Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

KIPOR stroomgenerator voor op reis

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • KIPOR stroomgenerator voor op reis

    Dag BDers,

    wij gaan voor 2 maanden naar ijsland met onze Landrover en aangezien we meestal in het binnenland zullen rondtrekken denk ik er over om een genarator mee te nemen.
    Ik dacht hierbij aan een Kipor IG2000 http://www.youtube.com/watch?v=SeWzHAVKpBg of voor het gewicht de Kipor IG1000.
    Mijn keuze voor dit merk komt vooral omdat zij een konstante stroom garanderen en dat is niet onbelangrijk aangezien ik er vooral mijn laptop en laders voor fototoestellen en ander fijn spul mee zal laden/gebruiken.
    Hebben julie ervaring met dit merk of hebben julie voorkeur voor een ander toestel dat beter voldoet voor de job?
    Het gewicht is zeker niet onbelanrijk daar we al heel goed beladen zullen zijn maar natuurlijk gaat de degelijkheid boven alles.

    Alle voorstellen zijn meer dan welkom.
    Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

    https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

  • #2
    Re: KIPOR stroomgenerator voor op reis

    Kom je niet toe met een omvormer waarmee je van 12V DC 230V AC kan maken?
    Dat is heel wat simpeler dan een stroomgroepje waarvoor je nog benzine moet meesleuren, en dat ding staat dan ook nog de hele tijd lawaai te maken...

    Een lader voor een camera-accu verbruikt maar een paar Watt, voor de laptop is dat maximum 100W (meestal rond de 60W).
    Je moet die omvormer niet te lang gebruiken terwijl de motor van de Landrover niet draait, want dan zal de accu na een tijdje te ver leeg zijn om de motor nog te kunnen starten.
    Zolang de motor draait kan je bij de meeste wagens gemakkelijk 100W extra afnemen zonder problemen (tenzij de hele bovenkant van de Landrover vol schijnwerpers hangt, en dat je die altijd laat branden, het vermogen van een alternator heeft wel beperkingen).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: KIPOR stroomgenerator voor op reis

      Ik heb zo'n omvormertje in de vorm van een colablikje. (gekocht voor 35€ bij Auto5 denk ik)
      Zit tijdens een lange reis in de sigarenaansteker, en dan een 3 voudig stopcontact voor 2 laptops en een iPod/Pad lader.
      Werkt perfect tijdens een trip naar Zuid Frankrijk.
      En nu gebruik ik het af en toe om de laptop op te laden.
      Het werkt natuurlijk alleen als het contact aan staat. Maar een benzine generator voor een batterijladertje... en een laptop?

      Er bestaan ook duurdere modellen, maar dan moet je een kabel trekken tot aan de batterij (en niet vergeten uit te zetten...).

      Kijk eens naar dit, kost echt niks : (het model dat ik heb vond ik niet direct, maar dit zou ik ook durven kopen).

      Comment


      • #4
        Re: KIPOR stroomgenerator voor op reis

        Black B@ndit en Tommie1,

        bedankt voor jullie hulp

        Om mijn bedoeling een beetje duidelijker te maken zal ik mijn probleem anders uitleggen.

        Wij gaan voor 80 procent van de tijd in het binnenland van Ijsland verblijven/rondtrekken met onze Landrover en daar zitten we dus volledig van de buitenwereld afgesloten wat stroom en dergelijke betreft.
        De Landrover Defender 130 is speciaal voor deze reis extra aangepast met dit systeem

        maar aangezien we vooral om te fotograferen naar ginder gaan zullen er dus voor onze camera's (2 x Canon 5DII en een Canon 7D en een Gopro hero) en laptop bijna constant dus wel dingen aan het laden of in gebruik zijn.
        Daarbij komt dan dat er ook een Engel koelkast/vriezer http://www.daams4x4shop.nl/Webwinkel...st-MR040F.html mee gaat, nu ben ik maar bang dat als ik te weinig kilometers per dag ga rijden ik op de duur toch te weinig stroom zal hebben,te meer omdat we natuurlijk savonds ook nog voor verlichting en dergelijke stroom gaan verbruiken.
        Nu is natuurlijk nog als extra optie de mogelijkheid om de motor te laten draaien als we savonds stroom aan het verbruiken zijn maar dan zit ik natuurlijk ook met lawaai en een niet te onderschatten dieselverbruik,vandaar dat ik naar die Kipor generator zou gaan,ook omdat als de Landrover het om de een of andere reden laat af weten ik toch nog niet direkt zonder stroom zou komen te zitten,nu is dat mischien wat veel doemdenken maar als het er echt om gaat ben ik toch graag wat veiligheid betreft overbezorgd in plaats van er te licht over denken.
        Ik heb zo'n omvormer http://www.amazon.de/Trust-PW-2770p-.../dp/B001FBT82Y en die heeft in Australië zijn kunnen meer dan bewezen maar ja daar reden we voldoende kilometers per dag.

