Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop nieuwe canon body: 550/600/650D (foto én film)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop nieuwe canon body: 550/600/650D (foto én film)

    Beste BD'ers,

    ik heb onlangs besloten mijn Canon 450D body te verkopen omdat ik ook wil kunnen filmen. Gezien mijn canon lenzen, wil ik ook bij hetzelfde merk blijven dus dat is wel een voorwaarde. Mijn budget is beperkt (max 600€, maar minder mag zeker) en heb absoluut geen probleem met tweedehands.

    Het toestel moet dus zowel dienen voor fotografie als filmen. Beide zijn even belangrijk, want op vakantie zou ik graag ook de filmfunctie geregeld gebruiken om er achteraf een vakantiefilmpje van te maken. Op het internet staat uiteraard heel wat info, net als in topics op dit forum maar toch vind ik niet echt alle nodige info om 'de juiste' keuze te maken. Qua fotokwaliteit zitten de toestellen die binnen mijn budget vallen ongeveer op een gelijkaardige hoogte denk ik, maar over de filmkwaliteit is er bij mij wat onduidelijkheid. Is bijvoorbeeld de autofocus van de 650D een groot voordeel? Zit die ook op de 600D en wat is het voornaamste verschil met zijn opvolger? Een touchscreen hoeft voor mij niet zo nodig overigens, al heb ik er ook niks op tegen.

    Alle hulp en ervaringen van anderen zijn meer dan welkom.

    Ter info: mijn voornaamste lenzen zijn de Canon 15-85mm, de Sigma 10-20mm, Canon 50mm 1.8 en de Canon 55-250mm (al gebruik ik die laatste zelden)
    Canon 450D

    Portfolio

  • #2
    Re: Aankoop nieuwe canon body: 550/600/650D (foto én film)

    Ik heb me 2 jaar geleden een 550 aangeschaft, enkele maanden later kwam de 600, wat heb ik spijt gehad. Ik gebruikte vroeger nogal veel het draaibaar scherm en dat mis ik soms wel. Voor de rest ben ik enorm tevreden.
    Vandaag kost de 600 een 479€ bij A&C; de 650 579€ (er zit wel een kleine retour van 30€ van de fabrikant erin. Het touchscherm zegt me ook niet veel maar er zijn nog een paar verbeteringen. Je moet ze opzoeken en zien of ze 100€ meer waard zijn voor jou.
    De 550 kan je hier en daar voor nog minder krijgen maar dat ik zeker niet doen.
    mvg Guido
    Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop nieuwe canon body: 550/600/650D (foto én film)

      Als je echt wat werk van filmen wil maken dan toch de 650D.
      Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop nieuwe canon body: 550/600/650D (foto én film)

        550D heeft geen kantelbaar scherm, dus die zou ik alvast afraden als je veel wilt filmen.

        Comment


        • #5
          En is er veel verschil tussen de 600 en 650d? Er is natuurlijk het aanraakscherm en ik geloof ook een 9punt autofocus (wat wellicht toch een mooie upgrade is voor fotos), maar is er bijvoorbeeld een verschil op het vlak van filmen?
          Canon 450D

          Portfolio

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop nieuwe canon body: 550/600/650D (foto én film)

            Na nog wat reviews te hebben gelezen, begin ik toch meer te neigen naar de 600d. Die heeft bijvoorbeeld 3x optische zoom wat voor het filmen wel handig is, terwijl de beeldkwaliteit met de 650d nauwelijks zal verschillen. Hij is bovendien ook nog goedkoper: met de cashback kan je al een 600D vastkrijgen voor €440. Qua prijs kwaliteit op dit moment misschien toch de betere keuze?
            Canon 450D

            Portfolio

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop nieuwe canon body: 550/600/650D (foto én film)

              Oorspronkelijk geplaatst door apophis Bekijk bericht
              Na nog wat reviews te hebben gelezen, begin ik toch meer te neigen naar de 600d. Die heeft bijvoorbeeld 3x optische zoom
              Zou dat niet afhangen van de lens, die erop staat? Met een 50mm zal de optische zoom 1 zijn.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Aankoop nieuwe canon body: 550/600/650D (foto én film)

                Sorry, ik ben mis, ik bedoel de 3x Movie Digital Zoom.
                Canon 450D

                Portfolio

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoop nieuwe canon body: 550/600/650D (foto én film)

                  600D heeft geen autofocus bij het filmen. De snelheid van de AF bij filmen op de 650D is niet denderend en naar mijn mening nogal storend (zie youtube). Begin je manuele focus maar al te oefenen.
                  Beeldstabilisatie door IS op de lens of door gebruik van statief is een must.
                  Fuji X-T3 | 12 f2 | 23 f1.4 | 35mm f2 || Canon in de kast

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoop nieuwe canon body: 550/600/650D (foto én film)

                    Precies omdat die AF bij de 650D toch niet zo denderend is (ook heel erg traag), dacht ik het toch maar gewoon bij de 600D te houden. Dat bespaart me toch weer mooi €100, terwijl er naar wat ik lees toch niet zo'n grote verschillen zijn tussen beide camera's. Het aanraakscherm van de 650D lijkt me handig, maar ook weer niet de meerprijs waard. Qua video is de 650D misschien iets beter, qua foto's lijken me de verschillen nauwelijks zichtbaar.

                    De lenzen die ik zou gebruiken zijn vooral de Canon 15-85 IS en Sigma 10-20. Die laatste is niet gestabiliseerd, maar voor een breedhoek lijkt me dat nog wel doenbaar.
                    Canon 450D

                    Portfolio

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aankoop nieuwe canon body: 550/600/650D (foto én film)

                      Ik denk dat de knoop is doorgehakt: ik ga voor een canon 600D. Met de cashback kost me die €430, een mooie prijs voor een body. De 650D is €110 duurder en dat vind ik wat veel geld voor een aanraakscherm en een erg trage AF in video. De 60D leek me wel interessant, maar da's toch meteen een meerprijs van €250 terwijl de kwaliteit van de foto's er niet beter om zal zijn. Dan vind ik dat prijsverschil toch wat groot. Maar goed, binnenkort terug foto's trekken en hopelijk aangenaam verrast zijn van de fotokwaliteit: van een 450D met 18-55mm lens naar een 600D met 15-85mm lijkt me een mooie upgrade!
                      Canon 450D

                      Portfolio

                      Comment

                      Working...
                      X