Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

camera voor reizende freelance journalist

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • camera voor reizende freelance journalist

    beste,
    Ik ben freelance journalist, en wil graag in de toekomst mijn eigen foto's verzorgen. Ik kan een goeie foto herkennen, maar het technische verhaal ontsnapt me (ben een fotografie-leek). Daarom mijn vraag voor jullie: welke camera lijkt jullie geschikt voor mij?

    Even uitleggen wat ik ervan verlang: camera moet kunnen 'meegroeien' met mijn stijgende kennis na verloop van tijd. Hij moet tegen een stootje kunnen (ik reis er nl. constant mee rond), niet te zwaar zijn (!), en geschikt zijn voor allround gebruik. Ik wil foto's kunnen trekken van zeer uiteenlopende zaken; van portretten van mensen, een betoging, over persconferenties tot natuurlandschappen.

    Budget: aangezien ik constant rondreis zie ik het niet zitten om met een lokaal jaarloon in mijn rugzak rond te reizen. Ik dacht aan iets rond de 400 maximum, maar misschien zijn mijn eisen iets te hoog daarvoor ... ?

    Is tweedehands kopen aan te raden?

    Ik dacht aan een Nikon D40. Gezien mijn beperkte kennis wilde ik deze kwestie toch nog even voorleggen aan mensen die er meer over weten.

    Laat maar weten. Ik kijk uit naar jullie antwoord. Dank, arne

  • #2
    Re: camera voor reizende freelance journalist

    Een nikon d40 is al lang niet meer te verkrijgen, in die klasse zal je het nu meer richting d3100 of d3200 moeten zoeken... zulk een camera in combinatie met bv de 18-105mm vr geeft wel degelijke resultaten, al zal je dan wel boven de 400 euro uitkomen, best wel een krap budget, misschien eens kijken naar systeemcamera's? Ikzelf ben daar wel totaal niet in thuis...
    https://tijuanaphoto.wordpress.com/

    Comment


    • #3
      Re: camera voor reizende freelance journalist

      Ik zou uitkijken naar een tweedehands Nikon D90+ voorgenoemde 18-105VR zo komje al een heel eind verder,is wel wat duurder dan je budget aangeeft maar zo kun je toch al serieus starten op gebied van fotograffie...mag ook een canon of gelijk welk ander merk zijn in die klasse.

      Grtz

      Templar
      D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
      Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

      Comment


      • #4
        Re: camera voor reizende freelance journalist

        Ik heb mij vandaag een d90 body besteld, 459 euro. De 18-105mm heb ik al maar ik vermoed dat deze moet te vinden zijn voor een 200euro... bij Art&Craft in Gent hadden ze nog 2 body's, daarna is het afgelopen met de d90 naar het schijnt...
        https://tijuanaphoto.wordpress.com/

        Comment


        • #5
          Re: camera voor reizende freelance journalist

          kijk ook eens naar de Nikon 1 serie... J1, V1... erg licht, klein handig en toch goede kwaliteit...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: camera voor reizende freelance journalist

            Oorspronkelijk geplaatst door yarno601 Bekijk bericht
            ........
            Ik ben freelance journalist, en wil graag in de toekomst mijn eigen foto's verzorgen......
            Budget: aangezien ik constant rondreis zie ik het niet zitten om met een lokaal jaarloon in mijn rugzak rond te reizen.......
            dan beter overlaten aan je fotograferende collega journalisten.
            schoenmaker blijf bij je leest.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: camera voor reizende freelance journalist

              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              dan beter overlaten aan je fotograferende collega journalisten.
              schoenmaker blijf bij je leest.
              grt,bouk.
              Allez Bouk, vergal TS zijn pret nu toch nie. Misschien wordt hij hier wel wat wijzer en trekt zijn budget op.

              Djienbe

              Comment


              • #8
                Re: camera voor reizende freelance journalist

                het valt te vrezen dat veel journalisten zich niet het budget kunnen permitteren dat de gemiddelde amateur hier tentoonspreidt

                Comment


                • #9
                  Re: camera voor reizende freelance journalist

                  Oorspronkelijk geplaatst door palombia Bekijk bericht
                  het valt te vrezen dat veel journalisten zich niet het budget kunnen permitteren dat de gemiddelde amateur hier tentoonspreidt
                  Klopt!

