Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Cropfactor: hoe brandpuntsafstand interpreteren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Cropfactor: hoe brandpuntsafstand interpreteren

    Vraagje van een beginner.
    Ik weet wat een cropfactor is, en ook dat bijv een 35mm lens op een fullframe overeenkomt met een 50mm op een camera met cropfactor.

    Maar stel dat je een 35mm DX lens op een DX camera zet, geeft die dan dezelfde hoek als wanneer je een FX 35mm lens op een DX camera zet?
    Ik ging er vanuit dat je de waarden van een DX lens op een DX camera niet moet omrekenen, en die van een FX lens wel. Maar misschien ben ik hier verkeerd in.

  • #2
    Re: Cropfactor: hoe brandpuntsafstand interpreteren

    Cropfactor is een cameraeigenschap en brandpuntsafstand is een natuurkundiggegeven en trekt zich niets aan van wat je er achter plaatst.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Cropfactor: hoe brandpuntsafstand interpreteren

      Conclusie: ik zal altijd moeten omrekenen, of het nu een DX of een FX lens is?

      De reden waarom ik dacht dat het misschien niet zo was, is dat het geen zin heeft om een DX lens op een FX camera te monteren, en de fabrikant de brandpuntafstandswaarden op een DX lens al zou omgerekend hebben voor de gebruiker.

      Comment


      • #4
        Re: Cropfactor: hoe brandpuntsafstand interpreteren

        Zoals je al hebt kunnen lezen, is de brandpuntsafstand van een lens een fysisch gegeven. Die lengte heeft nog een paar gevolgen voor de fotografie.
        De cropfactor is eigenlijk de verhouding tussen de grootte van een FX sensor en een DX sensor, over het algemeen 1.6 of 1.5x. Je kunt dit voor jezelf illustreren, hoeft niet op schaal. Neem een A4'tje en leg dat plat op de tafel. Dit is je FX sensor. Neem nu een A5 of iets dergelijks, programmaboekje of zo, en leg dat midden op je A4. Dit is je DX sensor. Beeld je een FX lens in, boven de tafel. Die projecteert het beeld (je plafond, dus) op de FX sensor, van hoek tot hoek. De cirkel die je om je sensor kunt trekken heet de beeldcirkel. Op je DX sensor krijg je een kleiner deel van je plafond te zien., maar je FX lens projecteert wel de FX beeldcirkel. Een deel van dit beeld is op een DX sensor dus "verloren". Vervang je virtuele FX lens door een DX exemplaar met dezelfde brandpuntsafstand. Je beeldcirkel omvat nu de DX sensor, daarvoor is die lens gebouwd (kost minder en is compacter, en lichter, waardoor je AF-motor en behuizing ook weer lichter worden) Je krijgt op beide sensoren hetzelfde als daarnet, maar op je FX sensor zie je aan de buitenkant donkere delen, omdat die buiten de beeldcirkel van je DX lens liggen. Hoeveel is variabel van model tot model.
        De lens geeft hetzelfde beeld, want het is in beide gevallen een bv 50mm. Maar, we gaan verder met het voorbeeld, je gaat je foto afdrukken op 15 x 10cm papier. Het FX beeld is 24mm hoog, dus moet je dat (afgerond) 4x vergroten om je 100mm papier te vullen, idem voor de lengte. Je DX beeld is 16mm hoog, dat zul je met een factor 6 (ook weer afgerond) moeten vergroten. Het lijkt dus alsof je met een langere lens hebt gewerkt, je hebt een schijnbare vergroting van het onderwerp.

        Wat verandert er niet? De scherptediepte of DOF (Depth of Field). Hoe langer een lens, hoe minder scherptediepte die heeft (bij gelijke afstand van het onderwerp en eenzelfde diafragma). Een groothoek heeft een grote scherptediepte als je een landschap fotografeert, een lange macro (150mm of langer bv) die op zijn kortste afstand gebruikt wordt, een flinterdunne. Anders gesteld, bij eenzelfde beeld (het onderwerp wordt even groot gezien) ga je bij een FX body bv een 150mm gebruiken, en op een DX een 100mm, de FX heeft een kleinere DOF omdat de lens langer is. Dit is een voordeel bij portretten, omdat je het onderwerp beter kunt isoleren, voor close up en macro zijn kleinere sensors in het voordeel door hun grotere DOF. Eigenlijk zijn compactjes hier heel sterk in, want hun sensor is 6x kleiner dan een FX. Dus zal een 20mm lensje het beeld geven van een macro van 120mm, maar met de enrome DOF van een 20mm.

        Je hoeft overigens niet om te rekenen, kijk door de zoeker, kadreer en schiet.
        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

        Comment


        • #5
          Re: Cropfactor: hoe brandpuntsafstand interpreteren

          Bedankt voor het uitgebreide antwoord mnoach. Op de cursus digi1 leggen ze het niet beter uit
          En je laatste zin houdt natuurlijk 100% steek, maar wou toch zeker hoe het juist ineen zat.

