Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 150mm versus tamron 90mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 150mm versus tamron 90mm

    Graag een verduidelijking van de techneuten op dit forum

    Ik fotografeer al jarenlang met een Tamron 90mm macrolens. Héél tevreden van, zeer scherp en het enige wat mij stoorde was de wat mindere bouwkwaliteit en het feit dat het geen IF lens is.
    Vandaag mijn kans dus gegrepen toen ik een redelijk geprijsde Sigma 150mm niet-OS versie op de kop kon tikken. Natuurlijk al wat vergelijkende tests gedaan maar wat mij ten zeerste verbaasde was dat de 150mm bij eenzelfde diafragma méér scherptediepte geeft dan de 90mm, allebei op 1:1. Heeft dit iets te maken met de IF scherpstelling van de Sigma? Een langere brandpuntsafstand zou toch een kleinere scherptediepte moeten geven bij eenzelfde vergroting of zie ik iets over het hoofd?

    De voorbeeldfoto's, allebei op f5,6, 1/800s, ISO200, boven de Tamron 90mm (EXIF) en onder de Sigma 150mm (EXIF).



    D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
    Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
    Flickr - JAlbum

  • #2
    Re: Sigma 150mm versus tamron 90mm

    Met de Tamron 90 moest je waarschijnlijk veel dichterbij komen dan met de Sigma om dezelfde vergroting te halen ?
    Dan heb je weer minder DOF.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 150mm versus tamron 90mm

      Bij de eerste foto, die van de Tamron, staan er maar 5 van die horizontale lijnen volledig op de foto, bij de foto die gemaakt is met de Sigma zie ik er 6.
      Dat wil zeggen dat de vergrotingsfactor bij de eerste foto een tikje groter is, en dat er daardoor minder scherptediepte in de foto zit.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 150mm versus tamron 90mm

        David en Bart, merci voor het meedenken. As ik een DOF calculator gebruik dan zou, bij eenzelfde vergroting, ongeacht de afstand, de DOF identiek moeten zijn. Zoals Bart aanhaalt zou het kunnen dat er in de eerste foto's een miniem verschil zit in vergroting. Toch kan dit niet alles verklaren denk ik. Een dode "zoldervlieg" dan maar eens geprobeerd, beide op f11 en het fenomeen wordt alleen maar meer uitgesproken:



        D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
        Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
        Flickr - JAlbum

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 150mm versus tamron 90mm

          De vergrotingsfactor is inderdaad bepalend voor de scherptediepte, en niet de lengte van de lens.

          Hoe het komt dat de foto's die gemaakt zijn met de Tamron minder scherptediepte hebben bij dezelfde diafragma-opening, dat kan ik niet verklaren.
          Maar het gedrag van de Sigma lijkt mij juister dan dat van de Tamron (je zet het diafragma verder dicht, en je krijgt meer scherptediepte, dat lijkt hier bij de Tamron niet zo te zijn).

          Het lijkt wel alsof het diafragma van de Tamron niet werkt, en dat het compleet open blijft staan, ook al kies je zelf voor een kleinere opening.
          Kijk eens of het diafragma van de Tamron wel degelijk dicht gaat als je op de scherptediepte-preview knop drukt.
          Volgens mij komt de scherptediepte bij de eerste foto van de vlieg overeen met f2,8 en niet met f11.
          Last edited by Black B@ndit; 5 januari 2013, 10:17.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 150mm versus tamron 90mm

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            De vergrotingsfactor is inderdaad bepalend voor de scherptediepte, en niet de lengte van de lens.

            Hoe het komt dat de foto's die gemaakt zijn met de Tamron minder scherptediepte hebben bij dezelfde diafragma-opening, dat kan ik niet verklaren.
            Maar het gedrag van de Sigma lijkt mij juister dan dat van de Tamron (je zet het diafragma verder dicht, en je krijgt meer scherptediepte, dat lijkt hier bij de Tamron niet zo te zijn).

