Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 150mm versus tamron 90mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 150mm versus tamron 90mm

    Graag een verduidelijking van de techneuten op dit forum

    Ik fotografeer al jarenlang met een Tamron 90mm macrolens. Héél tevreden van, zeer scherp en het enige wat mij stoorde was de wat mindere bouwkwaliteit en het feit dat het geen IF lens is.
    Vandaag mijn kans dus gegrepen toen ik een redelijk geprijsde Sigma 150mm niet-OS versie op de kop kon tikken. Natuurlijk al wat vergelijkende tests gedaan maar wat mij ten zeerste verbaasde was dat de 150mm bij eenzelfde diafragma méér scherptediepte geeft dan de 90mm, allebei op 1:1. Heeft dit iets te maken met de IF scherpstelling van de Sigma? Een langere brandpuntsafstand zou toch een kleinere scherptediepte moeten geven bij eenzelfde vergroting of zie ik iets over het hoofd?

    De voorbeeldfoto's, allebei op f5,6, 1/800s, ISO200, boven de Tamron 90mm (EXIF) en onder de Sigma 150mm (EXIF).



    D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
    Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
    Flickr - JAlbum

  • #2
    Re: Sigma 150mm versus tamron 90mm

    Met de Tamron 90 moest je waarschijnlijk veel dichterbij komen dan met de Sigma om dezelfde vergroting te halen ?
    Dan heb je weer minder DOF.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 150mm versus tamron 90mm

      Bij de eerste foto, die van de Tamron, staan er maar 5 van die horizontale lijnen volledig op de foto, bij de foto die gemaakt is met de Sigma zie ik er 6.
      Dat wil zeggen dat de vergrotingsfactor bij de eerste foto een tikje groter is, en dat er daardoor minder scherptediepte in de foto zit.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 150mm versus tamron 90mm