Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Cult reflexen in digitaal jasje...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Cult reflexen in digitaal jasje...

    Nikon FM (FE, FA..), Canon A1, Pentax LX... Je weet wel, die onverwoestbare werkpaarden die elke fotoliefhebber van rond mijn leeftijd (45) ongetwijfeld nog kent. Stel je voor dat ze een dergelijk concept terug in een digitale versie zouden op de markt brengen, ttz;

    Qua software geen snufjes zoals D-lichting, HDR enz.. geen high speed transport of snelle processors, wel een eenvoudige basic body (oersterk uiteraard) met enkel de nodige knopjes (playback, prullenmand..), basic lichtmeter, full frame (dus prachtige zoeker), simpel 1-punts AF systeem, groot lcd scherm met onkrasbaar safirglas..

    Met andere woorden, een ongelooflijk simpele full frame voor idereen die enkel een lichtmeter, sluitertijdenknop en diafragmaring nodig heeft om de plaat te maken. Daarbij is het de bedoeling dat de camera -door zijn eenvoud- voor iedereen betaalbaar is (en dan bedoel ik wel degelijk voor iedereen !). Uiteraard zit de jongere generatie daar niet op te wachten, maar er moeten toch nog puristen zijn die in die richting interesse hebben.... toch.. ?

  • #2
    Re: Cult reflexen in digitaal jasje...

    Elke "retro" ding dat ze op de markt brengen wordt niet gemaakt om het goedkoper te kunnen verkopen, het is gewoon duurder omdat het er "oud" uitziet.
    Dat geldt ook voor auto's, voor retromodellen betaal je een heel pak meer, alleen maar voor de "looks".

    Als je zo weinig mogelijk snufjes wil tegen een zo laag mogelijke prijs, dan koop je gewoon de goedkoopste camera.

    Bij Canon kan je trouwens al meer dan 25 jaar het diafragma niet meer op de lens zelf instellen, op geen enkele EF-lens zit een diafragmaring.
    Bovendien hebben de lenzen die voor het EF-tijdperk gebouwd zijn geen autofocus, zelfs één AF punt is dan onmogelijk...

    Je kan met elke huidige DSLR handmatig werken en het centrale AF punt gebruiken, van de knopjes die er op de camera staan hoef je er maar een paar te gebruiken, dan kan je ook zonder problemen foto's maken...
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Cult reflexen in digitaal jasje...

      Zalig onderwerp.
      Maar je vergeet dé iconische camera te vermelden die Nikon legendarisch heeft gemaakt, de fabuleuze Nikon F2
      Ongeëvenaard.

      Comment


      • #4
        Re: Cult reflexen in digitaal jasje...

        indien ze dat toestel van dezelfde 'cult' batterijen voorzien dan gaat je LCD schermpje niet lang oplichten.

        Comment


        • #5
          Re: Cult reflexen in digitaal jasje...

          Oorspronkelijk geplaatst door MobyDick Bekijk bericht
          Nikon FM (FE, FA..),

          Qua software geen snufjes zoals D-lichting, HDR enz.. geen high speed transport of snelle processors, wel een eenvoudige basic body (oersterk uiteraard) met enkel de nodige knopjes (playback, prullenmand..), basic lichtmeter, full frame (dus prachtige zoeker), simpel 1-punts AF systeem, groot lcd scherm met onkrasbaar safirglas.. ?
          Dit maakt het alleen maar duurder, dat moet dan weer ontwikkelt worden en dat is duurder dan iets van de plank pakken.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Cult reflexen in digitaal jasje...

            goede filmscanner ?
            Mijn beste Foto moek nog trekke.

            Comment


            • #7
              Re: Cult reflexen in digitaal jasje...

              Het zal er dan uitgaan zien als een nieuwe kever, fiat 500 en een Mini, lijkt erop maar is het niet.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Cult reflexen in digitaal jasje...

                Geef mij dan maar mijn goeie ouwe nikormat FT3 met een Zwart wit 400ASA filmke en een F601 met een 200asa kleuren filmke. Dat leert je nadenken voor je afdrukt ipv daarna op de PC de goei te selecteren.

