Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

spotterscard

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • spotterscard

    Aan alle spotters.

    Het is nog lang niet zo ver, maar toch mogen we alweer wegdromen over de aankomende airshows en Fly- in's.

    Vorige zomer heb ik aan de kant mogen staan met mijn camera, aangezien je blijkbaar een spotterscard nodig hebt om tussen de vliegtuigen te kunnen fotograferen. Ik spreek hier wel over een Fly-In want bij een airshow sta je altijd aan de kant, bij mijn weten.
    Mijn vraag is nu, hoe kom ik aan een spotterscard ??

    Groeten,
    Mvla

  • #2
    Re: spotterscard

    Ik heb nog niet gehoord van een "universele" spotterskaart die je op elk evenement kan gebruiken.
    Volgens mij moet je voor de evenementen waar je foto's zou willen maken in het oog houden op welke manier je je daar als spotter kan aanmelden (de plaatsen zijn gewoonlijk beperkt, snel zijn is de boodschap).
    Op sommige evenementen zullen er geen speciale fasciliteiten zijn voor spotters, dan moet je foto's maken van tussen het publiek.
    Maar op kleinere evenementen heb je misschien de mogelijkheid om foto's te maken vanuit een betere positie.
    Je zal er wel voor moeten betalen, en je moet je houden aan de reglementen.

    Ik ben geen echte spotter, eigenlijk maak ik alleen maar vliegtuigfoto's tijdens de Fly-In te Malle/Zoersel (EBZR).
    Maar ik weet niet of er daar dit jaar weer speciale spotterszones worden voorzien (ik betwijfel het zelfs).
    Vorig jaar was er voor de spotters wel een plaats voorbehouden, redelijk dicht bij de runway, maar ik vermoed dat de organisatie van de Fly-In dit jaar helemaal anders zal verlopen (als er al een Fly-In komt dit jaar, want er staat nog niets op de website van EBZR).

    Hou de vliegtuigforums in het oog, dat is de beste manier om aan informatie te komen over alle mogelijke evenementen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: spotterscard

      Wel, het is op de Fly In van Schaffen Diest waar je onder andere niet het terrein op mocht zonder spotterscard. Je moest uw idenditeitskaart voorleggen en een geldige 'presscard or spotterscard'. Stond zo letterlijk op de site. Misschien moet ik eens zien naar wie ik een mail kan sturen van de Fly In in Diest om te vragen wat ze er mee bedoelen.
      Ik vrees ook dat de Fly In in Zoersel niet zal doorgaan. De air-to-air academy gaat nu ook door in Sanicole en niet in Zoersel. Jammer.

      Comment


      • #4
        Re: spotterscard

        De Fly-In van Zoersel vorig jaar, daar is heel veel tijd en moeite ingestoken (en veel geld) om zoveel mogelijk vliegtuigen en toeschouwers aan te trekken, maar dat is flink misgelopen...
        Het was verschrikkelijk heet dat weekend, te heet voor de meeste mensen om buiten te komen. Als ze dan nog buiten geweest zijn, dan hebben ze wel ergens vlakbij het water (in het water) gezeten om toch maar wat afkoeling te krijgen.
        Er moest ook voor het eerst inkom betaald worden, die factoren samen hebben er waarschijnlijk voor gezorgd dat er veel minder toeschouwers waren dan de vorige jaren.

        Of er een Fly-In komt te Zoersel dit jaar, daar heb ik tot nu toe nog niets over gehoord.
        Als er toch nog een Fly-In komt, dan zal het waarschijnlijk terug een "basic" Fly-In worden, zonder de speciale publiekstrekkers...
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: spotterscard

          @Mvla:
          Voor toegang tot de airside op de Fly-In van Schaffen, moet je inderdaad op voorhand je identiteitskaart EN een geldige perskaart OF geldige lidkaart van spottersvereniging doorsturen.
          Indien je dit tijdig doorstuurt, is toegang normaal gezien geen probleem meer.

          Comment


          • #6
            Re: spotterscard

            Dus gewoon zelf een spotterskaartje fabriceren?
            Als dat toch allemaal niet officieel is...
            Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
            Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

            Comment


            • #7
              Re: spotterscard

              Waar lees jij niet officieel?

              Je moet een geldige lidkaart van een spottersvereniging kunnen voorleggen...

