Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuwe lens aankopen ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nieuwe lens aankopen ...

    Ik heb er achter gezocht, maar op het forum niets gevonden. En voor engelstalige reviews is mijn engels te slecht.
    Daarom dus hier de vraag. Heeft er iemand ervaring met een Canon EF 24-105mm F4.0 L IS USM?

    Mijn sigma 24-70 f2.8 is dringend aan vervanging toe. En door het kleine aantal concerten dat ik nog fotografeer is de f2.8 niet meer van cruciaal belang hier. Anderzijds zou ik wel een goede allround lens willen hebben tegen dat ik op reis vertrek deze zomer. En €2000 voor een nieuwe cannon 24-70 heb ik er niet voor over.

    Vandaar => is dit een goede lens, of zijn er andere alternatieven?

  • #2
    Re: nieuwe lens aankopen ...

    Op welk toestel?
    Op crop zit je algauw verveeld met de 24 mm als minimum, maar daarbuiten best een goed objectief. Ik had ze op een 50D en heb ze gewisseld voor een 17-55 2.8 omwille van te weinig groothoek. Diezelfde 17-55 gaat er praktisch nooit meer af.
    Ik had meer last van het gebrek aan mm tussen 17 en 24 dan achteraf het stoppen aan 55 ipv 105.
    15-85 is een mogelijk alternatief...
    Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

    Comment


    • #3
      Re: nieuwe lens aankopen ...

      Ik heb een 7D, dus een crop. Maar in de toekomst zou ik mij een 5D willen aanschaffen. Verder heb ik ook nog een 11-16 f2.8 voor de momenten dat ik een echte groothoek nodig heb.

      Comment


      • #4
        Re: nieuwe lens aankopen ...

        dan is de 24-105L simpelweg de beste keuze, erg mooi bereik, zekr als je in de toekomst een FF aan gaat schaffen, de lens is scherp, erg mooie kleurweergave, contrastrijk, goed gebouwd, kortom een toplens.

        Er is nog een (duurder) alternatief, schijnt ook erg goed te zijn en dat is de 24-70L 4.0 IS, maar denk dat het voordeel van deze lens meer op het groothoekgedeeltje zit als je met een FF werkt.
        Mijn beste Foto moek nog trekke.

        Comment


        • #5
          Re: nieuwe lens aankopen ...

          Op de 7D vind ik ze niet groothoek genoeg maar op de 5D voldoet ze zeker.
          Last edited by François02; 22 januari 2013, 15:19. Reden: schrijffout zoals gewoonlijk

          Comment


          • #6
            Re: nieuwe lens aankopen ...

            Waarom geen tamron 24-70 VC?

            Comment


            • #7
              Re: nieuwe lens aankopen ...

              Ik ga volledig akkoord met PhilippeDeli. Heb zelf ook de 7D en zoals hij zegt mis je iets onder de 24mm. Ik heb ondertussen om dit op te vangen ook overgeschakeld naar de 17-55mm IS F2.8. De 15-85mm heeft nogal wat last van vignettering, serieus wat last, zowel op 15 als 85 mm. Tot slot: het is niet omdat de 24-105mm een L-lens is dat dit daarom ook een toplens is. Ik heb ze zelf en mij valt ze betreffende de beeldkwaliteit niet echt mee, rekening houdend met de aankoopprijs. Ik zou zeggen google eens even en zoek reviews: photozone. de ; fredmiranda.com enz.
              Groetjes,
              Frandrix

              Comment


              • #8
                Re: nieuwe lens aankopen ...

                Zoals hierboven al vermeld, 24-105mm zeer degelijke lens, tijdens wandeltochten en algemeen buiten gaat deze lens er niet af bij mij.
                Enkel voor binnenshuis gebruik ik een lens met meer groothoek want inderdaad op een crop camera is die 24mm wel wat veel.
                Grtjs, Kris
                Canon 40D - 24-105L - 100-400L -Sigma 18-50 - Speedlite 430EX II

                Comment


                • #9
                  Re: nieuwe lens aankopen ...

