Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stofjes.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Stofjes.

    Zit ik hier goed?

    Ik heb bij mijn breedhoek lens, altijd die rare stofjes zitten...
    Heb al gekeken in mijn body, en met andere lenzen heb ik dit niet.
    Zou dit IN de lens zitten? Help zeg...



    Het zijn precies echt haartjes...

    Iemand dit ook al gehad?
    Groetjes, Jill.
    facebook
    Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

  • #2
    Re: Stofjes.

    Dat zijn idd stofjes op je sensor denk ik toch. Wel raar dat je dit alleen maar bij die lens voorkomt.
    Hoe groter het diafragmagetal hoe beter je de stofjes kan zien.
    Kijk misschien eerst eens naar je exif van de foto's die je gemaakt hebt met de andere lenzen. Zijn je foto's allemaal gemaakt met een klein diafragma(groot getal) en je ziet geen stofjes dan is er idd iets met je breedhoeklens!

    Gr Pascale
    Eerlijkheid duurt het langst!!
    Mijn website: http://www.degrafon.be/

    Comment


    • #3
      Re: Stofjes.

      Ik gebruik idd groot diafragma met deze lens, en onder de f5 met andere lenzen, ga dit direct eens testen !
      Bedankt voor deze raad, ben hier al iets mee.
      ---Edit, ik begrijp het verkeerd denk ik? :
      Met deze lens, fotografeer ik altijd boven de f11
      Met andere lenzen, onder de f11...

      Dus ik moet nu met een andere lens met een toegenepen diafragma testen, ok, zo terug.
      facebook
      Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

      Comment


      • #4
        Re: Stofjes.

        wat is je diafragma van deze opname..?
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Stofjes.

          Oorspronkelijk geplaatst door jill.tje Bekijk bericht
          Ik gebruik idd groot diafragma met deze lens, en onder de f5 met andere lenzen, ga dit direct eens testen !
          Bedankt voor deze raad, ben hier al iets mee.
          ---Edit, ik begrijp het verkeerd denk ik? :
          Met deze lens, fotografeer ik altijd boven de f11
          Met andere lenzen, onder de f11...

          Dus ik moet nu met een andere lens met een toegenepen diafragma testen, ok, zo terug.
          Idd...nu je andere lenzen testen met een diafragma boven de 11....en meer...dan zal je ze zeker zien!

          Gr Pascale
          Eerlijkheid duurt het langst!!
          Mijn website: http://www.degrafon.be/

          Comment


          • #6
            Re: Stofjes.

            Terug, , sorry ik hiervoor een topic open.
            Wist echt niet dat je dat door een klein diafragma zo goed kon zien, en met groot diafragma niet, en het is nu al
            een tijdje dat ik ermee zit en had vanmorgen foto's genomen en werd haast onnozel...
            Net getest met m'n prime lens, op f16, zie het al direct op het lcd schermpje, is dus toch in de body.

            Ok, bedankt, moet dus beter poetsen, ben opgelucht er toch mis is met mijn breedhoek!!
            Bedankt Pascale.
            facebook
            Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

            Comment


            • #7
              Re: Stofjes.

              Oorspronkelijk geplaatst door jill.tje Bekijk bericht
              ...
              Net getest met m'n prime lens, op f16, zie het al direct op het lcd schermpje, is dus toch in de body.

              Ok, bedankt, moet dus beter poetsen....
              het is ook wel heeeeel erg hoor.
              een vlekje OK...maar dit....jeetje!
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Stofjes.

                Ja inderdaad, ERG HE, drrrrrrrrrrrrrrrrrrrringend iets aan doen!
                It's a shame...
                facebook
                Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

                Comment


                • #9
                  Re: Stofjes.

                  Is graag gedaan hoor...wel veel poetswerk!
                  Als je een lens vervangt best met de opening van je body naar beneden richten...minder kans dat er stofjes inkomen.
                  Ook best de dop van je lens er zo vlug mogelijk aanschroeven...ook daar er op letten dat de opening naar beneden is.
                  Gr Pascale
                  Eerlijkheid duurt het langst!!
                  Mijn website: http://www.degrafon.be/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Stofjes.

                    Oorspronkelijk geplaatst door jill.tje Bekijk bericht
                    Ja inderdaad, ERG HE, drrrrrrrrrrrrrrrrrrrringend iets aan doen!
                    It's a shame...
                    Dit is handig om te hebben voor tussentijdse opkuis nu en dan:

                    Als je regelmatig eens je sensor schoonblaast krijg je een groot deel van de stofjes er af. Natuurlijk ga je toch nog eens moet je sensor professioneel laten reinigen, maar losse stofjes haal je zo wel weg.

