Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Benodigdheden Landschapsfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Benodigdheden Landschapsfotografie

    Hallo,
    Ik zou me willen richten op landschapsfotografie, daar ik een beginner ben zou ik graag wat uitleg hebben over de uitrusting van een landschapfotograaf.
    Kortom wat zit er in de tas van een landschapfotograaf .
    Alvast bedankt,
    Brecht

  • #2
    Re: Benodigdheden Landschapsfotografie

    Een camera.


    Eventueel ook een statief.
    Iets om zelf droog te blijven en vooral ook iets om de camera droog te houden.
    "Just do it !"

    http://jr52.be/index.html

    Comment


    • #3
      Re: Benodigdheden Landschapsfotografie

      Bij mij is dat mijn breedhoek !! Kan ik niet meer missen.
      Eventueel een filter, pola of grijsverloopfilter, heb er zelf nog geen ervaring mee, maar zou het graag uitproberen.
      En inderdaad statief.
      facebook
      Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

      Comment


      • #4
        Re: Benodigdheden Landschapsfotografie

        Het hangt er een beetje vanaf wat je wilt, en vooral ook hoeveel geld je wil uitgeven.

        Wat ikzelf gebruik om landschappen te fotograferen:
        -Canon 5D2 (full frame camera)
        -17-40 f/4 groothoek zoomlens
        -28-70 f/2.8 standaardzoom
        -70-200 f/4 IS telezoom
        -polarisatie filter
        -6stops ND filter
        -10stops ND filter
        -Lomp en vooral stevig driepoot statief van manfrotto (055xprob)
        -Dito ballhead van Feisol (CB-50DC)
        -Draadontspanner

        Wat ikzelf minimaal zou nemen als ik minder geld zou willen uitgeven:
        -Camera, fullframe of crop maakt niet heel veel uit. Live view is voor een landschapsfotograaf heel praktisch (zie HIER waarom), het is daarom handig om een camera te hebben die deze functie aan boord heeft. Maar ik neem aan dat je al een camera hebt?
        -Groothoeklens, en het liefst eentje met flink veel groothoek. Op een fullframe camera zou ik minimaal 20mm nemen, maar liever wijder. Op een cropcam zou ik minimaal 14mm nemen, maar liever 12mm of 10mm als wijdste hoek. Denk bijvoorbeeld aan een Sigma 10-20mm. Lichtsterkte maakt niet heel veel uit, meestal heb je toch een diafragma van f/8 of kleiner nodig om een volledige scherptediepte van voorgrond tot achtergrond te krijgen.
        -Standaard zoom, al dan niet met een beetje tele. Het is erg praktisch om de lens te laten aansluiten op het bereik dat je al hebt. Dus zou je een 10-20 nemen als groothoek op een cropcamera, dan sluit bijvoorbeeld een 17-85mm lens heel mooi aan. Ook hier is de lichtsterkte van het objectief niet heel belangrijk, meestal moet je toch het diafragma een stuk dichtdraaien voor de juiste scherptediepte.
        -afhankelijk van de gekozen standaardzoom is een lichte tele(zoom) lens erg praktisch. Op een cropcamera zou ik minimaal 135mm als uiterste telestand nemen. Een 70-200 f/4 (al dan niet met stabilisatie) is erg goed, en de versie zonder IS is relatief betaalbaar. Kies je een standaardzoomlens met redelijk veel tele (een 18-125 bijvoorbeeld) dan zou je ook zonder aparte telezoom afkunnen.
        -statief, heel belangrijk! Landschapsfotografie is meestal het meest interessant in de vroege en late uurtjes, wanneer de zon laag staat of zelfs weg is. Hierbij heb je meestal weinig licht en ben je snel op een statief aangewezen. Ik zou hiervoor ook niet voor een al te licht statief kiezen, stabiliteit is erg belangrijk. Ook kan het erg handig zijn dat de poten geheel naar buiten kunnen klappen, zodat het statief tot laag boven de grond kan komen (25cm of minder).
        -polarisatie filter. Hierover heb ik HIER het eea. geschreven.
        -evt. een ND (Neutral Density) filter. Dit is een filter die een deel van het licht wegfilterd, waardoor het mogelijk is om veel langere sluitertijden te halen dan normaal gesproken mogelijk is. Hierdoor kun je water en luchten in de foto in beweging brengen, wat een erg mooi effect kan geven. Mocht je een dergelijk filter aanschaffen, zou ik minimaal voor een 6-stops (=64x) filter gaan. Evt zou je ook een 8-stops (265x) of 10-stops (1000x) kunnen nemen.

