Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grootschalig misbruik van foto oplossen

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Grootschalig misbruik van foto oplossen

    Ik dacht er vandaag eens aan om mijn populairste foto's op mijn flickr eens op te zoeken via Google images, om te zien wie er allemaal mijn foto's gebruikt heeft zonder mijn toestemming en om er eventueel iets aan te doen.

    Toen ik begon met mijn populairste foto, die ik zelf niet zo fantastisch vind, maar wel 1310 views heeft en 60 favs: [img=640,427]http://farm5.staticflickr.com/4025/4430541506_8563927534_z.jpg?zz=1[/img]
    Skateboarding by LaurentSt, on Flickr

    Als ik deze opzocht via Google: https://www.google.be/search?hl=nl&t...=2133&bih=1061 krijg ik meer dan 200 resultaten gaande van mensen die het gebruikt hebben als profielfoto voor hun YouTube account, op hun Tumblr gezet hebben zonder mij te linken, bewerkt en een grappig tekstje onder gezet hebben, in het genre van 9gag, gedaan hebben alsof zij de foto gemaakt hebben....

    Nu wil ik hier graag iets aan doen, liefst een vergoeding ontvangen of de afbeeldingen verwijderd zien. Ik kan ze natuurlijk allemaal één voor één proberen te contacteren, maar dat lijkt mij een tijdrovende klus, maar mss de enige mogelijkheid?

    Wat zet ik dan in de mail, stuur ik onmiddellijk een factuur mee, welk bedrag zet ik op de factuur....

    Ik had er ook aan gedacht om mss sofam in te schakelen? Als ik mij niet vergis lossen zij dit voor jou op? Maar hoeveel kost mij dit dan en hoeveel krijg ik dan terug? De kosten moeten natuurlijk lager zijn dan wat ik terugkrijg.
    Last edited by LaurentS; 24 december 2012, 13:02.
    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

  • #2
    Re: Grootschalig misvbruik van foto oplossen

    Ik zie mijn foto's ook vaak terug op tumblr blogs en pinterest. Weinig aan te doen denk ik...
    Je hebt pech gehad dat je foto is terechtgekomen in een soort van database voor "profile pictures" (cfr. hier).
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

    Comment


    • #3
      Re: Grootschalig misvbruik van foto oplossen

      tegen dergelijke zaken kan je inderdaad niet veel aan doen.
      een krant ofzo mss wel! comment erbij zetten dat het jou foto is of naamsvermelding vragen (eventueel met link naar je site)

      heb ook een aantal van mijn betere wielerfoto's die zo rondgaan.
      meestal met naam erbij.
      kom ik ze tegen in sponsorboekje (al gebeurd) krijgen ze een mail.
      dan geld vragen met mijn foto (was vooral als duiding voor de reclame op balkjes) maar toch pakken van nen blog op low res en zo printen, ... amateur of pro is not done.

      soms moet je het laten gaan als (gratis) reclame anders als ze er zelf iets aan verdienen, 3.. dan zeker aanvallen.
      beginnen met een mailke, en zien waar je komt, je staat recht in je schoenen.
      Last edited by david_ve; 25 december 2012, 13:44.
      nikon stuff

      Comment


      • #4
        Re: Grootschalig misvbruik van foto oplossen

        Jij gaat slapend rijk worden Laurent.
        Ik zou er een spel van maken.
        Rustig allen aanschrijven met een faktuurke en zien wat de reacties zijn.
        Daar kan je geen kwaad mee doen want je staat immers recht in je schoenen.
        En voor 't geval ze zouden lachen met je faktuur, schrijf er maar bij dat dit een stap is om gerechtelijke procedures te vermijden, die er anders zeker zullen aankomen.
        Dan zullen ze wel eens goed schrikken.

        Lidmaatschap Sofam kost niet zoveel.
        Even checken of ze wel inbreuken behandelen die gestart zijn voor je lidmaatschap.

        Comment


        • #5
          Re: Grootschalig misvbruik van foto oplossen

          Ik heb pas op de radio gehoord dat als je gebruik maakt van zo'n site, je door de "gebruiksvoorwaarden" te accepteren toelating geeft om jouw foto's te laten gebruiken. Dat is ook zo voor bvb instagram. Eerst alles goed lezen en dan pas accepteren...
          Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

          Comment


          • #6
            Re: Grootschalig misvbruik van foto oplossen

            Oorspronkelijk geplaatst door Muse Bekijk bericht
            Ik heb pas op de radio gehoord dat als je gebruik maakt van zo'n site, je door de "gebruiksvoorwaarden" te accepteren toelating geeft om jouw foto's te laten gebruiken. Dat is ook zo voor bvb instagram. Eerst alles goed lezen en dan pas accepteren...
            Je moet de voorwaarden van de site waar je het op plaatst inderdaad eens goed lezen. Dat heb ik ook gedaan voordat ik mijn foto's plaatste op flickr. Daar blijven al je rechten bewaard en is flickr geen eigenaar van de foto's of mag er geen gratis gebruik van maken zonder je toestemming. Instagram heeft trouwens al teruggegaan naar hun oude gebruikersvoorwaarden omdat er te veel protest was Dus ik heb alles goed gelezen en ik ben het eens met jou dat dat noodzakelijk is!
            70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