                  Als leergierig amateur heb ik met budget van +/- 900 euro een 600D en 50mm 1.4 aangeschaft en al snel dacht ik aan een statief (250 euro) en de 18-55 2.8 van canon (+/- 800 euro)
                  Als journalist die samen met zijn verslagen de foto's mee wil gaan verkopen vind ik 400 euro dan heel erg weinig.

                  Misschien is de canon powershot sx240 of 260 iets? 20keer optische zoom van 25mm tot 500mm dacht ik. compact, niet te duur en all round!

                  Groeten, Hans

                  Comment


                  • #10
                    Re: camera voor reizende freelance journalist

                    Ik zie de meeste fotojournalisten (op het nieuws) met serieuze bodies en lenzen, meestal een 5d of 1d body met een 24-70L of 70-200L, of de Nikon equivalenten. Ik denk dat het vooral belangrijk is wat de mensen aan wie je de foto's wilt verkopen, verwachten qua kwaliteit. National Geographic zal een hogere kwaliteit verwachten dan de Zondagskrant, om een voorbeeld te noemen.

                    Ook is het belangrijk wat je verwacht te fotograferen, naar welke landen etc. Voor bvb het Midden-Oosten of regenwoudgebieden zou ik geen niet-weathersealed bodies en lenzen gebruiken vanwege het stof en de hoge luchtvochtigheid. Als je doel is om de flora en de fauna van een land te fotograferen of eerder de bevolking etc, vereist dat ook andere apparatuur.

                    Kortom, ik denk dat je ons best nog wat meer informatie geeft als je een gefundeerd advies verwacht
                    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: camera voor reizende freelance journalist

                      Daar staat tegenover als je een reportage ziet uit een één of ander derde wereld land ze met heel ander en ouder soort camera's daar staan met uitzondering van de meegereisde fotografen.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: camera voor reizende freelance journalist

                        Mijn neefje is ook reporter en kocht zich een eos 60d met een ef 50 F1.4 en is daar zeer tevreden mee.
                        Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
                        flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: camera voor reizende freelance journalist

                          D600 met 50f1.8 en 70-200f4! kan je al heel veel aan!
                          je bent wel wa kwijt, maar daar staar veel tegenover.
                          compacte FX camera, met zeer goede spec's. 2 deftige lenzen waar je al een heel eind mee weg kan
                          nikon stuff

                          Comment


                          • #14
                            Re: camera voor reizende freelance journalist

                            Andermaal geen gemakkelijke! Mag niet veel wegen, niet veel kosten, moet uitbreidbaar zijn en in vele situatie te gebruiken. Persoonlijk denk ik dat hij dan een dslr best kan laten links liggen, het gewicht en/of de prijs (nieuw vs 2de hands) zijn twee zaken die niet overeenstemmen met zijn verwachtingen.
                            In zijn situatie zou ik gaan voor één van de Sony Nex modellen, 5/5n(eventueel tweedehandsmarkt). Anders even kijken bij het Micro Four Thirds systeem van Olympus en Panasonic, de vorige generatie Pen's zijn niet slecht, wegen niet veel, zijn goedkoop te vinden (ook nieuw) en een overvloed aan goede lenzen.
                            Moest je toch je budget kunnen optrekken zou ik wel naar een spiegelreflexcamera uitkijken, maar wel op de tweedehandsmarkt misschien dan best via het forum hier.
                            Succes met je keuze en je allicht boeiende job.

                            Comment


                            • #15
                              Re: camera voor reizende freelance journalist

                              Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                              D600 met 50f1.8 en 70-200f4! kan je al heel veel aan!
                              je bent wel wa kwijt, maar daar staar veel tegenover.
                              compacte FX camera, met zeer goede spec's. 2 deftige lenzen waar je al een heel eind mee weg kan
                              400 euro?
                              wat jij voorstelt is eerder 3000 euro

                              Comment

                              Working...
                              X