Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macbook air of pro met of zonder retina?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macbook air of pro met of zonder retina?

    Het zal dan toch terug apple worden, maar nu ben ik zo dom geweest om eens naar het verschil van die Retina-schermen te gaan kijken. Ik dacht daarmee voor mezelf te bewijzen dat ik dat toch niet nodig heb, dat dat zijn geld niet waard is... Mja...
    Zijn hier mensen met ervaring met de volgende toestellen:

    Macbook Air 13" 8gb
    Macbook Pro 13" 8gb
    Macbook Pro Retina 13" 8gb

    De Air en Retina staan me wel aan qua gewicht en dunte, maar daar staat dan weer tegenover dat ze geen DVD-drive hebben en veel minder harde schijf.
    De MBP heeft dan wel die DVD en schijfruimte, maar is dan weer zwaarder.
    Het scherm van de Retina is wel extreem veel beter dan die van de MBP (de Air heb ik niet zo nauw bekeken), maar wel 400 euro duurder.

    Wat gaat me nu het meest plezier doen? De Air en Pro hebben dezelfde prijs, de Retina +400.

    De bedoeling van de laptop is NIET de iMac vervangen, die blijft hier thuis zijn werk doen, maar de laptop dient voor bvb de foto's op verplaatsing te tonen, selecteren en de eerste bewerkingen toe te passen. Eventueel in studio rechtstreeks de beelden naar de laptop te sturen. En dan voor op vakantie of zo mee te nemen.
    Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

  • #2
    Re: Macbook air of pro met of zonder retina?

    Heb je ècht dat meer aan geheugen nodig?
    Bij mij staan alle foto's op een externe HD. Ik heb mijn MackBook ook nog gebruikt om tijdelijk de foto's op te parkeren, maar eenmaal thuis, werden ze gewoon verhuisd naar de externe HD. Dus volgens mij heb je met die 256 Gig eigenlijk wel voldoende als tijdelijke opslag voor nieuwe foto's en als permanente opslag voor presentatiefoto's.
    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

    Comment


    • #3
      Re: Macbook air of pro met of zonder retina?

      Ik heb zelf ook een Macbook Air 13". De 8gb-versie zal ruimshoots volstaan voor je geschetse toepassingen.
      Retina of nt, de Macbook Air zal reeds heel wat moois laten zien, retina doet er nog iets boven, de vraag is of dat jouw +400 waard is. Voor jouw toepassing, zou ik het persoonlijk niet doen (gezien ook je iMac in bezit), maar dat is persoonlijk.
      Last edited by Carreraturbo; 28 december 2012, 12:05.

      Comment


      • #4
        Re: Macbook air of pro met of zonder retina?

        Als de Macbook enkel dient om op verplaatsing de eerste resultaten te laten zien, zou ik zeker geen 400 euro meer betalen.
        Aangezien je iMac geen Retina display heeft, zal je eerder een "negatief" verschil zien als je je foto's dan achteraf gaat bewerken. (negatief is hier misschien niet het juiste woord)
        Ok, dit verschil zal niet héél groot zijn maar toch.

        Comment


        • #5
          Re: Macbook air of pro met of zonder retina?

          Als het niet absoluut een Macbook moet zijn: http://tweakers.net/pricewatch/32042...1a-r4003h.html. Een FullHD ips paneel en voor de rest ook prima specs en bouwkwaliteit. Maar als je al een iMac hebt, wil je mss liever een Macbook, aan jou de keuze.
          70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

          Comment


          • #6
            Re: Macbook air of pro met of zonder retina?

            Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
            Als het niet absoluut een Macbook moet zijn: http://tweakers.net/pricewatch/32042...1a-r4003h.html. Een FullHD ips paneel en voor de rest ook prima specs en bouwkwaliteit. Maar als je al een iMac hebt, wil je mss liever een Macbook, aan jou de keuze.
            Voor mij moet het niet persé een apple zijn, maar voor de Photoshop wel, dus heb ik me daar bij neergelegd... :-) Ik ga niet opnieuw een photoshoplicentie kopen.
            En ik ben ook héél erg blij met de imac, dus is apple wel mijn favoriet nu.
            Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

            Comment


            • #7
              Re: Macbook air of pro met of zonder retina?

              Allemaal bedankt voor de reacties.

              Ik heb idd externe Hd's, dus dat extra geheugen is geen must, maar wel mooi meegenomen, als het er in zit.
              En die +400, daar zegt mijn verstand ook op: sèg doe niet onnozel, maar dat verdomde "in retina verliefde" hart hè!!! Hahaha

              Ik zoek wat mensen die me terug met beide voetjes op de grond zetten.

              Daarnaast als ik de air naast de gewone pro leg, de prijs is hetzelfde, maar de pro ziet er een stuk steviger uit, mét dvd en grotere hd, dus ja, dan is die weer de betere prijs-kwaliteit.
              Zou die 700g een groot verschil zijn?
              Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

              Comment


              • #8
                Re: Macbook air of pro met of zonder retina?

                De MacBookAir is echt wel "Air". Als mijn vrouw aan de laptoptas voelt, denkt ze altijd dat de MB Air er niet inzit. Met de MacBook (zonder air dus) heb je dus het 'voordeel' dat je hem altijd voelt.

                Ik heb gekozen voor de lichtheid van het apparaat en mis de dvd-drive absoluut nt (als ik een dvd moet gebruiken, dan 'leen' ik even de dvd-drive van mijn iMac via wifi, maar in huidige tijden van online downloads en usb-sticks nog maar zelden nodig gehad).

