Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

goed examplaar lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • goed examplaar lens?

    Hallo iedereen,


    Ik vroeg me af hoe ik kan controleren of ik een goed examplaar van een lens in mijn handen heb? Hier en daar kom je iets tegen over maandagmorgend-modellen.

    Stel nu dat ik in een winkel sta...hoe controleer ik dingen als front-/backfocus...(en wat er nog allemaal gecontroleerd kan worden)

    Alle inbreng is welkom! Ook links naar al bestaande post's (vind niet direct iets met zoekfunctie, misschien verkeerde zoekopdracht)



    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: goed examplaar lens?

    Echt goed testen op scherpte kan niet in de winkel.
    Voor de focus is een foto van een krantenpagina onder 45 graden vanaf 1 meter afstand altijd wel illustratief.

    Comment


    • #3
      Re: goed examplaar lens?

      Is een goede vraag maar daar is geen pasklaar antwoord op.
      Zowel bij aankoop van nieuw materiaal als tweedehands komen de eventuele fouten slechts na een tijdje bovendrijven. Na een tijdje ga je één of ander detail opmerken en aan u om uit te maken of dit storend is.
      Voor grote gebreken heb je de garantie. (natuurlijk valt die soms weg bij tweedehands).
      Als je een toestel hebt dat focusproblemen kan neutraliseren zoals bvb in mijn geval de 7D heb je geluk hoewel de grote meerderheid van de objectieven quasi correct zijn hoor... De test met een rij batterijen is bekend en geeft voldoende info.
      De first party objectieven zijn quasi altijd goed. Third party meestal ook, en in die paar gevallen waar dit niet het geval is >> garantie!
      Voor de rest: als het kan even mee spelen, testen, indien mogelijk met jouw eigen toestel. Aan alles eens draaien, voelen als alles soepel draait/schuift, even een paar fotookes maken met verschillende instellingen als het mag...
      Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

      Comment


      • #4
        Re: goed examplaar lens?

        De Europese wetgeving inzake verkoop (teruggave binnen x-aantal dagen e.d.) is uw bondgenoot.
        Al moet men soms wel eens met de vuist op de toonbank slaan om de verkoper eraan te herinneren ...

        mvg
        I may disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it (Evelyn Beatrice Hall)

        Comment


        • #5
          Re: goed examplaar lens?

          Front en backfocus is geen probleem als je een (semi) pro camera hebt waarbij je dat kan corrigeren.
          Het enige dat dan echt wel een probleem is, dat zijn lenzen die niet goed gecenterd zijn, waarbij er ijvoorbeeld een zijkant of een hoek minder scherp wordt omdat niet alle lenselementen perfect uitgelijnd zijn, dat kan je niet corrigeren vanuit de camera.
          Maar als je zo'n lens koopt, dan zou je normaalgezien een ander exemplaar moeten krijgen als je niet te lang wacht om ze terug te brengen.

          Focusproblemen (front en backfocus) liggen niet altijd aan de lens, het kan ook aan de camerabody liggen.
          Als je dan zo'n camera mee naar de winkel neemt om de lenzen te testen, dan is het best mogelijk dat je geen enkel "scherp" exemplaar vindt...
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: goed examplaar lens?

            heb een d90, en ik heb zo het gevoel dat ik dit daarmee niet kan corrigeren...

            Comment


            • #7
              Re: goed examplaar lens?

              Dat is een goed gevoel....
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: goed examplaar lens?

                Oorspronkelijk geplaatst door BramDR Bekijk bericht
                heb een d90, en ik heb zo het gevoel dat ik dit daarmee niet kan corrigeren...
                Dan kan je misschien met wat geluk een exemplaar vinden met een afwijking (tolerantie = toegelaten afwijking) die overeenkomt met jouw camera (tijdens de afregeling van een nieuwe lens en camera wordt er gewerkt met toleranties, elke lens en elke camera 100% juist zetten is te kostelijk omdat er daarvoor meer werkuren nodig zijn).
                Met een crop-camera is dat wel iets minder kritisch dan bij een full-frame, omdat je met een full-frame minder scherptediepte krijgt bij dezelfde diafragma-opening (bij een full-frame valt elk foutje sneller op, dat zal ook wel de reden zijn waarom je bij elke full-frame zelf die correctie kan uitvoeren).

                Met de camera's waarbij ik de AF niet kon corrigeren heb ik zelf eigenlijk nooit veel problemen gehad met front of backfocus, het is pas bij de eerste camera die ik kocht waarbij het wel mogelijk was om dat te corrigeren dat het meteen opviel dat geen enkele lens juist focuste (dat was de 1D MKIII, waarbij ik elke lens eerst "juist" moet zetten vooralleer ik die kan gebruiken, dat is overigens geen enkel probleem, want ik gebruik die camera nog geregeld).
                Bij de 5D MKIII moet ik ook zo goed als niets corrigeren, als ik er al iets aan doe, dan is het maximum +3 tot -3 om de lenzen 100% goed te krijgen zoals ik ze wil.
                Die kleine afwijking zie je bij 90% van de foto's toch niet...
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: goed examplaar lens?