        Heb ik nog andere optie's ?
        Een draagbaar zonnepaneel meenemen heb ik ook al overwogen maar Ijsland is nu niet direkt het ideaal land voor zonnepanelen vrees ik.

        Bedankt voor Uw meedenken.
        Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

        https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

        Comment


        • #5
          Re: KIPOR stroomgenerator voor op reis

          Op het filmpje hoor ik echt de geruisloosheid van het aggregaat.....
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: KIPOR stroomgenerator voor op reis

            Ik zou dan eerder denken aan een dikke 2de (en 3de?) batterij die je tijdens het rijden verbindt met de hoofdbatterij, en 's avonds los gebruikt voor de stroom.

            Je moet dan wel een omvormer met minstens 300-400W nemen.
            Als de 2de batterij dan leeg geraakt, dan start je de motor voor een uurtje. Verbruik van een normale dieselmotor zit rond de 1l/h. Je generator zal niet veel beter doen, en als die niet draait heb je helemaal niks.
            Een koelkast verbruikt niet veel, en de laders van je laptops en fototoestellen al helemaal niet. Met wat geluk kom je makkelijk de nacht door, en na een uurtje rijden is alles opgeladen.


            Zelfs als je stil staat levert dee generator van je motor behoorlijk wat, en kan de batterij zeker in een uurtje opladen. Mogelijk moet je dan het stationair toerental een beetje verhogen, maar dat valt wel mee.

            In elk geval kan je het thuis vooraf proberen met een 2de batterij, en als dat niet volstaat, een 3de er bij. Denk wel aan een stevig relais of schakelaar en dito bedrading tussen de batterijen. Daar kan behoorlijk wat stroom vloeien.

            Zo'n aggregaat is miserie en geeft vermogens die jij helemaal niet nodig hebt.
            Jij wil een paar uur 100W en niet 2000W gedurende een uurtje.
            Geloof me, de lader van je fototoestel vraagt amper 10W, maar wel een uurtje of 2 als ik me niet vergis.

            Comment


            • #7
              Je situatie is vergelijkbaar met die op een boot.
              Daar gebruik je een 2de (3de, 4de...) accu, die permanent met het laadcircuit verbonden is. Om te vermijden dat je je startaccu ontlaadt, gebruik je een accuscheider, in zijn simpelste vorm een paar diodes, die ervoor zorgen dat de stroom in één richting loopt (laden), maar niet in de andere (ontladen).
              Op mijn boot heb ik volgende installatie: startaccu 108Ah, lichtaccu's 2x108Ah en een accu voor de boegschroef (en binnenkort de ankerlier) 70Ah. Daartussen zit dus een scheider, 2 ingangen en 3 uitgangen (de lichtaccu's staan parallel). Op één ingang komt de alternator, op de tweede een lader (via walstroom) en zonnepanelen. Op de lichtaccu's staat de volledige electrische installatie (met een mogelijkheid om in noodgevallen de vitale apparatuur (communicatie, navigatieverlichting, instrumenten...) op de startaccu aan te sluiten), zodat de startaccu nergens anders voor dient dan voor het starten van de motor. De boegschroefaccu staat voorin, vlakbij de boegschroef, omdat dit beest 3kW trekt, en je bedrading zo kort mogelijk moet zijn om spanningsval te vermijden. Het boordnet omvat alles wat je ook in een camper of caravan vindt, voornamelijk licht, radio, TV, koelkast, electrisch toilet... Er staat ook een omvormer van 700W, die levert 230Vac aan een aantal stopcontacten, voor alle mogelijke laders (GSM, camera's, losse batterijtjes...)
              Als je je hierop baseert, kan er niets misgaan. Je moet de uitvoering natuurlijk aanpassen aan je Land Rover, maar technisch is er principiëel geen verschil.
              Kijk eens bij Ysebaert in Wommelgem (ik dacht www.ysebaert.be), die hebben alle benodigdheden in nautische kwaliteit (dus zout-, vocht- en trillingsbestendig, als het op zee werkt, dan werkt het overal)

              Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD
              Last edited by mnoach; 24 januari 2013, 17:29.
              D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

              Comment


              • #8
                Tweede couplet.
                De generator vind ik geen beste keuze, het ding weegt wat, neemt plaats in beslag, en je moet benzine meesleuren (en dat is brandbaar spul). Als je vreest te weinig diesel te hebben, neem dan liever wat extra diesel mee, zoals gezegd verbruikt een stationair draaiende motor ongeveer 1l/u, net als je generator. De alternator van je LR zal tenminste 80A kunnen leveren, een groepje van dit kaliber heeft doorgaans een 12V uitgang van 8A, je moet dus ook nog een lader meenemen. Je hebt laders die 50A en meer leveren, maar die zijn duur (ook te vinden bij Ysebaert en collega's). De meeste courante laders leveren 20A of iets meer.
                De laadstroom van een accu wordt meestal gerekend als 1/10de van zijn capaciteit (dus een 108Ah laad je met een stroom van 10A), maar dit is niet lineair. Een accu die verder ontladen is, zal meer stroom mogen hebben, de lader weet daar zelf raad mee. Je generator zal met een kleine lader onnodig lang moeten draaien, en veel meer verbruiken, omdat hij onder lichte belasting (een 25A lader is een belasting van minder dan 500W) een veel lager rendement heeft.

                Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD
                D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                Comment


                • #9
                  Re: KIPOR stroomgenerator voor op reis

                  Zorg er wel voor dat de tweede accu een (semi) tractie accu is, want een startaccu is niet geschikt voor diep ontladen (dan blijft ze niet lang heel).
                  Voor een startaccu wordt aangeraden om ze maximum 20% te ontladen, een semi-tractie of een tractie accu mag je veel dieper ontladen zonder dat ze daardoor stuk gaat.



                  De koelkast verbruikt 32W, dat lijkt niet zoveel, maar het is wel is bijna 3A bij 12V.

                  Volgens mij kan je de alternator van de Landrover beter gebruiken om de accu terug bij te laden, dat zal heel wat sneller gaan omdat die een veel grotere laadstroom kan leveren.
                  De spanningsregelaar van de alternator zorgt er wel voor dat de accu op de juiste manier geladen wordt.
                  In zo'n voertuigen zit doorgaans een alternator die wat meer stroom kan leveren dan die van de meeste auto's.
                  Het toerental van de motor moet ook niet zo hoog zijn om de volle stroomsterkte te kunnen leveren, maar schakel dan liefst wel zo weinig mogelijk stroomverbruikers in terwijl je de accu weer bijlaadt.
                  Last edited by Black B@ndit; 24 januari 2013, 17:32.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: KIPOR stroomgenerator voor op reis

                    Ik snap iets niet : het probleem met dieselbevoorrading zal in het binnenland veel nijpender zijn.
                    In Sigurdarskali behelpen ze zich in de zomer met zonnepanelen en energiezuinige lampen. De generator is laatste optie. Koken op gas.
                    Ik weet niet in welke periode van het jaar je gaat maar een compressor en een hoge krik kunnen nuttiger zijn dan een stroomgroep.
                    En bovendien, ik ken toch intussen al een hoop mensen in IJsland en ik heb nog nooit gehoord dat ze een stroomgroep mee hadden. Jeeps met 44" banden hebben zelfs geen reserveband mee, neemt gewoon alle plaats in beslag.
                    Brynjölfur : "a jack saved more lives than a sparewheel"

                    Enfin, ik bedoel : in het binnenland van IJsland liggen de prioriteiten net wel even anders. Tot voor kort was een NMT-zender het belangrijkste, nu is er meer en meer GSM-bereik, zelfs af en toe in Kverkfjöll.
                    Overigens : je weet dat IJslanders bepaalde routes enkel doen in konvooi en sommige tracks gewoon niet meer, (Gamla Gaesavatnaleid bijvoorbeeld), dat er passages zijn die bekend zijn als Jeep-eater .... Er zijn genoeg voorbeelden waar ze zelfs met Unimogs in de problemen geraken (de Krossa is er één van). Een Landrover is een prima jeep maar als je ziet waar de IJslanders zelf mee komen aanzetten, ja hallo, zelfs met een Landrover ben je daar volgens IJslandse normen wel de kleuter.
                    Gewoon even op Youtube : Iceland + jeep
                    Dochter Freya in IJsland Juni 2012 :



                    Van koelkasten en diepvriezers in het IJslandse binnenland heb ik nog nooit gehoord.