            Comment


            • #7
              Re: Grootschalig misvbruik van foto oplossen

              Dan had ik verouderde info, maar misschien dateren die foto's van de periode dat dat wel gebeurde...
              Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

              Comment


              • #8
                Re: Grootschalig misvbruik van foto oplossen

                Oorspronkelijk geplaatst door Muse Bekijk bericht
                Ik heb pas op de radio gehoord dat als je gebruik maakt van zo'n site, je door de "gebruiksvoorwaarden" te accepteren toelating geeft om jouw foto's te laten gebruiken. Dat is ook zo voor bvb instagram. Eerst alles goed lezen en dan pas accepteren...
                voor flickr geldt dit al zeker en vast niet!
                zo zijn er nog een paar specifieke fotosite's
                maar facebook en toestanden dat is wat anders, als ik daar een foto opgooi dan zal ik er al ten minste in het groot een watermerk opzetten ook

                Comment


                • #9
                  Re: Grootschalig misvbruik van foto oplossen

                  Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
                  voor flickr geldt dit al zeker en vast niet!
                  zo zijn er nog een paar specifieke fotosite's
                  maar facebook en toestanden dat is wat anders, als ik daar een foto opgooi dan zal ik er al ten minste in het groot een watermerk opzetten ook
                  Dat zie je goed, een foto op facebook geplaatst is hun eigendom volgens de algemene voorwaarden van facebook.
                  Een klein formaat is ook een optie.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Grootschalig misvbruik van foto oplossen

                    zet een copyright (C) met uw naam dwars door uw foto's ?
                    D700

                    Comment


                    • #11
                      Re: Grootschalig misvbruik van foto oplossen

                      Hou er rekening mee als je die allemaal een factuur stuurt dat die ook zal moeten in je aangifte , je zal er op belast worden alhoewel je vrijwel zeker bent dat je van de meeste, om niet zeggen allemaal geen cent zal zien, vooraller de fikus aanvaard dat je nooit die bedragen zal ontvangen moet alle mogelijke stappen ondernemen en kunne bewijzen dat je nooit die facturen zal kunne innnen. Bezint eer ge begint...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Grootschalig misvbruik van foto oplossen

                        Ik ging gisteren kijken voor een nieuwe koersfiets. Ik kreeg van de verkoper aan het einde een brochure van het merk waar ik een fiets wil van kopen mee,en toen ik in de auto zat zag ik een foto door mij gemaakt in die brochure staan ! Da's verschieten ..
                        Ik heb die firma al een mailtje gestuurd om hen alvast op de hoogte te brengen dat ik niet gediend ben dat zij reclame maken voor hun merk met foto's die ze van mij stelen. De foto is vierkant uitgesneden zodat m'n watermerk er volledig uit is natuurlijk..
                        Wat kan ik hieraan doen?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Grootschalig misvbruik van foto oplossen

                          Oorspronkelijk geplaatst door kriscl Bekijk bericht
                          Ik ging gisteren kijken voor een nieuwe koersfiets. Ik kreeg van de verkoper aan het einde een brochure van het merk waar ik een fiets wil van kopen mee,en toen ik in de auto zat zag ik een foto door mij gemaakt in die brochure staan ! Da's verschieten ..
                          Ik heb die firma al een mailtje gestuurd om hen alvast op de hoogte te brengen dat ik niet gediend ben dat zij reclame maken voor hun merk met foto's die ze van mij stelen. De foto is vierkant uitgesneden zodat m'n watermerk er volledig uit is natuurlijk..
                          Wat kan ik hieraan doen?
                          Als vergoeding de fiets eisen die je bij hun wou kopen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Grootschalig misvbruik van foto oplossen

                            Het is natuurlijk hoe je het bekijkt. Heb jij (de TS) een legale versie van photoshop, lightroom of andere beeldbewerkingssoftware op uw computer staan? De kans dat jij als student dat inderdaad hebt is namelijk erg klein...

                            (ik keur het misbruik van je foto niet goed)
                            Last edited by primetime; 2 februari 2013, 21:46.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Grootschalig misvbruik van foto oplossen

                              Oorspronkelijk geplaatst door primetime Bekijk bericht
                              Het is natuurlijk hoe je het bekijkt. Heb jij (de TS) een legale versie van photoshop, lightroom of andere beeldbewerkingssoftware op uw computer staan? De kans dat jij als student dat inderdaad hebt is namelijk erg klein...

                              (ik keur het misbruik van je foto niet goed)
                              De studentenversies van Photoshop en Lightroom zijn niet overdreven duur en ja, ik heb daar dus de legale versies van.
                              70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                              Comment

                              Working...
                              X