                Qua stevigheid, mijn MBAir is al eens op zijn flinterdunne schermkant tegen de grond gegaan en geen beschadiging extern/intern te zien. Dus stevig is hij ook wel.

                Comment


                • #9
                  Re: Macbook air of pro met of zonder retina?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Muse Bekijk bericht
                  Voor mij moet het niet persé een apple zijn, maar voor de Photoshop wel, dus heb ik me daar bij neergelegd... :-) Ik ga niet opnieuw een photoshoplicentie kopen.
                  En ik ben ook héél erg blij met de imac, dus is apple wel mijn favoriet nu.
                  Begrijp ik helemaal, als je er een nieuwe licentie moet bijkopen is het prijsvoordeel vrijwel helemaal weg

                  Dan zou ik voor de Macbook Air gaan. Deze houdt een beetje het midden tussen de Retina en de gewone Pro qua schermkwaliteit, met zijn resolutie van 1440x900 vs 1280x800 op de gewone Pro. Mijn zus heeft zo'n gewone Pro en dat vind ik gewoon onscherp, wel redelijk mooie kleuren, natuurlijk niet vergelijkbaar met een IPS scherm. Ik ben wel een 1920x1080p 15.6'' gewoon voor laptops, en een 24'' 1920x1200 extern scherm, maar daar zit ik veel verder vandaan.
                  70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macbook air of pro met of zonder retina?

                    Ik heb een Macbook Pro 15 inch met Retina scherm, en ik kan je dat zeker aanbevelen, als je is gaat rekenen wat een 13 inch met Retina gaat kosten om in de buurt van de prestaties te komen van een 15 inch instapmodel te komen, dan zal je merken dat je meer gaat betalen om minder te bekomen. De betrekkelijk kleine SSD van 256 giga is nooit een probleem, met een externe HD via USB3 heb je extra opslag voor de data.

                    MVG, Jeff C.
                    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macbook air of pro met of zonder retina?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                      Ik heb een Macbook Pro 15 inch met Retina scherm, en ik kan je dat zeker aanbevelen, als je is gaat rekenen wat een 13 inch met Retina gaat kosten om in de buurt van de prestaties te komen van een 15 inch instapmodel te komen, dan zal je merken dat je meer gaat betalen om minder te bekomen. De betrekkelijk kleine SSD van 256 giga is nooit een probleem, met een externe HD via USB3 heb je extra opslag voor de data.

                      MVG, Jeff C.
                      De 15" retina zal het zeker niet worden, ik wil een laptop owv de draagbaarheid. Mijn eerste gedacht was de 11", maar da's écht te klein voor fotobewerking. Dus dan blijven de 3 13" modellen oven. De retina staat me enorm aan door het scherm maar ook door zijn licht gewicht. De 15" weegt ook 2kg, dus dan is dat voordeel ook weer weg... Enkel en alleen voor het scherm zou ik het niet doen, het is niet de bedoeling om de imac te gaan vervangen, integendeel die blijft hier mooi staan blinken en als hij ooit de geest geeft, dan wordt hij vervangen door zijn directe broertje, een nieuwe imac, daar zal ik geen seconde over twijfelen... ;-)
                      Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macbook air of pro met of zonder retina?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Muse Bekijk bericht
                        De 15" retina zal het zeker niet worden, ik wil een laptop owv de draagbaarheid. Mijn eerste gedacht was de 11", maar da's écht te klein voor fotobewerking. Dus dan blijven de 3 13" modellen oven. De retina staat me enorm aan door het scherm maar ook door zijn licht gewicht. De 15" weegt ook 2kg, dus dan is dat voordeel ook weer weg... Enkel en alleen voor het scherm zou ik het niet doen, het is niet de bedoeling om de imac te gaan vervangen, integendeel die blijft hier mooi staan blinken en als hij ooit de geest geeft, dan wordt hij vervangen door zijn directe broertje, een nieuwe imac, daar zal ik geen seconde over twijfelen... ;-)
                        Als de afmetingen en het gewicht belangrijk zijn dan zou ik persoonlijk gaan voor een performante Macbook Air !

                        MVG, Jeff C.
                        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macbook air of pro met of zonder retina?

                          ik heb pas een macbook air aangeschaft, machtig machientje!
                          voor hetgeen je hem zal nodig hebben zal hij zeker volstaan + het voordeel van een pluimtje :-)
                          Photography helps people to see
                          -Berenice Abbott-
                          BD1050BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macbook air of pro met of zonder retina?

                            Mja, maar ik geraak niet los van het idee dat ik voor dezelfde prijs heel wat meer computer heb bij de gewone pro..., die dan wel 700g meer weegt...
                            Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

                            Comment


                            • #15
                              Re: Macbook air of pro met of zonder retina?

                              dit gesprek ga ik volgen.
                              Ik ga sta deze zomer ook voor deze beslissing om voor m'n dochter die gaat studeren een draagbare 13" te kopen.
                              Hoeveel meer Mac heb je met een Pro dan met een Air???
                              Heb je dat meer nodig nodig
                              Ik neig momenteel ook naar de Air te gaan.
                              -Beperkte opslag is makkelijk en goedkoper op te lossen dan 400€ verschil
                              -Gebrek aan DVD is in veel gevallen te verwaarlozen
                              -Gebrek aan een Ethernet aansluiting misschien?
                              -Enkel 2 USB 3 poorten ter beschikking misschien?
                              Enkele zaken waar ik nog niet uit ben maar die ook wel in overweging genomen moeten worden.
                              Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

                              Comment

                              Working...
                              X