                    Zelf zou ik opteren voor het voorstel van mnoach. Reservebatterij enkel laten dienen voor de elektronica en apart opladen
                    Last edited by Guest2; 24 januari 2013, 17:35.

                    Comment


                    • #11
                      Re: KIPOR stroomgenerator voor op reis

                      Nogmaals allemaal bedankt voor alle info en hulp

                      Wij zijn in september vorig jaar naar Ijsland gevlogen voor een (veel te kort) bezoek aan REYKJAVIK en omstreken en daar hebben we die 'hulk'jeeps al eens zien rijden,je bent er wel even stil van als je die kolossen ziet voorbij komen daar kan een Landrovertje inderdaad niks tegen beginnen.

                      Ik zal al jullie goede raad maar opvolgen en die generator maar laten voor wat hij is.
                      Een tweede batterij is al voorzien in het elektrische gedeelte http://www.daams4x4shop.nl/Webwinkel...y-Systeem.html onder bestuurderszit en om te koken wordt de primus omnifuel http://www.youtube.com/watch?v=7cMX0Hc-AUg gebruikt dus dat is al zeker geen belasting voor de batterijen.
                      Diesel is momenteel zo voorzien dat we 170 liter mee kunnen nemen maar met een verbruik van 15 liter per 100 km is dat aan de krappe kant dus daar moet ook nog aan gewerkt worden.
                      Een krik is ook voorzien http://www.vislandrovers.nl/extra/HighLiftJacks.php en de compresor is deze http://www.daams4x4shop.nl/Webwinkel...-Portable.html geworden.
                      Voor eventuele noodgevallen nemen we een satelliettelefoon mee en maar hopen dat we hem niet nodig zulen hebben,hé.

                      Een hele onderneming om aan alles te denken en plannen maar dat is ook al een beetje avontuur en dus een deel van de vakantie,hé.

                      bedankt voor jullie hulp
                      Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

                      https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

                      Comment


                      • #12
                        Re: KIPOR stroomgenerator voor op reis

                        Je lijkt me behoorlijk goed voorbereid
                        Ik ken de reisperiode niet maar zorg dat je zeker het telnr hebt van de IJslandse wegendienst. Een track die bij mooi weer probleemloos is kan binnen een paar dagen in een rattenval veranderen. Je kan perfect deze wegendienst bellen voor huidige en toekomstige informatie. Ik heb het geluk dat ik inmiddels op IJsland nogal wat vrienden heb, één ervan is geoloog en (in de vakantiemaanden) buschauffeur en gids, ik heb me al meerdere malen door hem laten adviseren om mijn planning aan te passen. Achteraf bleek dat hij gelijk had.
                        Eén ding nog : voorzie een windscherm voor de Primus. Wij werken met het Zweedse Trangia, dat is zeer stabiel en zeer windbestendig maar het is nog gebeurd dat we in de "luwte" van het linkervoorwiel moesten koken terwijl we zelf in de jeep moesten opwarmen. Zelfs in Juli zijn nachtelijke vriestemperaturen niet ongewoon.
                        Ik zou aanraden om een soort "kookkist" te voorzien waarmee je in geval van nood kan koken in de jeep. Als je je eigen wagen meeneemt is dat geen probleem maar de voorlaatste keer mochten wij een Pajero lenen en gingen we met het vliegtuig. Alles voor de toekomstige 5 weken moet dan in een rugzak passen. Veel speling is er dan niet.

