Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp nodig met keuze van lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp nodig met keuze van lens

    Dag iedereen,

    Een hele tijd geleden heb ik mij een Canon 450D gekocht met de 18-55 mm lens erbij. Very basic dus.

    Binnen twee weken vertrekken we op reis naar Cuba en ik vind het een mooie gelegenheid om in een lens te investeren.
    Ik was aan het denken aan de Canon EF 24-105mm f/4.0L IS USM. Ziet er een heel toffe lens uit. Iemand ervaring mee? Volgens mij covert deze het standaardbereik (en meer) en zou ik dus kunnen gebruiken i.p.v. mijn 18-55. Zie ik dit juist?

    Echter besef ik wel dat ik met een cropfactor zit omdat ik geen fullframe toestel heb. Dus ben een beetje bang om van die 18mm naar 24mm te gaan.
    Daarom was ik ook eens aan het kijken naar de Canon EF 17-40mm f/4.0L USM. Ben dan alleen weer wat bang dat deze lens wat te specifiek is voor in bepaalde gevallen...

    Ook vraag ik mij af of het niet overdreven is om te investeren in een dure lens als de body basic is.

    Graag had ik jullie advies gehad. Mijn doel is om een lens te hebben die breed inzetbaar is, aangezien dit mijn eerste objectief is (buiten die standaardlens). Een vereiste is wel dat ik hem nog wel kan gebruiken als ik ooit overstap naar een fullframe body. Mijn budget is rond de 800€.

    Alvast bedankt voor de reacties en het advies!

    Grtz,

    Michael

  • #2
    Re: Hulp nodig met keuze van lens

    Ik ben ooit gestart met een 24-120 van Nikkor op een cropcamera en vakantie naar Argentinië heb ik daar veel spijt van gehad door de 24mm, kijk eens naar de 15-85.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Hulp nodig met keuze van lens

      Ik denk dat 24 al te weinig breedhoek is op een crop (als all-round lens toch). Ik zou ook eerder richting 15-85 denken. Of als je toch meer tele wilt de 18-135. Persoonlijk zou mijn voorkeur wel nar de 15-85 gaan.
      Deze lenzen zijn echter niet te gebruiken op een full frame body. Als je perse lenzen wilt die nog op een FF passen, zul je idd naar de 17-40 moeten gaan, eventueel in combinatie met de 28-135 is dit nog vrij betaalbaar. (Als je 2dehands kijkt past het waarschijnlijk zelfs binnen je budget van 800 euro)


      Oorspronkelijk geplaatst door Mackey79 Bekijk bericht
      Ook vraag ik mij af of het niet overdreven is om te investeren in een dure lens als de body basic is.
      Helemaal niet, je kunt zelfs beter investeren in goed glas dan in een betere body. Beter glas heeft een grotere positieve invloed op je algemene beeldkwaliteit dan een betere body. Investeren in een betere body zou ik doen wanneer mijn huidige niet meer aan mijn eisen voldoet (bv niet genoeg fps, niet genoeg focuspunten,....)
      Gijs
      http://gijscollet.wix.com/photography

      Comment


      • #4
        Re: Hulp nodig met keuze van lens

        Alvast bedankt voor de reacties!

        Toch zou ik inderdaad liefst eentje hebben die ook nog op een FF past. Dus hoogstwaarschijnlijk zal het dan wel de Canon EF 17-40mm f/4.0L USM worden.

        Grtz,

        Michael

        Comment


        • #5
          Re: Hulp nodig met keuze van lens

          ik zou voor de 24/105 gaan en de lens die je nu hebt ook meenemen voor het geval je meer breedhoek nodig hebt.
          Albums
          Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

          Comment


          • #6
            Re: Hulp nodig met keuze van lens

            Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
            ik zou voor de 24/105 gaan en de lens die je nu hebt ook meenemen voor het geval je meer breedhoek nodig hebt.
            +1

