Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

analoog

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • analoog

    Is het slim om dezer dagen nog een analoge reflex te kopen? Of direkt wat langer sparen en digitaal kopen?

  • #2
    hangt er vanaf wat je juist wilt, maar voor een beginner is digitaal wel ideaal.

    Comment


    • #3
      Hangt er inderdaad van af wat je wil doen. Als het de bedoeling is om ook les fotografie te gaan volgen, dan zul je zowieso een analoge reflex nodig hebben. Wil je echter alles leren door zelfstudie, dan denk ik dat u beter af bent met een digitale reflex.
      Het toestel is dan iets duurder in aankoop, maar je moet nooit geen filmrolletjes meer kopen. De prijs van de lenzen is uiteraard hetzelfde.

      Grtz,
      Fré

      Some stuff

      Comment


      • #4
        Wat is analoog?

        Comment


        • #5
          het woord zegt het zelf Mic "ana-loog" - "Anna heeft gelogen"
          BD0235BE

          http://www.pbase.com/macchap

          We do what we can with what we have and where we are

          Comment


          • #6
            Originally posted by mic
            Wat is analoog?


            Een analoog fototoestel is een fototoestel met van die grote ronde wijzerplaten, dikke knoppen en hendeltjes.
            Het analoge dokamateriaal heeft nog grotere wijzerplaten om ze goed in het (bijna)donker te zien. En de chemicaliën vreten je muren aan...

            'k vind het zonde dat studenten "professionele fotografen" zich nog analoog bezig houden. De dag dat ze in de praktijk staan zal het allemaal digitaal zijn. Enkele nostalgici en klassieke ambachtslui uitgezonderd...
            En als het vandaag nog zo niet is... het is nu bijna gisteren.....
            Zowieso passeren al de analoge fotos door digitale machines tegenwoordig, waarom een omweg maken ?

            Compositie, belichting, kleurenleer is eigenlijk hetzelfde voor
            -loog. (Zowel Anna- als Digi-). En als er (kleine) verschillen zijn is het best om met "het ietsje anders zijn" van digi te leren leven, te leren werken en vooral te benutten.

            My 2€.

            Zeggen dat ze me tijdens mijn studies nog opgezadeld hebben met stoommachines.

            Mic : wat is een stoomtrein ?

            Skitch



            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

            Comment


            • #7
              als je ziet dat je de dag van vandaag een toptoestel op de 2ehandsmarkt kan vinden voor een superprikje en dan de lenzen hiervan later eventueel ook op een digitale reflex kan gebruiken...
              EN rekening houdend met het feit dat je digitaal de dag van vandaag nog steeds NIET de kwaliteit van een deftige zwart-wit print op basis van negatief evenaart... dan lijkt het me echt niet zo belachelijk om nog een analoog toestel te kopen....
              digitaal is echt wel handig...maar film is op dit moment nog steeds een andere wereld als't op kwaliteit aan komt...
              some toys 4 big boys
              http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

              Comment


              • #8
                Originally posted by Macchap
                het woord zegt het zelf Mic "ana-loog" - "Anna heeft gelogen"
                Potverdorie zeg, mijne 1/2trouwboek heet Anna!!! 'k wist het he, 'k wist het!

                Goed gezien Macchap.

                Comment


                • #9
                  Aha, bedankt he mannen... zo leer ik nog wat bij... Ben blij da m'n vrouw niet anna heet.

                  Een stoomtrein is een trein die op stoom werkt... Da's makkelijk..
                  Maar annaloog... da's Anna die loog... idd ook makkelijk , je moet 't maar weten he?

                  Dus een analoog reflex is iemand die Anna heet en uit reflex gelogen heeft. (Begrijp nu nog niet wat dit met fotografie te maken heeft)

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Skitch
                    Originally posted by mic
                    Wat is analoog?


                    'k vind het zonde dat studenten "professionele fotografen" zich nog analoog bezig houden. De dag dat ze in de praktijk staan zal het allemaal digitaal zijn. Enkele nostalgici en klassieke ambachtslui uitgezonderd...
                    En als het vandaag nog zo niet is... het is nu bijna gisteren.....
                    Zowieso passeren al de analoge fotos door digitale machines tegenwoordig, waarom een omweg maken ?

                    Weet jij dan één school waar je fotograaf kunt worden zonder het 'analoge stadium' te passeren? Het is zeker geen zonde om nog aan analoge fotografie te doen, want volgens mij (en héél veel anderen) vormt dit nog steeds een stevige basis. En wat Huggy zegt is ook waar; zwart-witbeelden die je laat afdrukken van een digitaal beeld evenaren de kwaliteit niet van het fossiele Z/W filmpje ... Dus daarom voor sommige mensen toch nog analoog ...