                        De hulk-jeeps met 44" zijn onmisbaar in de winter maar in de zomerperiode, als alle tracks open zijn, maak ik me sterk dat je met een Suzuki 90% van het binnenland kan doen. De Unimogs en de MAN's die je op de boot gaat zien zijn complete overkill. Bovendien, als je met dit soort dingen vast geraakt dan heb je een écht probleem.
                        Het grootste probleem zijn ongetwijfeld de rivieren, youtube heeft veel filmpjes van uit de kluiten gewassen jeeps die zijn vastgereden in de rivieren van Thorsmörk. Zelf Unimogs en 4x4 bussen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: KIPOR stroomgenerator voor op reis

                          Bedankt voor de bijkomende info

                          Ik ga zeker dat telefoonnummer van de Ijslandse wegendienst opzoeken
                          Onze reisperiode staat al vast :Juli - Augustus ,we hadden eigenlijk voor de drukte op een ander moment willen gaan maar in het binnenland valt dit hopelijk nog mee en door dat het er dan lang licht is hebben we nog meer uren per dag om van de natuur te genieten.

                          De reden dat we voor deze periode gekozen hebben is dat we dan veel kans hebben om walvissen te kunnen spotten,iets wat ons voordien in Nieuw-zeeland en Australië niet gelukt is.
                          We zullen dan ook als we op Ijsland aankomen eerst naar het noorden gaan en op zoek gaan naar de walvissen om daarna het binnenland in te trekken en daar de meeste van onze tijd doorbrengen.
                          O,ja onze Landrover is een Defender 130 met hardtop op de laadbak en groot roofrack op het dak ,het is nu niet bepaald een klein jeepke maar als hij naast zo'n 'Ijsland jeep' staat is het maar een prutskarreke

                          We zijn dan ook niet van plan om onodige risico's te gaan nemen ginder in het binnenland maar we reizen nu eenmaal graag avontuurlijk en daar hoort soms wel wat risico nemen maar vooral een goede voorbereiding bij.

                          Dus : alle tips zijn meer dan welkom
                          Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

                          https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

                          Comment


                          • #14
                            Re: KIPOR stroomgenerator voor op reis

                            Oorspronkelijk geplaatst door The digital hunter Bekijk bericht
                            Bedankt voor de bijkomende info

                            Ik ga zeker dat telefoonnummer van de Ijslandse wegendienst opzoeken
                            Onze reisperiode staat al vast :Juli - Augustus ,we hadden eigenlijk voor de drukte op een ander moment willen gaan maar in het binnenland valt dit hopelijk nog mee en door dat het er dan lang licht is hebben we nog meer uren per dag om van de natuur te genieten.

                            De reden dat we voor deze periode gekozen hebben is dat we dan veel kans hebben om walvissen te kunnen spotten,iets wat ons voordien in Nieuw-zeeland en Australië niet gelukt is.
                            We zullen dan ook als we op Ijsland aankomen eerst naar het noorden gaan en op zoek gaan naar de walvissen om daarna het binnenland in te trekken en daar de meeste van onze tijd doorbrengen.
                            O,ja onze Landrover is een Defender 130 met hardtop op de laadbak en groot roofrack op het dak ,het is nu niet bepaald een klein jeepke maar als hij naast zo'n 'Ijsland jeep' staat is het maar een prutskarreke

                            We zijn dan ook niet van plan om onodige risico's te gaan nemen ginder in het binnenland maar we reizen nu eenmaal graag avontuurlijk en daar hoort soms wel wat risico nemen maar vooral een goede voorbereiding bij.

