Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dit is geen fotografie meer!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Dit is geen fotografie meer!

    Ik ben op zoek naar de grenzen van de fotografie.
    80% van de fotografie op dit forum beschouw ik als de "veilige" fotografie. De resterende fotografie die ik "hier" op het forum zie voldoet ook aan de definitie en een enkele foto durft zeker al eens met de grenzen flirten.

    Echter ik zie in de "academische" fotografie (oa eindwerken van hogeschool/kunstacademies) vaak plaatjes waarbij ikzelf niet meer het gevoel heb dat ze nog voldoen aan "mijn" definitie van fotografie.
    Meestal zijn ze zeer wazig, geen focus en/of bewogen, sterk onder of overbelicht, geen gedefinieerd onderwerp maar steevast wel voorzien van een lang verhaal omtrent expressie van het innerlijke gevoel, trauma verwerking, etc.

    Hoogstwaarschijnlijk mankeert er dus nog wat aan "mijn" definitie van fotografie.

    De vraagstelling: Wat is nog fotografie en wat is geen fotografie meer? Wat is de grens voorbij?
    Groeten, Benny (Sint-Truiden) - mijn oude BLOG en mijn Nieuwe Blog

  • #2
    Re: Dit is geen fotografie meer!

    begrijp niet goed wat je bedoeld (zal wel aan mij liggen), maar mss voorbeeldjes van wat jij bedoeld met veilig en mss een foto die op de grens ligt of dergelijke :S
    wil het wel graag begrijpen.

    Comment


    • #3
      Re: Dit is geen fotografie meer!

      Fotografie is deels een kunstvorm en dus zeer subjectief.

      Jouw definitie van fotografie is dus prima, ook al zou de rest van de wereld dat anders zien, het is namelijk jouw gevoel.
      Nikon shooter - Samyang fan

      Comment


      • #4
        Re: Dit is geen fotografie meer!

        Fotografie is het met behulp van licht en andere vormen van straling vastleggen van afbeeldingen van voorwerpen en verschijnselen op radiatiegevoelig materiaal.

        Jan

        Comment


        • #5
          Re: Dit is geen fotografie meer!

          Oorspronkelijk geplaatst door BPVST Bekijk bericht
          steevast wel voorzien van een lang verhaal omtrent expressie van het innerlijke gevoel, trauma verwerking, etc.
          dat is poëzie, geen fotografie... een foto staat op zichzelf...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Dit is geen fotografie meer!

            Oorspronkelijk geplaatst door BPVST Bekijk bericht
            Meestal zijn ze zeer wazig, geen focus en/of bewogen
            De vraagstelling: Wat is nog fotografie en wat is geen fotografie meer? Wat is de grens voorbij?
            Bedoel je dan iets zoals DIT

            Comment


            • #7
              Re: Dit is geen fotografie meer!

              fotografie is een hobby.
              als fotografie werk wordt, is fotografie geen hobby meer.
              fotografie mag en hoeft niet.
              fotografie is al lang geen schrijven met licht meer.
              fotografie kan verslavend werken net als eender welke verslaving dan ook.
              over fotografie moet je je niet tè druk maken, dat doen anderen wel voor je.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Dit is geen fotografie meer!

                Ieder beeld geboren uit licht is op een of andere manier fotografisch.

                Of je het resultaat kan smaken , dat is iets anders,
                bij mijn laatste bezoek aan het fotomuseum Antwerpen
                bracht ik ook een bezoek aan de zaal waar het werk van J.S.
                te "bewonderen" was... De technische kwaliteit van veel werken kwam
                merkwaardig genoeg overeen met de kwaliteit van mijn eerste experimenten
                die ik op 15 jarige leeftijd uitvoerde in mijn primitieve natte doka.

                Alleen hadden mijn experimenten, geen ganse zaal expositieruimte in het FOMU als resultaat
                van mijn toch grondige pogingen .

                smaken kunnen verschillen.

                MVG, Jeff C.
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                Comment


                • #9
                  Re: Dit is geen fotografie meer!

                  Iedereen maakt foto's om andere redenen. De ene wil zo natuurgetrouw mogelijk een vakantieherinnering vastleggen, terwijl de andere zijn familie wil portretteren. De ene post foto's van verboden panden om te laten zien dat hij gedurfd heeft erbinnen te gaan, de andere doet het omdat hij de schoonheid van verval wil laten zien.

                  Niemand heeft gelijk en niemand heeft ongelijk.

