Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dia's digitaliseren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Dia's digitaliseren

    Ik heb ongeveer 4000 dia's die ik graag digitaal zou willen hebben. Nu kan ik ze allemaal inscannen, maar punt 1 kost dit zeer veel tijd en daarnaast ben ik nog niet echt kapot van de kwaliteit.
    Nu vroeg ik me af of er een manier zou zijn om de dia's rechtstreeks te kunnen digitaliseren met mijn D100, b.v. door te projecteren of op een andere manier. Wie heeft hier ervaring mee en/of weet een site waar hierover info te vinden is.
    Nikon D800, MB-D12, SB-800. Nikkor: [10.5mm F2.8] [17-35mm F2.8] [28-70mm F2.8] [24-85mm F3.5-4.5] [80-200mm F2.8] [50mm F1.8]
    Sigma: [12-24mm F4.5-5.6] [150mm macro F2.8],Driepoot, opslag dingetje en nog wat troep

  • #2
    Waarschijnlijk bestaat er wel een opszetstuk om voor je lens te plaatsen en zo de dia's op te nemen maar de kwaliteit gaat zeker niet beter zijn dan met een goede dia-negatiefscanner.
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Ik weet niet of er een adapter direct voor op de lens bestaat voor op een DSLR, ik heb het in ieder geval nog niet gezien.Een feit is dat met wat handigheid en een beetje denkwerk je tot een contructie kan komen die best werkbaar is. Ik zou vertrekken van een macrolens zodat je een beeld van je dia beelvullend op de D100 kan opnemen. Op deze lens moet dan een systeem worden geconstrueerd dat je dia kan bevatten en die onmiddelijk op de juiste afstand van je lens brengt. Ik zou dan eerder denken aan een stuk afvoerpijp in PVC met daarin een sleuf . De pijp zal ervoor zorgen dan je geen last hebt van een zijdelinkse lichtinval. Als lichtbron achter de dia zou ik kiezen voor een constante lichtbron met een kleurtemperatuur van 5500 Kelvin zodat je het daglicht benaderd. Door gebruik te maken van een constante lichtbron denk ik dat je ook een meer constat resultaat gaat bekomen en niet hebt af te rekenen met licht dat steeds een ander kleurtemperatuur heeft.

      Dit waren een paar overdenkingen. Ik ben het wel eens dat je de kwaliteit van een diascanner niet gaat halen met de boven beschreven techniek. Maar voor afdrukken op papier zal hetwel volstaan denk ik.


      Succes nog

      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Bedankt voor de reacties. Ik ben zelf al bezig geweest met een pvc-buis en opzich zelf ging dat goed echter de lichtbron erachter was denk ik nu te sterk en zag je door de dia heen. Ik ga nog wat verder met experimenteren.
        Nikon D800, MB-D12, SB-800. Nikkor: [10.5mm F2.8] [17-35mm F2.8] [28-70mm F2.8] [24-85mm F3.5-4.5] [80-200mm F2.8] [50mm F1.8]
        Sigma: [12-24mm F4.5-5.6] [150mm macro F2.8],Driepoot, opslag dingetje en nog wat troep

        Comment


        • #5
          Wat je ook kan doen is een dia sorteer lichtbak gebruiken en toestel op statief, en wat al gezegt is een macrolens
          D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
          www.langenacker.nl

          Comment


          • #6
            Originally posted by rob266
            Ik heb ongeveer 4000 dia's die ik graag digitaal zou willen hebben. Nu kan ik ze allemaal inscannen, maar punt 1 kost dit zeer veel tijd en daarnaast ben ik nog niet echt kapot van de kwaliteit.
            Nu vroeg ik me af of er een manier zou zijn om de dia's rechtstreeks te kunnen digitaliseren met mijn D100, b.v. door te projecteren of op een andere manier. Wie heeft hier ervaring mee en/of weet een site waar hierover info te vinden is.
            Zo'n adapter bestaat, maar is bijna onveranderlijk heel duur, heel tijdrovend en zorgt voor (op zijn best) heel middelmatige resultaten...
            Als je snel en op handige wijze en op hoge kwaliteit veel dia's moet scannen, dan raad ik je een goede diascanner aan. Ik heb zelf de Konica Minolta Dimage SE5400 gekocht voor 749 + 25€ verzending bij http://www.fotovideoshop.nl/. Ben er heel tevreden over. De kwaliteit van de scans is eenvoudig weg verbluffend.