                            Dus : alle tips zijn meer dan welkom
                            Jullie gaan dus met de boot. De nieuwe Norröna is veel comfortabeler dan de oude maar heeft al zijn charme verloren. Kajuiten zijn verplicht en het cardeck is niet meer toegankelijk tijdens de overvaart. De mensen van de Faroe zijn tegenwoordig allemaal nuchter, dus geen traditionele zang en dans meer en het eten is er gruwelijk slecht. Bovendien wordt het niet meer getolereerd dat je je eigen eten meebrengt. Op de Norröna heb ik de allerslechtste spaghetti gegeten van mijn leven : spaghetti met gekookt gehakt. De saus was ketchup, maar die was leeg.
                            Voorzie eten voor aan boord, in het ergste geval ga je eten in de cabine. Er is a la carte maar die is dan weer duuuuuur.
                            Die bootreis is gruwelijk saai, veel valt daar niet te fotograferen maar neem toch maar de camera mee, het gebeurt regelmatig dat er walvisachtigen meezwemmen en dat er Jan Van Genten meevliegen. Ze hangen ahw stil. De passage doorheen de Faroe levert ook wonderlijke taferelen op.
                            Ik neem ook aan dat Kverkfjöll op je lijst staat : tegenwoordig is de gletsjer naar het geothermisch veld zodanig dun dat het op zijn plekken risky is geworden, zeker niet meer op je eentje proberen. De gidsen van Sigurdalskali zijn uw vriend. Als zij niet gaan, ga dan ook niet. Als je mooi weer hebt : doen. Dit is één van de meest ruige en mooie plekken van IJsland, ik heb hier nog geen foto's zien van passeren. Een alternatief is de gegidste (dure) trips naar Kverkfjöll in de gaten houden, een van de chauffeurs en gidsen is een goede vriend die ik al meer dan 10 jaar ken, het volstaat om hem mijn naam te vernoemen om de tocht naar de geothermische velden te kunnen vervoegen. Maar dit gaat hier wel niet openbaar.
                            Ook niet te missen zijn de Lakagigar. Wel enkel doen bij helder weer, anders verspil je tijd. Ook hiervan heb ik nog geen foto's zien van passeren op BD.
                            Zoals ik al zei : oppassen met Thorsmörk, event. de jeep laten staan voor de Krossa en te voet over de voetgangersbrug. De Krossa zou ik zeker niet doen met een jeep die niet van mezelf is. Krossa = jeep-eater
                            Nog een aanrader : tot mijn grote ergernis is het boek "geothermische poelen in IJsland" een paar jaar geleden vertaald in het Engels waardoor je nu nergens meer alleen bent. Kopen.
                            Gelukkig staat de mooiste er NIET in, dat is het enige wat ik niet verklap, sorry. Zelfs de meeste Ijslanders kennen het niet.
                            Als je "The Icelandic Road Guide" kan vinden : kopen !!!!! Hij bestond enkel in het IJslands, dan in het Duits maar sinds een jaar of twee ook in het Engels.
                            Overweeg ook om de camping-kaart te kopen, kost niet veel (100€) en werkt perfect. Is wel niet gespreid over het binnenland. Beste camping is die van Grindavik, doe de groeten aan Erla. Ik heb Erla de ligging van het mooiste warmwaterbad op IJsland gegeven, ze wist het zelf niet.
                            Blue Lagoon : niet doen : veel te duur. Kiezen voor Green Lagoon (Jardbodinn) bij Myvatn. De helft goedkoper. Enige verschil : in Blue lagoon ligt er silica-slijk op de bodem en krioelt het van het volk, bij de andere is dit zwart vulkanisch zand en is het rustig. Ik ben drie keer in Blue Lagoon geweest, ik kan het weten. De liefde voor IJsland gaat nog net niet zo ver dat ik me laat oplichten.

                            Ja, en op de Reismarkt 2013 zal ik er zeker weer bij zijn als informant voor IJsland, Zweden en Noorwegen

                            Comment


                            • #15
                              Re: KIPOR stroomgenerator voor op reis

                              Dag PaulM,

                              Wij hebben voorlopig dit als road atlas http://www.nordland-shop.com/Island-...00-Auflag-2011 voor onze trip samen met deze kaart http://www.islandbuecher.de/index.ph...emart&Itemid=9 we hebben ze tijdens onze verkenningstrip naar Ijsland gekocht en ze werden ons aangeprezen door de bevolking omdat ze gemaakt zijn in samenwerking met de topografische diensten van Ijsland.
                              Nietemin gaan we de The Icelandic Road Guide die U ons aanbeveelt er zeker bij nemen want geen betere info dan de info van iemand die er echt geweest is en dus niet iets van horen zeggen heeft.
                              Over het boek 'geothermische poelen in IJsland' vind ik geen info maar ik geef het nog niet op,hoor.
                              De campingpas had ik al wel over gelezen maar dacht dat het in ons geval ,wij hebben een volledige Hanibal tent ter beschikking boven op de Landrover en voor het geval er teveel storm/wind zou zijn een reserve tweepersoonstent voor op de grond bij, niet rendabel zou zijn in het binnenland.
                              Wij waren zowiezo al van plan om naar de reisbeurs in Brugge te gaan om nog bijkomende info bij elkaar te zoeken,dus vermoedelijk zien we U daar dan in 'aktie'
                              Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

                              https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

                              Comment

                              Working...
                              X