Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SSD in een notebook PC

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • SSD in een notebook PC

    Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe notebook PC. Mijn belangrijkste toepassingen zijn LR3, PSE8 en als ik het kan betalen CS6. Verder moet die nog wat mp3 muziek en Office kunnen draaien. Met het oog op de toekomst heb ik al een aantal van de technische vereisten bepaald maar wat doe ik met zo'n SSD? De Notebooks waar zo'n SSD op zit, kosten wel wat. En dus, wat heb ik daaraan als het iets langere wachten tot m'n PC met een gewone harde schijf opgestart is me niet veel uitmaakt?

    Djienbe

  • #2
    Re: SSD in een notebook PC

    Recente SSD's zijn echt wel véél sneller dan een klassieke HDD, eigenlijk niet te vergelijken. Eens je ermee gewerkt hebt, wil je niks minder meer.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #3
      Re: SSD in een notebook PC

      Oorspronkelijk geplaatst door djienbe Bekijk bericht
      En dus, wat heb ik daaraan als het iets langere wachten tot m'n PC met een gewone harde schijf opgestart is me niet veel uitmaakt?

      Djienbe
      De voordelen van een SSD beperken zich niet enkel tot opstarttijd...
      De snelheidswinst zal je terugzien in nagenoeg alles wat je doet op de computer. Vooral het opstarten van programma's zal een heel pak sneller gaan.

      Niets houdt je tegen om een laptop met HDD te kopen en er achteraf een SSD in te steken (ofwel ipv de HDD, ofwel ipv de dvd-brander zoals ik met mijn oude sony vaio en nieuwe macbook pro 13" heb gedaan)
      Bij sommige laptops is het vervangen van de DVD drive door een SSD ronduit kinderspel, bij andere (zoals de macbook pro 13") komt er al heel wat meer voorzichtigheid bij kijken en moet je toch wel weten waarmee je bezig bent
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: SSD in een notebook PC

        Dat brengt al een stuk helderheid in de zaak. Mag ik dan samenvatten dat jullie alle twee vinden dat het de meerprijs altijd de moeite is?

        Djienbe

        Comment


        • #5
          Re: SSD in een notebook PC

          idealiter koop je een notebook met twee disks... een SSD voor 't systeem, en een data disk... zoiets bijvoorbeeld click of click want die SSD's zijn duur als je een grote capaciteit wilt...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: SSD in een notebook PC

            2 disks is inderdaad handig, maar dat zijn er meestal met 17" scherm, dus vrij groot.

            De vraag is of je niet gewoon voldoende hebt met 128GB of 256GB.
            In mijn desktop thuis zit ook gewoon 1 SSD van 128GB, de rest staat op netwerkstorage.

            Fotograaf zijnde heb je meestal wel iets van opslagsysteem, al is het maar een koppel externe schijven.
            Nikon shooter - Samyang fan

            Comment


            • #7
              Re: SSD in een notebook PC

              Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
              2 disks is inderdaad handig, maar dat zijn er meestal met 17" scherm, dus vrij groot.

              De vraag is of je niet gewoon voldoende hebt met 128GB of 256GB.
              In mijn desktop thuis zit ook gewoon 1 SSD van 128GB, de rest staat op netwerkstorage.

              Fotograaf zijnde heb je meestal wel iets van opslagsysteem, al is het maar een koppel externe schijven.
              Je kan in plaats van de dvddrive meestal een hdd of ssd plaatsen in een 'caddy'. De DVD drive kan je dan in een externe enclosure plaatsen, indien gewenst. Dit lijkt mij een goede oplossing, die dvd drive gebruik ik persoonlijk toch zeer zelden.
              70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

              Comment


              • #8
                Re: SSD in een notebook PC

                Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
                2 disks is inderdaad handig, maar dat zijn er meestal met 17" scherm, dus vrij groot.

                De vraag is of je niet gewoon voldoende hebt met 128GB of 256GB.
                In mijn desktop thuis zit ook gewoon 1 SSD van 128GB, de rest staat op netwerkstorage.

                Fotograaf zijnde heb je meestal wel iets van opslagsysteem, al is het maar een koppel externe schijven.
                17 inch vind ik geen hindernis, de PC moet maar zelden buitenshuis gebruikt worden. Ik wil gewoon geen vaste PC in de living, ik wil daar hoogstens met een notebook op schoot of aan tafel zitten. Maar na gebruik moet die uit de weg, in een kast in de bureaukamer.
                De grote hoop gegevens, meestal foto's, was ik inderdaad van plan op de externe harde schijven te bewaren. Da's immers nu ook al zo.

