Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon D3100 Probleem met scherm.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikon D3100 Probleem met scherm.

    Hallo,

    toestel gekocht. Maar kan nog niet zo goed overweg met de bediening. Probleem Als ik foto's wil nemen valt mijn life beeld van mijn scherm na 30 seconden uit, ook als ik aan mijn lens bezig ben. zodra Ik een andere knop aanraak krijg ik terug 30 seconden voor het scherm terug uitvalt. Ik heb mijn boekje al doorgenomen, maar vind niets terug waar ik dit kan veranderen.


    Heeft iemand daar een antwoord op?

    Dank bij voorbaad

  • #2
    Re: nikon D3100 Probleem met scherm.

    Dit is standaard zo en denk dat dit waarschijnlijk niet te veranderen zal zijn... het waarom kan ik niet echt zeggen, heeft waarschijnlijk met de sensor te maken?
    https://tijuanaphoto.wordpress.com/

    Comment


    • #3
      Re: nikon D3100 Probleem met scherm.

      Waarom kijk je niet door de zoeker ? Liveview is maar voor de occasionele foto.
      Nikon shooter - Samyang fan

      Comment


      • #4
        Re: nikon D3100 Probleem met scherm.

        In de engelse handleiding staat op blz 42 dat dit zo is: 30 sec beeld.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: nikon D3100 Probleem met scherm.

          Dat is vooral om de accu te sparen, als het schermpje de hele tijd moet oplichten, dan is die zo leeg.
          Live view kan in bepaalde omstandigheden handig zijn, maar bij een DSLR kijk je beter door de zoeker, daar is die voor gemaakt...
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: nikon D3100 Probleem met scherm.

            De Zwarte Bandiet heeft het weer eens kort, bondig, accuraat en helder uitgelegd. Ik zou het niet beter kunnen.

            Ik gebruik LV enkel (en dan nog occasioneel) voor statische macro- en microopnamen, en een enkele keer voor extreem tele (800mm spiegel, al dan iet met TC 1.4, dus 1100mm, of 1200 en 1600mm equivalent), hoewel mijn statief daar niet stabiel genoeg voor is. Je kunt dan met live view heel sterk inzoomen en zo heel nauwkeurig scherpstellen. Ik video niet, en een foto boven het hoofd kadreer ik wat ruimer, hij zal toch wat scheef zijn. Met mijn 1m70 moet ik de camera dikwijls zo hoog mogelijk houden, en heb ik aan lv met een niet-kantelbaar scherm niks.
            D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

            Comment


            • #7
              Re: nikon D3100 Probleem met scherm.

              Ik heb mijn toestel toch kunnen bijstellen, dat het scherm langer blijft oplichten. ik verklaar mij nader: bij setup menu, ga je naar timers automatisch uit. Dan naar persoonlijk. Dan livebeeld. Dan 5 minuten gezet. Maar ik heb nu ook door dat de batterij dan sneller zal leeg zijn, door jullie uitleg. Ook de andere uitlag was een goede leerles, ivm die zoeker. Ik zei dat ik nieuw was bij het hanteren van dit toestel, en nog heel veel moet leren.. bedankt voor de tips.


              Comment


              • #8
                Re: nikon D3100 Probleem met scherm.

                De meeste DSLR's zijn standaard zo ingesteld dat het schermpje alleen eventjes oplicht om de net gemaakte foto te laten zien, dat is voor mij ook de juiste instelling.
                Alle gegevens die je nodig hebt om de foto te maken kan je in de zoeker terugvinden, om die informatie daar te laten zien heeft de camera veel minder stroom nodig dan wanneer je daarvoor het grote scherm achteraan op de camera zou gebruiken.

                Als je door de zoeker kijkt, dan hou je de camera ook veel stabieler vast dan wanneer je het schermje achteraan (live view) gebruikt, je hebt dan de camera op 3 punten in contact met je lichaam, de zoeker zit tegen je oog, met je rechterhand hou je de camera zo vast dat je gemakkelijk bij de ontspanknop kan, en met je linkerhand ondersteun je de lens waardoor je ook gemakkelijk de zoom of manuele focus kan bedienen.
                Dat is dus veruit de beste manier om een camera vast te houden.

                Een lange lens en live view is helemaal geen goede combinatie, ook al omdat je dan een groter gewicht voor je uit moet houden (dat geldt ook voor sommige lichtsterke standaardzoomlenzen, die kunnen ook vrij zwaar zijn).
                Daarom is live view handiger met de camera op een statief (er zijn ook wel omstandigheden waarbij live view wel een voordeel geeft bij foto's zonder statief).

                Als je dus gewoon bent om foto's te maken met een compactje, dan zal je nu moeten leren om de camera anders vast te houden als je overstapt naar een DSLR.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Ieder zijn meug, ik zet mijn scherm manueel aan, omdat ik niet noodzakelijk naar elke foto kijk. Ook vind ik het storend in het donker (concerten...)om dat betrekkelijk felle licht te moeten ondergaan, en daarna mijn ogen weer te laten aanpassen aan het donker.

                  Over het vasthouden van een camera kan ik niets toevoegen. Kan ik wel, maar ik heb geen zin om onzin te schrijven

                  Ook over het gebruik van LV met lange lenzen zonder steun volg ik je volkomen.

                  Maar, TS, de enige goede manier om met een camera, instellingen etc om te gaan is die, waarbij je je het beste voelt. In het begin zul je zoeken, en de wijze raad (van Ome Amaat...) van meerdere adviseurs hier en elders opvolgen om uit te proberen. Na een tijdje zul je weten wat goed werkt.


                  Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk 2
                  D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                  Comment

                  Working...
                  X