Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke 30 mm of 35 mm voor Nikon D90?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke 30 mm of 35 mm voor Nikon D90?

    Hallo,

    ik ben een hobby fotograaf, momenteel bezit ik een Nikon D90 met Nikon 18-200mm f/3.5-5.6 VRII en Nikkor 16-85mm f/3.5-5.6G VR (k weet het ze overlappen...). Ik heb nog wat oudere lenzen 30mm, 50mm, 200, 500... maar geen van deze met AF.

    Mooie foto's liggen aan het manneke dat achter het knopke staat zeggen ze maar als ik foto's zie met veel scherpte en mooie contrasten en kleuren dan is het meestal niet met een hele goedkope lens.

    Graag had ik een prime lens gekocht voor volgende reden:

    - lichtsterk (om binnen zonder flash sport of een receptie te kunnen trekken) dit is de hoofdreden aangezien dit niet lukt met huidige lenzen.
    - scherpere fotos maken (van oa klimmers buiten op de rotsen)
    - mooi, rustig bokeh
    - een lens met betere prestaties dan mijn zoomlenzen (contrast, kleuren,...)
    - AF

    Ik wou foto's nemen van een bokstraining binnen, maar met mijn huidige lens kon dit niet, en als ik dan toch een prime koop voor zulke dingen, dan zou ik graag beter kwaliteit hebben dan de zoomlens zodat ik deze buiten op de rotsen ook kan gebruiken voor klimmers te fotograferen ..k val in herhaling zeker .

    Een 50mm 1.4 (op DX dus crop 1.5) heb ik al eens geprobeerd op een receptie, maar ik liep achteruit overal tegen...en met mijn klimmers kreeg ik alleen hun hoofd er op, wat niet zo interessant was). Een 30 of 35 zou beter passen.

    Ondertussen al enige tijd opt net aant zoeken naar bevindingen van een aantal lenzen rond de 30mm en 35mm van Sigma, 35 mm (1.8) van Nikon, en hoe meer je leest, hoe meer tegenstrijdige commentaren.

    Wie heeft er ervaring en kan er mij raad geven welke een goede keuze zou zijn?

    Bedankt voor jullie meningen

    Stijn.

  • #2
    Re: welke 30 mm of 35 mm voor Nikon D90?

    Oorspronkelijk geplaatst door El Konino Bekijk bericht
    Ondertussen al enige tijd opt net aant zoeken naar bevindingen van een aantal lenzen rond de 30mm en 35mm van Sigma, 35 mm (1.8) van Nikon, en hoe meer je leest, hoe meer tegenstrijdige commentaren.
    geen idee waar jij die tegenstrijdige commentaren tegenkomt... alvast niet hier op BD, iedereen is hier wild enthousiast over de Nikon 35mm f1.8... vrij goedkoop en toch excellent lensje... een no-brainer eigenlijk... De mensen die hem hier hebben zijn er waarschijnlijk allemaal blij mee.
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: welke 30 mm of 35 mm voor Nikon D90?

      Ikzelf heb de 35mm DX van nikkor. Die bevalt me zeer goed. Haarscherp lensje voor die geen geld. Het is een plastic behuizing dus niet zo sterk als een volledig metalen constructie, maar langs de andere kant: je kan er een laten vallen en zonder gewetensbezwaar een nieuwe kopen voor die prijs en ze wegen niks.
      Als je die eens wil komen testen: altijd welkom. Ik zit in de buurt van Dessel.

      De reden dat die 50 en 35mm primes zo goedkoop zijn heeft twee redenen: Het zijn primes, die zijn over het algemeen goedkoper wegens eenvoudiger constructie dan zooms en 35mm is een standaardlens op een 1.5 crop wat maakt dat die en masse van "den band getuft worden".
      Last edited by Jinkx; 11 januari 2013, 08:12.
      FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

      Comment


      • #4
        Re: welke 30 mm of 35 mm voor Nikon D90?

        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
        geen idee waar jij die tegenstrijdige commentaren tegenkomt... alvast niet hier op BD, iedereen is hier wild enthousiast over de Nikon 35mm f1.8... vrij goedkoop en toch excellent lensje... een no-brainer eigenlijk... De mensen die hem hier hebben zijn er waarschijnlijk allemaal blij mee.
        Ik heb die 35mm ook en op DX is dit prijs/kwaliteit gewoon het beste wat je kan vinden.
        D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
        Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
        Flickr - JAlbum

        Comment


        • #5
          Re: welke 30 mm of 35 mm voor Nikon D90?

          Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
          ........

