Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Accountant, klein of groot bedrijf?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Accountant, klein of groot bedrijf?

    Beste mede-leden,

    Ik zal nu een bedrijf openen, om fotograaf als bij-beroep te kunnen praktiseren, en ik wil graag wat advies over belastingen enz.
    Zal ik voor een kleinere bedrijf gaan, of een grote bedrijf zoals KPMG?
    Ik heb KPMG binnen wandelafstand van mijn baan, en die andere 30 km verwijderd.
    Zal KPMG mij aanwarden als klant als ik een klein eenmansbedrijf heb?

    Vriendelijk bedankt, all advies is welkom.

    //Matz

  • #2
    Re: Accountant, klein of groot bedrijf?

    Bel eens naar KPMG, maar verschiet niet van de tarieven...

    Zit er echt geen andere boekhouder binnen een straal van 30 km?

    Comment


    • #3
      Re: Accountant, klein of groot bedrijf?

      ik denk (ben er eigenlijk vrij zeker van) dat kpmg te duur zal zijn voor een klein eenmansbedrijfje, dat is ook niet echt het clienteel waar zij zich op richten.

      wat ik je als tip kan meegeven en wat ik zou doen is een 'kleinere' boekhouder zoeken die je een jaarlijkse 'all in' prijs maakt aangezien het toch om een beperkt aantal aan en verkoopfacturen gaat , zodat je niet voor verrassingen komt te staan

      Comment


      • #4
        Je mag gerust naar KPMG, je geld zien ze graag komen. Maar of je daar waar voor je geld gaat krijgen?

        Zoek een goede accountant (geen boekhouder), die zal je kunnen helpen bij de opstart, wat belangrijk is (keuze bedrijfsvorm etc), maar zal je ook helpen op regelmatige basis, wat nog veel belangrijker is. Hij zal je BTW- en belastingsaangiften etc. verzorgen, en hij is ook de persoon die de controles over zich heen krijgt, in zijn kantoor. Je hebt een accountant nodig als permanente partner, omdat zowel jouw situatie als de wetgeving continu veranderen. Is het bv. interessant om een auto te leasen? Dat kan een KPMG je niet met zekerheid vertellen, omdat je nog geen cijfers kunt voorleggen, en op prognoses voortgaan is riskant. Je accountant ziet je evolueren, en zal je in functie van alle factoren het juiste advies kunnen geven, of, als hij je niet wil sturen, je de correcte simulaties voorleggen zodat je zelf een rationele beslissing kunt nemen. Idem, nieuwe body kopen, dit jaar, of volgend jaar? Hoe afschrijven? Allemaal vragen waar je eigen accountant kan op antwoorden.

        Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk 2
        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

        Comment


        • #5
          Re: Accountant, klein of groot bedrijf?

          Ik zou zeker klein beginnen, zonder BTW aangifte.
          Dat scheelt om te beginnen al een boel aan boekhoudkosten.
          Je kan geen BTW aftrekken maar je hoeft ze bijgevolg ook niet aan te rekenen aan je klanten.
          Handig als je hoofdzakelijk voor particulieren werkt.
          Ik geloof dat je nog niet veel huwelijke en dergelijken gedaan hebt.
          Je kan altijd overschakelen mocht je toch met je omzet boven 6580€ uitkomen.

          succes.
          Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

          Comment


          • #6
            Re: Accountant, klein of groot bedrijf?

            Bedankt voor alle jullie reacties.
            Ik ga voor een kleinere begin, meer persoonlijk en dan ook goedkoper, beter kan niet.

            Eljakim, ik heb idd niet veel huwelijken gedaan, er is een gepland voor in maart, in Zweden, waar een vriend trouwt, ik ben daarvoor een beetje bang / nerveus.

            Als iemand mij mee zou kunnen nemen op een huwelijksreportage, als drager / assistent / whatever, zou dat heel geruststellend zijn...stuur graag een PM

            Nog en keer, danku!