        Zo, het is een heel verhaal geworden... Hopelijk kan je er wat mee. Succes!
        WEBSITE | WORKSHOPS | FACEBOOK

        Comment


        • #5
          Re: Benodigdheden Landschapsfotografie

          Wanner ik landschap ga fotograferen, zit er in mijn tas een Camera, een breedhoeklens 12-14, een polar filter,
          een map met scherptediepte tabel, om eventueel de hyper focale afstand zodanig in te stellen, opdat de scherptediepte zo groot mogelijk is,
          wat gerief om mezelf, en het materiaal te beschermen tegen een mogelijke regenvlaag.
          Uiteraard neem ik ook een statief mee, maar dat zit in een afzonderlijke draagtas.
          Denk dat dit zowat alles is.
          Nikon D7000, en wat glas.
          http://blog.seniorennet.be/pacha/

          Comment


          • #6
            Re: Benodigdheden Landschapsfotografie

            Het meeste is hier al gezegd.
            camera.
            groothoeklens (geen zoom, want daar maak je geen goede landschapsfoto's mee).
            statief.
            grijsverloopfilter om te groot contrast tussen landschap en lucht op te vangen.
            polarisatiefilter (gebruik ik zelden omdat het gebruik ervan al snel truukerig overkomt op de foto).
            en een goed humeur.

            Comment


            • #7
              Re: Benodigdheden Landschapsfotografie

              Zie alles hierboven, merken en modellen daargelaten. Ik neem verder ook nog drinken en een hap mee, en goede schoenen (niet in de tas, maar aan mijn voeten). Ook een kaart, kompas, GPS kunnen van pas komen, afhankelijk van waar je bent. Naar het weerbericht luisteren is nuttig, niet alleen voor mooie foto's, maar ook voor je veiligheid (in de bergen of aan rotskusten...) Zeg ook waar je naartoe gaat, en geef een uur van terugkeer op. Hou je daaraan. Een compacte verrekijker is leuk, ook al fotografeer je geen beestjes, toch machtig om naar te kijken.
              D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

              Comment


              • #8
                Re: Benodigdheden Landschapsfotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door fonteintje Bekijk bericht
                groothoeklens (geen zoom, want daar maak je geen goede landschapsfoto's mee).
                Kun je dit uitleggen?
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Benodigdheden Landschapsfotografie

                  Vind ik ook wat kort door de bocht. Er bestaan behoorlijke WA zooms, die heel mooie resultaten neerzetten.
                  Een fish eye kan ook wel gebruikt worden in landschapsfotografie. Soms, niet systematisch.
                  D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                  Comment


                  • #10
                    Re: Benodigdheden Landschapsfotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Kun je dit uitleggen?
                    Fonteintje heeft al meermaals laten blijken geen voorstander te zijn van het gebruik van tele bij landschapsfotografie.
                    Zijn (haar?) motto is: maximaal uitzoomen. Ik veronderstel dus dat hier bedoeld wordt dat bij het gebruik van een zoom-groothoek het gevaar bestaat dat er wordt ingezoomd.
                    Best wel een interessante zienswijze, maar om nu te zeggen dat je enkel met een vast-brandpunt-groothoek goede landschapsfoto's maakt lijkt me toch wel kort door de bocht.

                    Waar ik me wel in kan vinden is in de stelling dat je met een vast brandpunt bewuster je compo gaat zoeken. Alhoewel ikzelf zelden een prime gebruik.

                    Groeten,
                    Geert

                    Comment


                    • #11
                      Re: Benodigdheden Landschapsfotografie

                      Tussen de pakweg (FX equivalent) 15-30mm die een WA zoom biedt en tele zitten toch een pak millimeters. Maximaal uitzoomen geeft ook weer extra kwaliteitsverlies (doorgaans, net als maximaal inzoomen).
                      En of ik nu inzoom, of bij nabewerking crop, om een minder mooi deel van het beeld te verwijderen, is inzoomen dan niet beter (pixelbehoud)?

                      Een tele bij landschapsfotografie lijkt voor velen een contradictie. Maar een dorpje in de verte, dat je vanop een hoogte mooi ziet, is een nietig vlekje met een WA. Je kunt dit dorpje op een unieke manier laten uitkomen met een tele (als de weersomstandigheden meezitten).
                      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                      Comment


                      • #12
                        Re: Benodigdheden Landschapsfotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                        Tussen de pakweg (FX equivalent) 15-30mm die een WA zoom biedt en tele zitten toch een pak millimeters. Maximaal uitzoomen geeft ook weer extra kwaliteitsverlies (doorgaans, net als maximaal inzoomen).
                        En of ik nu inzoom, of bij nabewerking crop, om een minder mooi deel van het beeld te verwijderen, is inzoomen dan niet beter (pixelbehoud)?