            Het lijkt wel alsof het diafragma van de Tamron niet werkt, en dat het compleet open blijft staan, ook al kies je zelf voor een kleinere opening.
            Kijk eens of het diafragma van de Tamron wel degelijk dicht gaat als je op de scherptediepte-preview knop drukt.
            Volgens mij komt de scherptediepte bij de eerste foto van de vlieg overeen met f2,8 en niet met f11.
            Bart, heb dat nog even gecheckt maar dat is het ook niet, diafragma van de tamron werkt perfect en de scherpdediepte neemt wel degelijk toe wanneer ik bijvoorbeeld een foto maak op f5.6 en daarna één op f22. Volgens mij heeft het eerder te maken met het feit dat de tamron geen IF heeft en de sigma wel. Waarom of hoe dat een rol kan spelen is mij ook niet duidelijk. Ook heb ik vastgesteld dat het met de sigma perfect mogelijk is om op 1:1 een diafragma van f2.8 te gebruiken terwijl dan bij de tamron de grootst mogelijke diafragmaopening f5.6 is.

            De voorbeeldfoto's zijn echter genomen met dezelfde instellingen voor beide lenzen, diafragma en sluitertijd handmatig ingesteld en ingeflitsts voor correcte belichting.

            Dat neemt niet weg dat ik met de tamron prachtige macro's heb genomen (al zeg ik het zelf) alleen kan ik er niet tegen wanneer ik voor iets als dit geen logische verklaring kan vinden.
            D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
            Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
            Flickr - JAlbum

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 150mm versus tamron 90mm

              Oorspronkelijk geplaatst door ericvanhout Bekijk bericht
              David en Bart, merci voor het meedenken. As ik een DOF calculator gebruik dan zou, bij eenzelfde vergroting, ongeacht de afstand, de DOF identiek moeten zijn.
              Ik meen me te herinneren dat een dofcalculator niet te gebruiken is voor berekening van DOF bij macrotoestanden, Er gelden dan andere wetmatigheden.

              Kijk eens op de volgende link: http://toothwalker.org/optics/dof.html. BIj het onderdeel "DOF at constant magnification III" staat de uitleg, het heeft dus te maken met het lensdesign (tele tov symmetrisch). Volgens die uitleg is het dus normaal dat je met een lange macro meer DOF kan hebben dan met een korte. Een Sigma 180 of Nikkor 200 zou dan nog meer DOF moeten opleveren.
              Last edited by dleemans; 5 januari 2013, 17:16.
              David Leemans
              Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

              Comment


              • #8
                Re: Sigma 150mm versus tamron 90mm

                Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                Ik meen me te herinneren dat een dofcalculator niet te gebruiken is voor berekening van DOF bij macrotoestanden, Er gelden dan andere wetmatigheden.

                Kijk eens op de volgende link: http://toothwalker.org/optics/dof.html. BIj het onderdeel "DOF at constant magnification III" staat de uitleg, het heeft dus te maken met het lensdesign (tele tov symmetrisch). Volgens die uitleg is het dus normaal dat je met een lange macro meer DOF kan hebben dan met een korte. Een Sigma 180 of Nikkor 200 zou dan nog meer DOF moeten opleveren.
                Bedankt David, een heel interessant artikel wat mijn vermoedens dus bevestigt. Het lensdesign kan dus een rol spelen bij de hoeveelheid scherptediepte waarbij je in dit geval dus verkrijgt dat een objectief met een langere brandpuntsafstand méér DOF geeft dan één met een kortere brandpuntsafstand bij eenzelfde vergroting.

                In ieder geval goed om weten want je materiaal kennen is de basis van geslaagde foto's en hier heb ik weer iets bijgeleerd
                D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                Flickr - JAlbum

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma 150mm versus tamron 90mm

                  Sorry hé mannen, maar ik verkondigde dit dus al jaaaaren hier op het forum

                  Asymmetrisch ontwerp in langere lenzen zorgt voor een grotere scherptediepte bij gelijke vergroting en diafragma.
                  Het verschil tussen 60 en 100mm kan al bijna 20% schelen!

                  Eric, je toont het wel erg duidelijk aan met deze foto's. Nu kan ik steeds naar dit topic refereren, want dit fenomeen gaat er bij velen moeilijk in
                  Last edited by ThierryM; 5 januari 2013, 18:15.
                  Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sigma 150mm versus tamron 90mm

                    Merci Thierry. Bij deze is onze kennis weer opgefrist
                    D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                    Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                    Flickr - JAlbum

                    Comment

                    Working...
                    X