Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto's op TV

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto's op TV

    Ik heb een hele reeks foto's op mijn multimedia HD gezet om op de TV te kunnen bekijken . Nu is mijn vraag wat is de beste maat ? Met 1024 x 768 bv heb ik een zwarte verticale band . Natuurlijk moeten de verhoudingen ook hetzelfde blijven .
    Heeft er iemand ervaring mee ?

  • #2
    Re: foto's op TV

    je kan kiezen, maar als je een 3-2 verhouding op een 16-9 scherm wil laten zien zal je steeds een zwarte band hebben, ook zo voor een verhouding van 4-3, wat je dus eventueel kan doen is je beelden croppen op een 16-9 formaat of voor een bepaalde reeks gaan fotograferen op een 16-9 verhouding. Sommige toestellen kunnen dit doen door de instelling te wijzigen.

    MVG, Jeff C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: foto's op TV

      1920 * 1080 misschien??? Maar dan zijn de verhoudingen niet meer hetzelfde. Als je de verhouding wilt behouden, zal zwarte banden blijven zien tenzij je cropt (een deel dus wegsmijt van je foto).
      Fotografie is leren kijken.
      http://johanluyckx.weebly.com

      Comment


      • #4
        Re: foto's op TV

        Oorspronkelijk geplaatst door Tollerke Bekijk bericht
        1920 * 1080 misschien??? Maar dan zijn de verhoudingen niet meer hetzelfde. Als je de verhouding wilt behouden, zal zwarte banden blijven zien tenzij je cropt (een deel dus wegsmijt van je foto).
        Is het dan niet eenvoudiger dat je het tv toestel een beetje cropt. Dat hoef
        je dan maar een keer te doen...

        Comment


        • #5
          Re: foto's op TV

          Op een 16:9 scherm kan je een 4:3 (meeste compact camera's) of 2:3 (DSLR standaard) beeldverhouding nooit passend maken zonder het beeld te vervormen of er een stuk af te snijden.

          De meeste tv-schermen hebben tegenwoordig een full-HD resolutie, die is dan 1920 pixels breed en 1080 pixels hoog.
          Maak je de fotobestanden kleiner dan die resolutie, dan zullen de foto's minder scherp worden.
          Ook als je de beelden groter maakt zal je nooit de optimale scherpte krijgen omdat de foto's dan in het tv-toestel zelf verkleind worden.
          De beste weergave krijg je als de beelden de "native resolutie" (de werkelijke resolutie) hebben als het beeldscherm, beamer...
          Een foto uit een DSLR heeft doorgaans een 3:2 beeldverhouding, de juiste resolutie voor een full-HD weergave-medium (scherm of beamer) is dan 1620 pixels breed en 1080 pixels hoog, er is dan links en rechts wel een zwarte band te zien.
          Bij een foto in de "potretstand" (verticaal) is de resolutie zelfs maar 720 pixels breed en 1080 pixels hoog.
          Ik merk zelf dat er heel veel mensen zijn die daarmee een probleem hebben, want als ik in onze fotoclub foto's opvraag met een bepaalde resolutie die overeenkomt met die van de beamer, dan krijg ik zelden het juiste formaat.
          Bij een 1024 x 768 beamer is de maximale weergave in de hoogte maar 768 pixels, de meesten sturen dan beelden door die 1024 pixels hoog zijn.
          Die 1024 pixels in de hoogte kan de beamer alleen weergeven als je die 90° kantelt, maar tijdens een fotobespreking gaan we die niet elke keer op zijn kant zetten als er een verticale foto bij zit...
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: foto's op TV

            Bart (Black B@andit) slaat de nagel op de kop. Altijd zorgen dat je foto's en je PC (als je niet via memory stick rechtstreeks op de TV werkt) in de native resolutie van je TV/projector staat. De scaling in consumer TV's & projectoren is verschrikkelijk! Heb je een Barco HDX of zo, dan kan je de scaling beter in de Barco laten en niet in de PC (denk niet dat velen hier een projector van € 36 000 excl lens hebben)

            Voor de meeste projectoren is dit 1027*768. voor Full HD is dit 1920*1080 en voor de oudere "ready for HD" schermen is dit 1280*720.

            Let wel, vele computer schermen zijn tegenwoordig 16:10 ipv 16:9. dan kom je op resoluties zoals 1440*900. M.a.w., altijd de native resolutie van je scherm kennen.

            greetz,

            Philippe
            BD2583BE

            Comment


            • #7
              Re: foto's op TV

              In de toekomst zal je een camera met nog meer pixels moeten kopen om een beeldvullende foto te maken die op 4K en 8K beeldschermen past...
              4K = 3840 x 2160 pixels (8,29 megapixels, dat is nu geen probleem voor de meeste camera's)
              8K = 7680 x 4320 pixels (33 megapixels)

              Volgens mij zijn die heel hoge resoluties alleen maar belangrijk als de schermen nog veel groter worden, full-HD is voor mij al ruim voldoende op mijn 37" tv.
              Om die schermen op volle resolutie aan te sturen is er ook een heel grote datastroom nodig...
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: foto's op TV

                vind het allemaal een beetje te ver gaan. De meeste cinema's werken momenteel met 2K (2048 x 1080) projectoren en 4K projectoren in hun grootste zalen. Persoonlijk vind ik dit meer dan behoorlijk. Ik zie de behoefte naar 8K niet. En de datastream wordt belachelijk. Ik denk dat vele producers vaak het einddoel uit het ook verliezen. Momenteel is het in TV land de trend om cinema camera's te gebruiken (bvb RED one) Ze filmen dat dan in 4K met dure postproductie tot gevolg, en dat allemaal opdat mensen dit dan thuis op hun fout afgestelde 32" bijna HD TV kunnen zien.
                BD2583BE

                Comment


                • #9
                  Re: foto's op TV

                  Heb dit in een ander topic al eens aangehaald: De nieuwe cinema camera van Black Magic:
                  http://www.blackmagicdesign.com/prod...ccinemacamera/
                  Deze is "maar" 2,5K, maar neemt wel RAW beelden op. Ook een behoorlijk grote datastream, maar een gigantisch toegevoegde waarde in post productie (shading en witbalans zonder kwalitietsverlies,...)

                  sorry dat ik dit draadje een beetje laat ontsporen, maar 't is een beetje een gevoelig onderwerp voor mij
                  BD2583BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: foto's op TV

                    Oorspronkelijk geplaatst door d8b Bekijk bericht
                    vind het allemaal een beetje te ver gaan. De meeste cinema's werken momenteel met 2K (2048 x 1080) projectoren en 4K projectoren in hun grootste zalen. Persoonlijk vind ik dit meer dan behoorlijk. Ik zie de behoefte naar 8K niet. En de datastream wordt belachelijk. Ik denk dat vele producers vaak het einddoel uit het ook verliezen. Momenteel is het in TV land de trend om cinema camera's te gebruiken (bvb RED one) Ze filmen dat dan in 4K met dure postproductie tot gevolg, en dat allemaal opdat mensen dit dan thuis op hun fout afgestelde 32" bijna HD TV kunnen zien.
                    Ik denk dat we tegen de beperkingen van het menselijke oog gaan aanlopen... Tenzij we allemaal op een 100" tv met onze neus gaan zitten.
                    Nikon shooter - Samyang fan

                    Comment

                    Working...
                    X