          Comment


          • #6
            Re: Cropfactor: hoe brandpuntsafstand interpreteren

            Dankje voor het compliment, graag gedaan. Ik ben nogal plastisch in mijn uitleg.

            Over DOF wil ik nog het volgende samenvatten:
            Lange lens, kleine DOF; korte lens, grote DOF
            Groot diafragma (dus klein f-getal), kleine DOF; klein diafragma (dus groot f-getal), grote DOF
            Kleine afstand tot onderwerp, kleine DOF; grote afstand tot onderwerp, grote DOF.

            Dus, extreem kleine DOF krijg je met een lange tele met volopen diafragma en op zijn minimale scherpstelafstand; heel grote DOF (quasi oneindig) krijg je met een fish eye (lens van 8 of 10mm) met kleinste diafragma en op oneindig scherpgesteld. Aan dit stukje zijn wel wat praktische beperkingen, maar het is makkelijk om te leren.

            Michel
            D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

            Comment


            • #7
              Re: Cropfactor: hoe brandpuntsafstand interpreteren

              Ik onthou dit doorgaans door een voorbeeldfoto uit de CVO cursus: 'portretten waar je de ogen heel scherp ziet, en de neus al een stuk waziger worden doorgaans met een lange tele gemaakt. (op minimale scherpstelafstand)'.

              Comment


              • #8
                Re: Cropfactor: hoe brandpuntsafstand interpreteren

                De verwarring tussen brandpuntsafstand, cropfactor en beeldhoek wordt mede versterkt door het feit dat camera's met vaste zoomlenzen (compacts en zelfs bridges) steevast de "equivalente kleinbeeld-brandpuntsafstanden" op hun (vaste) lenzen blijven vernoemen, terwijl de echte brandpuntsafstanden van de zoomlenzen op deze toestellen hier niets mee te maken hebben.
                Greetz Geert.
                Canon gerief...

                Comment


                • #9
                  Re: Cropfactor: hoe brandpuntsafstand interpreteren

                  Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
                  het feit dat camera's met vaste zoomlenzen (compacts en zelfs bridges) steevast de "equivalente kleinbeeld-brandpuntsafstanden" op hun (vaste) lenzen blijven vernoemen, terwijl de echte brandpuntsafstanden van de zoomlenzen op deze toestellen hier niets mee te maken hebben.
                  Op mijn Sonietje staat 2.6-6.3 en zoveel groothoek heb ik echt niet.......
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Cropfactor: hoe brandpuntsafstand interpreteren

                    Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
                    het feit dat camera's met vaste zoomlenzen (compacts en zelfs bridges) steevast de "equivalente kleinbeeld-brandpuntsafstanden" op hun (vaste) lenzen blijven vernoemen, terwijl de echte brandpuntsafstanden van de zoomlenzen op deze toestellen hier niets mee te maken hebben.
                    Op mijn Sonietje staat 2.6-6.3 en zoveel groothoek heb ik echt niet.......
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Op mijn Sonietje staat 2.6-6.3 en zoveel groothoek heb ik echt niet.......
                      Zelfs met een heel kleine sensor (6x4mm, dus CF 6X, afgerond) heb je dan een 16-38. Tenzij die Soniekers denken dat diafragma en brandpuntafstanden vrij uitwisselbaar zijn...
                      Op mijn klein Nikonneke staat L16. Dat is een 16mm Large, denk ik. Er staat ook Coolpix op, dat zijn foto's van groenten. Op de pickup van BDW staat "Oep" en "Af".
                      Mijn ene reflex is een D40, da's tenminste duidelijk, 40mm Diagonaal. De andere is een D7000. 't Zal wel analoog zijn (analoog?) maar dan opgerold.

                      Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk 2
                      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                      Comment


                      • #12
                        Re: Cropfactor: hoe brandpuntsafstand interpreteren

                        Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                        De lens geeft hetzelfde beeld, want het is in beide gevallen een bv 50mm. Maar, we gaan verder met het voorbeeld, je gaat je foto afdrukken op 15 x 10cm papier. Het FX beeld is 24mm hoog, dus moet je dat (afgerond) 4x vergroten om je 100mm papier te vullen, idem voor de lengte. Je DX beeld is 16mm hoog, dat zul je met een factor 6 (ook weer afgerond) moeten vergroten. Het lijkt dus alsof je met een langere lens hebt gewerkt, je hebt een schijnbare vergroting van het onderwerp.

                        Wat verandert er niet? De scherptediepte of DOF (Depth of Field).
                        natuurlijk verandert de scherptediepte wel. Als je met een factor 1.5 sterker moet vergroten moet je lens ook 1.5 keer fijner tekenen om een even scherpe vergroting te krijgen. Aangezien lenzen niet scherper worden door een andere sensor achter te zetten vermindert de scherptediepte als je met dezelfde lens op een kleinere sensor een foto maakt.
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #13
                          Re: Cropfactor: hoe brandpuntsafstand interpreteren

                          Is al scherptediepteseizoen?

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                            Is al scherptediepteseizoen?
                            Net een kilootje gekocht, lekker voordelig (bij de DOFboer om de hoek)

                            Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk 2
                            D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                            Comment

                            Working...
                            X