          De reden dat die 50 en 35mm primes zo goedkoop zijn heeft twee redenen: Het zijn primes, die zijn over het algemeen goedkoper wegens eenvoudiger constructie dan zooms .....
          heeft U een link waar deze bewering gestaafd wordt..?
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: welke 30 mm of 35 mm voor Nikon D90?

            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            heeft U een link waar deze bewering gestaafd wordt..?
            grt,bouk.
            Mijn Excuus. Ik dacht dat ik duidelijk was. Blijkbaar niet.
            Ik zal mijn commentaar herfomuleren als volgt:

            Wanneer je de constructie van primes bekijkt en het feit dat 35mm een standaardlens is voor een asp-c sensor KAN je tot de conclusie komen ,als je geen statistieken wil trekken, dat een van mogelijke redenen voor het goedkoop zijn van deze objectieven is dat ze goedkoper kunnen gefabriceerd worden en waarschijnlijk in grotere getale afgenomen worden dan een standaardzoomlens die in de prijsrange 1500 - 2000 euro ligt.

            Beter Bouk?
            FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

            Comment


            • #7
              Re: welke 30 mm of 35 mm voor Nikon D90?

              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              heeft U een link waar deze bewering gestaafd wordt..?
              grt,bouk.
              Misschien moet jij het maar weerleggen.
              Een prime is toch eenvoudig in constructie dan een vergelijkbare zoom ? Minder bewegend glas dus ...
              en euhm ... die 35mm/50mm primes ZIJN ook goedkoop in vergelijking met andere lengtes.
              Korter worden ze duurder, en langer ook.
              Nikon shooter - Samyang fan

              Comment


              • #8
                Re: welke 30 mm of 35 mm voor Nikon D90?

                Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                geen idee waar jij die tegenstrijdige commentaren tegenkomt... alvast niet hier op BD, iedereen is hier wild enthousiast over de Nikon 35mm f1.8... vrij goedkoop en toch excellent lensje... een no-brainer eigenlijk... De mensen die hem hier hebben zijn er waarschijnlijk allemaal blij mee.
                Ik heb die lens, maar ik ben er niet wild enthousiast van.

                Nu, t'is een leuke lens, maar ik stoor me wat aan de soms vervelende bokeh. Het gebeurt zeker niet altijd, maar de out-of-focus eigenschappen van die prime durven wel eens raar doen.
                Dat vind ik jammer voor een lens die f1.8 heeft. Dat is natuurlijk niet het enige voordeel aan een prime lens, maar toch ...
                Ik heb ook de 50mm f1.8 prime, en die heeft dat gedrag absoluut niet. De sigma 30mm zou wel beter zijn (ivm bokeh), maar die lens heb ik niet, dus ik durf dat niet te bevestigen.

                Maar, die 35mm prime weegt niets, kost niets, is zeker goed scherp en is ook zeer stil.
                Ik heb er al goede foto's mee gemaakt en ze blijft zeker niet ongebruikt liggen in mijn kast.
                Alleen vind ik het spijtig dat ze niet de bokeh kwaliteit van de 50mm/f1.8 heeft.
                Last edited by Eanx; 11 januari 2013, 17:09.
                Nikon shooter - Samyang fan

                Comment


                • #9
                  Re: welke 30 mm of 35 mm voor Nikon D90?

                  Hi,

                  bedankt al voor jullie reakties.
                  De meeste vinden de 35mm 1.4 Nikon goed voor de prijs alhoewel het bokeh niet top is.
                  Wat vinden jullie van de Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM Nikon, die staat nu 299 euro.
                  Blijkbaar waren er met focus problemen, maar dat was info van de states en n paar jaar geleden, weet iemand hoe het er nu mee zit?
                  k heb vernomen dat de 50mm 1.4 sigma beter zou zijn dan de 50mm 1.4van nikon, hoe zit dat met de 30mm 1.4 Sigma tov 35mm 1.8 Nikon?
                  En dan voor n iets hoger budget maar misschien te overwegen, de Sigma 35mm F1.4 DG HSM Nikon, kan iemand me zeggen waarom deze zijn prijs waard is tov zijn broertje de Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM of kan deze niet op een DX?

                  Groetjes,

                  Stijn.
                  Last edited by El Konino; 13 januari 2013, 10:00.

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke 30 mm of 35 mm voor Nikon D90?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
                    Misschien moet jij het maar weerleggen.
                    Een prime is toch eenvoudig in constructie dan een vergelijkbare zoom ? Minder bewegend glas dus ...
                    en euhm ... die 35mm/50mm primes ZIJN ook goedkoop in vergelijking met andere lengtes.
                    Korter worden ze duurder, en langer ook.
                    nou goedkoop, eenvoudige constructie:

                    ------
                    De beste tv-deal vind je bij HelloTV. ✓ Gratis bezorging ✓ 14 dagen retourtijd ✓ Klantbeoordeling: 9.5/10 ✓ 70.000 reviews ✓ 13 winkels in Nederland.

