Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nas, of dan toch externe harde schijven?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nas, of dan toch externe harde schijven?

    Ik wil mijn foto's en video's veilig stellen,
    ik heb al her en der informatie gezocht en gevonden en heb zo eigenlijk 2 interessante mogelijkheden.
    1: werken met externe harde schijven en deze manueel (of met een programma) aanpassen
    2: werken met een nas met schijven in raid

    Mijn voorkeur gaat uit naar 1 omwille van de prijs. Zijn er nog mensen die dit zo doen en hebben hier hun opmerkingen over?
    Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

  • #2
    Re: Nas, of dan toch externe harde schijven?

    naast een Raid 5 configuratie op m'n PC en een locale backup op een stel externe disken maak ik gebruik van een online backup connectie met Crashplan, voor 4$ per maand heb ik daar 1,2 Terrabyte aan data staan... die constant wordt aangevuld, als er iets nieuws in m'n lightroom databases verschijnt.

    let op een Raid oplossing beschermt je tegen een defecte disk real time. Dit is geen backup oplossing. Dus als je op een NAS werkt, worden deze beschouwd als externe disk van je locale PC, dus geen backup. Tenzij je de files zowel op de NAS hebt als op je PC, maar dan is de NAS een dure backup.


    een backup zorgt voor een extra copie op een andere plaats. Beschermt je tegen defecte disk, gewiste files, gewijzigde files, brand (indien de backup elders gestockeerd is), etc...
    Last edited by d_oracle; 3 januari 2013, 10:40.
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Nas, of dan toch externe harde schijven?

      Zo is het,
      Daarbij komt ook nog dat en Nas waar je foto werk bestanden op staan wellicht niet snel genoeg zal zijn.
      Ik hou mijn iMAC vrij van fotobestanden, alles staat op een EXT 2 T HD met firewire800 aangesloten, ook tunderbold en USB 3 zijn vrije poorten op deze Lacie. mijn backup van al mijn bestanden ( een gehele copy van de Lacie) gaat naar een 2de USB aangesloten ext HD die geregeld gewisseld wordt en uit huis gaat. dit doe ik met carbon copy gewijzigde of niet meer bestaande files worden in een maand bewaard op de backupschijf.
      Mijn systeem wordt gebackupt op mijn Time machine.
      Ik vindt dit prettig snel en goed werken voorlopig.
      Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

      Comment


      • #4
        Re: Nas, of dan toch externe harde schijven?

        Oorspronkelijk geplaatst door fotografieljakim Bekijk bericht
        Zo is het,
        Daarbij komt ook nog dat en Nas waar je foto werk bestanden op staan wellicht niet snel genoeg zal zijn.
        ..
        Goh .. een NAS als backup in een 1Gb netwerk valt best mee hoor! ... waartoe zou een NAS anders moeten dienen tenzij als intelligente, externe HD?

        Comment


        • #5
          Re: Nas, of dan toch externe harde schijven?

          Ik denk dat ik toch voor externe hdd's ga gaan. Nu nog een prijs/kwaliteit model zoeken dat je makkelijk naast/op elkaar kunt plaatsen.
          Online opslag zal niet lukken aangezien ik met een basis internet abo zit.
          Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

          Comment


          • #6
            Re: Nas, of dan toch externe harde schijven?

            Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht
            Ik denk dat ik toch voor externe hdd's ga gaan. Nu nog een prijs/kwaliteit model zoeken dat je makkelijk naast/op elkaar kunt plaatsen.
            Online opslag zal niet lukken aangezien ik met een basis internet abo zit.
            Ik werk ook met externe hdd's in een raid, een NAS in een netwerk is dan wel weer handig als je binnen hetzelfde gezin
            veel bestanden wil delen op verschillende computers denk ik.

            Mijn opslag is verbonden met een rechtstreekse SATA kabel tussen computer en opslagsysteem.

            Comment


            • #7
              Re: Nas, of dan toch externe harde schijven?

              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
              Goh .. een NAS als backup in een 1Gb netwerk valt best mee hoor! ... waartoe zou een NAS anders moeten dienen tenzij als intelligente, externe HD?
              Ik werk met bestanden op een server die dan een backup doet naar een NAS. En op een 1GB netwerk valt dit idd zeer goed mee!
              Je moet wel zien dat je een deftige switch hebt.