                  Als iemand zijn gevoelens kan uitdrukken met behulp van een onscherpe foto, dan is dat zo. Als iemand zijn fantasie kan verbeelden door een overbelichte foto tentoon te stellen, het zij zo.

                  Belangrijk is wel dat zoiets bewust gedaan wordt. Ik bedoel hiermee dat beginners moeten weten dat overbelichting of onscherpte 'fout' is. Een overbelichte foto in een museum mag voor een beginner geen aanmoediging zijn om zich niets meer aan te trekken van zijn eigen mislukte foto's.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Dit is geen fotografie meer!

                    repeat ..
                    mijn leraar esthetica zei vroeger (in algemene zin) "kunst is de allerindividueelste expressie van de allerindividueelste emotie" .... extrapoleer naar "fotografie" en end of story ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Dit is geen fotografie meer!

                      Oeps, bedankt voor de snelle en diverse reacties.

                      Speciale dank naar _Dave_ voor zijn opzoekwerk op mijn site. Dit is voor mij ook proberen om met de grenzen te flirten.

                      Toch effe meegeven dat ik zeker een voorstander ben van het meer creatieve in de fotografie.
                      Ik was op zoek of er echte grenzen zijn en of het toch de perceptie van ieder van ons is om te bepalen wat er nog bij hoort en wat niet. Blijkbaar is het dat ook.
                      Bedenking: Indien de extremere vormen van fotografie hier op het forum passeren dan zijn er meestal weinig lovende woorden of is er enkel algehele stilte waar te nemen. Ik vermoed dat extremere vormen van fotografie zeer moeilijk zijn om commentaar te geven of dat het niet begrepen wordt.
                      @TrsH - voorbeelden geven zou een belediging kunnen vormen voor de auteur in kwestie.
                      Groeten, Benny (Sint-Truiden) - mijn oude BLOG en mijn Nieuwe Blog

                      Comment


                      • #12
                        Re: Dit is geen fotografie meer!

                        Oorspronkelijk geplaatst door BPVST Bekijk bericht
                        Bedenking: Indien de extremere vormen van fotografie hier op het forum passeren dan zijn er meestal weinig lovende woorden of is er enkel algehele stilte waar te nemen. Ik vermoed dat extremere vormen van fotografie zeer moeilijk zijn om commentaar te geven of dat het niet begrepen wordt.
                        BPVST, U slaat nagels met koppen!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Dit is geen fotografie meer!

                          Fotografie is communicatie. Meer moet er niet achter gezocht worden. Veel
                          meer kan er achter gevonden worden.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Dit is geen fotografie meer!

                            kuch, recentelijk is er nog een draadje geweest over 'wat is kunst of zoiets' met wel een hele goeie definitie (lol), maar ik ben geen held met die nieuwe zoekmachine
                            Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

                            Comment


                            • #15
                              Re: Dit is geen fotografie meer!

                              In het IJslands betekent fotografie letterlijk : schilderen met licht.
                              Nu kan schilderen op meerdere manieren : 1. of je bent getalenteerd en je ziet dingen. Daar heb ik een immense bewondering voor want ik kan het zelf niet en ik zie het zelf niet. In foto-termen is dit Gils.
                              2. of je kan niet schilderen en je ziet het niet maar je bent "origineel". Daar heb ik géén bewondering voor. Voorbeelden van die tweede soort heb ik hier op BD niet, die hangen wel allemaal in een museum voor belachelijk hoge prijzen.

                              Wijlen Rik Poot kon er zich ook zenuwachtig over maken : de kunst die niks meer met kunde te maken had. Poot kapte zelf, Dali en Magritte schilderden zelf, Jef Claerhout last zelf, Carlos Pebaqué kan glasblazen en Claes Thell weet alles van keramiek. Damien Hirst "brengt de ideeën aan", Dan Van Seeveren slaagt er in om op 14 A1 tekenbladen van één tot 14 kruisen te tekenen met houtskool : "kruisweg" maar denkt er dan gewoon niet aan om er een 15e te hangen, blanco, kruis WEG.

                              Ik zal wel de kunstenaarsziel niet hebben zeker.
                              Twee schilderijen waar enkel de C14 methode en een NMR-scan de "ziel van de kunstenaar" kan openbaren. De ene krijgt een fortuin, de andere vliegt de doos in.
                              #13 is zeer to the point.

                              Comment

                              Working...
                              X