                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke 30 mm of 35 mm voor Nikon D90?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
                      De reden dat die 50 en 35mm primes zo goedkoop zijn heeft twee redenen: Het zijn primes, die zijn over het algemeen goedkoper wegens eenvoudiger constructie dan zooms...
                      In het geval van een DX 35 1.8 heb je wel gelijk maar om het argument "omdat het primes zijn" te gebruiken dat is een beetje kort door de bocht. Kijk maar eens naar de prijs van een Nikkor 24-70 f2.8 versus een Nikkor prime 24 1.4 of 35 1.4.

                      Comment


                      • #12
                        Re: welke 30 mm of 35 mm voor Nikon D90?

                        Oorspronkelijk geplaatst door El Konino Bekijk bericht
                        De meeste vinden de 35mm 1.4 Nikon goed voor de prijs alhoewel het bokeh niet top is.
                        Van een Nikon 35 1.4 zal je zéér tevreden zijn, ook van het bokeh, maar ik denk dat je de 1.8 DX bedoelt...

                        Comment


                        • #13
                          Re: welke 30 mm of 35 mm voor Nikon D90?

                          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          nou goedkoop, eenvoudige constructie:

                          ------
                          De beste tv-deal vind je bij HelloTV. ✓ Gratis bezorging ✓ 14 dagen retourtijd ✓ Klantbeoordeling: 9.5/10 ✓ 70.000 reviews ✓ 13 winkels in Nederland.

                          grt,bouk.
                          Inderdaad, nu graag even vergelijken met een constante f1.4 FF zoomlens die 35mm in zijn bereik heeft.
                          Zoek jij even de prijzen op ?
                          Maar ik ga niet moeilijk doen. Elke zoomlens die 35mm heeft en f2.0 of kleiner heeft is goed hoor....

                          En dan vergeet je nog dat Jinkx over DX praatte....
                          Last edited by Eanx; 13 januari 2013, 16:34.
                          Nikon shooter - Samyang fan

                          Comment


                          • #14
                            Re: welke 30 mm of 35 mm voor Nikon D90?

                            Oorspronkelijk geplaatst door El Konino Bekijk bericht
                            Hi,

                            bedankt al voor jullie reakties.
                            De meeste vinden de 35mm 1.4 Nikon goed voor de prijs alhoewel het bokeh niet top is.
                            Wat vinden jullie van de Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM Nikon, die staat nu 299 euro.
                            Blijkbaar waren er met focus problemen, maar dat was info van de states en n paar jaar geleden, weet iemand hoe het er nu mee zit?
                            k heb vernomen dat de 50mm 1.4 sigma beter zou zijn dan de 50mm 1.4van nikon, hoe zit dat met de 30mm 1.4 Sigma tov 35mm 1.8 Nikon?
                            En dan voor n iets hoger budget maar misschien te overwegen, de Sigma 35mm F1.4 DG HSM Nikon, kan iemand me zeggen waarom deze zijn prijs waard is tov zijn broertje de Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM of kan deze niet op een DX?

                            Groetjes,

                            Stijn.
                            De sigma DG versie is fullframe (werkt op alles) en de DC is voor DX.
                            Als je van plan bent om naar fullframe te gaan is dat een serieuze meerkost.

                            De sigma 30mm is groter, duurder en zwaarder dan de 35mm 1.8 van Nikon.
                            Scherper zal ze niet zijn, maar ze is wel f1.4, en waarschijnlijk is de bokeh wat beter.
                            Als je geen bokeh hoer bent, dan zou ik gewoon de nikon f1.8 nemen

                            Quality control van sigma is iets wat je altijd hoort. Ik heb 2 sigma's en die zijn goed. Ik heb ook 2 tokina's en zijn ook goed.
                            Ah ja ...

                            Als je van rond Gent bent mag je mijn nikon 35mm wel eens komen testen.
                            Last edited by Eanx; 13 januari 2013, 16:36.
                            Nikon shooter - Samyang fan

                            Comment


                            • #15
                              Re: welke 30 mm of 35 mm voor Nikon D90?

                              Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                              Van een Nikon 35 1.4 zal je zéér tevreden zijn, ook van het bokeh, maar ik denk dat je de 1.8 DX bedoelt...
                              Ja idd k bedoelde de 1.8

                              Comment

                              Working...
                              X