Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Harde schijven?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Harde schijven?

    Ik werk met MAC en ben op zoek naar twee harde schijven om al mijn bestanden op te schrijven.
    Het meeste lees ik over Lacie. Zijn er dingen waar ik zeker op moet letten?
    Ik lees bvb. soms dat ik buiten usb, zeker let of de hd nog een andere aansluiting heeft?
    EMBLEMATA.BE
    http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

  • #2
    Re: Harde schijven?

    Welke aansluitingen zitten er op die MAC?


    Voor PC is USB3 nu de norm, die is merkbaar sneller dan USB2.
    Maar bij het overzetten van grote bestanden gaat dat geen 10 keer sneller dan USB2, zoals ze in de foldertjes beweren, volgens mijn ervaringen is USB3 ongeveer 2x sneller dan USB2.
    Ik heb een paar testjes gedaan, e-SATA is nog wat sneller dan USB3, maar niet alle computers hebben een eSATA aansluiting (en de meeste externe harde schijven hebben ook geen eSATA aansluiting).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Harde schijven?

      Ik werk met Mac en gebruik al jaren LaCie Quadra D2 schijven. Die hebben verschillende types van aansluiting. Omdat mijn Mac nog geen USB3 heeft, gebruik ik online een USB2 aansluiting; zo is mijn vrouw haar MacBookPro continu verbonden met een 500GB Lacie Quadra D2; mijn iMac is eveneens via USB2 gekoppeld aan een 1 TB LaCie Quadra D2.
      Een stukje software (Drive Genius) waakt voortdurend over de "gezondheid" zowel van de aansluiting als van de data-opslag en toestand van de externe HD.
      Een derde externe HD, een 2TB Lacie Quadra, staat offline. Regelmatig maak ik namelijk een backup van de "kleinere" ext. schijven naar die grote, en dat gebeurt dan weer door ze met Firewire-kabels te "daisy-chainen", zoals men dat zo mooi in het Engels zegt.
      Het voordeel van de schijven die ik gebruik is dat er verschillende poorten zijn (FW400, FW800, USB...) en dat de nodige kabels eveneens zijn bijgeleverd.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Harde schijven?

        Ja, ik lees dat Lacie een gekend merk is maar soms lees ik tegenstrijdige berichten.
        Ik zou graag 2 schijven hangen waar ik simultaan naar kan schrijven.
        Want je hebt de traditionele schijven maar heb ook al iets gehoord van harde schijven maar die niet meer draaien ofzo? En dat zou sneller en beter zijn? Maar misschien ook duurder.
        EMBLEMATA.BE
        http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

        Comment


        • #5
          Re: Harde schijven?

          Oorspronkelijk geplaatst door Neildewe Bekijk bericht
          Ja, ik lees dat Lacie een gekend merk is maar soms lees ik tegenstrijdige berichten.
          Ik zou graag 2 schijven hangen waar ik simultaan naar kan schrijven.
          Want je hebt de traditionele schijven maar heb ook al iets gehoord van harde schijven maar die niet meer draaien ofzo? En dat zou sneller en beter zijn? Maar misschien ook duurder.
          SSD schijven. Deze zijn zeker wel sneller maar nog enorm duur.

          Als je mac van de nieuwere generatie is & een thunderbolt poort heeft, kijk dan zeker of de harde schijf deze poort ook heeft.

          Comment


          • #6
            Re: Harde schijven?

            Het is een iMac Pro van 2006, dus niet meer zo nieuw.
            EMBLEMATA.BE
            http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

            Comment


            • #7
              Re: Harde schijven?

              Koop je dan zo'n flashy extern LaCie spul ... zit er gewoon een samsung HD in .. 'k heb er hier ook zo een, "tonton ponpon" design en wat weet ik al ..

              Comment


              • #8
                Re: Harde schijven?

                Ben je ooit al eens gegevens kwijt gespeeld door een kapotte harddisk ?
                Ik wel .... ben er lang niet goed van geweest , en nu nog niet ..
                Ik werk nu met al mijn gegevens op RAID ..
                Twee Qnap ts-412 toestellen waarvan er één in huis staat en één (die een continu kopie is van de eerste) in de garage achter in de tuin .
                Eén nadeel is wel het snelheidsverlies , maar nu ook weer niet dat het een ramp is .. (systeem op gigabit switch en router, niet draadloos)
                Elk foto staat nu dus op vier schijven ...
                En als die binnenkort vol staan moet ik grondig gaan sorteren en twee toestellen bijkopen ..
                Liever dat dan een crash...

                Peter
                grts Peter
                BD1754BE / Body & glass

                Comment


                • #9
                  Re: Harde schijven?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Peter EOS-500D Bekijk bericht
                  Ben je ooit al eens gegevens kwijt gespeeld door een kapotte harddisk ?
                  ...
                  Ja .. met die flashy LaCie ... maar ik heb een WD worldbook, een ReadyNas van Netgear en nog 3 andere externe HD's ... als backup, zowel system images als data.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Harde schijven?

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    Ja .. met die flashy LaCie ... maar ik heb een WD worldbook, een ReadyNas van Netgear en nog 3 andere externe HD's ... als backup, zowel system images als data.
                    precies HD's genoeg ... je moet het eerst eens meemaken ...
                    grts Peter
                    BD1754BE / Body & glass

                    Comment


                    • #11
                      Re: Harde schijven?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Peter EOS-500D Bekijk bericht
                      precies HD's genoeg ... je moet het eerst eens meemaken ...
                      Ik had het meeste infrastructuur al voor die LaCie even kuren vertoonde (behalve die Netgear dan), gelukkig had die enkel maar "soft" errors, maar je disk consistentie is wel naar de knoppen natuurlijk

                      Comment

                      Working...
                      X