            Comment


            • #7
              Re: Accountant, klein of groot bedrijf?

              Oorspronkelijk geplaatst door MatzN Bekijk bericht
              ........

              Als iemand mij mee zou kunnen nemen op een huwelijksreportage, als drager / assistent / whatever, zou dat heel geruststellend zijn...
              heel verstandig hoor.
              daarna zou ik me pas druk maken over een boekhouder.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Accountant, klein of groot bedrijf?

                Ja, maar de huwelijksreportage is niet mijn doel voor later, denk ik toch.
                Ik wil gewoon kunnen doorgaan met kleine projekten, als bijberoep, maar dan heb ik hulp van een boekhouder / accountant nodig.
                Als er andere tips zijn voor een starter, ga ervoor

                Comment


                • #9
                  Re: Accountant, klein of groot bedrijf?

                  Unizo, het beste advies dat ik je kan geven!!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Accountant, klein of groot bedrijf?

                    Mijn tip als boekhouder zijnde:

                    Neem een kleine boekhouder onder de arm. Veel goedkoper en het contact is veel persoonlijker. Unizo is goed om je inschrijvingen en dergelijke in orde te brengen, maar daarna zit je natuurlijk nog steeds met al de rest.

                    Ik heb in google even boekhouder zaventem ingegeven en deze link stond ergens bovenaan: http://www.goudengids.be/boekhouders...zaventem-1930/ keuze genoeg me dunkt!
                    My Instagram

                    Comment


                    • #11
                      Re: Accountant, klein of groot bedrijf?

                      kijk naar je te verwachten omzet... blijft die klein (blijkbaar 5580 € heden ten dage) raad ik een boekhouder af (kostelijk) en begin je als zelfstandige in bijberoep!! je gaat je inschrijven bij unizo of een andere ondernemingsloket (acerta... +/- 80€) om kosten te sparen ga je zelf je btw nummer op je plaatselijk btw kantoor halen (anders nog eens 79€ als je het via het ondernemingsloket laat doen, zelf langsgaan kost NIKS)
                      En je moet dan gewoon een in en uit balans hebben en je mag idd geen BTW terug eisen. Je moet ze dus ook betalen. (let hier vooral op bij bestelling uit het buitenland, als ze versturen zonder BTW moet jij zelf hier in belgie je btw daarop betalen.) en je moet op je facturen duidelijk melden "onderneming vrijgesteld van btw" en een klantenlisting jaarlijks doorgeven. (verplicht voor facturen boven 250 euro (dachten we) en voor klanten met een BTW nummer.)
                      Verder kan je dan wel je eigen kosten indienen!! kleine kosten per jaar, grote kosten kan je laten "afschrijven"
                      Opgelet, je winsten worden dan wel bekeken als inkomen bovenop je vaste job en worden dus belast in je hoogste belastingsschaal. (45-50% meestal) en vanaf een bepaald bedrag winst (1400€?) betaal je ook rsz (reken dan op een 22% rsz)
                      Eigenlijk vind je alles via Acerta of ikwilstarten.be ...
                      Nadenken is stap 1 zoeken stap 2!!

                      trouwens, belgie heeft toestemming om de schaal voor "btw vrijstelling" te verhogen naar 25000 euro per jaar (zou vanaf juni of juli zover kunnen zijn) kan interessant zijn, hoewel je vanaf zo'n omzet toch ook wel eens kan gaan denken om effectief als zelfstandige MET btw aangifte kan gaan denken, meestal komt je goedkoper uit dan 50% belastingen te betalen op je winst en dan is een boekhouder wel de moeite!!
                      De gustibus et coloribus non est disputandum
                      Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                      Comment


                      • #12
                        Re: Accountant, klein of groot bedrijf?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Driesf Bekijk bericht
                        Mijn tip als boekhouder zijnde:

                        Neem een kleine boekhouder onder de arm......
                        dat moet dan wel een heeel kleintje zijn.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment

                        Working...
                        X