Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EFS 17-55 f2.8 : scherpte focus

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EFS 17-55 f2.8 : scherpte focus

    Na vele overpeinzingen toch maar een Canon 17-55 2.8 IS USM gekocht. De nadelen waren mij dus bekend. Een van de eerste testen die ik deed was mijn versie van de batterijtest. Scherpstelling gebeurde op de linker onderhoek van het doosje. Doosje staat op 40cm. f2.5 en 55mm gebruikt.



    Ziet er best ok uit. Iemand een opmerking?

  • #2
    Re: Canon EFS 17-55 f2.8 : scherpte focus

    Dat ziet er geruststellend uit.

    Ik gebruik ook dikwijls een meter voor een snelle test.
    Maar dan wel in een hoek van 45° zodat je het verloop van de scherpte beter ziet.
    De DOF zou groter moeten zijn achter het scherpstelpunt dan ervoor, maar op korte afstanden is daar niet veel van te merken.

    Comment


    • #3
      Re: Canon EFS 17-55 f2.8 : scherpte focus

      Ik heb dit objectief twee keer gehad (gekocht, verkocht, gekocht, verkocht) en de enige minpunten waren :
      - veel te duur (heb vervangen door Tamron 17-50 die evengoed presteert, maar minder als de helft kost)
      - te zwaar (Tamron lichter)
      - schuif makkelijk vanzelf naar buiten zonder dat je het wilt (Tamron heeft slotje)
      Maar voor de rest geen enkel negatief puntje kunnen ontdekken.
      Buiten deze negatieve (voor mij tenminste) puntjes, niks als positieve.
      Als je met de door mij opgesomde puntjes kan leven heb je een superobjectiefje.

      Metertest zoals Palombian schrijft is een hele goeie test en ook de batterij test (eens zoeken hier) is een goeie.

      Groetjes

      Comment


      • #4
        Re: Canon EFS 17-55 f2.8 : scherpte focus

        Tja, ik heb mijn Tamron 17-50 non VC verkocht. Ik vond dat ik iets teveel gemiste fotos had (bewogen, waar ik echt hard mijn best gedaan had om de camera stil te houden, geen gewegende scene en licht genoeg) en nooit crispy beelden. Deze week las ik een review van UV lenzen. Bleek dus achteraf dat ik de slechtse UV filter op die Tamron had... Maar dat verklaart natuurlijk de bewogen beelden niet. Hopelijkt helpt IS mij hier om betere resultaten te verkrijgen. Deze werd bvb aan 1/5s genomen (iso vast en diagframa f3.5): https://dl.dropbox.com/u/45441634/IMG_4238.JPG

        Gezien ik een 60d heb en geen focus-correctie op de camera kan doorvoeren moest ik gewoon een goede combinatie lens/camera hebben. Vandaar dat ik snel een testje wou doen.

        Vandaag wat fotos gemaakt en het lijkt me wel duidelijk een betere lens dan de Tamron. Ik miste wel het gezoem van de Tamron... zo weet je eigenlijk wel of hij de focus veranderde wanneer je de compositie wijzigde. Een geruststellend geluid... nu hoor ik bijna niets. De prijs is de prijs. Ik heb de 2dehands prijzen en de verkopen de laatste maanden gevolgd. Met een scherpe prijs bij A&C en de lopende cashback van Canon ben ik er dan maar voor gegaan.

        Ik heb een 45° shot genomen, daar is de scherpte vanaf de voet van het doosje tot 1-1.5cm erachter. OK dus.

        Ik popel om ermee aan de slag te gaan... Hopelijk gaat het mooi sneeuwen.

        CP.

        Comment


        • #5
          Re: Canon EFS 17-55 f2.8 : scherpte focus

          De Canon EF-S 17-55 2.8 IS is een zeer goede lens, consistente scherpte over heel het bereik, en vooral een snelle en juiste AF.
          Niet heel goedkoop, maar als je ziet wat er tegenwoordig voor een simpele prime wordt gevraagd ?
          Ik vind ze ook wel wat groot.
          Prijs is een stuk gedaald nu er meer en meer in een vlaag van overmoed naar FF zijn overgestapt en er dringend vanaf moeten .

          Comment


          • #6
            Re: Canon EFS 17-55 f2.8 : scherpte focus

            Oorspronkelijk geplaatst door Checkerpig Bekijk bericht
            Na vele overpeinzingen toch maar een Canon 17-55 2.8 IS USM gekocht. De nadelen waren mij dus bekend. Een van de eerste testen die ik deed was mijn versie van de batterijtest. Scherpstelling gebeurde op de linker onderhoek van het doosje. Doosje staat op 40cm. f2.5 en 55mm gebruikt.



            Ziet er best ok uit. Iemand een opmerking?
            Mijn opmerking: een f/2.8 lens gebruiken op f/2.5 lijkt me vreemd. Voor de rest lijkt me dit prima kwaliteit! Mijn absolute lievelingslens.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Canon EFS 17-55 f2.8 : scherpte focus

              Gewoon je diafragma wat uitboren, net zoals met een brommer, haal je zo f2.5.

              Comment


              • #8
                Als je uitboort ben je wel je garantie kwijt.

                En, eerst dat stom glas weghalen dat ze ervoor en erachter zetten. Zorg ook dat je niet geflitst wordt...

                Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk 2
                D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EFS 17-55 f2.8 : scherpte focus

                  Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                  En, eerst dat stom glas weghalen dat ze ervoor en erachter zetten. Zorg ook dat je niet geflitst wordt...
                  Ik hou me altijd aan 1/60ste dus wordt ik nooit geflitst.

                  CP

                  Comment


                  • #10
                    1/60ste, dat is wel veel in de tijdzone 30. Ach ja, 't ISOok niet meer zoals vroeger...

                    Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk 2
                    D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon EFS 17-55 f2.8 : scherpte focus

                      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                      Ik heb dit objectief twee keer gehad (gekocht, verkocht, gekocht, verkocht) en de enige minpunten waren :
                      - veel te duur (heb vervangen door Tamron 17-50 die evengoed presteert, maar minder als de helft kost)
                      waaruit bleek tijdens het gebruik, dat de 17-55/F2.8 te duur was.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon EFS 17-55 f2.8 : scherpte focus

                        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        waaruit bleek tijdens het gebruik, dat de 17-55/F2.8 te duur was.
                        grt,bouk.
                        Wat voor stomme opmerking......nee, waaruit bleek dat ik na verkoop Canon/aankoop Tamron, honderden euro's over had om nog iets anders te kopen.
                        Heb me nochtans altijd laten vertellen dat hollanders bijzonder goed kunnen rekenen..... maar de uitzondering bevestigt.....enz.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon EFS 17-55 f2.8 : scherpte focus

                          Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                          .........
                          Heb me nochtans altijd laten vertellen dat hollanders bijzonder goed kunnen rekenen.....
                          yep..en stoten zich niet twee maal aan de zelfde steen..!
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon EFS 17-55 f2.8 : scherpte focus

                            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                            yep..en stoten zich niet twee maal aan de zelfde steen..!
                            grt,bouk.
                            Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen......
                            Dat U zich geen tweemaal stoot, betekent dus ...
                            Echt chique van U dat het zelf bevestigt.
                            Bedankt .
                            Last edited by Guest17; 16 januari 2013, 13:38.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                              yep..en stoten zich niet twee maal aan de zelfde steen..!
                              grt,bouk.
                              Gelukkig liggen er genoeg stenen om je aan te stoten.

                              Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk 2
                              D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                              Comment

                              Working...
                              X