                    De beste manier om te spotten die ik al gevonden en getest heb is de volgende:
                    Als je wil testen op stof kan je best een foto nemen van een wit blad of muur op f16-f22 en lichtjes overbelichten (manuele focus op oneindig).
                    Daarna openen in LR of Photoshop en via een curves aanpassing moet je het contrast extreem brengen (niet de contrast tool gebruiken) -> een sinus golf van maken.
                    Dan zie je stofjes die je nog nooit gezien hebt ... zelfs niet op f22 foto's

                    You will cry
                    Nikon shooter - Samyang fan

                    Comment


                    • #11
                      Re: Stofjes.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
                      Natuurlijk ga je toch nog eens moet je sensor professioneel laten reinigen
                      Waarom laten doen en niet zelf doen, want de kans dat er na een dag weer iets opzit is aanwezig en dan kan je hem weer professioneel laten reinigen.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
                      De beste manier om te spotten die ik al gevonden en getest heb is de volgende:
                      Als je wil testen op stof kan je best een foto nemen van een wit blad of muur op f16-f22 en lichtjes overbelichten (manuele focus op oneindig).
                      Daarna openen in LR of Photoshop en via een curves aanpassing moet je het contrast extreem brengen (niet de contrast tool gebruiken) -> een sinus golf van maken.
                      Dan zie je stofjes die je nog nooit gezien hebt ... zelfs niet op f22 foto's

                      You will cry
                      Heel onhandige methode, je maakt zichtbaar wat niet zichtbaar is. Één á twee stops kleiner dan je normaal gebruikt en dan gewoon kijken of je niets ziet.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Stofjes.

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Waarom laten doen en niet zelf doen, want de kans dat er na een dag weer iets opzit is aanwezig en dan kan je hem weer professioneel laten reinigen.
                        Misschien omdat er veel mensen zelf niet aan hun sensor durven komen, maar blazen durven ze (meestal) wel ?
                        Als je dat regelmatig eens doet, dan wordt hij ook zelden serieus vuil.
                        Het gaat ook veel sneller dan nat kuisen.

                        Lens eraf. Mirror up ... puff puff puff puff puff puff puff puff puff. Even wachten tot alles naar beneden gedwarreld is en lens er weer op.
                        Nog geen minuut werk en je camera blijft altijd met de lensmount naar beneden.
                        Heel onhandige methode, je maakt zichtbaar wat niet zichtbaar is. Één á twee stops kleiner dan je normaal gebruikt en dan gewoon kijken of je niets ziet.
                        Beetje rare redenering. Stof is maar zichtbaar als het zichtbaar is.
                        Je kan ook zeggen van nooit tot f11 en hoger te gaan ... struisvogelmethode.

                        Ik beschrijf de methode waar ik het meest stof mee gevonden heb. Of dat stof ook zichtbaar is in foto's ... dat hangt van de foto's af...
                        Op deze manier kan je trouwens ook nagaan in welke mate je sensor ook echt gekuist is.
                        Die van mij was perfect nadat procirep hem gereinigd heeft. Zelfs geen microspikkel.
                        Nikon shooter - Samyang fan

                        Comment


                        • #13
                          Re: Stofjes.

                          Procirep? Welk beest is dat?
                          facebook
                          Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Stofjes.

                            Oorspronkelijk geplaatst door jill.tje Bekijk bericht
                            Procirep? Welk beest is dat?
                            http://www.procirep-belux.be/

                            Alle tips voor reiniging zijn dus reeds gegeven, maar ik moet toegeven Jill dat ik nog NOOIT zo'n vuile sensor heb gezien......amaai..... precies of je schudt er je swiffer in uit na het poetsen in huis .
                            Ik poets met de 'scotch-magic-tape-methode' waar velen wel bang voor zijn om het zelf te doen.
                            Ik moet er wel bij zeggen dat ik telkens een nieuw rolletje koop in winkel waar er veer verkoop is, anders kunnen de randjes van de tape op je sensor blijven zitten en ben je nog verder af.
                            Soms ga ik ook eens naar A&C in Mariakerke-Gent (waar ik al mijn nieuw gerief koop) die houden jaarlijks een soort opendeurdag waar ze gedurende één dag alle Canon sensors en één dag alle Nikon sensors gratis kuisen.
                            Wel inschrijven als je dit doet, de plaatsen zijn beperkt.

                            Groetjes

                            Comment


                            • #15
                              Re: Stofjes.

                              Jamaar, eerst waren het vlekken, nu zijn het stofjes, wil dus zeggen dat ik niet met het goeie gerief poets he, mag geen dinskes achterlaten he.
                              facebook
                              Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

                              Comment

                              Working...
                              X