                    (Maar ik geef je anderzijds wel een stuk gelijk; de producten stinken als de pest en het is wel een heel gedoe)

                    Grtz, Fré
                    Some stuff

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by FotoFré


                      (Maar ik geef je anderzijds wel een stuk gelijk; de producten stinken als de pest en het is wel een heel gedoe)

                      Grtz, Fré
                      klopt .....it smells like hell...maar er gaat niks boven de sfeer van uw donker kamer met uw producten die liggen te wachten op't zilver
                      Probeer die sfeer maar ne keer uit een inkjet te krijgen...ge zult goe moeten snuiven
                      some toys 4 big boys
                      http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

                      Comment


                      • #12
                        Dat is het juist... De scholen lopen altijd achter op de industrie... da's altijd zo geweest.
                        Op school stoppen ze je vol met gegevens waar je later op je werk geen bal meer aan hebt wegens te oud en passé. Dan moet je van je werk uit terug cursussen gaan volgen om bij te benen... en dat was nu juist mijn werk in de automobielindustrie... mensen trainen in moderne technieken en systemen die de industrie gebruikt, maar waar ze op school niets van leren... Eigenlijk is dit maar goed ook.. Zo heb ik jaren een dikke boterham gehad.
                        Dus leve de school en leve Anna die loog.



                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by mic
                          Dat is het juist... De scholen lopen altijd achter op de industrie... da's altijd zo geweest.
                          Ik heb vroeger op school nog geleerd hoe ik radio's en tv's met lampen moest repareren, terwijl ik thuis al lang bezig was om allerlei elektronische schakelingen met transistors en ic's in elkaar te prutsen .
                          Een jaar later is die leraar wel op pensioen gegaan.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Skitch
                            Originally posted by mic
                            Wat is analoog?


                            Een analoog fototoestel is een fototoestel met van die grote ronde wijzerplaten, dikke knoppen en hendeltjes.
                            Het analoge dokamateriaal heeft nog grotere wijzerplaten om ze goed in het (bijna)donker te zien. En de chemicaliën vreten je muren aan...

                            'k vind het zonde dat studenten "professionele fotografen" zich nog analoog bezig houden. De dag dat ze in de praktijk staan zal het allemaal digitaal zijn. Enkele nostalgici en klassieke ambachtslui uitgezonderd...
                            En als het vandaag nog zo niet is... het is nu bijna gisteren.....
                            Zowieso passeren al de analoge fotos door digitale machines tegenwoordig, waarom een omweg maken ?

                            Compositie, belichting, kleurenleer is eigenlijk hetzelfde voor
                            -loog. (Zowel Anna- als Digi-). En als er (kleine) verschillen zijn is het best om met "het ietsje anders zijn" van digi te leren leven, te leren werken en vooral te benutten.

                            My 2€.

                            Zeggen dat ze me tijdens mijn studies nog opgezadeld hebben met stoommachines.

                            Mic : wat is een stoomtrein ?

                            Skitch




                            eigenlijk gebruik ik nog redelijk wat analoog, maar ik scan dan wel dia's.
                            daarbij vind ik dat een analoog zwart wit op bariek mat papier wel
                            meer heeft dan een gewone zw foto.
                            Het is wel waar, voor het te leren heeft digitaal hééééél vééééél voordelen t.o.v analoog

                            Comment


                            • #15
                              Kjell,

                              Maakt niet uit wat je koopt, als het maar een reflex is !
                              beiden hebben IMHO zo z'n eigen voordelen ... :

                              DSLR:
                              - direct resultaat (vgl met wat je wilde) is educatief zeer interessant
                              - EXIF info beschikbaar
                              - lage verbruikskosten (voor de experimenteerders)
                              - groter dynamisch bereik
                              - digitaal resultaat, geen omzetting (scanner) nodig
                              - belichtingshistogram
                              SLR:
                              - lagere aanschafkosten (in geval van twijfel)
                              - full-frame (gewone groothoek, groter zoekerbeeld)
                              - grote batterij-autonomie
                              - geen risico op wissen van de "negatiefjes" door crash / defecte flash memory / virus / ...
                              - doorgaans lichter van gewicht dan DSLR
                              - geen hot/dead pixels/blooming
                              -
                              "Away put your weapon, I mean you no harm"

                              Comment

                              Working...
                              X