            Ik heb niet zo lang geleden de 24-105 gekocht voor mijn 550D. Heb hem nog niet veel kunnen gebruiken.. Maar het is een zeer aangenaam en wijd zoombereik, wat volgens mij een plezant bereik lijkt voor op vakantie. Ik zou ook een beetje de breedhoek missen.. Maar daarvoor zou ik dan in de toekomst een WA lens bijkopen, een 10-22 bvb. Sluit mooi aan op de 24mm en is specifiek voor wijde shots.
            Zoals Lazy Charles zegt zou ik gewoon je andere lens meenemen voor het geval dat je meer breedhoek nodig hebt.
            Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
            https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

            Comment


            • #7
              Re: Hulp nodig met keuze van lens

              Voor ik mijn 17-55 aankocht had ik ook de 24-105 op mijn toenmalige 50D.
              Heb er mooie foto's mee gemaakt. Is vooral interessant omdat ze niet zeer zwaar weegt (om te wandelen) en dat de 105 reeds een beetje tele is. Wel waar is dat 24 inderdaad iets teveel is op crop.
              Als je overweegt om later op FF over te gaan kun je ze inderdaad verder gebruiken.
              Voor crop en een substantiële verbetering tov de kitlens heb je de keuze tussen een 15-85 of een 17-55 als je bij Canon wil blijven. Sigma en Tamron hebben ook goede alternatieven natuurlijk. De Canon objectieven zijn wel efs objectieven dus niet bruikbaar bij FF.
              Denk er ook aan om te investeren in een circ pol filter om reflecties te controleren en je kleuren te verbeteren.
              Voor wat betreft uw toestel: 450D is al een behoorlijk toestel waar trouwens dezelfde sensor inzit als bij de meeste amateur en semipro toestellen die volgen. (ook de 7D...). Qua instellingen zit je iets beperkter, maar ik veronderstel dat je in Cuba niet echt geplaagd zult zitten met slechte lichtomstandigheden.
              Last edited by philippeDeli; 20 januari 2013, 21:27.
              Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

              Comment


              • #8
                Re: Hulp nodig met keuze van lens

                Nogmaals bedankt voor al de hulp.
                Ik zal dan waarschijnlijk toch voor de Canon EF 24-105mm f/4.0L IS USM gaan. Als ik dan mijn standaardlens meeneem heb ik voor iedere situatie wel iets....
                Kan er iemand mij eens wat meer uitleg geven over die circ pol filter waar Phillipe het over heeft? Ben daar totaal nog niet mee bezig geweest, dus ik ken er eigenlijk niks van.

                Thx,

                Michael

                Comment


                • #9
                  Re: Hulp nodig met keuze van lens

                  Oorspronkelijk geplaatst door Mackey79 Bekijk bericht
                  Nogmaals bedankt voor al de hulp.
                  Ik zal dan waarschijnlijk toch voor de Canon EF 24-105mm f/4.0L IS USM gaan. Als ik dan mijn standaardlens meeneem heb ik voor iedere situatie wel iets....
                  Kan er iemand mij eens wat meer uitleg geven over die circ pol filter waar Phillipe het over heeft? Ben daar totaal nog niet mee bezig geweest, dus ik ken er eigenlijk niks van.

                  Thx,

                  Michael
                  Ik bedoelde een circulaire polarisatiefilter, waarmee je grosso modo twee dingen verbetert
                  Het wegwerken van vervelende reflecties (wateroppervlak/vensterglas)
                  Een dieper kleurenpalet.

                  In de zomer en in de sneeuw gebruik ik dit heel regelmatig, en zeker op mijn 24-105 (toen ik die had) tot mijn volle tevredenheid. Aangezien mijn 17-55 dezelfde filtermaat heeft is die daar ook voor geschikt. Denk eraan om een goed merk aan te kopen!
                  Er is op internet 'serieuzere' uitleg te verkrijgen als je wil.
                  Er zijn voorstanders en tegenstanders: ik behoor tot de eersten
                  Last edited by philippeDeli; 21 januari 2013, 19:39.
                  Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hulp nodig met keuze van lens

                    Ok, klinkt wel goed. En kun je me misschien zeggen dewelke jij toen gebruikte? Aangezien je er zo tevreden over was kan ik het ineens een keertje bekijken.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hulp nodig met keuze van lens

                      Van mij was/is het een hoya van de pro serie, je kunt het best eens vragen bij je fotowinkel (ter info: filtermaat is 77)
                      Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                      Comment

                      Working...
                      X