Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

enkele praktische vragen na mijn recente aankoop van een 7D (tweedehands)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • enkele praktische vragen na mijn recente aankoop van een 7D (tweedehands)

    Hallo iedereen,

    Gisteren een 7D gaan halen die ik via het gedeelte 'tweedehands' van dit forum heb gevonden. Ik heb al heel wat opgezocht maar heb toch nog enkele vragen alvorens ik met experimenteren aan de slag ga.
    1. Mijn huidige kaart is een 8 GB Sandisk Ultra II 15 MB/s (gekocht voor mijn 400D). Geen idee of het een type I of II is, blijkbaar is het ene dikker dan het andere ? En op de sites staat het er niet meestal bij om welk type het gaat als je besteld ... Nu, is mijn huidige kaart snel genoeg of koop ik beter ineens een 30 of 60 MB/s ? Ik maak veel actiefoto's van voetbal en ik zou ook wel wat me de video-functie willen werken ... Of opteren voor een adapter en de goedkopere SD-kaarten gebruiken ? En welke capaciteit om niet direct een volle kaart te hebben ?
    2. Zou ik ineens de nieuwe firmware 2.0.3 installeren (momenteel staat er 1.1.0 op) voor ik me vertrouwd maak met alle menu's e.d. ? Ik ben een beetje bang dat ik dan dingen ga kwijtspelen (vb. taalkeuze voor Nederlands).

    Bedankt voor het lezen en antwoorden !

    Ronny
    Last edited by fotomanneke; 23 december 2012, 11:57.
    Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

  • #2
    Re: enkele praktische vragen na mijn recente aankoop van een 7D (tweedehands weliswaa

    Oorspronkelijk geplaatst door fotomanneke Bekijk bericht
    Hallo iedereen,

    Gisteren een 7D gaan halen die ik via het gedeelte 'tweedehands' van dit forum heb gevonden. Ik heb al heel wat opgezocht maar heb toch nog enkele vragen alvorens ik met experimenteren aan de slag ga.
    1. Mijn huidige kaart is een 8 GB Sandisk Ultra II 15 MB/s (gekocht voor mijn 400D). Geen idee of het een type I of II is, blijkbaar is het ene dikker dan het andere ? Is die snel genoeg of koop ik beter ineens een 30 of 60 MB/s ? Ik maak veel actiefoto's van voetbal en ik zou ook wel wat me de video-functie willen werken ... Of opteren voor een adapter en de goedkopere SD-kaarten gebruiken ? En welke capaciteit om niet direct een volle kaart te hebben ?
    2. Zou ik ineens de nieuwe firmware 2.0.3 installeren (momenteel staat er 1.1.0 op) voor ik me vertrouwd maak met alle menu's e.d. ? Ik ben een beetje bang dat ik dan dingen ga kwijtspelen (vb. taalkeuze voor Nederlands).

    Bedankt voor het lezen en antwoorden !

    Ronny
    1 Ik zou er eerst eens wat meespelen, indien je het te traag vind, een nieuwe kopen De nieuwe kaartjes geven je zeker wel een behoorlijke snelheidswinst, vooral in het legen van de buffer.
    2. Ik zou het direct installeren, deze update geeft toch een aantal voordelen, zoals bvb meer raws die in de buffer passen, als ik mij niet vergis.
    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

    Comment


    • #3
      Re: enkele praktische vragen na mijn recente aankoop van een 7D (tweedehands weliswaa

      M.i. kan u best aan de gang gaan met wat u nu heeft. Volgens mij is uw kaart voldoende al zal de handleiding daar ook uitsluitsel over geven.

      Een firmware update is een eerste keer vaak een beetje eng, mogelijk is dat de reden ook dat er nog een oude op staat. Zodra u meer vertrouwen heeft in uw omgang met de camera gaat dat ook eenvoudiger lijken. Eventuele eigen instellingen kan u dan ook sneller terugzetten omdat u al een goed idee heeft hoe canon zo ongeveer denkt dat het moet werken.

      Hoe dan ook vooral genieten van uw nieuwe mooie aanwinst en foto's maken.