            Natuurlijk maakt Nikon ook heel goede scanners, en de Nikon Coolscan 5000 ED + de dialader maakt het mogelijk om 50 dia's in één keer te scannen . Ondanks de lagere resolutie, wordt deze bijna altijd beter beoordeeld dan de Minolta. Zelf heb ik hem niet gekocht omdat ik hem te duur vond.

            Als prijs hét criterium is, ga dan zonder enig twijfelen voor de Epson 4870 flatbedscanner. Hoewel deze een stip achter de Nikon en Minolta staat wat betreft kwaliteit, is hij wel veel goedkoper (rond de 400€) en maakt hij het mogelijk om tot 20 dia's in één keer te scannen.

            Al deze scanners bezitten ICE , iets wat bijna onontbeerlijk is in het automatisch verwijderen van spots en strepen in de scans veroorzaakt door stof, vuil, krassen,... Alleen dat maakt dat je veel tijdwinst zult hebben en maakt dat het digitaliseren van dia's met je 100D een heel slechte optie is...
            http://www.digifotofreak.nl

            Comment


            • #7
              Originally posted by Digipics357
              Ik weet niet of er een adapter direct voor op de lens bestaat voor op een DSLR, ik heb het in ieder geval nog niet gezien.Een feit is dat met wat handigheid en een beetje denkwerk je tot een contructie kan komen die best werkbaar is. Ik zou vertrekken van een macrolens zodat je een beeld van je dia beelvullend op de D100 kan opnemen. Op deze lens moet dan een systeem worden geconstrueerd dat je dia kan bevatten en die onmiddelijk op de juiste afstand van je lens brengt. Ik zou dan eerder denken aan een stuk afvoerpijp in PVC met daarin een sleuf . De pijp zal ervoor zorgen dan je geen last hebt van een zijdelinkse lichtinval. Als lichtbron achter de dia zou ik kiezen voor een constante lichtbron met een kleurtemperatuur van 5500 Kelvin zodat je het daglicht benaderd. Door gebruik te maken van een constante lichtbron denk ik dat je ook een meer constat resultaat gaat bekomen en niet hebt af te rekenen met licht dat steeds een ander kleurtemperatuur heeft.

              Dit waren een paar overdenkingen. Ik ben het wel eens dat je de kwaliteit van een diascanner niet gaat halen met de boven beschreven techniek. Maar voor afdrukken op papier zal hetwel volstaan denk ik.


              Succes nog


              De hierboven uitgelegde techniek werkt uitstekend ! Ik ken iemand die het zelf heeft vervaardigd. Het resultaat is zelfs beter dan een in de handel te verkrijgen adapter. Hij heeft dit gemaakt van een spuitbusje. Hiermee copiëert hij ook dia's. Héél moeilijk het verschil te zien tussen de originele en de copie. Op die manier kan je dus het snelste dia's digitaliseren.
              Als verlichtingsbron gebruikt hij een gewone 100 Watt lamp, en daarvoor plaatst hij een "opale" (melkwitte) plexiglasplaatje.
              Toevallig gisteren met hem het er nog over gehad in de fotoclub. De AF stelt scherp op de dia in de adapter dat is dus ook geen probleem.
              Op véél kortere tijd klaar dan met een diascanner, waar je toch moet rekenen op circa 20' per dia.

              Comment


              • #8
                Vandaag heb ik een aantal foto-tijdschriften ingekeken. Toevallig stond er een artikel bij over dia's digitaliseren. Ik weet echter niet meer welk tijdschrift het was, maar bij je volgende winkelbeurt blader je ook maar eens door de tijdschriften en je zal het wel vinden.

                mvg,
                Lut

                Comment


                • #9
                  Nikon heeft zelf ook een soort diakopieeradapter ES-1
                  Prijs en kwaliteit, ik weet het niet...maar dan blijf je
                  bij Nikon
                  Suc6,

                  Jim

                  Comment


                  • #10
                    kijk even onder topic:
                    http://forum.belgiumdigital.com/topic.asp?TOPIC_ID=46928
                    reply van pie van 15/05

                    11,2Mb per dia

                    Comment

                    Working...
                    X