Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's in oude kaders zonder glas

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's in oude kaders zonder glas

    Mijn vrouw en ik hebben laatst zo'n dertigtal oude kaders in kleine en grote maten gekocht op een rommelmarkt en allen wit geschilderd - de meesten hebben geen glas, gewone kader met eenvoudige kartonnen of hardboard achterkant. We willen er nu foto's (Z/W) mee inlijsten, maar vroegen ons af of we niet snel op kromtrekkende foto's gaan staan kijken als we dit niet juist aanpakken.

    Vandaar enkele vraagjes:
    - is een glaswand noodzakelijk om kromtrekken te vermijden (of doen ze dat met glas evenzeer)?
    - kan je eventueel een lichte plexi-glas kopen en op maat snijden om voor de foto te plaatsen (dat snijdt alvast vlotter dan glas vermoed ik) om hem strak te houden
    - of is het eenvoudiger om de foto dadelijk op een verstevigd materiaal van enkele mm's dik af te laten drukken en ze dan zonder glas in de kader te plaatsen?

    Materiaal- en andere tips zijn welkom. Ik las al over foto's op doek en dibond/alibond, maar die investering lijkt wat zot als je de foto daarna toch in een kader plaatst.
    Fotograaf uit winterslaap ;-)
    7DII, Canon EF 400/5.6, Zeiss ZE 35/f2, Canon EF 85/f1.8 en Canon EF 135/f2

  • #2
    Re: Foto's in oude kaders zonder glas

    Mijn eerste gedacht was ook ze op dibond laten zetten en dan in te kaderen, zo zijn de foto's goed beschermd én zitten ze in de kader.
    Bij Elkacolor doen ze dat
    Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

    Comment


    • #3
      Re: Foto's in oude kaders zonder glas

      Plexi zou ik niet doen omdat:
      plexi niet hard genoeg is, en rap krast. Enkele keren afstoffen is al genoeg om dit te zien.
      plexi is rap statisch geladen. Na enkel keren met een (stof-)doek erover wrijven is het al genoeg om hier en daar grijze stofplekken te krijgen.

      Glas laten snijden (in bijvoorbeeld doe het zelf zaken) is niet zo duur.
      En anders toch maar dibond of zo overwegen.

      Comment


      • #4
        Re: Foto's in oude kaders zonder glas

        Ook met glas bestaat de kans dat je foto's gaan krullen. Belangrijk is om de foto op een goede ondergrond te bevestigen. Dibound zoals al aangehaald is een mogelijkheid.

        Comment


        • #5
          Re: Foto's in oude kaders zonder glas

          Ik zou het nut van een passe-partout hier toch willen benadrukken, een een foto degelijk gemonteerd in een passe-partout gaat het goed doen in die kaders !
          Deze kan je zelf snijden met eenvoudige hulpmiddelen, te koop in de grafische winkel, en daar verkopen ze ook het karton om passe-partouts te maken.

          MVG, Jeff C.
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #6
            Re: Foto's in oude kaders zonder glas

            glas is uiteindelijk maar ter bescherming van de foto. Een foto in pp word ook niet gesteund door het glas. Mijn idee? Kleef je foto VOLLEDIG ingelijmd met een lijmspray op een PP karton (of dibond, maar PP's zijn goedkoper) en zet dan voor je foto een gewone PP (zoals je anders zou doen, direkt achter het glas) maar lijm ook deze pp vast op de achterste (en een beetje op de foto dus) en kader het geheel zo in, ik denk niet dat je foto zo gaat krom trekken of blazen krijgen.

            Tom
            De gustibus et coloribus non est disputandum
            Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

            Comment


            • #7
              Re: Foto's in oude kaders zonder glas

              Bedankt voor het advies. Ik zal Scanstick zelfklevend karton kopen (online in Nederland) om alle foto's op te plakken (techniek staat hier ergens op forum beschreven) alvorens ze in de kaders te steken en er de originele rug tegen te zetten.

              Mijn vriendin is niet echt te vinden voor het bijkomend gebruik van passe-partouts. Ze heeft alle kaders netjes wit geverfd en vindt dat de foto's op die manier ook voldoende 'rand" krijgen. Toch even terugkoppelen hier: zijn er buiten esthetische, ook functionele redenen voor het gebruik van de passe-partout? M.a.w. zijn er bezwaren om i.p.v. passe-partout rechtstreeks de foto te plaatsen in kaders (versterkt met karton dus).
              Fotograaf uit winterslaap ;-)
              7DII, Canon EF 400/5.6, Zeiss ZE 35/f2, Canon EF 85/f1.8 en Canon EF 135/f2

              Comment


              • #8
                Re: Foto's in oude kaders zonder glas

                Neen, de PP geeft extra "diepte" of aandacht aan een foto, maar dan spreken we meestal over een verder "saaie" kader. Verder zou ik niet weten waarom je een PP gebruikt, tenzij je de PP gebruikt om delen van de foto weg te steken (witten randen, slecht opgekleefde hoekjes...)
                Succes!!!!
                De gustibus et coloribus non est disputandum
                Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                Comment

                Working...
                X