                Comment


                • #9
                  Re: Cult reflexen in digitaal jasje...

                  Geef mij dan maar mijn goeie ouwe nikormat FT3 met een Zwart wit 400ASA filmke en een F601 met een 200asa kleuren filmke. Dat leert je nadenken voor je afdrukt ipv daarna op de PC de goei te selecteren.
                  Heb ik jarenlang gedaan, maar om terug de doka in te duiken heb ik echt geen zin meer. Laten we stellen dat ik mijn part daarin heb gehad, momenteel bewerk ik liever beeldjes op mijn scherm..

                  Comment


                  • #10
                    Re: Cult reflexen in digitaal jasje...

                    Heb die tijd ook meegemaakt, maar ik blijf liever niet in het verleden stilstaan, ik ga graag mee met de nieuwste technologieen, lees veel en leer regelmatig bij, dit is voor mij eerder een uitdaging
                    "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

                    Comment


                    • #11
                      Re: Cult reflexen in digitaal jasje...

                      Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
                      Geef mij dan maar mijn goeie ouwe nikormat FT3 met een Zwart wit 400ASA filmke en een F601 met een 200asa kleuren filmke. Dat leert je nadenken voor je afdrukt ipv daarna op de PC de goei te selecteren.
                      Dat zit alleen tussen de oren, je kan op digitaal net zo werken.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Cult reflexen in digitaal jasje...

                        .. die onverwoestbare werkpaarden die elke fotoliefhebber van rond mijn leeftijd (45) ongetwijfeld nog kent ...
                        Tegen je 65e ben je van die ziekte wel genezen

                        Comment


                        • #13
                          Re: Cult reflexen in digitaal jasje...

                          Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                          Zalig onderwerp.
                          Maar je vergeet dé iconische camera te vermelden die Nikon legendarisch heeft gemaakt, de fabuleuze Nikon F2
                          Ongeëvenaard.
                          Daarom ook die drie puntjes. Er zullen nog wel meer iconische toestellen zijn van oa Haselblad, Leica, Minolta, Zeis, ... Dan vergeet ik nog heel wat, vooral toestellen van producenten die (al lang) niet meer bestaan.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Cult reflexen in digitaal jasje...

                            Oorspronkelijk geplaatst door Stefflater Bekijk bericht
                            Daarom ook die drie puntjes. Er zullen nog wel meer iconische toestellen zijn van oa Haselblad, Leica, Minolta, Zeis, ... Dan vergeet ik nog heel wat, vooral toestellen van producenten die (al lang) niet meer bestaan.
                            blijkbaar wordt de canon F1 over het hoofd gezien... heb deze ooit gehad een dijk van een analoog toestel (heb spijt dat ik deze heb weggedaan...)
                            nikon coolpix s9100

                            Comment


                            • #15
                              Re: Cult reflexen in digitaal jasje...

                              Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog Bekijk bericht
                              Heb die tijd ook meegemaakt, maar ik blijf liever niet in het verleden stilstaan, ik ga graag mee met de nieuwste technologieen, lees veel en leer regelmatig bij, dit is voor mij eerder een uitdaging
                              Ik heb die tijd niet meegemaakt, ik ben nog maar iets meer dan een jaar met fotografie bezig. Die analoge toestellen zijn van mijn vader geweest en ik heb ze gekregen toen ik een D3000 kocht.
                              Om de lenzen die bij die analoge bodies kwamen te kunnen gebruiken is die D3000 snel vervangen door een D90. Daar heb ik ondertussen al meer dan 10.000cliks op en daar staan maar een 5tal rolletjes van 36 tegenover. Ik gebruik ze echt als oefening, vooral op compositie en manueel scherpstellen. Ik laat ze dan bij kruidvat ontwikkelen dan heb ze ineens ook op CD-rom.
                              ik weet dat er verschillende school opleidingen voor fotografie het eerste jaar enkel analoog werken om de basis aan te leren.

                              Comment

                              Working...
                              X