ver genoeg achteruit om mijn 50mm te gebruiken.
    Welke brandpuntsafstand neem ik best voor dit indoor gebruik? Ik dacht aan een 60mm of 85mm, met een lichte voorkeur voor de 85 omdat die dan ook als gewone portretlens kan gebruikt worden, maar heb dan schrik dat ik dan te ver moet staan om de details te krijgen die ik wil. Hoewel die lens dan wel op korte afstand scherpstelt... Ik krijg mijn hersenen er precies niet rond...

    Aangezien ik vaak de 35 moet gebruiken ipv de 50, dacht ik dan zelfs aan de macro 40mm?

    Alvast bedankt!
    Vicky

  • #2
    Re: macro indoor op dx frame

    Hoe klein zijn die details dat je een macro lens nodig denkt te hebben?

    Comment


    • #3
      Re: macro indoor op dx frame

      lippen, wimpers ... die krijg ik met een crop van een 50mm-beeld echt niet genoeg in detail

      Comment


      • #4
        Re: macro indoor op dx frame

        Oorspronkelijk geplaatst door VickyVQ Bekijk bericht
        lippen, wimpers ... die krijg ik met een crop van een 50mm-beeld echt niet genoeg in detail
        Op DX toch minimaal 105mm gebruiken. Voor een volbeeld-cadrage van de lipjes of een oogje/wimpers zal je dan vermoedelijk al met het front element op minder dan 15 cm van je onderwerp zitten. Rekening houdend dat je met de langere macro best vanop statief of pod werkt is er misschien nog een iets groter onderwerpsafstand gewenst (uiteraard afhankelijk van de manier waarop je wenst te werken). Ik vermoed dat ikzelf daarvoor, om toch de onderwerpsafstand te behouden om met een statiefje rond het onderwerp te kunnen manoeuvreren, als snel bij een 180 of 200mm zou terecht komen. Des te meer omdat je dan ook zacht natuurlijk licht door een raam kan gaan gebruiken zonder dat zelf te belemmeren.

        Veel succes,
        F.

        Comment


        • #5
          Re: macro indoor op dx frame

          bedankt voor je antwoord Fibonacci!
          k heb gisteren even met mijn zoom nagespeeld hoe ver ik van het onderwerp sta op de verschillende brandpuntsafstanden. Ik kon wel niet scherpstellen, maar ik begrijp nu hoe het naar cadrage werkt.
          voordeel van de 105 is dat hij ook op fx werkt (en een mens mag altijd dromen he) en dat het voor andere dingen ook nog een leuke brandpuntsafstand is. Nadeel is de prijs die een stuk hoger is en het statief he, dat gaat niet altijd mogelijk zijn... zou dat met een 85 tov een 105 al beter gaan zonder statief?
          decisions, decisions...

          Comment


          • #6
            Re: macro indoor op dx frame

            Oorspronkelijk geplaatst door VickyVQ Bekijk bericht
            bedank
            Graag gedaan.
            Je wilt een 200mm micro op statief. Ik kan de nikkor f4 aan raden. Zoniet de Sigma 150mm (non vr) met een sigma 1.4TC, uiteraard opnieuw vanop statief. De rest is een consensus (naast inzet van van 50/1.4 en 35/1.8). Werk aan natuurlijke belichting vanuit grote ramen (bij zachte belichting onder grijs wolkendek). Kost is relatief.
            Veel succes,
            F.

            Comment

            Working...
            X