                Djienbe

                Comment


                • #9
                  Re: SSD in een notebook PC

                  Bij een systeem voor beeldbewerking is een scherm ook ENORM belangrijk, je moet al niet beginnen met kijken naar pc's onder de 1000€ als je hem voor beeldbewerking wil gebruiken. Als je toch een goedkopere laptop wil, zorg er dan zeker voor dat je een goed extern beeldscherm hebt (zoals de Dell Ultrasharp serie, 24" is best qua prijs/kwaliteit).

                  Comment


                  • #10
                    Re: SSD in een notebook PC

                    Als je die wil gebruiken om foto's te bewerken, dan is volgens mij de kwaliteit van het beeldscherm nog veel belangrijker dan de snelheid.
                    De meeste laptopschermen hebben een heel beperkte kijkhoek, daardoor moet je het scherm altijd eerst in de juiste hoek zetten, maar bij een wat groter scherm is het zelfs mogelijk dat je nooit het hele scherm juist te zien krijgt als je er dicht bij zit.
                    (Als het in het midden juist staat, dan beginnen de kleuren en contrasten onder en bovenaan al te veranderen bij de goedkope laptops.)

                    (Ik was net een minuutje te laat met mijn reactie.)
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: SSD in een notebook PC

                      Ik heb hier een Samsung 840 250GB SSD in een Sony Vaio laptop met Windows 8. Opstarten duurt welgeteld 10sec. Ik heb die SSD zelf geplaatst onmiddellijk na de aankoop, is echt kinderspel, een paar schroefjes los en klaar. Daarna een nieuwe windows8 installatie gedaan, kost 59€ bij coolblue, en alles werkt, slaapmode/usb/touchpad enz...
                      Processor is een Core i3 3de generatie en alles bolt heel goed, je kan daar zeker photoshop op draaien.
                      Last edited by alex606; 23 december 2012, 09:41.
                      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                      Mijn bird foto's en urbex foto's

                      Comment


                      • #12
                        Re: SSD in een notebook PC

                        Voor mij geen laptop meer zonder ssd. En als je geen exoot hebt, zoals een macbook air, kan je de interne hdd (laten) vervangen door een ssd.
                        Momenteel heb je goede ssd's (ik zou bij Intel of Samsung blijven), rond de 0,7€/GB bij 256GB (http://www.alternate.be/html/product...6N-EU/953524/?)
                        Je moet natuurlijk wel een klein beetje kennis hebben, de disk zelf moet vervangen worden, en het hele operating system moet overgezet worden. voor de ene piece of cake, voor de andere onmogelijk.
                        Als je een originele ssd ingebouwd koopt, zit je dikwijls in de duurdere types laptops. Maar laat het nu net de goedkopere laptops zijn, die er het meeste baat bij hebben....

                        Comment


                        • #13
                          Re: SSD in een notebook PC

                          Ok, jullie hebben me overtuigd, het wordt een notebook met SSD. Nu nog de vraag in wat, IBM of Mac?

                          Djienbe

                          Comment


                          • #14
                            Re: SSD in een notebook PC

                            Oorspronkelijk geplaatst door djienbe Bekijk bericht
                            Ok, jullie hebben me overtuigd, het wordt een notebook met SSD. Nu nog de vraag in wat, IBM of Mac?

                            Djienbe

                            Macbook Pro Retina 15 inch, is nen droom, werkt uit de kunst, is snel in opstarten, en met een externe HD in USB3 combineer je de vrij kleine 256 gigabyte SSD.
                            Bij goed narekenen en tellen zal je zien dat je voor minder geld de 15 inch gaat verwerven met hogere prestaties dan een 13 inch Retina .

                            MVG, Jeff C.
                            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                            Comment


                            • #15
                              Re: SSD in een notebook PC

                              Pfff Jeff,

                              Ik heb er ook al even mee gewerkt, en er is eigenlijk maar 1 omschrijving voor de 15" retina, prachtig!!!! Ik heb een nieuwe 13" air, maar die begint nu al te vervelen... net te klein.

                              Comment

                              Working...
                              X