      Comment


      • #4
        Re: enkele praktische vragen na mijn recente aankoop van een 7D (tweedehands weliswaa

        Oorspronkelijk geplaatst door Dioptrie Bekijk bericht
        Een firmware update is een eerste keer vaak een beetje eng
        Eng ?
        I may disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it (Evelyn Beatrice Hall)

        Comment


        • #5
          Re: enkele praktische vragen na mijn recente aankoop van een 7D (tweedehands weliswaa

          Oorspronkelijk geplaatst door hotmijl Bekijk bericht
          Eng ?
          Wel, ik heb in het verleden ook al voorgehad dat ik na een firmware update (van multimedia-spelers) bepaalde zaken zag misgaan en niet meer terug kon naar de vorige firmware ... Ik vraag me in dit geval bijv. af of ik de taalkeuze Nederlands nog zal behouden. Het is nu niet dat ik geen Engels ken, maar je eigen moedertaal is toch altijd 'plezanter' om mee te werken, nietwaar.
          Al bedankt voor de reacties ! Ik ga voorlopig met mijn 'oud' kaartje eens proberen en ik denk dat ik seffens dan maar de knoop zal doorhakken en de nieuwe firmware installeren.
          Last edited by fotomanneke; 23 december 2012, 12:06.
          Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

          Comment


          • #6
            1. Ik zou zeker sneller CF kaartjes nemen om de snelheid van je toestel volledig te kunnen benutten. Sandisk extreme (pro) is goed of iets met dezelfde snelheid.
            2. Er zitten tov jouw oude firmware toch wel wat nieuwe zaken in. Zou zeker upgraden. Vraag me trouwens af waarom mensen nl menus willen. Bij mij staan alle apparaten in het engels. Veel eenvoudiger.
            Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

            Comment


            • #7
              Re: enkele praktische vragen na mijn recente aankoop van een 7D (tweedehands weliswaa

              Oorspronkelijk geplaatst door fotomanneke Bekijk bericht
              Ik vraag me in dit geval bijv. af of ik de taalkeuze Nederlands nog zal behouden. Het is nu niet dat ik geen Engels ken, maar je eigen moedertaal is toch altijd 'plezanter' om mee te werken, nietwaar.
              Wat verandert hieraan als je het nu installeerd of over 3 maanden? Als het er niet inzit, zit het er niet in.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: enkele praktische vragen na mijn recente aankoop van een 7D (tweedehands weliswaa

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Wat verandert hieraan als je het nu installeerd of over 3 maanden? Als het er niet inzit, zit het er niet in.
                Effe TS geruststellen... als je 7D nu op Nederlands staat blijft na de update alles op Nederlands staan hoor, ik heb de 2.0.3 er ook op staan, update gewoon doen.

                En de snelheid van je kaartje hangt ook wat af van wat je zoal fotografeert of filmt. Ik fotografeer vooral sport met mijn 7D en werk met 60MB/s voor mij meer dan snel genoeg.
                Doe je geen sport of andere zaken waar je als een mitrailleur te werk gaat lijkt mij dat niet perse nodig.

                Comment


                • #9
                  Re: enkele praktische vragen na mijn recente aankoop van een 7D (tweedehands weliswaa

                  Type II geheugenkaart bestaat al een hele tijd niet meer, dat was een iets dikker kaartje met een mini harde schijf er in.
                  Maar ondertussen is dat al al lang achterhaald en worden er zo geen schijfjes meer gemaakt.

                  De Sandisk 8GB Ultra II is dus zeker een type I, en met 15GB/sec is het waarschijnlijk voldoende snel om te filmen, als dat niet zo is, dan zal je camera een foutmelding geven als je in een hogere resolutie wil filmen dan wat er kan verwerkt worden door het geheugenkaartje. Het is ook mogelijk dat je gewoonweg niet de maximale beeldkwaliteit en resolutie voor filmopnames kan instellen als het geheugenkaartje niet snel genoeg is.

                  Bij het maken van foto's merk je pas dat een kaartje sneller is als de interne buffer van de camera vol zit.
                  Zolang je niet voldoende foto's maakt om die buffer vol te krijgen zal je geen verschil merken tussen een supersnel en een wat trager kaartje.

                  De recentste firmware heeft inderdaad een paar voordelen tegenover de eerdere versies, daarom is het wel de moeite om die te installeren.
                  Als er een nieuwe firmware uitkomt waarbij ze een paar taalfouten in de Chinese menu's hebben gecorrigeerd, dan is het niet de moeite om die te vervangen, maar nu hebben ze wel een paar zaken aangepast die wel degelijk bruikbaar zijn.

