Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

85 mm prime slechte keuze voor cropcamera?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 85 mm prime slechte keuze voor cropcamera?

    Ik ben al een heel tijdje van plan om een lichtsterke prime te kopen, en ik was er al die tijd van overtuigd dat het een canon 50 mm f 1.4 zou gaan worden.

    Maar nu het zover is en ik het objectief effectief ga aanschaffen, ben ik serieus aan het twijfelen geraakt. Het is de canon EF 85mm f/1.8 die me aan het twijfelen gebracht heeft. ALLE reviews die ik gezien heb prijzen dit objectief de hemel in... Dus ik ben er wel van overtuigd dat het een prima lens moet zijn.

    Maar ik twijfel een beetje omdat hier en daar gezegd wordt dat 85 mm eigenlijk wat lang is op een cropcamera (ik heb een canon 60D). Naar mijn gevoel gaat dit voor mij persoonlijk nog meevallen denk ik. Ik wil met deze lens vooral foto's maken van mijn kinderen, bijna altijd buiten (waar dus veel ruimte is om een stapje achteruit te doen). Al zal je met deze lens (net als de 50mm overigens) ook wel andere leuke dingen kunnen doen door de beperkte scherptediepte.

    Ik heb het gevoel dat de 85 mm beter uit de reviews komt dan de 50 mm (enkele keren gelezen over lelijke vervormingen in het gezicht zoals een dikke neus,...)

    Bijkomend aspect dat mijn keuze naar de 85mm doet overhellen is het feit dat ik op 50mm al redelijk goed zit met mijn 17-55 (weliswaar 'slechts' 2.8 maar toch).

    Iemand die me nog goede raad of tips kan geven? De prijs van deze lenzen verschilt niet zo veel, dus daar hoef ik niet echt rekening mee te houden.
    Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

  • #2
    Re: 85 mm prime slechte keuze voor cropcamera?

    Prachtige lens, die 85 mm. Ik doe er bijvoorbeeld alle straatwerk mee. Ik
    weet ook wel dat daar een 35 mm eigenlijk beter voor geschikt is, maar ik
    ben veel te verlegen om mensen aan te spreken.
    Vandaar, liever op veilige afstand, mijn 85 mm. Maar ook de kleinkinderen,
    spelend, lachend, dom doend en dartelend trek ik het liefste met die 85 mm.
    Een fantastische lens. Eigenlijk.

    Comment


    • #3
      Re: 85 mm prime slechte keuze voor cropcamera?

      Oorspronkelijk geplaatst door saenbod Bekijk bericht
      maar ik
      ben veel te verlegen om mensen aan te spreken.
      Vandaar, liever op veilige afstand, mijn 85 mm
      Ik vind het ook soms vervelend om dichtbij mensen te moeten gaan om ze te fotograferen, al zou dat voor m'n eigen kinderen nog wel meevallen. Maar om spontane foto's te maken van kleine kinderen (3,5 en 5,5 jaar) is het ook soms fijn om wat meer afstand te kunnen houden.
      Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

      Comment


      • #4
        Re: 85 mm prime slechte keuze voor cropcamera?

        Zelf heb ik zowel de 50mm f/1.4 als de 85mm f/1.8 en verkies de 85mm toch zeer zeker boven de 50mm.
        Met je 17-55 heb je inderdaad wel al een goed idee wat je van de 50mm mag verwachten wat betreft de brandspuntsafstand,
        dus als je voor jezelf al hebt uitgemaakt dat 85mm waarschijnlijk niet te lang zal zijn kan dit je niet tegenhouden.
        Ook het feit dat je aangeeft om dit objectief vooral buiten te gebruiken spreekt volgens mij terug in het voordeel van de 85mm.
        Voor het prijsverschil moet je het ook niet laten, eventueel overwegen om tweedehands te kopen, mocht het je toch niet helemaal bevallen kan je voor quasi dezelfde prijs terug verkopen...
        De 50mm f/1.4 is zeker niet slecht of minderwaardig of zo, integendeel, maar persoonlijk gebruik ik ook liever een langere brandspuntsafstand...
        If livin' in the dark is bad, I don't wanna be good !
        flickr

        Comment


        • #5
          Re: 85 mm prime slechte keuze voor cropcamera?

          85mm is een goede portret lens voor een crop camera. 30-35mm is een goede standaard lens voor een crop... ideaal voor indoor en straatfotografie...

          50mm... valt daar tussen, niet echt geschikt voor portret en niet erg geschikt voor straat fotografie of indoor... Maar erg goed op een fullframe...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: 85 mm prime slechte keuze voor cropcamera?

            De 85 is zowiezo optisch beter dan alle 50 versies.
            Daar is iedereen het zeker over eens.

            Op een cropcam is echter de vraag of hij niet te ver is (de 85) en daar vind ik persoon van wel. Op een FF zit de 85 stukken beter.
            Op crop vind ik de 50 beter uit de hoek komen voor all-round werk zeg maar, ook vooral voor binnenshuis en zo, 85 is te ver en onbruikbaar.