              Lacie heeft NAS oplossingen aan een voordelige prijs (ergens iets van €100/TB). Ik denk dat dit bij hen 5Big ofzo noemt.
              Grt, Amaat
              The fun begins where the road ends
              BD Lidnummer : BD2057BE

              Comment


              • #8
                Re: Nas, of dan toch externe harde schijven?

                heb hier enige tijd geleden ook een topic overgeopend.
                Heb uiteindelijk 2 externe harde schijven gekocht. De tweede bewaar ik buitenshuis
                Sony a77 + a700; Sony rx100III en wat lenzen

                Comment


                • #9
                  Re: Nas, of dan toch externe harde schijven?

                  Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                  ... maak ik gebruik van een online backup connectie met Crashplan, voor 4$ per maand heb ik daar 1,2 Terrabyte aan data staan...
                  Crashplan kun je ook zelf gebruiken naar het schijnt. Een kennis van me stelde voor om elk een raspberry pi te plaatsen met een externe hdd aan. Mijn data zou ik als backup veilig bij hem kunnen plaatsen via het internet en omgekeerd. Maar nogmaals ... mijn low-budget internetverbinding
                  Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nas, of dan toch externe harde schijven?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht
                    Maar nogmaals ... mijn low-budget internetverbinding
                    25€/maand voor een onbegrensde internet aansluiting... click

                    wat betaal jij dan wel?
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nas, of dan toch externe harde schijven?

                      Ik heb een synology nas met 5,5Tb in raid5. In geval een defecte schijf blijft de data wel bewaard,... alleen weet ik niet of de inhoud gerecupereerd kan worden als het moederbord ooit komt te sneuvelen. 750€ afgedokt en dus niet 100% gerust, nu zou ik gewoon regelmatig op externe schijven opslaan. Om 720 Giga per jaar te vullen zal je al heel flink je best moeten doen je kan bij wijze van spreken je vorige backups meeschrijven op je nieuwe, want de capaciteit blijft maar toenemen en dat kost amper 100€ per schijf. Het risico en de kosten zijn gespreid over tijd.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nas, of dan toch externe harde schijven?

                        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                        25€/maand voor een onbegrensde internet aansluiting... click

                        wat betaal jij dan wel?
                        24.95€/maand ofzo.
                        Nu ben ik bij telenet maar kijk uit naar de openstelling van de televisiekabel zodat er concurrentie voor is. Vroeger had ik dommel met een onbeperkt abonnement en had toch veel problemen met de snelheden, onbeschikbaarheid etc, daarom mijd ik de telefoonkabel liever.
                        Misschien is het omdat het hier nog "verouderde" lijnen zijn in de straat, of misschien omdat de kabel (door belgacom) vermaakt is in de voortuin, ik heb er geen idee van maar ik was niet overtuigd.
                        Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nas, of dan toch externe harde schijven?

                          Hallo,

                          Ik heb 12,5 TB in RAID-5. Daarnaast heb ik automatische backup lopen om alles nog eens op mijn PC te zetten. Ik werk gewoonlijk zo:
                          - Werkfolder op mijn PC
                          - Wanneer klaar gaat eindresultaat naar NAS en wordt werkfolder weggegooid
                          - Alles staat op NAS maar dubbele backup staat op mijn PC

                          Via Gigabit netwerk gaat alles enorm snel. Ik haal de theoretische 12,5MB/s effectief, dus 100MB is in minder dan 10s overgezet. Je moet al een USB-3 hebben om beter te doen, een USB-2 externe HDD gaat heel wat trager.

                          Ik denk wel aan online opslag. Die wordt stilaan vrij goedkoop en met een groeiend arsenaal aan foto's en film wil ik toch graag 100% zeker zijn.
                          Nikon D90 - Nikkor 18-105mm f3.5-5.6 - Sigma 70-300mm f4-5.6 - Statief König KN-Tripod60 - Statief König KN-Tripod17

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nas, of dan toch externe harde schijven?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Streamerke Bekijk bericht

                            Via Gigabit netwerk gaat alles enorm snel. Ik haal de theoretische 12,5MB/s effectief, dus 100MB is in minder dan 10s overgezet. Je moet al een USB-3 hebben om beter te doen, een USB-2 externe HDD gaat heel wat trager.
                            12.5 megabyte / seconde over gigabit is traag, das 10% (100mbit dus +/- )van de theoretische max. snelheid van 1 gigabit. Ik heb 10.5tb in RAID6 en haal 92 megabyte/sec.
                            Last edited by Bottie; 6 januari 2013, 10:36.
                            My Aviation-pictures: https://goo.gl/tKqrPg

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nas, of dan toch externe harde schijven?

                              Moraal: een nas is handig als je meerdere pcs hebt en omdat het steeds online is. Met een beetje instellen is die ook vanaf het internet bereikbaar. maar een 2de backup systeem op hd blijft eigenlijk onmisbaar en is een pak goedkoper.

                              Comment

                              Working...
                              X