                  Gebruik het Sandisk kaartje gewoon, als je merkt dat de camera op een of andere manier problemen heeft met dat kaartje (wat waarschijnlijk niet het geval is), dan kan je nog altijd uitkijken naar een ander geheugenkaartje.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: enkele praktische vragen na mijn recente aankoop van een 7D (tweedehands weliswaa

                    update zeker doen, kan alleen maar voordelen geven.
                    Een tweede kaartje heb je toch nodig, koop dus gewoon een snelle van 16 of 32 gb bij, of als je het goedkoper wil doen koop je een adapter en een snelle sd kaart.
                    Mocht je in de buurt komen mag je even testen of het met adapter en sd snel genoeg werkt. Buurt is Antwerpen hé
                    Albums
                    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                    Comment


                    • #11
                      Re: enkele praktische vragen na mijn recente aankoop van een 7D (tweedehands weliswaa

                      Iedereen alvast bedankt voor het reageren ! Ik heb weeral veel bijgeleerd hier Deze dagen heb ik vakantie dus kan ik naar hartelust experimenteren met de nieuwe aanwinst !

                      PS Vandaag de update uitgevoerd en alles verliep perfect ! Nu de net uitgeprinte handleiding lezen, tutorials bekijken en uittesten
                      Last edited by fotomanneke; 24 december 2012, 15:54. Reden: update
                      Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: enkele praktische vragen na mijn recente aankoop van een 7D (tweedehands weliswaa

                        Succes met je 7d! Goei camera!
                        Ik zie in je handtekening dat je mooie objectieven hebt, dus zul je er ongetwijfeld veel plezier aan beleven!

                        Toen ik mijn toestel kocht heb ik er eerst een tweetal avonden mee in de keuken gezeten, handleiding volledig uitgelezen en een aantal zaken uitgeprobeerd. Veel geleerd en zo ben je al een stukje vertrouwd met je toestel!
                        Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                        Comment


                        • #13
                          Re: enkele praktische vragen na mijn recente aankoop van een 7D (tweedehands weliswaa

                          Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
                          Succes met je 7d! Goei camera!
                          Ik zie in je handtekening dat je mooie objectieven hebt, dus zul je er ongetwijfeld veel plezier aan beleven!

                          Toen ik mijn toestel kocht heb ik er eerst een tweetal avonden mee in de keuken gezeten, handleiding volledig uitgelezen en een aantal zaken uitgeprobeerd. Veel geleerd en zo ben je al een stukje vertrouwd met je toestel!
                          Bedankt ! Ik ben momenteel in de faze van lezen en uitproberen
                          Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: enkele praktische vragen na mijn recente aankoop van een 7D (tweedehands)

                            Oorspronkelijk geplaatst door TBiRD Bekijk bericht
                            1. Ik zou zeker sneller CF kaartjes nemen om de snelheid van je toestel volledig te kunnen benutten. Sandisk extreme (pro) is goed of iets met dezelfde snelheid.
                            2. Er zitten tov jouw oude firmware toch wel wat nieuwe zaken in. Zou zeker upgraden. Vraag me trouwens af waarom mensen nl menus willen. Bij mij staan alle apparaten in het engels. Veel eenvoudiger.
                            1. is helemaal niet waar. Al heb je een van de traagste kaartjes, zal je nog steeds de volle snelheid van je toestel kunnen benutten. De buffer zal alleen wat sneller zijn. Zie de uitleg van Black B@ndit
                            2. Inderdaad, om te upgraden moet de TS geen schrik hebben, het uitzicht van de menu's enzo zal nooit ingrijpend veranderen met een update.

                            Ik denk dat je trouwens sterk onderschat hoeveel mensen geen Engels kunnen en dus compleet kunnen verdwalen in engelstalige menu's
                            5DmkIII en wat glas

                            Comment


                            • #15
                              Re: enkele praktische vragen na mijn recente aankoop van een 7D (tweedehands)

                              Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                              1. is helemaal niet waar. Al heb je een van de traagste kaartjes, zal je nog steeds de volle snelheid van je toestel kunnen benutten. De buffer zal alleen wat sneller zijn. Zie de uitleg van Black B@ndit
                              Je krijgt de preview van je foto pas te zien nadat de buffer geledigd is.
                              Indien je in raw+jpeg schiet en je maakt 3 foto's na mekaar dan moet je met een kaartje van 15MB/s wel degelijk eventjes wachten vooraleer je je preview te zien krijgt.
                              In dit geval kan een sneller kaartje wel degelijk soelaas brengen en zal je camera veel vlotter aanvoelen.

                              Comment

                              Working...
                              X