              Comment


              • #8
                Re: spotterscard

                Oorspronkelijk geplaatst door FilipB Bekijk bericht

                geldige spottersvereniging
                En dat is?
                Last edited by C. Ruben; 16 januari 2013, 17:31.
                Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
                Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

                Comment


                • #9
                  Re: spotterscard

                  Oorspronkelijk geplaatst door FilipB Bekijk bericht
                  Waar lees jij niet officieel?

                  Je moet een geldige lidkaart van een spottersvereniging kunnen voorleggen...
                  Dus start je een kleine vereniging op met lidkaarten daar je paspoort bij en klaar.

                  Comment


                  • #10
                    Re: spotterscard

                    Oorspronkelijk geplaatst door stefan.d Bekijk bericht
                    Dus start je een kleine vereniging op met lidkaarten daar je paspoort bij en klaar.
                    Je kan proberen...

                    Of lid worden van Aviation Society of Antwerp : http://www.asa-be.com/

                    Comment


                    • #11
                      Re: spotterscard

                      Wat is dan toch de meerwaarde van een spotterskaart ??? Als je zelf een vereniging opricht en kaartjes maakt...
                      Enkele zomers geleden was ik aan het rondvragen hoe ik toestemming kon krijgen om tussen de vliegtuigen te fotograferen. Het mocht niet meer van de organisatie, zo bleek.
                      Er stond een man naast mij met allerlei kaartjes van de luchthaven van Zaventem. Hij werkte daar en had die kaartjes bij zich om op de tarmac te mogen. Hij wist perfect hoe hij zich moest gedragen tussen de startende toestellen, aankomende toestellen..Maar kreeg geen toestemming op de Fly In.
                      Maar ondertussen liepen er wel kinderen ( van de piloten ??)tussen de startende toestellen, Terwijl de piloten aan de babbel waren of met hun neus onder de motorkap. Toezicht ??? Oké, hun verantwoordlijkheid. Maar een spotterskaart moet dan wel voor volwassenen die eerder weten wat ze moeten doen als ze op het terrein lopen, lijkt mij. Meerwaarde spotterskaart ???

                      Comment


                      • #12
                        Re: spotterscard

                        De regels zijn toch duidelijk he...
                        Ofwel heb je een perskaart ofwel een spotterskaart, indien je deze niet hebt, geen toegang.
                        Ben je het daar niet mee eens.. tja... jammer.

                        Comment


                        • #13
                          Re: spotterscard

                          Het is een manier om ervoor te zorgen dat niet alle toeschouwers op de plaatsen van de spotters terechtkomen.
                          Als ze geen voorwaarden stellen, dan zal iedereen met die daar aankomt met een camera op de spottersplaats gaan staan, en dat is niet de bedoeling.

                          Ik wist niet dat het zo geregeld was, maar zo zullen alleen de "echte spotters" in de spotterszone kunnen komen, ze moeten ergens een onderscheid maken tussen spotters en gewone bezoekers.
                          Op het vliegveld van Malle had ik geen spotterskaart nodig omdat ik in opdracht van de vliegclub fotografeerde (daarom mocht ik ook wat meer dan de spotters).
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: spotterscard

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Het is een manier om ervoor te zorgen dat niet alle toeschouwers op de plaatsen van de spotters terechtkomen.
                            Als ze geen voorwaarden stellen, dan zal iedereen met die daar aankomt met een camera op de spottersplaats gaan staan, en dat is niet de bedoeling.

                            Ik wist niet dat het zo geregeld was, maar zo zullen alleen de "echte spotters" in de spotterszone kunnen komen, ze moeten ergens een onderscheid maken tussen spotters en gewone bezoekers.
                            Op het vliegveld van Malle had ik geen spotterskaart nodig omdat ik in opdracht van de vliegclub fotografeerde (daarom mocht ik ook wat meer dan de spotters).
                            Merci voor deze toelichting. Ik heb mij lid gemaakt van de spottersclub van Antwerpen. Als ik hun site bekijk is dit nog niet zo slecht, staat best nog wat info op.

                            Mvla

                            Comment


                            • #15
                              Re: spotterscard

                              Oorspronkelijk geplaatst door Mvla Bekijk bericht
                              Merci voor deze toelichting. Ik heb mij lid gemaakt van de spottersclub van Antwerpen. Als ik hun site bekijk is dit nog niet zo slecht, staat best nog wat info op.

                              Mvla
                              Welcome to the club

                              Comment

                              Working...
                              X