Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 70-200 f4 IS exemplaar scherpteprobleem?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 70-200 f4 IS exemplaar scherpteprobleem?

    Hallo,

    Ik heb 2 weken geleden een 70-200 f4 L IS USM tweedehands gekocht met nog 2 maand garantie. Ik had de 2.8 IS II al een paar keer gehuurd, maar te zwaar bevonden. Daarom heb ik deze lens gekocht, ook vooral omdat op internet overal te vinden is dat ze 'één van de scherpste canon lenzen' is. Nu heb ik een paar tests gedaan en ik heb de indruk dat mijn versie allesbehalve scherp is. Vandaar de vraag wat jullie mening is over de scherpte van de foto's. Anderen met dezelfde lens zou natuurlijk handig zijn om te vergelijken op de fotos hieronder met hun ervaringen met de lens.

    Alvast bedankt!

    Foto 1: scherpgesteld op de T van Tartiner: 100% uitsnede. Zeker geen bewegingsonscherpte: 183mm, f4, 1/320, iso 1250
    Foto 2: scherpgesteld op 'verschillende': geen front of backfocus maar scherp genoeg? EXIF: 192mm, f4, 1/125, iso 1600
    Eronder: volledige foto, met daaronder uitsnede op 100%, scherpgesteld op de schroef; EXIF: 189mm, f4, 1/160, iso 100

    183mm, f4, 1/320, iso 1250


    192mm, f4, 1/125, iso 1600


    189mm, f4, 1/160, iso 100


    189mm, f4, 1/160, iso 100
    Last edited by Mr.Magic; 26 december 2012, 12:07.
    Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
    BLOG

  • #2
    Re: Canon 70-200 f4 IS exemplaar scherpteprobleem?

    Ik heb de niet is versie en kan U bevestigen dat het een haarscherp objectief is. Ik wil deze test ook wel eens doen voor U en posten. Ik zal zien of ik strakjes de tijd vind.
    Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
    flickr

    Comment


    • #3
      Re: Canon 70-200 f4 IS exemplaar scherpteprobleem?

      Hoe hoog stond de iso?
      Er zit geen exif in de foto's, maar als de camera op een heel hoge isowaarde staat, dan is er altijd minder scherpte.

      Het is ook mogelijk dat je een kleine AF-correctie moet instellen (als dat mogelijk is op je camera), met een klein beetje front of backfocus zullen de foto's niet echt scherp worden, toch niet op het punt dat jij scherp wil.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Canon 70-200 f4 IS exemplaar scherpteprobleem?

        Wat ook van invloed kan zijn: een te lange sluitertijd. De EXIF info is dus meer dan welkom om de mogelijke oorzaak te benoemen.

        Comment


        • #5
          Re: Canon 70-200 f4 IS exemplaar scherpteprobleem?

          Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Magic Bekijk bericht
          Anderen met dezelfde lens zou natuurlijk handig zijn om te vergelijken op de fotos hieronder met hun ervaringen met de lens.
          Ik heb zo 'n lens maar ik denk niet dat ik een antwoord kan geven op uw vraag om te vergelijken.
          U zal de vergelijking moeten maken met eenzelfde lens, in identieke omstandigheden en met een identieke camera om een relevant antwoord te krijgen.

          Die test kunt u dan ook beter doen met een vlak onderwerp dat loodrecht staat op de as van uw objectief,
          bijvoorbeeld door een krant tegen de muur te plakken en de camera daar pal tegenover te zetten.
          Niet met een schuin vlak, want dat zal meer dienen om scherptediepte en front-/backfocus te controleren.

          In afwachting dat u een bereidwillige 70-200f4.0-eigenaar vindt in uw buurt, kunt u misschien uw 24-70L op de sweetspot (op 70mm is dat omtrent f8.0) eens gebruiken als referentie ?
          Als de 24-70 daarbij beduidend beter scoort dan de 70-200 op f4.0 of f5.6, dan is er een probleem ...

          mvg
          I may disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it (Evelyn Beatrice Hall)

          Comment


          • #6
            Re: Canon 70-200 f4 IS exemplaar scherpteprobleem?

            Was je van de scherpte van de gehuurde 2.8 II wel tevreden ?
            Ook de 24-70 L en de 50 1.8 op f:5.6 of 8 moeten je een goed vergelijkingspunt geven.

            Het kan inderdaad een front- of backfocusprobleem zijn. Ik zou beginnen met dit (bv met de batterijtjestest van Black B@ndit) uit te sluiten.

            Ook naar mijn ervaring behoren beide 70-200 f:4 versies bij de zeer scherpe lenzen.

            Vergeet ook niet dat bijna alle gepubliceerde fotos zijn nabewerkt, zeker bij verkleinen voor het web is extra verscherping nodig.

            Comment


            • #7
              Re: Canon 70-200 f4 IS exemplaar scherpteprobleem?

              Als je nog garantie hebt zou ik snel wezen eventueel controle ok je zal ze even kwijt zijn maar ben je toch gerust he !
              Kijk da is allemaal gemaakt met nen Canon 50D - En wat glas er bij - Cactus trigger en Lowepro Flipside 400 Groetjes,John

              Comment


              • #8
                Re: Canon 70-200 f4 IS exemplaar scherpteprobleem?

                Ziet er scherp uit, naar mijn bescheiden mening. Een 100% crop kan sowieso niet helemaal scherp zijn door de AA filter op je sensor.

                Als je enige twijfel hebt moet je natuurlijk zo snel mogelijk inruilen voor de garantie afloopt.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 70-200 f4 IS exemplaar scherpteprobleem?

                  @Mr Magic.
                  U bent van welke regio?
                  Ik wil gerust eens afspreken, met mijn 70-200 F4 IS, indien we van dezelfde regio zijn.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 70-200 f4 IS exemplaar scherpteprobleem?

                    Als je scherpte wil testen moet je het eigenlijk op een statief toen, met de IS af.
                    Dan ben je echt zeker dat je geen beweging hebt.

                    Zoals Black B@ndit zegt, ook de hoge ISO heeft zijn impact op te scherpte.
                    Dus de eerste 2 foto's zijn voor mij al geen goede referenties.
                    De laatste een betere test (weliswaar uit de hand en je vertrouwt op de IS met een sluitertijd trager dan 1/200) ... en ik vind die best scherp. Een 100% zoom is zelden of nooit kristalhelder...

                    Ik denk eigenlijk dat je zelf het internet-lensscherpte-virus ongelopen hebt ... snel proberen genezen voor het te laat is !
                    Nikon shooter - Samyang fan

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 70-200 f4 IS exemplaar scherpteprobleem?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
                      Ik denk eigenlijk dat je zelf het internet-lensscherpte-virus ongelopen hebt ... snel proberen genezen voor het te laat is !
                      Ga wat verder van uw scherm zitten, pak twee dafalgan's en als 't morgen niet beter is belt u maar eens terug. Dat is dan 19€.
                      I may disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it (Evelyn Beatrice Hall)

                      Comment

                      Working...
                      X