Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

krijg stroom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • krijg stroom

    Ik was gisteren voor m'n schoonzus bezig met camera en studioflitsers (waarvan 1 met een draadje aan de camera gekoppeld) . Na verloop van tijd merkte ik dat ik stroom kreeg van de camera, niet een 220 opdonder, maar toch best een gemene bijt. Vraag me af hoe dit kan en of dit schadelijke effecten voor m'n camera kan hebben

  • #2
    Re: krijg stroom

    Flitsers hebben een gemeen trekje (of dat hadden ze alleszins vroeger toch). De spanning voor de flits ttz de spanning die nodig is om de "lamp" te ontsteken wordt opgebouwd door een "electronische schakeling" die de aanwezige batterijspanning vermenigvuldigt en opslaat in een dikke condensator. Dit gaat uiteindelijk over ettelijke 100-en volts. Als men dus het spanningscicuit aanraakt dan krijgt men een fikse tik. Dit is trouwens ook de reden dat men meestal niet direct na mekaar kan flitsen ttz er is een minimale tijd nodig om die "condensator" op te laden. Misschien is het in moderne flitsapparatuur allemaal wel wat verfijnder maar ik vermoed dat men de hoge spanningspiek nog steeds nodig heeft voor het kort ontsteken van die lamp ... JMHO

    edit: neten vangen .. je krijgt geen stroom maar spanning moest je ook nog stroom krijgen dan was je nu waarschijnlijk dood door electrocutie

    Comment


    • #3
      Re: krijg stroom

      Een zendertje + ontvanger kopen, en de flitsers draadloos aansturen, dan heb je al geen elektrische verbinding tussen de camera en de flitsers.

      Het is natuurlijk ook mogelijk dat er wat mis is met het voedingsgedeelte van de flitser, en dat je daardoor die spanning voelt.
      Als er stekkers met aarding aanzitten, dan moeten die ook zeker op een stopcontact met aarding worden aangesloten.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
        edit: neten vangen .. je krijgt geen stroom maar spanning moest je ook nog stroom krijgen dan was je nu waarschijnlijk dood door electrocutie
        Zij schrijft misschien vanuit het hiernamaals?

        In de meeste camerahandleidingen wordt expliciet vermeld dat er geen (hoog)spanning op flits- of X-contact mag komen. Ik ben niet thuis in studioflitserij, maar wordt er niet met triggers en opto-isolatoren gewerkt?

        Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk 2
        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

        Comment


        • #5
          Re: krijg stroom

          Probeer de stekker eens om te draaien, soms helpt dat.
          Ik zou een SG-3IR kopen en optisch triggeren met D7000.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment

          Working...
          X