                        Een tele bij landschapsfotografie lijkt voor velen een contradictie. Maar een dorpje in de verte, dat je vanop een hoogte mooi ziet, is een nietig vlekje met een WA. Je kunt dit dorpje op een unieke manier laten uitkomen met een tele (als de weersomstandigheden meezitten).
                        Volledig akkoord.

                        Geert

                        Comment


                        • #13
                          Re: Benodigdheden Landschapsfotografie

                          Bedank voor de vele ( leerrijke ) reacties, deze helpen me al heel wat vooruit bij het zoeken van het nodige materiaal .

                          Mvg,
                          Brecht

                          Comment


                          • #14
                            Re: Benodigdheden Landschapsfotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Kun je dit uitleggen?
                            Ik bedoelde het anders maar heb me vergist in mn uitleg.
                            Ik bedoel, zoals appendix heeft begrepen, om geen zoomlens in de telestanden te gebruiken.
                            Een groothoekzoom kan zeer zeker wel voor landschapsfotografie, die gebruik ik zelf ook.
                            Hoewel ik vrijwel enkel op de groothoekstand werk.
                            Met lichte vervorming als gevolg omdat ik met een kitlens werk. Maar bij landschap is dat veel minder een bezwaar dan bij architectuur.
                            Waarom niet inzoomen?
                            Omdat je daardoor context verliest in je foto, welke zo belangrijk is om inhoud in je landschapsfoto te leggen.
                            Een landschap is een interessant en complex gegeven.
                            Als je gaat inzoomen zoals mnoach zegt over dat dorpje in de verte, dan heb je geen landschapsfoto meer in de klasieke zin van het woord, maar geësthetiseerde en sfeerfoto's.
                            Sommige (vele) mensen houden van laagjes, bijvoorbeeld die mooie laagjes die je krijgt in een mistig berglandschap.
                            Helaas zijn die niet veel meer, dan alleen maar mooi.
                            Het zijn geen foto's die lang blijven boeien.
                            Het zijn foto's om het oneerbiedig te zeggen, die je in de IKEA aan de muur vind.
                            Een landschapsfoto die je in een museum aan de muur vind, mikt op inhoud.
                            En voor inhoud dien je uit te zoomen.

                            Comment


                            • #15
                              Welke lens je gebruikt, WA zoom, WA prime, superzoom, tele, telezoom... is wellicht afhankelijk van je budget en de lenzen die je hebt.

                              De groothoekstand van een groothoekzoom. Ik vermoed dat je hier gewoon de kortste stand bedoelt. Ik ben wel akkoord dat wat vervorming bij landschappen minder erg is, als je erop let om geen rechte elementen aan de randen te plaatsen (een weg bv)

                              Maar je stelt dat je context verliest met een langer brandpunt. Wel, neem een glooiend landschap, waar één enkele mooie boom op staat. Met je kortste brandpunt is die boom een onbeduidend element van een gebogen lijn, waaronder alles groen, en waarboven alles blauw is (schematisch). Als je die boom een hoofdrol wil geven, dan moet je dichterbij, hetzij fysisch, hetzij optisch. De boom komt tot zijn recht als hij herkenbaar is, en nog steeds deel uitmaakt van het landschap. Het gaat er niet om hem zo dichtbij te krijgen dat je de bladluizen kunt tellen. Het is - zeker weten - nog steeds landschapsfotografie.
                              Idem met het dorpje, je wil er iets van laten zien, in de prachtige omgeving (goudgele korenvelden en groene weiden), maar wel groot genoeg om de huizen en de kerk in te zien, niet de krant van Mr François in het Café du Centre mee te lezen (dat is dan toch al oud nieuws)
                              Mistslierten kunnen een wezenlijk deel zijn van een landschapsfoto, bv als ze in de vallei onderin je beeld zitten, of de wolken rond een bergtop. Als ze de essentie van je foto zijn, en het landschap er niet meer toedoet, dan heb je inderdaad een sfeerfoto, of zelfs een speciaal effect. Speciaal, maar contextloos.
                              Over foto's in musea kunnen we lang bomen, daar hangen prachtige beelden, en evenveel gedrochten.

                              Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk 2
                              D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                              Comment

                              Working...
                              X