                  Oorspronkelijk geplaatst door JeroenDB Bekijk bericht
                  Ik heb er achter gezocht, maar op het forum niets gevonden. En voor engelstalige reviews is mijn engels te slecht.
                  Daarom dus hier de vraag. Heeft er iemand ervaring met een Canon EF 24-105mm F4.0 L IS USM?

                  Mijn sigma 24-70 f2.8 is dringend aan vervanging toe. En door het kleine aantal concerten dat ik nog fotografeer is de f2.8 niet meer van cruciaal belang hier. Anderzijds zou ik wel een goede allround lens willen hebben tegen dat ik op reis vertrek deze zomer. En €2000 voor een nieuwe cannon 24-70 heb ik er niet voor over.

                  Vandaar => is dit een goede lens, of zijn er andere alternatieven?
                  Jeroen,

                  Ik heb ervaring met zowel de 24-70 2.8 (mkI) als de 24-105 f4

                  Deze laatste zou ik omschrijven als beste allrounder van de twee, maar dat hangt er van af wat jouw wensen zijn.

                  Ik heb deze gebruikt op een 5DMKII..
                  24-105 is zeker een goede lens.. scherp in het centrum op alle brandpuntsafstanden ..ook op F4.
                  Contrast en kleur is zeer goed.
                  Mooie achtergrondonscherpte is zeker mogelijk op 105 f4.
                  Is mooi in balans met een 5DII en ook op een 7D. Zeer aangename lens om mee te werken door zijn gewicht (relatief in verhouding met de Canon 24-70 2.8)
                  Vervorming is aan de hoge kant vooral op groothoekstand op FF maar is vrij normaal met zo'n bereik.
                  Nieuwprijs is een meevaller, vooral door dat deze lens dikwijls aangeboden wordt in BULK versie.
                  Ligt heel goed op de tweedehands markt .. gemakkelijk te vinden en verkoopt ook gemakkelijk. Deze lens is zeer gegeerd.
                  Stabilisator maakt wel kabaal wat wel hoorbaar is indien je filmt met de ingebouwde microfoon van je camera (5D2).. maar voor foto's uiteraard geen probleem (hoor je nauwelijks)

                  Dus kortom.. de 24-105 is een aanrader als dit het bereik is wat je zoekt.
                  Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: nieuwe lens aankopen ...

                    Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                    Jeroen,

                    Ik heb ervaring met zowel de 24-70 2.8 (mkI) als de 24-105 f4

                    Deze laatste zou ik omschrijven als beste allrounder van de twee, maar dat hangt er van af wat jouw wensen zijn.

                    Ik heb deze gebruikt op een 5DMKII..
                    24-105 is zeker een goede lens.. scherp in het centrum op alle brandpuntsafstanden ..ook op F4.
                    Contrast en kleur is zeer goed.
                    Mooie achtergrondonscherpte is zeker mogelijk op 105 f4.
                    Is mooi in balans met een 5DII en ook op een 7D. Zeer aangename lens om mee te werken door zijn gewicht (relatief in verhouding met de Canon 24-70 2.8)
                    Vervorming is aan de hoge kant vooral op groothoekstand op FF maar is vrij normaal met zo'n bereik.
                    Nieuwprijs is een meevaller, vooral door dat deze lens dikwijls aangeboden wordt in BULK versie.
                    Ligt heel goed op de tweedehands markt .. gemakkelijk te vinden en verkoopt ook gemakkelijk. Deze lens is zeer gegeerd.
                    Stabilisator maakt wel kabaal wat wel hoorbaar is indien je filmt met de ingebouwde microfoon van je camera (5D2).. maar voor foto's uiteraard geen probleem (hoor je nauwelijks)

                    Dus kortom.. de 24-105 is een aanrader als dit het bereik is wat je zoekt.
                    Ook ik heb ervaring met zowel de 24-70L (mk I) als de 24-105L en ben het volledig eens met wat Funcky heeft geschreven. Persoonlijk heb ik de f2.8 wel veel nodig dus voor mij is de 24-70L de meest logische keuze. Maar als f4 volstaat is de 24-105L een zeer fijn alternatief.
                    www.indetailfotografie.nl

                    Comment

                    Working...
                    X