                  Oorspronkelijk geplaatst door hotmijl Bekijk bericht
                  De Europese wetgeving inzake verkoop (teruggave binnen x-aantal dagen e.d.) is uw bondgenoot.
                  Al moet men soms wel eens met de vuist op de toonbank slaan om de verkoper eraan te herinneren ...

                  mvg
                  graag een link naar dit wetsartikel als het even kan staatsblad

                  Comment


                  • #10
                    Re: goed examplaar lens?

                    Oorspronkelijk geplaatst door stefan.d Bekijk bericht
                    graag een link naar dit wetsartikel als het even kan staatsblad
                    In het Belgisch Staatblad van 21.09.2004 vindt u de Wet van 1 september 2004 betreffende de bescherming
                    van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen
                    . Saaie lectuur. Maar stukken beter verteerbaar is dit.

                    mvg
                    I may disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it (Evelyn Beatrice Hall)

                    Comment


                    • #11
                      Re: goed examplaar lens?

                      De meeste van m'n lenzen zijn tweedehands, nooit een echt probleem gehad.
                      Bij 3th partylenzen let ik toch een beetje op, alhoewel de reputatie van bv Sigma de laatste tijd flink gestegen is (hun prijzen ook).
                      Er circuleren in het tweedehandscircuit beslist lenzen waar de eigenaar niet tevreden van is, maar die op jouw body misschien wel haarscherp te krijgen zijn.

                      Comment


                      • #12
                        Re: goed examplaar lens?

                        Oorspronkelijk geplaatst door hotmijl Bekijk bericht
                        De Europese wetgeving inzake verkoop (teruggave binnen x-aantal dagen e.d.) is uw bondgenoot.
                        Al moet men soms wel eens met de vuist op de toonbank slaan om de verkoper eraan te herinneren ...
                        De zogenaamde bedenktijd (afkoelingsperiode) van 14 dagen is alleen van toepassing op een verkoop op afstand (online, via telefoon, aan uw deur, ...) maar niet van toepassing als u in de zaak van de verkoper koopt. In dit laatste geval is de verkoop bindend.
                        Als u een defect vast stelt is de verkoper aansprakelijk, niet de fabrikant. De verkoper mag je dus niet doorverwijzen naar de fabrikant. Je kan in dat geval voor een herstelling of een nieuw toestel kiezen maar de verkoper kan en mag voor herstelling kiezen indien het defect gemakkelijk te herstellen is. In veel gevallen is het zo en zal de verkoper van dit recht gebruik maken. Immers, indien hij jou een nieuw toestel geeft dan zit hij met het defecte toestel. Veel hangt af van hoe de fabrikant of invoerder omgaat met defecten bij nieuwe toestellen (dit is een zaak tussen de verkoper en zijn leverancier).

                        Comment


                        • #13
                          Re: goed examplaar lens?

                          Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                          De zogenaamde bedenktijd (afkoelingsperiode) van 14 dagen is alleen van toepassing op een verkoop op afstand ..........
                          Een van de belangrijkste bepalingen in de nieuwe wet is het herroepingsrecht van de consument. Omdat de consument vooraf geen mogelijkheid heeft een goed te zien of te testen, acht de wetgever het noodzakelijk de consument een...... 'bedenktijd' van zeven werkdagen te gunnen....... waarbinnen deze het goed zonder opgaaf van redenen kan retourneren, of in het geval van een dienst, de overeenkomst kan ontbinden.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: goed examplaar lens?

                            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                            Een van de belangrijkste bepalingen in de nieuwe wet is het herroepingsrecht van de consument. Omdat de consument vooraf geen mogelijkheid heeft een goed te zien of te testen, acht de wetgever het noodzakelijk de consument een...... 'bedenktijd' van zeven werkdagen te gunnen....... waarbinnen deze het goed zonder opgaaf van redenen kan retourneren, of in het geval van een dienst, de overeenkomst kan ontbinden.
                            grt,bouk.
                            Bouk, ik kan verkeerd zijn maar kan je mij eens naar de info wijzen waaruit blijkt dat ik verkeerd zou zijn. M.a.w. dat het herroepingsrecht (bedenktijd of afkoelingsperiode) ook van toepassing is als je in de zaak van de verkoper koopt en dat het 7 en geen 14 dagen is? (Europa is 7 dagen, België maakte er 14 dagen van)

                            Ik ben het toch maar eens gaan opzoeken en kwam hier terecht:

                            Comment


                            • #15
                              Re: goed examplaar lens?


                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment

                              Working...
                              X