            Om jou de knoop te kunnen laten doorhakken tussen de 50 en 85 zou ik simpel voorstellen om ze alle twee eens te kunnen proberen.
            Kan je niet in bruikleen aan die lenzen geraken dan heb je nu al mss zoomlenzen die je vast kan zetten met een plaklintje op 50mm of 85mm en kijk dan eens wat je ermee kan doen.

            Wat betreft die dikke neuzen is omdat je 1 van de (ongeschreven) basisregels van de fotografie schend.
            Je mag bij portrets NOOIT dichter bij je model komen dan +- 1 meter welke lens je ook gebruikt.

            Comment


            • #7
              Re: 85 mm prime slechte keuze voor cropcamera?

              Ga gewoon de brandpunten eens testen met je huidige objectieven. Ik heb eens met alleen een 85mm een bedrijfsparty gedaan, maar ben snel gestopy: binnen te weing ruimte en buiten stond ik werkelijk ver buiten de groep.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: 85 mm prime slechte keuze voor cropcamera?

                Correct me if I'm wrong maar ga je met de 85 op een crop camera je achtergrond niet helemaal op je onderwerp plakken waar de 50 op een crop camera toch nog wat diepte tussen onderwerp en achtergrond gaat weergeven?
                In straat fotografie lijkt het me fijn om ook wat diepte in je foto's te kunnen houden?

                Maar zoals al gezegd correct me if I'm wrong!

                Comment


                • #9
                  Re: 85 mm prime slechte keuze voor cropcamera?

                  mis zelf de 35mm nog. 50mm gebruik ik heel vaak als lichtsterke lens binnen (85mm al snel te lang) en voor babyfotografie. 85mm komt er op te staan voor sportfotografie/indoor en portretten. Heb zelf een crop en ben zeker heel blij dat ik ze beide heb.
                  Al doende leert men...

                  Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: 85 mm prime slechte keuze voor cropcamera?

                    Ik denk dat ik er uit ben, het zal de 85mm worden. En ik hou er dan rekening mee dat deze voor indoor fotografie meestal weinig bruikbaar zal zijn. Als ik er buiten mijn ding mee kan doen is hij voor mij het geld al waard. Voor binnen heb ik dan nog mijn 17-55 en kan ik in de toekomst altijd nog overwegen om een bvb een 35 mm aan te schaffen.
                    Ik ga nog even kijken of ik een interessant exemplaar tweedehands kan vinden en anders wordt een een nieuwe. Als iemand eentje in de aanbieding heeft mag die me altijd een pm sturen.
                    Bedankt voor de reacties allemaal!
                    Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: 85 mm prime slechte keuze voor cropcamera?

                      Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
                      Ik denk dat ik er uit ben, het zal de 85mm worden......
                      heel goed.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: 85 mm prime slechte keuze voor cropcamera?

                        Op een 1,6x crop camera's gebruikte ik de 85mm f1,8 veel meer dan de 50mm f1,4 (ik heb ze allebei gehad).

                        Als er hier eentje tweedehands wordt aangeboden, dan moet je niet te lang wachten, want dat is een lens die altijd meteen verkocht is.
                        Ik heb ze zelf ook tweedehands gekocht, en later terug verkocht omdat ik ze bijna niet meer gebruikte na aankoop van de 70-200 f2,8 L IS II.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: 85 mm prime slechte keuze voor cropcamera?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

                          Als er hier eentje tweedehands wordt aangeboden, dan moet je niet te lang wachten, want dat is een lens die altijd meteen verkocht is.
                          Blijkbaar is deze lens tweedehands inderdaad niet zo gemakkelijk te vinden, wat imo een zeer goed teken is!
                          Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: 85 mm prime slechte keuze voor cropcamera?

                            Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
                            Ik heb het gevoel dat de 85 mm beter uit de reviews komt dan de 50 mm (enkele keren gelezen over lelijke vervormingen in het gezicht zoals een dikke neus,...)
                            Die dikke neuzen komen er door het gekozen camerastandpunt, niet door de brandpuntsafstand.
                            Probeer het maar eens met uw 17-55: u mag zoomen zoveel u wilt, de neuzen blijven gelijk, zolang u de camera niet verplaatst.
                            Maar wanneer u beduidend (!) dichter bij het aangezicht van het model gaat echter ...
                            En ik heb niet zomaar het gevoel dat het zo is

                            mvg
                            I may disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it (Evelyn Beatrice Hall)

                            Comment


                            • #15
                              Re: 85 mm prime slechte keuze voor cropcamera?

                              Oorspronkelijk geplaatst door hotmijl Bekijk bericht
                              Die dikke neuzen komen er door het gekozen camerastandpunt, niet door de brandpuntsafstand.
                              Probeer het maar eens met uw 17-55: u mag zoomen zoveel u wilt, de neuzen blijven gelijk, zolang u de camera niet verplaatst.
                              Maar wanneer u beduidend (!) dichter bij het aangezicht van het model gaat echter ...
                              En ik heb niet zomaar het gevoel dat het zo is

                              mvg
                              Natuurlijk, maar een klassiek portret hoofd/schouders op 17mm..... dan zit je erg dicht.
                              Het is inderdaad de afstand en niet het brandpunt, maar die staan nu eenmaal wel een beetje in relatie.
                              Met een langere lens ga je ook verder staan.
                              Nikon shooter - Samyang fan

                              Comment

                              Working...
                              X