Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenzen beschermen met UV-filter?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lenzen beschermen met UV-filter?

    Uiteraard wil ik mijn kostbare objectieven optimaal beschermen. Daarom blijven de zonnekappen er haast altijd op zitten, ook als ik binnen fotografeer.

    Ten tweede heb ik op alle objectieven een UV-filter zitten. Ik wilde die allemaal upgraden naar B+W UV-filters (ik heb nu goedkopere Tiffen en Kenko filters), maar eigenlijk vraag ik me af of die (overbodige?) filtering de kwaliteit van mijn beelden niet naar beneden haalt.

    Ik zag ook dat Nikon en Canon volledige neutrale filters verkopen. Die filteren dus in principe helemaal niets, het glas dient dan louter als bescherming, als ik het goed heb.

    Hoe dan ook wil ik dat mijn objectieven beschermd blijven door een filter. Maar dan liefst door een filter die niets (of zo min mogelijk) filtert.

    Iemand een suggestie?

    Groeten

    PS: Ik fotografeer voornamelijk met primes op een D800
    Nikon D800

  • #2
    Re: Lenzen beschermen met UV-filter?

    Zet uw toestel op een statief en neem een foto met- en een foto zonder filter.
    Ziet u geen verschil? Laat ze dan gewoon zitten.
    Op al mijn objectieven zit een UV filter van B+W.


    Grtz, RF
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Lenzen beschermen met UV-filter?

      Hangt bij mij van de omstandigheden af. Binnen haal ik meestal mijn filters van mijn lenzen, of er zouden hele kleine mannen moeten rondlopen. Die hebben soms wel eens de neiging om met een vingertje op de lens te zitten.

      Buiten, hou ik eigenlijk mijn filters er wel op, of ik zou op voorhand moeten weten dat de foto die ik echt wil nemen hier een nadeel van zou kunnen ondervinden. Flaring of zo. Maar in stoffige omgevingen, aan de zee of wanneer er heel veel wind is, dan zitten die er altijd op. Ik heb liever een filter die heel vuil is dan de lens zelf. Zelf kies ik altijd voor filters van het merk Hoya. B+W zijn wel nog beter, maar de Hoya pro1 reeks zijn ook al van heel goede kwaliteit. En... een goede verzekering is ook wel altijd handig.


      Maar, de voorste lens/filter mag al wel wat vuil hebben voordat je dit gaat zien in je foto's. Zeker als je diafragma onder de f8 blijft. Zo had ik ooit eens een vettige vingerafdruk op mijn filter en ik had dit niet dadelijk gemerkt. Op de foto's zelf was daar echter niets van te zien. Gelukkig maar.
      Mvg,
      Rudy Mas
      Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

      Comment


      • #4
        Re: Lenzen beschermen met UV-filter?

        Ik heb wat slechte ervaringen gehad met filters van mindere merken (Tiffen, Cokin ...)
        Elke nieuwe glaslaag vermindert de kwaliteit, hoe goed het oppervlak en de antireflectiecoating ook is.
        Daarom is de beste filter nog altijd geen filter.
        Zo kwetsbaar is de frontlens ook niet.
        Ik heb een collectie van alle maten maar zet ze alleen in bepaalde omstandigheden en/of wanneer de zonnekap onvoldoende beschermt zoals bij een UWA.
        B+W en Hoya Pro zijn in de praktijk onzichtbaar.

        Comment


        • #5
          Re: Lenzen beschermen met UV-filter?

          Als de filters in de praktijk onzichtbaar zijn, dan is het wat mij betreft okee: ze hebben dan geen invloed op de beelden die je schiet, maar ze beschermen wel je lenzen...
          Nikon D800

          Comment


          • #6
            Re: Lenzen beschermen met UV-filter?

            Een UV of een NC filter maakt weinig uit, beide zijn (quasi) onzichtbaar.
            Doe je filter eraf als je nachtfotografie doet, en als je tegen de zon in fotografeert.
            Nikon shooter - Samyang fan

            Comment


            • #7
              Re: Lenzen beschermen met UV-filter?

              Ik heb er van Hoya en heb het al eens getest, je kent het ; op statief , alle diafragma's afgaan ,reeksen maken met en zonder filter en ik kon met de beste wil van de wereld geen verschil zien.
              En dat met een aantal beeldelementen met een hoog contrast>> wit/zwart wat problemen kan geven.
              De overstraling die mijn Sigma 24/70 HSM toen gaf op f2.8 en die ik nu kwijt ben met mijn Nikon lens was een véél groter obstakel dan een filter
              Flare zou nog kunnen maar mijn zonnekap staat er ook altijd op.
              D800 en een goed glasservies

              Comment


              • #8
                Re: Lenzen beschermen met UV-filter?

                Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
                Een UV of een NC filter maakt weinig uit, beide zijn (quasi) onzichtbaar.
                Doe je filter eraf als je nachtfotografie doet, en als je tegen de zon in fotografeert.
                Dus ze hebben wel effect, want anders zou je ze er niet af hoeven halen, dat je het bij andere fotografie niet zo duidelijk ziet als bij genoemde vormen van fotografie, wil niet zeggen dat ze er niet zijn.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Lenzen beschermen met UV-filter?

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Dus ze hebben wel effect, want anders zou je ze er niet af hoeven halen, dat je het bij andere fotografie niet zo duidelijk ziet als bij genoemde vormen van fotografie, wil niet zeggen dat ze er niet zijn.
                  Dat is enkel om de kans op flares te verminderen. Ook zonder je UV filter heb je kans op flares.
                  Alleen is doorgaans bij een goede lens de anti-flame coating beter dan die van je UV filter.
                  Ik denk dat je mijn zin verkeerd gelezen hebt ... met maakt weinig uit bedoel ik het verschil tussen een NC of een UV filter. NC's van Nikon zijn wel sowieso multicoated dacht ik.

                  Trouwens ... ik heb ook ooit de testen van Jozef68 gedaan ... en daarnaast ook enkele flare testen.
                  Met mijn oude kitlens was de flare erger (!!!) zonder UV filter dan met een multicoated UV filter ...
                  Maar ja ... dat was een kitlens ...

                  Bij de gewone testen zag ik geen verschil ...
                  Nikon shooter - Samyang fan

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lenzen beschermen met UV-filter?

                    Elke nieuwe glaslaag vermindert de kwaliteit, hoe goed het oppervlak en de antireflectiecoating ook is.
                    Daarom gebruik ik nooit beschermings- of UV filters. Heb ooit eens een lens laten vallen met zo'n filtertje erop, veel miserie gehad. Die filters zijn erg dun en breken meteen, bovendien was de schroefdraad beschadigd en kreeg ik de filter er niet meer af. Lens mogen binnen steken. Ik ben 100% zeker dat er geen problemen zouden zijn geweest als die filter er niet voor zat. Het glas in je lens is pakken dikker dan zo'n filtertje en breekt nie zo gemakkelijk hoor.

                    En een vingerafdruk op mijn lens vind ik ook niet echt een probleem.
                    Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lenzen beschermen met UV-filter?

                      Op mijn Canon 100mm 2.8 zat een UV-filter van Hoya.
                      Tijdens studiowerk en lichtmeting via externe kwaliteits lichtmeter zijn mijn opnames iets te donker.
                      Dus proberen zonder de filter,,, en dat gaf mij 1/3 stop winst. (kreeg meer doortekening in donkerste delen)
                      Hoya beweert echter geen zichtbaar effect door gebruik van zijn filters. (En zelfde effect met B+W)
                      Zo zie je maar dat de beweringen van de fabrikanten niet steeds kloppen.
                      Alles hangt af van wat je verwacht van je fotowerk. Ikzelf nam reeds honderden fotokes met de 100mm + UV met gebruik van de ingebouwd lichtmeter en was hier zeer tevreden over. Maar ingebouwde meter houdt natuurlijk ook rekening met de filter, omdat hij er doorheen meet.
                      Ik gebruik op al mijn objectieven een beschermglas, (tegen regen, stof en krassen) maar dat gaat eraf bij "preciezie"- of studiowerk.
                      groeten,
                      Ray
                      Canon EOS 5D MIV
                      https://www.flickr.com/photos/valloray/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lenzen beschermen met UV-filter?

                        UV filter is zinloos. Ze geven een kleurtint en ze houden wat licht tegen. Leg zo'n filter eens op een wit blad papier en je ziet het meteen. Een UV filter heb je trouwens niet nodig op een digitale camera.
                        Als je uw lens wil beschermen met een filter zet er dan een neutrale filter op met coating. Nikon heeft dergelijk filters: Nikon NC filters. Canon heeft er ook: Canon Protect Filter.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lenzen beschermen met UV-filter?

                          gebruik hier zo,n meegeleverd zwart kapje als bescherming voor de lens.
                          haal dat eraf als ik ga fotograferen.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lenzen beschermen met UV-filter?

                            Kleine bijkomende vraag: weet er iemand wat juist het voordeel is van MRC filters tov gewone uv filters zonder die MRC ?

                            Meer on topic: uv filters verminderen in het algemeen de beeldkwaliteit:
                            http://www.youtube.com/watch?v=-e9TUIC-Dtk
                            Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
                            BLOG

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lenzen beschermen met UV-filter?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Magic Bekijk bericht
                              Kleine bijkomende vraag: weet er iemand wat juist het voordeel is van MRC filters tov gewone uv filters zonder die MRC ?

                              Meer on topic: uv filters verminderen in het algemeen de beeldkwaliteit:
                              http://www.youtube.com/watch?v=-e9TUIC-Dtk
                              MRC is de multilayer coating term van o.a. B&W.

                              Multicoating verminder het risico op flare tov uncoated filters.
                              Nikon shooter - Samyang fan

                              Comment

                              Working...
                              X