Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D40 : bruikbaar voor foto's tijdens Zuid- Afrika reis ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D40 : bruikbaar voor foto's tijdens Zuid- Afrika reis ?

    Hoi,

    Zoals al aangegeven heb ik momenteel een Nikon D40 met de standaard kitlenzen 18-55 en 55-200. We trekken binnenkort naar Zuid-Afrika. Daar wil ik dus foto's maken van de wilde dieren in de wildparken, van landschappen, gebouwen, enz. Qua eisen stel ik niet de allergrootste eisen aan de foto's, elke foto gaan bewerken vanuit Raw enz doe ik liever niet. Ik ben als het ware al tevreden als de kleuren weergegeven worden naar waarheid en als de foto's scherp zijn
    Om de uitgaven iets of wat in toom te houden qua fotografie dacht ik voor de D40 de nikkorlens af-s 18-300 f/3.5-5.6g dx ed vr te kopen.
    Enkele vragen hierbij :
    - een 18-300 omdat ik dan geen lenzen moet verwisselen in de bush met zijn stof enz
    - kan de D40 overweg met die lens ? Of is dit echt een heel waanzinnig plan ?
    - beter af met ander toestel en deze lens bvb nikon 3200, 5200
    - of andere lenzen ?
    Graag jullie opinie ivm mijn materiaalkeuze.

    Groeten,
    Danny
    - of overstappen naar systeemcamera (sony-nex5) met een zoomlens ?

  • #2
    Re: Nikon D40 : bruikbaar voor foto's tijdens Zuid- Afrika reis ?

    ik zou... van de reis zo veel mogelijk genieten en me niet bekommeren om de foto's... en je huidige setje gebruiken, dat je gewent bent te gebruiken (waar je overigens vermoedelijk tevreden over bent)

    want... een beduidend beter fototoestel en dito lenzen geschikt voor safari gaat je een grote duit kosten... is het je dat wel waard? voor die paar foto's? Terug thuis vliegt de lens terug in de kast, wegens te zwaar...

    ik denk hierbij aan een sigma 150-500mm lens en een D7000 als goede instap in de safari fotografie...

    ook die 18-300mm is best een zware lens hoor! maar ontoereikend voor safari...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D40 : bruikbaar voor foto's tijdens Zuid- Afrika reis ?

      Die 18-300 kost nieuw trouwens 800 euro. Tweedehands heb ik ze nog niet zien passeren.

      Voor dat geld kun je eventueel ook tweedehands een Sigma 50-500 (tussen 500 en 700 euro, passeert af en toe wel eens hier bij Aangeboden) kopen en na je reis terug verkopen. Natuurlijk; je vertrekt 'binnenkort'. Tweedehands kopen vraagt vooral veel geduld op de juiste aanbiedingen

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D40 : bruikbaar voor foto's tijdens Zuid- Afrika reis ?

        Ik zou zo vlakbij het vertrek de spullen meenemen die ik gewend ben.
        Dus ook doen zoals d_oracle suggereert. Het zou kunnen dat een goede verrekijker je meer plezier zal bezorgen dan een 18-300 lens.
        Ik lees bij de TS ook dat dierenopnames maar een deel van het totaalplaatje zijn, dus ....

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D40 : bruikbaar voor foto's tijdens Zuid- Afrika reis ?

          Iets statief-achtig kan handig zijn...misschien niet direct een tripod maar een monopod voor een beetje extra stabiliteit en toch nog flexibiliteit, al is het een rijstzak. als je je camera heel stabiel kan zetten kan je op 200mm een behoorlijk goeie foto nemen en achteraf een beetje croppen. Zo kom je toch nog op een mooi resultaat denk ik.

          Veel succes en vooral veel plezier!

          Comment


          • #6
            Allen,
            Bedankt voor jullie suggesties. Ik ga het houden op het materiaal dat ik heb en dat is inclusief de monopod en de straffe verrekijker. Heeft alleen maar voordelen : vrouwtje blij, geen stress rond de foto's : zijn ze niet goed kan ik de verantwoordelijkheid richting materiaal schuiven en nog eens teruggaan :-)

            Groeten,
            Danny

            Comment

            Working...
            X